Carl Benz přihlásil dne 29. ledna 1886 patent na své tříkolové motorové vozidlo.
Od té doby je uvedené datum považováno za den zrození automobilu, který tak v roce 2011 slaví své 125. narozeniny. Souběžně s Benzem vyvíjel také Gottlieb Daimler první čtyřkolový automobil. Zakladatelé současné společnosti Daimler AG a její celosvětově úspěšné klíčové značky Mercedes-Benz tím nezávisle na sobě položili základy pro všechna současná osobní a užitková vozidla. Vynálezce automobilu od té doby udává směr vývoje ve všech důležitých oblastech od techniky pohonu přes komfort a bezpečnost až po design.
Inovace jsou pro automobilové výrobce odjakživa klíčem k úspěchu a v budoucnosti budou ještě důležitější. Bez odvahy k uskutečňování nových myšlenek by dnes žádný automobil neexistoval a bez inovační síly by nebylo pokroku. Mercedes-Benz jako vynálezce automobilu neustále intenzivně usiluje o jeho další vývoj. Vedoucí postavení stuttgartské automobilky v oblasti techniky potvrzuje více než 80 000 přihlášek patentů podaných od roku 1886, kdy Carl Benz představil svůj „Patent Motorwagen“ a Gottlieb Daimler ve stejném roce „motorový kočár“. Benz Patent Motorwagen je jako první automobil na světě skvělým dokladem pionýrského ducha. Filigránská tříkolka dávala ve své době ihned najevo, že začala nová éra mobility. Daimlerův motorový kočár byl prvním automobilem se čtyřmi koly.
Obě výše uvedená vozidla stála u zrodu jedinečného příběhu plného úspěchů, k němuž Mercedes-Benz postupně přidává stále nové kapitoly. Stuttgartská automobilka totiž znovu a znovu přicházela s pokrokovými vynálezy, které učinily z „kočáru bez koní“, pro nějž kritici zpočátku neviděli „žádnou budoucnost“, nejen symbol individuální svobody, ale i jeden z významných faktorů hospodářského rozvoje. Mezi nejdůležitější inovace společnosti patří kromě prvního autobusu a prvního nákladního vozidla především první moderní osobní vůz, Mercedes 35 PS z roku 1900/1901.
Mercedes 35 PS: prapředek všech moderních osobních vozů
– definoval na přelomu století tehdy zásadně novou a od té doby stále aktuální architekturu vozidla, která znamenala přechod od „motorových kočárů na vysokých kolech“ k automobilu, jak ho známe dnes. Mezi rozhodující technické inovace patřil dlouhý rozvor, široký rozchod kol, nízké těžiště a skloněný sloupek řízení. Všechna uvedená vylepšení vytvořila předpoklad pro komfortní a bezpečnou jízdu, která byla poprvé realizována v Mercedesu.
K dalším charakteristickým znakům patřil do délky protažený tvar a organicky do přídě integrovaný voštinový chladič, který tehdy definitivně vyřešil do té doby všudypřítomný problém s chlazením motoru. Kromě toho se maska chladiče stala typickým rozlišovacím prvkem jednotlivých značek. Hliníková kliková skříň výkonného čtyřválcového motoru posloužila za vzor ještě dnes aktuální metody lehké konstrukce. Celý motor byl navíc uložen nízko v rámu a jeho výfukové ventily byly ovládány jedním vačkovým hřídelem, což výrazně zklidnilo běh motoru, stabilitu volnoběhu a schopnost zrychlení. Konstrukční princip „motor vpředu, pohon zadních kol“ se dlouhodobě prosadil jako tzv. klasické uspořádání pohonu.
První Mercedes – první moderní automobil
Typ „35 PS“ byl prvním vozidlem se značkou Mercedes a do historie vstoupil jako první moderní automobil. Jeho inovativní koncepci převzalo mnoho dalších výrobců. Mercedes-Benz tím hned zpočátku zaujal vedoucí pozici na poli vývoje techniky, koncepce a designu.
