Přeměna nápadů do reality – 15 let Kompetenčního centra společnosti Daimler AG pro mobilitu bez emisí

V Kompetenčním centru vznikají prototypy osobních vozů, lehkých užitkových a nákladních vozidel s nízkými a nulovými emisemi.

V Kompetenčním centru probíhá i jejich malosériová výroba a příprava pro pozdější zahájení sériové výroby v hlavních výrobních závodech.

KEM nyní slaví 15. výročí a dokazuje tím, že Daimler důsledně kráčí po cestě k automobilu bez emisí v rámci dlouhodobých strategií „Road to emission-free Mobility“ (Cesta k mobilitě bez emisí) a „Shaping Future Transportation“ (Vytváření budoucí dopravy). Není tedy divu, že i centrum KEM pracuje na více a více projektech, vyrábí stále větší počet vozidel a zvyšuje počet zaměstnanců. Vedoucí závodu Hermann Doppler, odpovědný za celosvětovou výrobu motorů pro nákladní vozidla, k tomu říká: „Jsme proslulí výrobou pokrokových motorů, nákladních vozidel a autobusů. A chtěli bychom být proslulí i jako tvůrci trvale udržitelné mobility.“

Pohony budoucnosti: od prototypu k sériové výrobě

Nové myšlenky a nekonvenční nápady přesahují běžné hranice. V současnosti to znamená, že prototypy nebo malé série vozidel s alternativními pohony stále ještě nemůžeme zařadit do dokonale organizované velkosériové výroby v našich hlavních závodech pro osobní a užitková vozidla. Jinými slovy není možné uvádět nové pohony bezprostředně a ve velkém měřítku do sériové výroby.

Jako mezistupeň proto slouží Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v Mannheimu. Společnost Daimler AG založila před 15 lety nejprve Kompetenční centrum pro užitková vozidla bez emisí (KEN), jehož úkolem bylo realizovat slibné nápady. Vytvořila tím spojnici mezi stádiem prototypu a sériovou výrobou, důležitý odrazový můstek na cestě k pohonu budoucnosti. Centrum KEM se podílí svým know-how na stavbě prototypů, převádí projekty do malých sérií a po úspěšném uvedení na trh je předává do velkosériové výroby.

Kompetenční centrum nezná hranic

Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v závodě Mannheim má jedinečnou strukturu. Vzhledem k tomu, že se věnuje výrobě všech druhů vozidel, může se pochlubit neobyčejně bohatým know-how od osobních vozů přes užitková až po nákladní vozidla. Centrum KEM nezná hranic a na jeho řízení se podílí odborníci z různých oborů a odvětví.

Výroba osobních a lehkých užitkových vozů s pohonem na zemní plyn probíhá dokonce ve společné hale, což je v rámci společnosti Daimler AG rovněž jedinečné. Důvodem jsou rozsáhlé speciální znalosti zaměstnanců KEM v oblasti pohonů na zemní plyn a LPG, palivových článků, pohonů se spalovacím motorem, elektromotorem nebo hybridním pohonem. Zaměstnanci KEM nezačínají díky svým zkušenostem nikdy od nuly dokonce ani u nejnáročnějších nových pohonů.

V KEM vzniká široká paleta vozidel

Rozmanité možnosti a flexibilitu Centra KEM názorně ilustruje aktuální paleta vyráběných vozidel. Součástí KEM je totiž také loni rozšířené Výrobní a kompetenční centrum pro vozidla na zemní plyn. V současnosti zde vznikají modely Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn, které spojují ochranu životního prostředí s hospodárností a praktičností. KEM zároveň vyrábí nákladní vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.

