Dříve narození v silničním provozu

Obyvatelstvo prokazatelně stárne, což znamená, že lidé budou žít stále déle v období tzv. třetího věku.

Jen v českém národním měřítku se prodloužila střední délka života za 5 let u žen o 0,95 roku a u mužů o l,17 roku.

Očekává se, že podíl nejstarší věkové skupiny dále podstatně stoupne. Všichni tito lidé jsou a budou účastníky silničního provozu, ať již jako chodci, řidiči osobních automobilů nebo cyklisté.

Hustota silničního provozu se každým rokem zvyšuje a náročnost na účast v něm stoupá.

Také rakouské „Kuratorium für Verkehrssicherheit“ počítá s nárůstem počtů starších lidí – účastníků silničního provozu – a vydalo materiál, který může být inspirací či upozorněním na problém, který se rýsuje i v České republice. Výňatky z tohoto materiálu přinášíme.

Lékaři zjistili, že snižování výkonnosti začíná již ve čtyřiceti letech věku. Po padesátém roce se začíná snižování výkonnosti projevovat citelněji – i když si to často nechceme přiznat. Jakým způsobem se výkonnost ve stáří mění a co lze učinit pro to, aby se člověk v silničním provozu cítil stále jistý a mobilní, uvádíme níže .

Vidění

S přibývajícím věkem se zrak zhoršuje. Bolest hlavy a únava jsou prvními signály tohoto zhoršení. Lidé většinou přisuzují těmto neduhům jiné příčiny, než objektivně mají. Mnoho starších účastníků silničního provozu si není vědomo svých zrakových vad a považují svůj zrak za dokonalý:

  • podle lékařských výzkumů existuje u 60% starších lidí měřitelná zraková vada;
  • každý účastník silničního provozu přijímá 80% důležitých informací zrakem, proto je kvalita zraku zvláště důležitá;

S přibývajícím věkem přichází :

  • zhoršení ostrosti zraku,
  • zhoršení stranového vidění
  • může nastat šeroslepost nebo noční slepota
  • zpomalení při přechodu z vidění z dálky na blízko
  • zvýšení clonové citlivosti

Co proti tomu dělat ?

Dejte si pravidelně zkontrolovat ostrost vidění u očního lékaře a to i v tom případě, že nosíte již brýle

  • skla brýlí udržujte vždy v čistotě
  • účastníci silničního provozu se slabým zrakem se mohou pohybovat v silničním provozu pouze ve dne
  • tónovaná ochranná skla snižují výhled při nočních jízdách o cca 80% – zřekněte se tónovaných skel a noste raději při prudkém slunci brýle sluneční . Také sluneční brýle musí korigovat oční vadu
  • dbejte na čistotu skel vozidla a reflektorů
  • doporučuje se jezdit i za nesnížené viditelnosti s rozsvícenými tlumenými světly

Alkohol, léky, výživa

Alkohol je pro všechny účastníky silničního provozu stejně nebezpečný, prodlužuje reakční dobu a zvyšuje riziko. Se zvyšujícím věkem člověk alkohol hůře snáší. Organizmus není schopen, a to ani v případě malého množství alkoholu, se bez vážnějších důsledků s alkoholem vypořádat. Už hluboko pod hranicí 0,8 promile dochází k poruchám.

Mnoho starých lidí musí užívat léky. Dejte si jako účastník silničního provozu pozor na jejich vedlejší účinky. Snížení schopnosti koncentrace a prodloužení reakční doby nastává velice často. Velice nebezpečné je současné užívání léků a konzumace alkoholu.

Nevhodná strava se může negativně projevit na vašem zdravotním stavu. Příliš velké porce – ty se velice často skládají z tuků a uhlohydrátů – zatěžují trávicí orgány způsobují pocit přeplnění a vedou ke snížení koncentrace a k únavě. Jedno i druhé nejsou ideální předpoklady pro požadavek být připraven na silniční provoz .