Inovační duch jako hybná síla vývoje automobilu
Díky své koncepční kreativitě se značce Mercedes-Benz daří dávat automobilovému pokroku stále nové impulzy, přinášet nové definice individuální mobility a vytvářet nové tržní segmenty. Svou inovační silou se Mercedes-Benz vypracoval na pozici automobilového výrobce s jedinečnou rozmanitostí nabídky. Jen značka s hvězdou pokrývá v současnosti neuvěřitelnou šíři vozidel, která sahá od kompaktních osobních vozů, jako je třída A, přes luxusní sedany, jako je třída S, sportovní automobily (SLS AMG), lehké užitkové vozy, jako je Sprinter, a autobusy, jako je Citaro, až po těžká nákladní vozidla, jako je Actros. Značka smart doplňuje produktové portfolio o městský automobil, který je pro mnoho motoristů dokonalým řešením individuální mobility. Současný smart fortwo se vyvinul ze studie Mercedes-Benz NAFA („Nahverkehrsfahrzeug“ – vozidlo pro místní dopravu) představené začátkem 80. let. Dvoumístné koncepční vozidlo se stalo východiskem pro dvoukolejný vývoj, z něhož v 90. letech vzešly první kompaktní vozy společnosti, třída A a smart city coupé, předchůdce současného typu smart fortwo.
Mercedes-Benz definoval stále znovu nové koncepty individuální mobility a přitom vytvářel také zcela nové tržní segmenty. Například v roce 1996 představený typ SLK byl prvním kompaktním prémiovým roadsterem s pevnou skládací střechou. O rok později následoval s třídou M první prémiový vůz kategorie SUV, při jehož vývoji mohli inženýři Mercedesu využít zkušenosti s pohonem všech kol získané během vývoje legendární třídy G a Unimogu. Nejmladším příkladem je CLS, který v roce 2004 založil segment čtyřdveřových kupé. Velký počet technických inovací uvedených na trh poprvé v modelech Mercedes-Benz dokazuje, že vynálezce automobilu se rozhodujícím způsobem podílel na jeho dalším rozvoji ve všech zásadních oblastech – od pohonu přes bezpečnost a komfort až po design.
Motory Mercedes-Benz: hybná síla ve všech oblastech
Mercedes-Benz vykonává již 125 let pionýrskou práci v oblasti pohonu vozidel. Rychloběžný zážehový motor byl v nejvlastnějším smyslu slova „hybnou sílou“ při vynalézání automobilu. Již v roce 1898 se Daimler 8 PS „Phaeton“ rozjel jako první silniční vozidlo za pomoci čtyřválcového motoru. V roce 1923 představil Benz první nákladní vozidlo se vznětovým motorem. Další pokrokovou inovací z dílen Mercedesu byl vznětový motor pro osobní vozy, který se objevil v roce 1936 v typu Mercedes-Benz 260 D, prvním sériově vyráběným osobním vozem na světě poháněným vznětovým motorem.
Později vytvořil Mercedes-Benz další milníky ve vývoji vznětových motorů. Početné technické inovace, jako například vznětový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem (CDI), umožnily zvyšovat výkon a točivý moment při nižší spotřebě paliva a emisí. Značka s hvězdou dnes nabízí ve všech segmentech modely s kultivovanými, výkonnými a vysoce hospodárnými motory CDI, které, vztaženo k jejich výkonu, spotřebují až desetkrát méně paliva než vznětový pionýr z roku 1936.
BlueTEC: turbodiesel s čistotou moderního zážehového motoru
Se systémem BlueTEC vyvinul Mercedes-Benz technické řešení pro účinné snižování emisí vznětových motorů, zejména oxidů dusíku. Až 90 procent obsahu NOX ve výfukových plynech je redukováno na neškodný dusík a vodu. Vznětové motory jsou díky tomu stejně čisté nebo i čistší než moderní zážehové motory. Mercedes-Benz nabízí osobní vozy se systémem BlueTEC od roku 2006. V současnosti nabídka zahrnuje modely třídy E, třídy S a také SUV třídy GL, R a M.
