V České republice platí od 1.11. do 30.04. povinnost použití zimních pneumatik nebo celoročních s označením M+S pouze na několika málo vybraných úsecích.
Proto není v podstatě nutné zimní pneumatiky obouvat, ale kdo chce jezdit v zimě, měl by své auto raději přezout. Avšak zákon tuto povinnost neukládá globálně. Jenže jak to je u našich blízkých i vzdálených sousedů vám raději ukážeme v následujícím shrnutí…
NěmeckoZimní pneumatiky nebo celoroční s označením M+S jsou povinné na zasněžených, zledovatělých vozovkách nebo při rozbředlém sněhu. Za nedodržení hrozí pokuta 20,- Eur, v případě omezování ostatních vozidel dokonce 40,- Eur.
RakouskoZimní pneumatiky nebo celoroční s označením M+S jsou povinné na zasněžených, zledovatělých vozovkách nebo při rozbředlém sněhu od 1.11. až do 15.04. Povinnost sněžných řetězů platí jen při odpovídajících dopravních značkách.
FrancieZimní pneumatiky mohou být přikázány v horských oblastech speciální dopravní značkou.
ŠvýcarskoPokuty jsou možné při nevhodném obutí vozidla, pakliže se proviníte omezováním jiných účastníků provozu. Povinnost sněžných řetězů platí jen při odpovídajících dopravních značkách.
ItálieV údolí Aosta platí povinnost od 15.10. až 15.04. Ve zbytku Itálie potom platí pro jednotlivé úseky, že povinnost zimních pneu může být předepsána speciálními dopravními značkami.
SlovinskoPovinné zimní obutí 15.11. až 15.03.
ChorvatskoPro jednotlivé úseky může být předepsána povinnost zimního vybavení
MaďarskoPři zimních podmínkách může být povinnost zimních pneu předepsána speciálními dopravními značkami.
SlovenskoPři zimních podmínkách musí být vozidla vybavena zimními nebo celoročními pneumatikami.
Lotyšsko a EstonskoPovinné zimní obutí 1.12. až 31.03. V případě potřeby může být období rozšířeno na měsíce říjen až duben.
FinskoPovinné zimní obutí 1.12. až 28./29.02.
LitvaPovinné zimní obutí 1.11. až 1.04.
Belgie, Holandsko, Lucembursko, Dánsko, Polsko, Bulharsko a NorskoTyto země jsou velmi benevolentní a důvěřují rozumu svých občanů motoristů. Výběr vhodných pneumatik totiž nechávají výhradně na řidičích.
Ve všech zemích přitom platí, že při odpovídajících povětrnostních podmínkách a stavu vozovky mohou být použity řetězy.
Více na: www.uamk.cz