  • 1. Pokud jste řidič, měl byste – pokud užíváte léky – prohovořit s lékařem, zda po jejich požití může dojít ke snížení koncentrace a k prodloužení reakční doby
  • 2. Při užívání léků zásadné nekonzumuje alkohol
  • 3.Při příjemném posezení organizujte svoji cestu domů včas a v případě, že jste konzumovali alkohol, nechte auto stát a použijte taxi
  • 4. Také chodci pod vlivem alkoholu se vystavují vysokému riziku
  • 5. Při delších jízdách dávejte přednost lehké stravě (ryby, saláty, ovoce, ovocné šťávy)
  • 6. Těžká, tučná jídla škrtněte z jídelníčku
  • 7. Bezprostředně po jídle neřiďte nikdy vozidlo.

Tipy pro starší řidiče

Partnerské, ohleduplné chování by mělo být samozřejmé pro všechny účastníky silničního provozu. Praxe na našich silnicích bohužel často hovoří o opaku, ale senioři mohou svým defenzivním chováním přispět velkou měrou k vlastní a obecné bezpečnosti. Zralost a zkušenost starších řidičů přinášejí sebou rozvážnost a obezřelost.

Přesto byste měli respektovat následující doporučení :

  • nejezděte v době dopravních špiček
  • zůstaňte klidní i když se na ostatní účastníky silničního provozu zlobíte
  • nedejte se ovlivnit při volbě tempa jízdy ostatními účastníky silničního provozu
  • nesedejte za volant, necítíte-li se zdravotně fit
  • pokud nemáte pocit bezpečí, zřekněte se své přednosti v jízdě i když vám náleží
  • používejte obou zpětných zrcátek, především na křižovatkách se může v mrtvém úhlu všelicos přihodit
  • nové trasy pečlivě naplánujte nebo si je nechte vysvětlit od spolujezdce
  • při rozsvícení zeleného signálu na nezůstávejte stát na křižovatce, snižujete tím možnost nebezpečí nehody způsobené najetím za Vámi jedoucího vozidla
  • při špatném počasí nebo ve tmě pokud možno používejte veřejné dopravy

Tipy pro starší chodce

Zvlášť velkému riziku dopravní nehody jsou vystaveni starší chodci. Celkově 50% všech chodců, usmrcených při dopravních nehodách v Rakousku jsou osoby starší 64 let. Měli byste uposlechnout následujících doporučení, sloužících k Vaší ochraně :

  • Neskrývejte tělesné vady ! Při zrakových problémech je nezbytné používat bílou hůl nebo žlutou pásku . Zásada důvěry pro starší lidi neplatí jen tehdy, když jsou viditelně zdravotně poškozeni
  • Přecházejte vozovku jen na místě, odkud máte na obě strany volný výhled. Před vstupem do vozovky si udělejte přehled o reálné dopravní situaci
  • Nevstupujte nikdy náhle do vozovky
  • Vozovku přecházejte pokud možno na řízené křižovatce nebo na přechodu pro chodce (zebra) a to i za cenu, že si musíte prodloužit cestu
  • Během přecházení, a to i na přechodu pro chodce, stále sledujte dopravní situaci
  • Navažte s řidiči projíždějících vozidel kontakt pohledem
  • Nespoléhejte a nedejte se ovlivnit na druhými a čiňte svá rozhodnutí sami
  • Dávejte přednost světlým oděvům a reflexním doplňkům
  • Uvědomte si to, že jedině chodec může ihned zůstat stát. Nikdy si nevynucujte přednost.

Tipy pro starší cyklisty

Cyklistika se těší rostoucí oblibě u všech věkových kategorií. Pro seniory, kteří bydlí na venkově, je jízdní kolo často jedinou možností, jak si mohou zařizovat své záležitosti a udržovat kontakty. Na hlavních silnicích je ovšem třeba dávat pozor. Vzniká zde zvýšené riziko nehody, které je podmíněné zvýšenou rychlostí jízdy a silným dopravním ruchem.