BlueTEC byl původně vyvíjen pro užitková vozidla Mercedes-Benz, v roce 2005 se dočkal první aplikace v nákladním vozidle Mercedes-Benz, a pak byl adaptován pro použití v osobních vozech. Z toho je skvěle patrná mimořádně silná stránka společnosti Daimler AG spočívající v interním přenosu technologií mezi jednotlivými druhy vozidel. Díky tomu lze inovace s vysokým přínosem pro zákazníky důsledně a rychle realizovat pro celou produktovou paletu.
Moderní motory Mercedes-Benz s velkým potenciálem pro budoucí uplatnění
Obrovský potenciál pro budoucí uplatnění spalovacího motoru ukazuje Mercedes-Benz svým novým modelem S 250 CDI BlueEFFICIENCY, prvním „pětilitrovým“ vozem luxusní třídy představeným v roce 2010. První čtyřválec ve více než šedesátileté úspěšné historii třídy S, velmi hospodárný turbodiesel s dvojitým přeplňováním, dosahuje v kombinovaném cyklu EU spotřeby paliva pouhých 5,7 litru na 100 kilometrů. S emisemi CO2 149 g/km je S 250 CDI BlueEFFICIENCY prvním vozem své třídy, který se dostal pod hranici 150 gramů na ujetý kilometr.
Od prvního motoru přeplňovaného kompresorem až po moderní zážehové motory s přímým vstřikováním benzinu
Také vývoj zážehového motoru byl zásadním způsobem ovlivněn vynálezcem automobilu. Již začátkem 20. let upravila tehdejší Daimler-Motoren-Gesellschaft mechanické přeplňování spalovacího motoru, vyvinuté původně pro letadlové motory, pro použití v automobilech. Modely Mercedes 6/25 PS a 10/40 PS nabídly díky kompresorové technice vyšší výkon a účinnost než srovnatelná vozidla bez přeplňování.
V legendárním sportovním vozu 300 SL z roku 1954 použil Mercedes-Benz poprvé v sériové výrobě čtyřdobý zážehový motor s přímým vstřikováním benzinu. Co tehdy sloužilo především ke zvýšení výkonu, používají dnes inženýři Mercedesu společně s dalšími opatřeními ke zvyšování účinnosti, což znamená výrazné snížení spotřeby paliva při současném nárůstu výkonu.
Strategie Mercedes-Benz pro současné a budoucí spalovací motory zahrnuje všeobecné používání přímého vstřikování u zážehových a vznětových motorů, downsizing – snižování zdvihového objemu při zachování nebo i zvýšení výkonu, přeplňování turbodmychadlem a variabilní ventilové rozvody. Mercedes-Benz začal tuto koncepci realizovat u nových zážehových čtyřválců s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu, které se poprvé objevily na podzim 2009 ve třídě E, a postupně ji uvádí do všech významných modelových řad poháněných čtyřválcovými až osmiválcovými motory. Výsledkem je vysoký výkon při nízké spotřebě paliva a příslušně nízkých hodnotách emisí CO2.
BlueDIRECT: zážehový motor úsporný jako turbodiesel
Účinnost na nejvyšší úrovni je společným rysem nové generace motorů s šesti a osmi válci, která byla představena v roce 2010 ve třídě S, třídě CL a v novém CLS. U všech agregátů vzrostl výkon a točivý moment v porovnání s předchůdcem, ale zároveň klesla spotřeba paliva až o 25 procent, například v novém CLS. Moderní zážehové motory Mercedes-Benz BlueDIRECT s přímým vstřikováním benzinu se tím z hlediska hospodárnosti opět přiblížily o další kus ke vznětovému motoru. Ke zvýšení hospodárnosti přispívají účinná opatření BlueEFFICIENCY, zejména u mnoha modelů již standardní funkce ECO Start-Stop, kterou bude Mercedes-Benz v polovině roku 2011 nabízet ve více než 50 modelech napříč celým produktovým portfoliem.