Mercedes-Benz Econic NGT: od malosériové výroby k velkosériové produkci v běžném závodě

Typickým příkladem funkce, kterou plní Centrum KEM, je Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn (v ČR provozuje např. AVE či Pražské služby). Econic, oblíbený především v komunálních službách a pro svoz odpadů, sjíždí obvykle z výrobních pásů závodu Wörth pro nákladní vozidla společnosti Daimler AG. Centrum KEM zahájilo v Mannheimu malosériovou výrobu vozidel Econic s pohonem na zemní plyn v roce 2003. S přibližně 20 vyrobenými vozidly za rok se tento projekt rozbíhal zpočátku pomalu. Posléze poptávka po modelech Econic NGT, poháněných ekologickými motory na zemní plyn, vzrostla a v současnosti tvoří tyto modely třetinu celkové roční výroby modelové řady Econic.

V důsledku toho byla v létě 2009 převedena výroba vozidel Mercedes-Benz Econic NGT do kmenového závodu Wörth. Centrum KEM zajistilo proškolení tamního personálu a rovněž dohlédlo na hladký průběh zahájení sériové výroby ve Wörthu.

Bestseller: B 180 NGT

Výrobní počty jsou již značné. Bestsellerem Centra KEM je model B 180 NGT, provedení Třídy B s pohonem na zemní plyn, které se začalo vyrábět v roce 2008. Také Sprinter NGT se vyvíjí velmi pozitivně, neboť roční výroba již přesahuje 1000 vozidel za rok.

KEM dodává předem upravené komponenty

Výroba vozidel na zemní plyn Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT probíhá v nové hale 67, která byla slavnostně otevřena teprve v minulém roce. Hlavní výrobní závody dodávají do Mannheimu vozidla upravená například v oblasti surové karoserie, montáží jiných hlav válců nebo kabelů. KEM jim za tím účelem dodává odpovídající, předem upravené a zkontrolované komponenty.

U osobních a lehkých užitkových vozů na zemní plyn se to týká například sacího modulu se vstřikovači benzinu a zemního plynu, ovládače škrticí klapky a dalších komponentů. Modul se dodává přímo do motorárny pro výrobu motorů na zemní plyn. Také plnicí hrdlo pro zemní plyn s příslušným potrubím dodává KEM. Vozidla na zemní plyn projíždějí jednotlivá montážní stanoviště v hlavním výrobním závodě v režimu na benzin a následně jsou dodána do Kompetenčního centra v Mannheimu.

Zde jsou pak vozidla vybavena dalšími komponenty pro alternativní pohon jako například tlakovými nádržemi na zemní plyn, ventily a potrubím. Centrum KEM provádí také kontrolu vozidel za provozu a zkoušku těsnosti podle ECE R 110. Následuje konečná kontrola a dodání vozidla příslušnému zákaznickému centru.

Náskok před konkurencí: Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid

Nyní se rozbíhá další projekt výroby ekologického nákladního vozidla. Po úspěšných prvních zkouškách přichází na řadu produkce flotily 50 vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Mercedes-Benz je tím opět o krok před konkurencí. Již v roce 2011 budou tato vozidla jezdit v každodenním provozu u zákazníků.

Na začátku byla experimentální dílna pro pohony

V roce 1994 založené Centrum KEM se od začátku zabývalo alternativními pohony. Nejprve sloužilo jako čistě experimentální dílna pro nové pohony. K prvním projektům patřila v roce 1996 výroba lehkých užitkových vozidel T1 (předchůdce řady Sprinter) s elektrickým pohonem. 50 těchto vozidel odebrala německá pošta Deutsche Post DHL. Všechna speciální vozidla byla vyrobena v Centru KEM, ať to byla v roce 1998 velká užitková vozidla Vario s hybridním pohonem nebo krátce poté prototypy vozidel Atego Hybrid pro testování ve Stockholmu. To samé platí pro první generaci vozidel Sprinter s pohonem na zemní plyn a pro Vito s elektrickým pohonem pro Expo 2000 v Hannoveru – všechno to jsou projekty Centra KEM.

Partner pro vývoj hybridních nákladních vozidel v Evropě

Centrum KEM se mezitím stalo nedílnou součástí celosvětové sítě společnosti Daimler AG. Úzce spolupracuje s Globálním centrem pro hybridní vozidla divize Daimler Trucks v japonském městě Kawasaki. Centrum KEM je důležitým partnerem vývojového střediska hybridních pohonů ve Stuttgartu v oblasti konstrukce a výroby vozidel.