  • Chybí – li Vám praxe v jízdě na jízdním kole, vyzkoušejte si jízdu na volném parkovišti
  • Cítíte – li se v nějaké dopravní situaci nejistí, sestupte raději z kola a dále jej veďte
  • Vyhněte se hlavním silnicím
  • Přezkoušejte si své znalosti pravidel silničního provozu pro cyklisty,
  • Každou změnu směru ukažte zřetelně rukou
  • Jedete – li kolem stojících nebo parkujících vozidel počítejte s tím, že řidič může náhle otevřít dveře
  • Zkontrolujte technický stav svého jízdního kola.-Jsou pneumatiky dostatečné nahuštěné? Fungují světla a brzdy?
  • Při každé jízdě na kole používejte cyklistické přilby
  • Preferujte i ve dne pestré oblečení. Reflexní prvky na Vašem oděvu zvyšují Vaší viditelnost
  • Nepovažujte jízdní kolo za náhradní dopravní prostředek, kterým můžete jet domů po požití alkoholu. Nejenom že riskujete svoje zdraví, ale i svůj řidičský průkaz.

Tipy pro prarodiče

Zodpovědným a správným chováním v silničním provozu přebírají senioři důležitou výchovnou úlohu v naší společnosti, prarodiče mohou svým vnukům dobře rozumět a dobře s nimi vycházet. Proto jsou pro děti vzorem. Pokud se s dětmi pohybujete v silničním provozu, měli byste dbát následujícího :

  • Berte sebou děti do silničního provozu jen tehdy, cítíte-li se na tento úkol a jste – li zcela fit
  • Jste – li na cestě s kočárkem, zásadně s ním nepřecházejte mezi parkujícími vozidly. Pokud to není možné jinak, kočárek netlačte před sebou, ale zásadně ho vždy za sebou táhněte. Uvědomte si, že pro přechod vozovky potřebujete delší čas než obvykle
  • Voďte děti alespoň do 5 let jejich věku za ruku i na chodníku a to na vnitřní straně chodníku . Ruku dítěte nenechávejte volnou, a to ani v případě, když se setkáte se známými, se kterými krátce hovoříte.
  • Dítěti objasňujte své chování v silničním provozu
  • Vzbuďte v dítěti partnerský postoj k řidičům. Příklad : „Řidiči nemohou okamžitě zastavit, protože …. “
  • Naučte dítě, aby se vždy na okraji chodníku zastavilo, a to i v tom případě, že nepřijíždí žádné auto. To zabraňuje dítěti vběhnout do vozovky, pokud by se od vás samovolně vzdálilo.
  • Při přecházení vozovky se demonstrativně rozhlédněte na obě strany.Dávejte pozor na to, zda se dítě opravdu rozhlíží, nebo zda jen otáčí hlavou (dítě by mělo být schopno popsat co vidí )
  • Vychovávejte postupně dítě k samostatnému jednání a nechte se jím vést.
  • Jedete – li kolem stojících nebo parkujících vozidel počítejte s tím, že řidič může náhle otevřít dveře
  • Zkontrolujte technický stav svého jízdního kola.-Jsou pneumatiky dostatečné nahuštěné? Fungují světla a brzdy?
  • Při každé jízdě na kole používejte cyklistické přilby
  • Preferujte i ve dne pestré oblečení. Reflexní prvky na Vašem oděvu zvyšují Vaší viditelnost

V České republice se musí řidič z povolání podrobit posouzení zdravotní způsobilosti každé dva roky, a po dosažení padesátky jednou ročně.

Řidič – amatér musí povinnou prohlídku absolvovat v 60, 65 a 68 letech a potom každý druhý rok .

Ovšem ani častější prohlídky nemusí včas zachytit závažnější změnu v organismu člověka a zhoršení jeho psychofyziologického stavu.

Obecně se dá předpokládat, že každý řidič má eminentní zájem na tom, aby si schopnost a oprávnění řídit motorově vozidlo zachoval co nejdéle. Ve skutečnosti ale svůj zdravotní stav mnozí neberou dost vážně a někteří z nich na to doplatí.

Řidič by si měl uvědomit svoji odpovědnost, a to nejen za vlastní bezpečnost, zdraví a život, ale i za újmy, které by mohl způsobit jiným lidem. Právě tato odpovědnost vyžaduje, aby se prohlídkám nevyhýbat z obavy, že by mu lékař mohl nějaké onemocnění zjistit a doporučit dopravnímu inspektorátu odebrání řidičského průkazu

Zdroj: KfV, CDV

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...