Pionýr alternativních pohonů
Rovněž v oblasti alternativních pohonů vycházely od značky Mercedes-Benz již velmi záhy nové impulzy ve vývoji. Už v roce 1906 vybavil Mercedes první osobní vozy, nákladní vozidla, autobusy a hasičská vozidla elektrickým pohonem s akumulátory nebo hybridním pohonem. V 70. letech došlo k obnovení intenzivního vývoje elektrického a hybridního pohonu. S využitím jedinečné studnice vlastních dlouholetých zkušeností realizoval Mercedes-Benz moderní vozidla s alternativním pohonem, která ukazují cestu k mobilitě bez emisí.
Do této kategorie spadá v roce 2009 uvedený luxusní sedan S 400 HYBRID, první hybridní osobní vůz od evropského výrobce a zároveň první sériově vyráběný hybridní vůz s nejmodernější technikou akumulátorů Li-Ion. Krátce poté uvedl Mercedes-Benz v rychlém sledu do provozu hned tři moderní elektromobily: třídu A E-CELL a lehký užitkový vůz Vito E-CELL s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů a třídu B F-CELL s palivovými články. Portfolio elektromobilů společnosti Daimler AG doplňuje smart fortwo electric drive, který je považován za pionýra nové městské mobility bez lokálních emisí.
Bezpečnost: v každém moderním automobilu jezdí kousek Mercedesu
Na celém světě neexistuje výrobce, který by investoval do vývoje bezpečnostních systémů pro automobily více prostředků než Mercedes-Benz. Bezpečnostní experti Mercedesu pracují již sedm desetiletí systematicky na výzkumu příčin nehod, na zmírňování jejich následků a na způsobech, jak nehodám zabránit. Komplexní úsilí Mercedesu je patrné hned ze tří jubileí z roku 2009: „70 let vývoje v oblasti bezpečnosti“, „50 let odolné bezpečnostní buňky (karoserie) pro cestující“ a „40 let výzkumu nehod“.
V oblasti pasivní bezpečnosti se pozornost zaměřuje na maximální možnou ochranu cestujících při nehodě. Příkladem je odolná bezpečnostní buňka pro cestující s deformačními zónami, kterou si Mercedes-Benz nechal patentovat v roce 1951 a která byla poprvé zavedena do sériové výroby v roce 1959 v modelech 220 S a 220 SE (s tehdy módními zadními blatníky ve tvaru ploutve). Airbag je dalším příkladem inovace, kterou Mercedes-Benz zavedl jako první praktické řešení do sériové výroby. Dnes jsou airbagy pro každého řidiče samozřejmostí. Proto lze říci, že v každém moderním automobilu vězí kousek Mercedesu.
Zmírňování následků nehod – prevence nehod
Na cestě k dopravě bez nehod je středem pozornosti aktivní bezpečnost. Mercedes-Benz za tím účelem vyvinul prvky, které zmírňují následky nehod nebo nehodu dokážou zcela odvrátit. Elektronicky řízené systémy ABS a ESP® pocházejí z vývoje Mercedes-Benz a prokazatelně přispívají k výraznému snížení četnosti nehod. Také tyto bezpečnostní systémy jsou dnes standardem u téměř všech výrobců. Protiblokovací systém ABS byl zaveden v roce 1978 ve třídě S řady 116, airbag v roce 1981 ve třídě S řady 126. Elektronický stabilizační systém ESP® uvedl Mercedes-Benz na trh v roce 1995 v kupé třídy S řady 140 a následně jej zavedl do všech modelových řad.
Jako první výrobce automobilů na světě propojil Mercedes-Benz s tímto systémem prvky aktivní a pasivní bezpečnosti a znovu tak zvýšil úroveň ochrany cestujících. V roce 2002 otevřel další novou kapitolu v historii bezpečnostních prvků systém PRE-SAFE®. Mercedes-Benz během vývoje bezpečnostních prvků pro svá vozidla systematicky vychází ze skutečného průběhu nehod a poznatků z vlastního výzkumu nehod. Inovativní systémy, jako například aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu nebo ATTENTION ASSIST, cíleně brání vzniku typických příčin vzniku nehody, jako je nepozornost při změně jízdního pruhu a únava.