Bez KEM by mnoho modelů neexistovalo

Díky mnohostrannosti Centra KEM v závodě Mannheim může Mercedes-Benz velmi flexibilně reagovat na neobvyklé zakázky. Například v roce 2000 přišla z Malajsie, kde se získává bioplyn ze zbytků palmového oleje, objednávka na 50 vozidel Vito s pohonem na zemní plyn. Na základě zakázek z Velké Británie vznikla o tři roky později série dodávkových vozidel Sprinter s pohonem na LPG. Centrum KEM vyrobilo během tří let přibližně 2000 Sprinterů s touto technikou.

Také uvedení modelu E 200 NGT na trh, Třídy E s pohonem na zemní plyn, bylo v roce 2004 umožněno flexibilitou Centra KEM. V tomto případě se zpočátku jednalo o takzvané ekologické vozy pro taxislužbu v Berlíně.

To samé platí rovněž pro vozy Třídy E s pohonem na zemní plyn v Thajsku. V tomto případě dodává Centrum KEM zařízení pro pohon na zemní plyn jako montážní sadu CKD, která se skládá v celek v Thajsku. Centrum KEM vyvinulo pro tento projekt montážní sadu a proškolilo thajské zaměstnance. Kromě toho je z Mannheimu zajišťována veškerá péče a podpora pro místní thajskou výrobu. Je tedy zřejmé, že bez Centra KEM by mnohý model s alternativním pohonem vůbec nevznikl.

Kompetenční centrum roste razantní rychlostí. O tom, že má KEM budoucnost, svědčí ztrojnásobení počtu vyrobených vozidel (v roce 2009 cca 6000) a zaměstnanců (v současnosti přibližně 80) během uplynulých dvou let.

Od začátku podíl na vývoji autobusu s palivovými články

Vzhledem ke zkušenostem s vysokonapěťovou technikou pro užitková vozidla s elektrickým pohonem se Centrum KEM podílelo v roce 1997 také na výrobě Nebusu, prvního autobusu s pohonem s palivovými články. V následujícím projektu, jehož výsledkem byl autobus Citaro s palivovými články pro rozsáhlý zkušební provoz od roku 2003, měli zaměstnanci Centra KEM na starosti montáž vysokonapěťového kabelu při výrobě Citara.

Důraz na bezpečnost a kvalitu

Mezi přednosti Centra KEM patří jeho infrastruktura. Největší důraz je kladen na bezpečnost. Budova pro výrobu vozidel s pohonem na zemní plyn je vybavena varovným systémem, který hlásí hasičům únik plynu. Senzory zároveň spustí poplach, automaticky uzavřou veškerá okna a dveře a vypnou elektriku.

Mezi inovace ve výrobě patří rovněž kontrola těsnosti plynových zásobníků a celého palivového zařízení ve vozidlech. Pracovník načte čárový kód a identifikuje zkušební zařízení. Poté proběhne plně automatická zkouška plynového zařízení ve vozidle podle předepsaného postupu s tlakem 10 barů, 100 barů a 200 barů. Výsledky každé zkoušky se přenášejí prostřednictvím Bluetooth a ukládají do paměti.

Neméně pečlivě se připojuje plynové zařízení pomocí závitů, u nichž je předepsáno jak přesné pořadí, tak i utahovací moment pro každý závit. Potřebný moment se na nářadí dokonce automaticky přednastavuje. Dojde-li k chybě, zařízení se okamžitě zastaví. Centrum KEM díky tomu již dnes dosahuje vizionářského cíle nulových chyb ve výrobě.

Zkušební stanice také pro elektromobily

Pozoruhodná je výbava Centra KEM, jehož inženýři mají k dispozici zkušební stanice, na nichž lze vozidla napájet proudem s napětím až 600 voltů, což je důležitý předpoklad pro testy elektricky poháněných vozidel. Proto například probíhá přejímka předvýrobní série nového hybridního kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid za účasti odborníků Centra KEM v tamní zkušebně.

