Dne 21. prosince 2009 zveřejnila Evropská komise návrh Směrnice a pokynů, které by měly nahradit stávající automobilovou Blokovou výjimku – Nařízení ES č. 1400/2002 o prodeji a servisu motorových vozidel.
Mezinárodní federace FIGIEFA souhlasí s celkovými analýzami Komise, které prokazují, že oblast oprav a servisu motorových vozidel trpí konkurenčními nedostatky. Z toho důvodu FIGIEFA vítá přístup Komise ke kombinaci sektorově-specifické Blokové výjimky a sektorových pokynů pro oblast poprodejního servisu, zejména pokud jde o dostupnost náhradních dílů, přístup k technickým informacím a posouzení restriktivních či nekorektních garančních lhůt.
„Vítáme, že Komise rozpozná potřebu vypořádat se se stále přetrvávajícími problémy na trhu náhradních dílů zachováním klíčových ustanovení současného nařízení (BER) a doporučením sektorově- specifické legislativy, která přinese objasnění zainteresovaným subjektům a užitek spotřebitelům – motoristům“, říká Michel Vilatte, prezident mezinárodní federace FIGIEFA.
Zároveň FIGIEFA volá po zdokonalení a kompletaci předloženého návrhu a to před vypršením platnosti nařízení BER č. 1400/2002. Ustanovení obsažená v navržených dokumentech by měla být srozumitelnější a vhodnější pro malé a střední podniky (SME).
Všechny nové regulační konstrukce by měly jasně uvádět jaký druh protikonkurenčního chování vyvolá sankce ze strany Komise. „Nová pravidla musí být vhodná a dostatečná pro období příštích deseti let a musí zabránit rozšiřování hranic nesprávné interpretace, které by potom mohly vést k soudním sporům“, říká Michel Vilatte. Z toho důvodu je nutné zdokonalit formulaci technických informací a nekorektního použití garancí, jakož i dalších svazujících opatřeních a zahrnout ustanovení o dostupnosti všech vázaných náhradních dílů pro velkoobchodníky s náhradními díly v zájmu vyřešení současných problémů hospodářské soutěže v oblasti aftermarketu.
Organizace FIGIEFA není v současnosti jediným aktivistou, který podporuje potřebu srozumitelných a pevných pravidel pro automobilový aftermarket: ve skutečnosti petice vedená kampaní Právo na opravy (R2RC) shromáždila dosud více jak 34.000 hlasů podporujících sektorově-specifická pravidla, která by udržela odpovídající konkurenční podmínky pro oblast oprav a servisu motorových vozidel. Spolu s těmito 34.000 hlasy s cílem dosáhnout „lepších ustanovení“ žádá FIGIEFA Komisi o schválení takových pravidel, která budou jasná, pevná a vhodná pro malé a střední podniky (SME) a která budou založena na principu „Mysli nejdříve na malé“ (think small first) zakotvené v Aktu malého a středního podnikání (Small Business Act for Europe).
Mezinárodní federace FIGIEFA předloží v nadcházejících týdnech své podrobné komentáře k navrženým dokumentům Evropské komise.
Pro více informací můžete kontaktovat sekretariát FIGIEFA p.Jean-Ludovic Basset na tel.č. +32 2 761 95 10 nebo se přihlásit na internetové adrese www.figiefa.eu
Figiefa je mezinárodní federace zastupující zájmy nezávislých distributorů automobilových náhradních dílů a součástí. FIGIEFA zastupuje 27 členských sdružení po celém světě. Jejím cílem je zachovat svobodnou hospodářskou soutěž ve výrobě, dodávkách a distribuci automobilových náhradních dílů a zajistit spravedlivý přístup k technickým informacím.
Figiefa, Mezinárodní federace distributorů automobilových náhradních dílů
Boulevard de la Woluwe 42 Box 5, BE-1200 Brussels
Tel.: +32 2 761 95 10, Fax: +32 2 762 12 55
E-mail: figiefa@figiefa.eu, Internet: www.figiefa.eu