Vybrané milníky ve vývoji bezpečnostních prvků Mercedes-Benz
- 1939 – Začátek vývoje bezpečnosti osobních automobilů
- 1959 – První bezpečnostní karoserie na světě
- 1969 – Založení výzkumu nehod Mercedes-Benz
- 1978 – Elektronicky řízený protiblokovací systém (ABS)
- 1981 – Pyrotechnický airbag, předpínač bezpečnostního pásu
- 1989 – Automaticky aktivovaný ochranný oblouk při převrácení
- 1995 – Elektronický stabilizační systém ESP®
- 1996 – Brzdový asistent (BAS)
- 1998 – Adaptivní tempomat DISTRONIC s regulací odstupu
- 1999 – Aktivní podvozek Active Body Control (ABC), sledování tlaku vzduchu v pneumatikách
- 2002 – Systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE®
- 2003 – Aktivní natáčení světlometů do zatáček
- 2005 – DISTRONIC PLUS, brzdový asistent Plus (BAS PLUS), asistent nočního vidění
- 2006 – Brzdění PRE-SAFE®, inteligentní adaptivní světlomety (ILS)
- 2009 – Zobrazování rychlostních limitů, asistent jízdy v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání únavy ATTENTION ASSIST
- 2010 – Aktivní asistent jízdy v jízdním pruhu, aktivní asistent mrtvého úhlu, vysokovýkonné světlomety LED
Jízdní komfort: tradiční doména značky Mercedes-Benz
Široký rozchod kol, dlouhý rozvor a individuálně přizpůsobené podvozkové systémy – na tomto základě vytváří Mercedes-Benz již více než jedno století charakteristický jízdní komfort vhodný pro cestování na dlouhé vzdálenosti i krátké cesty. Již v roce 1931 stanovil Mercedes-Benz s typem 170 významný milník v oblasti podvozkové techniky, neboť tehdy byla poprvé všechna čtyři kola velkosériově vyráběného osobního vozu zavěšena nezávisle („kyvné polonápravy“). Tato konstrukce vytvořila zcela nový pocit z jízdy, během níž byly nerovnosti vozovky výrazně lépe pohlcovány.
Mercedes-Benz udával tón i v dalších letech mnoha pokrokovými konstrukcemi. V roce 1954 následovala jednokloubová kyvadlová náprava, v roce 1968 diagonální kyvadlová náprava. Obě konstrukce spojovaly vylepšenou bezpečnost jízdy s ještě vyšší úrovní jízdního komfortu. A již v roce 1961 stanovilo nová měřítka první vzduchové odpružení v luxusním sedanu 300 SE. Koncem roku 1982 se stala technickou senzací v nové kompaktní třídě zadní náprava s prostorově uloženými rameny. Optimálního pohybu nezávisle zavěšených zadních kol bylo dosaženo prostřednictvím pěti prostorově uspořádaných ramen. Zadní náprava s prostorově uloženými rameny nalezla později uplatnění ve všech sedanech, kupé, kabrioletech a sportovních vozech Mercedes-Benz s pohonem zadních kol a stala se vzorem pro mnoho dalších výrobců.
AIRMATIC: vzduchové odpružení pro ještě kultivovanější cestování
Další technický milník debutoval v roce 1998 ve třídě S. Místo klasických vinutých pružin a plynových teleskopických tlumičů se uplatnil elektronicky řízený systém AIRMATIC (Adaptive Intelligent Ride-control Automatic) se vzduchovým odpružením a adaptivním tlumením ADS (Adaptive Damping System). Součástí systému AIRMATIC bylo rovněž automatické udržování světlé výšky individuálně pro každé kolo zvlášť, zohledňování stavu vozovky, stylu jízdy a zatížení, aby byl za všech okolností zajištěn vynikající jízdní komfort.
