Soutěž mezi Hannou Fang ze Scania Transport Laboratory a Petrem Roderem, řidičem firmy TSL, se uskutečnila 26. – 27. května 2011.

Dva dvounápravové tahače Scania R 480 s motory Euro 6 o celkové hmotnosti soupravy 40 tun vyrazily na cestu ze Södertälje do výrobní jednotky Scania v nizozemském Zwolle.

Hanna Fange a Peter Röder
„Této soutěže se účastníme proto, že chceme dopravnímu odvětví a zainteresovaným osobám dokázat, že při normální jízdě lze dosáhnout spotřeby 25 litrů/100 km. Stačí na to jen zkušení řidiči, kteří svá vozidla řídí pečlivě,“ říká Anders Gustavsson, generální ředitel společnosti Scania Transport Laboratory. „Většina dopravců je často spokojená, pokud dosáhne úrovně kolem 31-32 litrů/100 km. Nevidím důvod, proč bychom nemohli dosáhnout lepší výsledek.“
Klaus Ellinger, zakladatel TSL, vysvětluje, proč jeho společnost přijala tuto výzvu: „Jsme přesvědčeni, že máme opravdu dobré řidiče, kteří vědí, jak řídit nákladní vozidlo. Výsledkem je nízká spotřeba při každodenních činnostech, jakož i nižší náklady na údržbu a lepší výkon služeb. Naši řidiči jsou navíc spolehliví. Ke svým vozidlům přistupují s respektem a využívají je optimálně.“
Soutěž začala v 04.00 hod. ve čtvrtek 26. května ve výrobní jednotce Scania ve švédském Södertälje. Dva dvounápravové tahače Scania R 480 s motory Euro 6 vyrazily na cestu ze Södertälje do výrobního závodu Scania v nizozemském Zwolle. Vozidla postupovaly na jih přes Švédsko a Dánsko do Vordingborgu, zhruba 100 km jižně od Kodaně. Tam si řidiči udělali povinnou 11-hodinovou přestávku na odpočinek. Mezitím vozidla s jinými řidiči pokračovaly v cestě do Zwolle s nákladem. Od 02.00 hod. v pátek 27. května soutěž opět pokračovala s Hannou a Petrem za volantem dvou jiných nákladních vozidel vypravených ze Zwolle, se stejnými specifikacemi jako předchozí vozidla. Vyjeli opět z Vordingborgu, aby kolem 13,00 dorazili do Södertälje.
V polovině cesty tam si řidiči vyměnili návěsy, aby se vyrovnaly rozdíly v hmotnosti a valivém odporu. Výměna byla přínosná, protože pak se výsledky obou kamionů velmi pěkně vyrovnaly. Náklad na cestě zpět byl o něco lehčí a opět se na půli cesty návěsy vyměnily.
Duel palivové náročnosti: Mise splněna
Peter Roder překonal vzdálenost 1 351 km s průměrnou spotřebou paliva 25,4 litrů na 100 km. Röderova soupeřka, Hanna Fang ze Scania Transport Laboratory, skončila jako druhá se spotřebou 25,7 litrů na 100 km. Anders Gustavsson, gen. ředitel společnosti Scania Transport Laboratory, gratuluje Peterovi k vítězství „Devětadvacet let za volantem mě naučilo předem přemýšlet o různých situacích a o tom, co se může stát na cestě,“ řekl Roder po skončení duelu. 25,4 litrů na 100 km je o trochu méně než jeho běžný průměr. Vysvětluje: „R 480 Euro 6 je skvělý kamion, a tady v Skandinávii se řídí mnohem snadněji, než na přeplněných německých dálnicích.“
Hanna Fang však cítila tíhu na bedrech a byla trochu zklamaná: „Gratuluji Petrovi za lepší řidičský výkon. Zároveň vím, že jsem se mohla vyhnout některým chybám, které jsem v ten den udělala.“ Oběma řidičům duelu Scania Fuel Efficiency se podařilo dosáhnout nižší cílovou spotřebu paliva, než stanovených 26 litrů na 100 km. Je to v souladu s očekávaným průměrem pro vozidla Scania Transport Laboratory.
Den první, 26. květen 2011
Peter Roder vedl se spotřebou paliva 28,5 litrů na 100 km. Hanna Fang se spotřebou 28,6 litrů na 100 km byla však v těsném závěsu za ním. Peter byl se svým výkonem velmi spokojen. „Dnes šlo všechno skvěle,“ řekl. „Foukal však silný protivítr, který mohl mít vliv na spotřebu paliva. Řídí se zde však mnohem snáze. Cesty nejsou tak přeplněné a krajina je velmi rovná, jen někde tady je pár kopců.“
Hanna byla se svým výkonem také spokojená. Pokud jde o jízdy, byl pro ni den duelu téměř stejný jako ostatní běžné dny. „Snažila jsem se řídit jako vždy a velmi o duelu nepřemýšlet. Velmi často využívám podporu Scania Driver Support a oceňuji zpětnou vazbu, kterou neustále dostávám,“ řekla. „Jediná věc, se kterou nejsem na 100% spokojená je, že jsem otáčky při cestě dolů kopcem regulovala příliš brzy. Zítra budeme v duelu pokračovat, a já se pokusím této chybě vyhnout.“
Den druhý, 27. květen 2011
O 2:00 hodině ráno se oba soupeři duelu vydali na cestu z Vordingbordu v Dánsku do Södertälje ve Švédsku. Diváci mohli soutěž sledovat na internetu, kde jsou zveřejněny i údaje ze systému Scania Fleet Management. Díky tomuto systému mohla být sledována přesná poloha vozidel, spotřeba paliva a způsob jízdy.
Podrobné informace a příběh duelu najdete na: http://www.scanianewsroom.com/2011/05/27/scania-fuel-efficiency-duel-mission-accomplished/Trasa duelu
O společnostech:
TSL
– je německá dopravní společnost, která se specializuje na dodávky pro potravinářský průmysl, při kterých hraje rozhodující roli čas. Společnost byla založena v roce 1994, sídlí v německém městě Groß-Umstadt blízko Frankfurtu nad Mohanem a má 60 zaměstnanců. Vozový park zahrnuje 37 tahačů patřících společnosti a přibližně 100 dalších vozidel, které poskytují dodavatelé. TSL investuje značné zdroje do palivové účinnosti a svým řidičům poskytuje pravidelné a průběžné školení, aby bylo zaručeno, že jezdí hospodárně.
Scania Transport Laboratory
– je dceřiná společnost ve výlučném vlastnictví společnosti Scania, která testuje a hodnotí vlastnosti vozidel a výkonnost v komerční silniční přepravě. Úkoly společnosti zahrnují i školení a trénování řidičů v technikách hospodárné a bezpečné jízdy. Společnost odpovídá za malou část přepravy zboží mezi evropskými výrobními a montážními jednotkami Scania. Její vozový park se skládá z 20 tahačů a asi 70 návěsů.
Tisková zpráva Scania Czech Republic.