V roce 2010 ve službách týmu Mercedes Grand Prix
Stříbrné šípy Mercedes-Benz, které poprvé zazářily vítězstvím na světových závodních okruzích v roce 1934, oslavily letos 75 let. Jejich jezdci se stali legendami. Jména jako Rudolf Caracciola a Manfred von Brauchitsh stále zní v uších fanoušků automobilového sportu. Nicméně, Stříbrné šípy let minulých ani těch současných, se na závodní tratě nedopravovaly vlastní silou. Citlivá, vysoko výkonná vozidla, ať pro Formuli 1 nebo závody cestovních vozů potřebují dokonalé zázemí.
Závody nemohou být bez přepravníků speciálů, a následně bez nich nemůže být dosaženo ani jednoho vítězství. Některé z přepravníků závodních vozidel Mercedes jsou stejně nápadné jako vozidla, která převážejí. Příští rok budou přepravníky závodních vozů znovu ve službách týmu Formule 1, který představí hvězdy Mercedesu – týmu Mercedes Grand Prix.
Komfortní salonek jezdců v přepravníku závodních vozů v sezoně 2009
Lidem, kteří navštíví přepravník závodních strojů a vstoupí do něj přes zasklené dveře v jeho šíji, se otevře zcela nový svět. Prostor slouží jako oddychový pokoj a útočiště pro piloty závodních strojů.
Dokonalá skříňka pro helmu je umístěna pod stropem, boty mohou být uloženy vespod a mezi tím vším je místo pro závodní kombinézu. Úhledné apartmá je skvělé pro relaxaci, chlazené nápoje jsou uloženy v ledničce.
Současné přepravníky závodních vozidel neslouží jen k jejich dopravě, ale také jako důmyslné obývací prostory. V minulosti, ve třicátých až padesátých letech, to závodníci rozhodně neměli tak komfortní. Pro ně by setkání s moderním přepravníkem závodních vozů z roku 2009 bylo něco jako návštěva jiné planety.
Sytý zvuk 18 válců
Přesto, že se orchestr skládá jen ze tří muzikantů, zvuk, který produkují se zarývá hluboko pod kůži. Hudba je vyluzována 18 válci spalovacích motorů, které patří třem nákladním vozidlům. Nejvyšší, jasný a trochu nervózní tón vyluzuje třílitrový motor legendárního sportovního vozu Mercedes-Benz 300 SL z roku 1955. Doplňkové vrčení poskytuje benzínový čtyřválec ze třicátých let dvacátého století. V pozadí tvrdí muziku silné hřmění přeplňovaného vznětového vidlicového osmiválce patřícího těžkému nákladnímu vozu Mercedes-Benz Actros, rok výroby 2009. Basový zvuk motoru je zásluhou 15,9 litrů zdvihového objemu. Přesto, že všechna tři nákladní vozidla vypadají dost rozdílně a byla vyrobena ve zcela jiných časech, jedno mají společné, všechna přepravovala Stříbrné šípy Mercedes-Benz.
Rodinné setkání tří generací potvrzuje skutečnost, že děti bývají větší než jejich rodiče. Dohromady s návěsem je moderní Actros součástí soupravy s celkovou délkou 16,5 m. V porovnání s ním, jeho předchůdci vypadají jako malá autíčka na hraní.
Mezi nimi je také Mercedes-Benz Lo 2750 ze třicátých let dvacátého století. Vozidlo má klenuté blatníky, hranatou kabinu a blyštivou, chromovanou, mřížku chladiče s hvězdou umístěnou na jejím vrcholu. Modelové číslo 2750 znamená užitečnou hmotnost. V době svého vzniku bylo známo jako 2,75 tunové vozidlo. Dnes je Lo 2750 s ohledem na celkovou hmotnost deklarováno jako 6,5 t náklaďák.