Mezi nejdůležitější inovace z nedávné minulosti patří celosvětově první aktivně řízené odpružení ABC (Active Body Control), které Mercedes-Benz představil v roce 1991 ve výzkumném vozidlu C112 a které bylo v roce 1999 zavedeno do výroby pro kupé CL. Aktivně řízený systém potlačuje pohyby karoserie, které vznikají při průjezdu zatáčkou nebo během brždění či akcelerace. V roce 2007 debutoval v nové třídě C paket ADVANCED AGILITY, který nabízí dva programy činnosti: Sport a Komfort. v rámci uvedených regulačních programů probíhá pro každé kolo zvlášť plynulá elektronická regulace tlumičů.
PRE-SCAN: „létající koberec“ na čtyřech kolech
Rovněž v roce 2007 představil Mercedes-Benz ve výzkumném vozidlu F 700 revoluční podvozek PRE-SCAN. Systém dokáže dopředu rozpoznávat stav vozovky, s maximální citlivostí reagovat na nerovnosti a ještě účinněji je „vyrovnávat“. F 700 dosahuje díky tomu (téměř) úrovně komfortu pověstného „létajícího koberce“. Podvozek PRE-SCAN používá jako „oči“ dva laserové senzory uložené v předních světlometech.
Mercedes-Benz představil na podzim 2010 zdokonalený systém v podobě podvozku MAGIC BODY CONTROL, který skutečně předvídá stav vozovky. Vysoce citlivá stereokamera umístěná na čelním okně nad vnitřním zpětným zrcátkem „sleduje“ silnici před vozidlem ze dvou odlišných perspektiv. Díky tomu lze nerovnosti vozovky rozpoznávat ještě detailněji. Rychlé palubní počítače vyhodnocují všechna data v reálném čase a ovládají aktivní podvozek ABC, u něhož lze samostatně regulovat úroveň odpružení a tlumení na každém kole zvlášť. Tímto způsobem se dalekosáhle vyrovnávají pohyby karoserie, které se vyskytují u současných standardních podvozků.
Komfort ovládání: inteligentní systémy podporují kondiční bezpečnost
Princip maximálně jednoduchého a intuitivního ovládání vozidla sahá až do dávných dob značky. Již v roce 1902 byly cílené pokroky v oblasti snadnějšího ovládání nových vozů Mercedes vyjádřeny modelovým označením „Mercedes Simplex“. Nejvyšší komfort totiž pro Mercedes-Benz znamená mnohem víc než jen pohodlí a velmi kvalitní výbavu. Všechna komfortní řešení se především snaží zvýšit výkonnost řidiče a v maximální míře mu ulehčit řízení velkým počtem pečlivě vzájemně sladěných jednotlivých opatření. Komfort ovládání, ergonomie, klimatizace, akustický komfort, jízdní vlastnosti a ještě mnoho dalších faktorů ovlivňuje kondici řidiče, a tím i jeho schopnost sledovat dění na silnici. Pouze uvolněný řidič je totiž také bezpečný řidič.
Mercedes-Benz zkoumá tyto komplexní okolnosti již mnoho let pod hlavičkou „kondiční bezpečnosti“ a důsledně využívá výsledky pro optimalizaci svých sériově vyráběných vozidel. Výsledek? Řidiči Mercedesů zůstávají prokazatelně déle ve formě a soustředění. Příkladem pokroku v této oblasti jsou pečlivě strukturované a intuitivně srozumitelné ovládací a zobrazovací koncepty a inteligentní asistenční systémy, které činí z automobilu aktivního partnera člověka za volantem.
Design: tvary jako most mezi tradicí a modernou
Design vozů Mercedes-Benz je souhrou tradic a orientace na budoucnost. Estetické tvarování automobilu bylo rozhodujícím způsobem ovlivněno modelem „Blitzen-Benz“, který byl představen v roce 1909. Inovativní tvary závodního a rekordního vozu se tehdy poprvé řídily aerodynamickými poznatky a zároveň vyzařovaly velkou dynamiku.
Zatímco modely Mercedes-Benz 20. let se vyznačovaly mužně a dynamicky modelovanými liniemi, přecházelo tvarování vozů s třícípou hvězdou od začátku 30. let pozvolna k měkčím plynulým liniím a zakulaceným tvarovým elementům. Vrcholem tohoto vývoje byl typ 500 K z roku 1934 a jeho nástupce 540 K uvedený v roce 1936 s dalekosáhle identickým vzhledem. Díky svým jedinečným tvarům a elegantním plynulým křivkám jsou dodnes považovány za ztělesnění dokonalé krásy.
