Náhodné prověrky ojetin potvrdily záměrné zkreslování jejich skutečného stavu

Společnost Auto AZ Consulting provedla ve spolupráci se společností Cebia u několika ojetých vozů, které byly vybrány zástupci médií, porovnání skutečného a inzerovaného stavu.

Výsledek těchto prověrek jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji.

Čtyři z osmi prověřených vozů mají podle zjištění Auto AZ Consulting při prohlídkách a s ověřením pomocí systému Cebia prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100 000 km. U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů.

Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km. „Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně,“ informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300 000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav. Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil. Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250–300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. „Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času,“ upozorňuje Aleš Zich.

Velmi často dnes uvádí autobazary u většiny inzerovaných vozidel servisní knížku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. „Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil,“ říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.

Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120 000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie. Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil. „Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího,“ uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Jak se v praxi vyhnout problémové reklamaci:

  • Nechat si vždy technický stav ojetého vozu před koupí pečlivě prověřit od nezávislého odborníka.
  • Kupovat ojetiny jen u ověřených autobazarů, v ideálním případě přímo od dealerů nových vozů s vlastním servisním zázemím.
  • Zjistit si a pečlivě prověřit servisní historii kupovaného vozu a soulad se servisní knížkou včetně její pravosti.
  • Pokud někdo nerad čte smlouvy nebo jim příliš nerozumí, vyplatí se nechat si smlouvu před podpisem zkontrolovat od nezávislého odborníka či právníka.

Vozidlo rok výroby původ stav tachometru manipulace s tachometrem havárie na nosné části výsledné hodnocení zdůvodnění
Škoda Octavia I 1,9 TDI 1997 ČR 188.211 km ano, cca o – 200.000 km ano 4 automobil je na konci své životnosti, jedná se prakticky o bezcenný šrot
Škoda Octavia I 1,6 MPI 1999 ČR 188.211 km ano, cca o – 100.000 km nebylo zkoumáno 4 výrazná manipulace s tachometrem, dále nezkoumáno
Škoda Octavia I 2,0i 2000 ČR 190.000 km ne, servisní knížka, ověřeno ne 2 vůz nebyl zkoumán jízdní zkouškou, hodnocen pouze vizuální stav a pravdivost stavu tachometru
Škoda Octavia 1,9TDI kombi 2001 ČR 157.000 km ano, cca o – 100.000 km ano, závažnějšího rozsahu 4 vůz má manipulovaný tachometr, vyžaduje rozsáhlejší servisní úkony, byl vážněji havarován a nepříliš dobře opraven
Citroen C4 1,6 Hdi 2007 Francie 83.022 km ano, záznam ze servisu ve 101.000 km ano, pouze lehčí zezadu 3 vůz vykazuje řadu nedostatků, je vidět že neměl příliš kvalitní péči od předchozího majitele, má manipulovaný tachometr
Citroen C5 1,6 Hdi 2004 Francie 130.000 km téměř jistě ano, reálně najeto cca 250-300 tis. km ne, vše původní 3 vůz je celkově funkční avšak najeto má minimálně dvojnásobek počtu km udávaných na tachometru
Saab 9-5 3,0TiD 2004 ČR 90.400 km ne, precizně vedená servisní kniha ne, vše původní 2 vůz je poměrně pěkný s průkaznou historií, po dvou letech stání v bazaru se však již těžko hodnotí jeho potenciální rizikovost
VW Polo 1,4i 16V 2001 Itálie 104.100 km je možná až o cca – 100 tis. km, nelze však ověřit ne, vše původní 3 průměrný vůz po všech stránkách, buďto měl velmi hrubé zacházení nebo má najeto více km

Pozn.: Tato vozidla byla vybrána z pražských autobazarů zástupci oslovených médií, tedy nezávisle na Auto AZ Consulting. Fyzické prověrky proběhly během května 2010. Tyto fyzické prověrky nemají charakter služby VINTEST, kterou poskytuje společnost Cebia

O Cebia, spol. s r.o.

Leader v poskytování služeb zaměřených na identifikaci a prověřování původu vozidel v ČR.

Společnost na evropské úrovni, která se významným způsobem podílí na formování aktivit zaměřených zejména na protikrádežová opatření a systémy.

Již od roku 1991 se specializuje na zavádění a provozování technologií zaměřených na boj proti automobilové kriminalitě.

Cebia má po celé ČR více jak 1.100 smluvních partnerů, tzv. Autorizovaných pracovišť Cebia, které tvoří převážně značkoví prodejci a servisy vozidel.

Kontaktní osoba za Cebia, spol. s r.o.

Petra Štumpfová, mobil: 602 358 978, email: p.stumpfova@cebia.cz

Více na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz

O Auto AZ Consulting

  • Auto AZ Consulting na českém trhu poskytuje již sedmým rokem širokou škálu služeb při výběru, nákupu, prodeji nebo provozu nových a ojetých vozidel.
  • Široké laické veřejnosti pomáhá díky nezávislému poradenství lépe se orientovat při nákupu, provozu či prodeji auta.
  • Auto AZ Consulting také nabízí celou paletu doplňkových služeb, které s motorizmem souvisejí, jako například zajišťování registrací motorových vozidel, oceňování motorových vozidel, konzultace a kompletní vyřízení vhodného povinného ručení a autopojištění.
  • Nedílnou součástí činnosti Auto AZ Consulting je také publikační činnost v oblasti poradenství při nákupu ojetin a aktivní spolupráce s médii v této oblasti.

Kontaktní osoba za Auto AZ Consulting:

Ing. Aleš Zich, mobil: +420 608 338 998, zich@autoaz.cz, www.autoaz.cz.

Tisková zpráva Cebia – červen 2010, zdroj informací: Cebia, Auto AZ Consulting

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...