Třetí nákladní vůz z naší skupinky postrádá typové označení, na druhou stranu ho však ani nepotřebuje. Je znám pod názvem „Modrý zázrak“. Důvody, proč tomu tak je, jsou na první pohled zřetelné. Modrý vnější lak, předsazená kabina a úhledné křivky ukazují na to, že jde prakticky o sportovní vůz, který je převlečený za přepravník závodních speciálů.
Modrý zázrak: velkolepý přepravník závodních vozů z roku 1955
Na přání nezapomenutelného sportovního managera Alfreda Neubauera vyvinulo, speciálně pro dopravu urgentních nákladů, oddělení prototypů Mercedes-Benz rychlý přepravník závodních vozů. V zadání bylo, že vůz by měl být rychlý a schopen přepravy závodních a sportovních vozů. Výsledkem je jedinečné vozidlo, které fascinuje mnohé, ještě i dnes, stejně jako v době, kdy bylo vyrobeno. Základem podvozku je prodloužený trubkový rám luxusního kupé Mercedes-Benz 300 S. Výkonný motor – již tehdy osazený přímým vstřikem benzínu – byl vzat ze sportovního vozu 300 SL, zatímco jednotlivé díly karosérie, jako dveře, blatníky a některé součásti interiéru, pochází ze standardního sedanu Mercedes-Benz 180.
Musel to být impozantní pohled, když se takový transportér závodních speciálů řítil po dálnicích se svým cenným nákladem. Šest metrů sedmdesát pět centimetrů dlouhé vozidlo je přesně dva metry široké a vysoké jako dospělý člověk. Má extravagantní tvary a na svoji dobu bylo ďábelsky rychlé.
Poté co Mercedes-Benz odstoupil na konci roku 1955 od automobilových závodů, Modrý zázrak sloužil jako výstavní vůz v USA. Následovalo deset let v oddělení testování vozidel, aby jej nakonec Rudolf Uhlenhaut, muž který vedl závodní oddělení mercedesu v době aktivní služby tohoto transportéru a později zastával funkci v představenstvu společnosti, nechal jako jediný vůz svého druhu v roce 1967 zvrakovat.
O několik desítek let později, Mercedes-Benz vůz na základě fotografií znovu postavil. S replikou se opět probudily vzpomínky na legendy jakými byli jezdci Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling a Hans Hermann a vozidla, která transportér hýčkal na svých zádech. Vítězné speciály jako Mercedes-Benz W 196 Grand Prix a sportovní 300 SLR zaznamenaly v roce 1955 celkové vítězství v kolotoči Formule 1, ve světovém mistrovství sportovních vozů a v evropském mistrovství cestovních automobilů.
1934: nové Stříbrné šípy jsou nyní převáženy na náklaďácích
Na začátku 20tých let odhalil Mercedes-Benz výhody nízkého rámu, který dovoloval pasažérům jednoduše nastoupit či vystoupit a umožňoval jednoduchou manipulaci s převáženým nákladem. Automobilka tak s úspěchem využila takovou konstrukci rámu při stavbě nákladních vozidel určených pro transport závodních automobilů. Nákladní vozidla začala převážet závodní speciály v roce 1934, v době, kdy vzniklo pojmenování Stříbrné šípy. Na dřevěných bočnicích Lo 2750 byla pro jednoduché rozpoznání namalována velká bílá písmena: „Mercedes-Benz Rennabteilung“ – Mercedes-Benz závodní oddělení.
Dobová brožura zdůrazňovala, že vozidlo je speciálně vybaveno. Mimo jiného to znamenalo, že palubní deska byla osazena vypínači přídavných lampiček, elektrickými ukazateli změny směru jízdy, stejně jako rychloměrem, tachometrem, indikátorem množství oleje, palivoměrem, předehřevem, spínací skříňkou a vyhrazeným místem pro ruční lampičku. Komfort, tak jak si jej představujeme v roce 2009, bychom u něj nenalezli.