V současnosti Centrum KEM samostatně vyrábí nákladní vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid, prototypy modelů E 200 NGT a E-Sprinter v hale 55/56 areálu mannheimského závodu. Při této kusové výrobě mohou skvěle vyškolení pracovníci Centra KEM perfektně uplatnit veškeré své know-how.

Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci

Vzhledem k rozmanitým úkolům jsou zaměstnanci Kompetenčního centra vysoce kvalifikovaní, neboť jejich rukama procházejí jak osobní vozy, tak i lehké užitkové vozy, nákladní vozidla a autobusy. Výroba probíhá na samostatných pracovištích s dobou výrobního taktu až 1,5 hodiny. Patřičně rozsáhlá je také náplň práce. Zaměstnanci se vyznají v problematice zemního plynu, LPG, vysokonapěťové techniky a vodíku.

Základem pro tyto činnosti je důkladné vzdělání a školení. Odborný diplom je proto v Centru KEM nutné doplnit dalšími kvalifikacemi, mezi něž patří například odborné zkoušky v oblasti zemního plynu, pravidelné kurzy šroubování tlakových plynových zařízení nebo další odborné vzdělávání v oboru elektrotechniky. Zaměstnanci KEM jsou nepostradatelní například pro zacházení s hybridními vozidly, jako je Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid s vysokonapěťovou technikou.

Další rozvoj Kompetenčního centra pro mobilitu bez emisí

Vzhledem k velké dynamice značky Mercedes-Benz na cestě k automobilu bez emisí je budoucnost Centra KEM a jeho další expanze zajištěna. Nástupce modelu Mercedes-Benz E 200 NGT je právě tak hotová věc, jako další nová výrobní hala. Díky tomu bude mít Kompetenční centrum k dispozici výrobní prostředky pro široké rozpětí činností od produkce jednotlivých prototypů až po série více než 10 000 vozidel ročně. V současnosti navíc probíhá výstavba další čerpacích stanic na zemní plyn v rámci výrobního areálu.

15 let Kompetenčního centra pro mobilitu bez emisí (KEM): přehled klíčových milníků

  • Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v Mannheimu působí od začátku v oblasti high-tech a během své historie realizovalo následující kompletní projekty nebo se na jednotlivých projektech alespoň podílelo:
  • 1994: Založení Kompetenčního centra pro nákladní vozidla bez emisí (KEN) v Mannheimu.
  • 1996: Velké lehké užitkové vozy Mercedes-Benz Vario 814 D s hybridním pohonem. Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem.
  • 1997: NEBUS, první autobus s pohonem s palivovými články. T1 410, lehké užitkové vozidlo s elektrickým pohonem a akumulátory zinek-vzduch.
  • 1998: Mercedes-Benz Atego 1217 s hybridním pohonem.
  • 1998: Uvedení vozidel Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn na trh.
  • 2000: Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem pro EXPO 2000 v Hannoveru.
  • 2001: Zkušební vozidlo Mercedes-Benz Sprinter s pohonem s palivovými články.
  • 2003: Malá série autobusů Citaro Fuelcell s pohonem s palivovými články. Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn, Mercedes-Benz Sprinter s pohonem na LPG.
  • 2004: Prototyp vozidla Sprinter s hybridním pohonem a akumulátory Ni-MH a Mercedes-Benz Sprinter Hybrid s technikou „Plug-In“ (vnější dobíjení akumulátorů). Zahájení sériové výroby modelu E 200 NGT na zemní plyn.
  • 2007: Prototyp Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Prototypy Mercedes-Benz Sprinter Hybrid.
  • 2008: Slavnostní otevření haly 67 pro začínající sériovou výrobu modelů Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter 316/516 NGT, rozšíření na Výrobní a kompetenční centrum pro zemní plyn.
  • 2009: Přejmenování na Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM). Podpora při vývoji a výrobě prototypů Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid a Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.
  • 2010: Inovativní flotila vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Ve čtvrtém čtvrtletí zahájení sériové výroby nového modelu Mercedes-Benz E 200 NGT.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...