1953: začátek moderního automobilového designu
V roce 1953 vykonal Mercedes-Benz s typem 180 krok do moderní doby. Poznávacím znakem sedanu byl tzv. tříprostorový design, přičemž třetím „prostorem“ je po přídi a prostoru pro cestující zavazadlový prostor. Samonosná „pontonová“ karoserie přesvědčila nejen svou vyšší stabilitou a lepší ochranou při nehodě, ale také mnohem modernějším vzhledem. A oproti klasickému tvaru s vytvarovanými blatníky, nezávisle umístěnými světlomety, prahy se stupátky a krátkým zadním převisem nabízejí modely „Ponton“ navíc praktické přednosti v podobě většího interiéru, lepšího výhledu, nižšího součinitele odporu vzduchu, menší aerodynamické hlučnosti a výrazně většího zavazadlového prostoru.
Mnoho vynikajících modelů Mercedes-Benz trvale ovlivnilo vývoj automobilového designu. Mercedes-Benz 300 SL „Flügeltürer“ (s křídlově vyklápěcími dveřmi), považovaný často za designérskou ikonu, ztělesňoval čistokrevný původ a prvotřídní techniku jako žádný jiný vůz své doby. Dodnes je to velmi žádaný automobil snů a v roce 1999 byl zvolen mezinárodní porotou automobilových expertů „sportovním vozem století“. Jako první silniční vůz Mercedes-Benz nesl 300 SL horizontální otvor pro nasávaný vzduch s hvězdou uprostřed. Tato nová příď charakterizovala všechny následující cestovní sportovní vozy SL.
Také sedany 220, 220 S a 220 SE uvedené v roce 1959 (s tehdy moderními ploutvovitými zadními blatníky), stanovily nová měřítka svým nenapodobitelným tvarem, v němž se snoubí funkce s elegancí. Krásné a při parkování praktické zadní ploutve označované oficiálně jako Peilstege (zaměřovače) a velkorysý výhled všemi směry byly včasnou reakcí na měnící se očekávání zákazníků.
Osvědčené stylistické prvky kombinované s novými nápady
Aktuální vozidla Mercedes-Benz často citují stylistické detaily z historie značky, aby vyjádřila ve specifickém podání daného typu nezaměnitelnou identitu značky. Jako příklad mohou posloužit zakřivené linie kolem blatníků zadních kol u současné rodiny modelů třídy E, které byly použity již na vozech s „pontonovou“ karoserií v 50. letech. Nebo ploutve a boční otvory pro vzduch u typu SL, jejichž základní tvar rovněž pochází z 50. let. Tyto klasické prvky jsou však vždy interpretovány nově a moderně. Mercedes-Benz se důsledně vyhýbá výrazně módním a retro trendům s krátkou dobou trvání. Designéři Mercedes-Benz naopak vyzdvihují původ automobilů tradičního výrobce kombinací osvědčených stylistických prvků s novými nápady. Tím dochází k plynulému rozvíjení designu.
Mercedes-Benz uplatňuje v oblasti designu dlouhodobou strategii. Jejím cílem je zajistit, aby Mercedes vypadal vždy jako Mercedes. Designéři Mercedes-Benz přitom dbají na diferencované tvarové zpracování kombinující prvky, jež dávají na první pohled jasně najevo příslušnost ke značce Mercedes-Benz, s individuálním vyjádřením designérské filozofie. Ta je typickou pro danou modelovou řadu, aby jednotlivá vozidla měla vždy vlastní charakter. Modely SUV se tak zřetelně odlišují od sedanů, kupé nebo sportovních vozů. Výsledkem je atraktivní spojení individuálního vzhledu s nezaměnitelnou příslušností ke značce. Design vozidel Mercedes-Benz přitom zůstává v každém detailu živoucí – moderní, ale nikoli poplatný módě.
Tato zásada je důsledně uplatňována a realizována také v designu interiérů vozidel Mercedes-Benz. V závislosti na charakteru vozidla jsou materiály, tvary a stylistické prvky vyvíjeny specificky pro jednotlivé modelové řady a typy. Individualita a harmonický celkový dojem mají i v tomto případě jasnou přednost před jednotvárností. Návrh interiéru je v práci designérů stále důležitější, neboť design interiéru v současnosti víc než kdy dříve přispívá k udržování fascinace z krásy po dlouhá léta. Interiér vozu je vnímán jako životní prostor, v němž majitel tráví hodně času.
Typický design Mercedes-Benz – podle nové interpretace
Výhledem na budoucí design vozů Mercedes-Benz je výzkumné vozidlo F800 Style, technologická laboratoř a stylistické cvičení v jednom. Jeho vnější vzhled je definován dlouhým rozvorem, krátkými převisy karoserie a smyslným obloukem střechy. Vzrušující boční profil připomíná kupé a společně s vyváženými proporcemi zajišťuje stylově sportovní vzhled, který dále rozvíjí design značky Mercedes-Benz.
Prostor pro kreativní myšlení
U vynálezce automobilu je již 125 let kladen velký důraz na kreativitu. Z německého inženýrství a švábského puntičkářství vyrostla světově uznávaná značka. Společnost Daimler AG podporuje kreativitu vytvářením prostoru pro svobodné myšlení a práci. Tím je zajištěno, že zdroj inovační síly nikdy nevyschne.
Aby si společnost Daimler AG udržela inovační náskok, vytvořila celosvětovou znalostní síť, v níž si zaměstnanci z oblasti výzkumu a vývoje vyměňují své know-how v nejrůznějších oborech. V předchozím roce se společnost Daimler AG zařadila znovu na první místo mezi prémiovými automobilkami v počtu patentových přihlášek. Více než polovina z celkem 2070 přihlášených nových vynálezů připadá na „zelené“ technologie, z nichž se celých 720 týkalo oblasti hnacího řetězce (35 procent). Velkých pokroků bylo dosaženo především v oblasti efektivního využívání energie, palivových článků, akumulátorů a čistění výfukových plynů. Prostřednictvím rozsáhlých investic do výzkumu a vývoje si společnost Daimler AG nadále vytváří předpoklady pro udržení vysokého standardu inovací i v dlouhodobém horizontu.
Mercedes-Benz: nejhodnotnější luxusní značka na světě
Díky své důsledné inovační strategii je Mercedes-Benz v pořadí nejhodnotnějších značek na světě na nejvyšší příčce. To dokládají aktuální mezinárodní studie z loňského roku, které hned třikrát dokazují výjimečné postavení značky s hvězdou, která byla označena za „nejhodnotnější německou značku“, „nejhodnotnější prémiovou automobilovou značku na světě“ a za všeobecně „nejhodnotnější luxusní značku na světě“.
„To nejlepší nebo nic“ – včera, dnes a v budoucnosti
Carl Benz prohlásil: „Touha vynalézat nikdy neskončí.“ A Gottlieb Daimler formuloval svou slavnou mravní zásadu následovně: „To nejlepší nebo nic“. Těmito vůdčími motivy se Mercedes-Benz řídí již téměř 125 let. Inovační duch je pevně zakotven v naší podnikové kultuře jako jedna z nejdůležitějších pohnutek – vždy s cílem zajistit individuální mobilitu i pro budoucí generace a zákazníkovi nabídnout optimální vozidlo pro jeho osobní potřebu. Základem této inovační síly je systematický výzkum značky Mercedes-Benz, který začátkem 70. let vyústil v oficiální založení vlastního výzkumného oddělení. V současnosti Mercedes-Benz disponuje globální znalostní sítí sdružující cca 19 000 výzkumníků a vývojářů po celém světě do mezioborového „mozkového trastu“, překypujícího pionýrským duchem, kompetencí a motivací vyrábět i v budoucnosti nejlepší vozidla na světě.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.