Tento transportér vozil celou řadu vítězných speciálů. V červnu 1934 nový závodní vůz W 25 s přeplňovaným motorem vyhrál mezinárodní závody Eiffel na Nurburgringu a odstartoval tak sérii úspěchů, která přetrvala až do roku 1939. Přepravníky vozidel byly vždy pěkně po ruce. Po vyhraném závodě sloužily jako výstavní vozy, které hrdě vezly vítězné speciály na svých valníkových nástavbách zaplněnými ulicemi.
Vozidlo, které představujeme vychází v modelové řady roku 1936. Poměrně náročná rekonstrukce vyšla z původního vozu sloužícího městu Mnichov jako vodní kropička. S velkou pečlivostí byl automobil přestavěn tak, aby zcela odpovídal své historické předloze. Hvězda na mřížce chladiče mu září dnes stejně silně jako v dobách historických vítězství Rudolfa Caraccioly, Manfreda von Brauchitsche, Hermanna Langa a Luigiho Fagioliho.
Současný Actros slouží jako přepravník závodních speciálu Formule 1 a DTM
Současný přepravník závodních speciálů Mercedes-Benz Actros rovněž transportuje vítězné vozy. Ve Formuli 1 například vozí závodní speciál Lewise Hamiltona, který se stal mistrem světa v týmu Vodafon McLaren-Mercedes pro rok 2008. Přes svůj nízký věk, 24 let, je Hamilton s jedenácti výhrami jeden z nejúspěšnějších jezdců Formule 1 všech dob.
V následující sezoně budou Actrosy poskytovat své dobré služby také novému tovární týmu Mercedes Grand Prix. Silniční soupravy s tahači Actros však také převážejí, od jednoho závodního okruhu k druhému, po celé Evropě, speciály AMG Mercedes třídy C německého šampionátu cestovních vozidel (DTM), závodníků jako jsou Paul Di Resta, Ralf Schumacher, Bruno Spengler a Gary Paffet.
Dnes stačí řidiči transportní soupravy závodních vozidel udělat pět kroků, aby se vyhoupl do kabiny typu Megaspace, kde sedí vysoko nad úrovní silničního provozu a užívá si svého vlastního božského světa. Řidičův prostor je vyplněn ohromující sadou spínačů, ovladačů a displejů. Actros jezdí komfortně a tiše – daleko jinak než jeho předchůdci. Řidič má k dispozici palubní ledničku, klimatizaci a nezávislé topení. A co více? Vysoce kvalitní lůžko s komfortním roštem mu poskytuje možnost spánku jako by byl doma. Pro ranní hygienu může využít zrcadlo a věšák na ručníky.
Současný systém bezpečnosti provozu by byl v minulosti považován za utopii. Stejně jako dnešní závodní speciály je i Actros extrémně bezpečné vozidlo. Přesto, že celou řadu bezpečnostních systému najdeme v Actrosu již ve standardním vybavení, je transportér závodních vozů osazen navíc dalším bezpečnostním balíčkem obsahujícím systém elektronické stability jízdy, systém kontroly převržení, systém kontroly vybraného jízdního pruhu, stejně jako elektronický systém kontroly přiblížení, který přichází na trh společně s brzdovým asistentem.
Systém brzdového asistentu automaticky vyhodnocuje nutnost nouzového brždění pokud hrozí kolize s vepředu jedoucím vozidlem, či pevnou překážkou. Žádný z dnešních závodních vozů tak sofistikovaný systém nemá. Z pohledu let 1934 až 1955 jsou elektronické asistenční systémy čirou fikcí: To, co dnes považujeme za běžné, bylo tehdy zhola nemožné.
V horní části návěsu silniční soupravy Actros je místo pro dva závodní speciály za sebou. Jejich nakládka a vykládka je realizována pomocí zadního hydraulického čela. Spodní část návěsu je určena k uložení celé řady nářadí, část je umístěna v pojízdných kontejnerech tak, aby mohla být jednoduše odvezena na své místo určení v boxech závodních strojů. Boční stěny návěsu mohou být spuštěny a další materiál uložen v jednoduše z vnějšku dostupných místech.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií