Výsledek těchto prověrek jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji.
Čtyři z osmi prověřených vozů mají podle zjištění Auto AZ Consulting při prohlídkách a s ověřením pomocí systému Cebia prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100 000 km. U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů.
Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km. „Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně,“ informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300 000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav. Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil. Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250–300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. „Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času,“ upozorňuje Aleš Zich.
Velmi často dnes uvádí autobazary u většiny inzerovaných vozidel servisní knížku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. „Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil,“ říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.
Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120 000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie. Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil. „Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího,“ uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
Jak se v praxi vyhnout problémové reklamaci:
- Nechat si vždy technický stav ojetého vozu před koupí pečlivě prověřit od nezávislého odborníka.
- Kupovat ojetiny jen u ověřených autobazarů, v ideálním případě přímo od dealerů nových vozů s vlastním servisním zázemím.
- Zjistit si a pečlivě prověřit servisní historii kupovaného vozu a soulad se servisní knížkou včetně její pravosti.
- Pokud někdo nerad čte smlouvy nebo jim příliš nerozumí, vyplatí se nechat si smlouvu před podpisem zkontrolovat od nezávislého odborníka či právníka.
Vozidlo | rok výroby | původ | stav tachometru | manipulace s tachometrem | havárie na nosné části | výsledné hodnocení | zdůvodnění |
Škoda Octavia I 1,9 TDI | 1997 | ČR | 188.211 km | ano, cca o – 200.000 km | ano | 4 | automobil je na konci své životnosti, jedná se prakticky o bezcenný šrot |
Škoda Octavia I 1,6 MPI | 1999 | ČR | 188.211 km | ano, cca o – 100.000 km | nebylo zkoumáno | 4 | výrazná manipulace s tachometrem, dále nezkoumáno |
Škoda Octavia I 2,0i | 2000 | ČR | 190.000 km | ne, servisní knížka, ověřeno | ne | 2 | vůz nebyl zkoumán jízdní zkouškou, hodnocen pouze vizuální stav a pravdivost stavu tachometru |
Škoda Octavia 1,9TDI kombi | 2001 | ČR | 157.000 km | ano, cca o – 100.000 km | ano, závažnějšího rozsahu | 4 | vůz má manipulovaný tachometr, vyžaduje rozsáhlejší servisní úkony, byl vážněji havarován a nepříliš dobře opraven |
Citroen C4 1,6 Hdi | 2007 | Francie | 83.022 km | ano, záznam ze servisu ve 101.000 km | ano, pouze lehčí zezadu | 3 | vůz vykazuje řadu nedostatků, je vidět že neměl příliš kvalitní péči od předchozího majitele, má manipulovaný tachometr |
Citroen C5 1,6 Hdi | 2004 | Francie | 130.000 km | téměř jistě ano, reálně najeto cca 250-300 tis. km | ne, vše původní | 3 | vůz je celkově funkční avšak najeto má minimálně dvojnásobek počtu km udávaných na tachometru |
Saab 9-5 3,0TiD | 2004 | ČR | 90.400 km | ne, precizně vedená servisní kniha | ne, vše původní | 2 | vůz je poměrně pěkný s průkaznou historií, po dvou letech stání v bazaru se však již těžko hodnotí jeho potenciální rizikovost |
VW Polo 1,4i 16V | 2001 | Itálie | 104.100 km | je možná až o cca – 100 tis. km, nelze však ověřit | ne, vše původní | 3 | průměrný vůz po všech stránkách, buďto měl velmi hrubé zacházení nebo má najeto více km |
Pozn.: Tato vozidla byla vybrána z pražských autobazarů zástupci oslovených médií, tedy nezávisle na Auto AZ Consulting. Fyzické prověrky proběhly během května 2010. Tyto fyzické prověrky nemají charakter služby VINTEST, kterou poskytuje společnost Cebia
O Cebia, spol. s r.o.
Leader v poskytování služeb zaměřených na identifikaci a prověřování původu vozidel v ČR.
Společnost na evropské úrovni, která se významným způsobem podílí na formování aktivit zaměřených zejména na protikrádežová opatření a systémy.
Již od roku 1991 se specializuje na zavádění a provozování technologií zaměřených na boj proti automobilové kriminalitě.
Cebia má po celé ČR více jak 1.100 smluvních partnerů, tzv. Autorizovaných pracovišť Cebia, které tvoří převážně značkoví prodejci a servisy vozidel.
Kontaktní osoba za Cebia, spol. s r.o.
Petra Štumpfová, mobil: 602 358 978, email: p.stumpfova@cebia.cz
Více na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz
O Auto AZ Consulting
- Auto AZ Consulting na českém trhu poskytuje již sedmým rokem širokou škálu služeb při výběru, nákupu, prodeji nebo provozu nových a ojetých vozidel.
- Široké laické veřejnosti pomáhá díky nezávislému poradenství lépe se orientovat při nákupu, provozu či prodeji auta.
- Auto AZ Consulting také nabízí celou paletu doplňkových služeb, které s motorizmem souvisejí, jako například zajišťování registrací motorových vozidel, oceňování motorových vozidel, konzultace a kompletní vyřízení vhodného povinného ručení a autopojištění.
- Nedílnou součástí činnosti Auto AZ Consulting je také publikační činnost v oblasti poradenství při nákupu ojetin a aktivní spolupráce s médii v této oblasti.
Kontaktní osoba za Auto AZ Consulting:
Ing. Aleš Zich, mobil: +420 608 338 998, zich@autoaz.cz, www.autoaz.cz.
Tisková zpráva Cebia – červen 2010, zdroj informací: Cebia, Auto AZ Consulting