Je-li člověk takříkajíc v jednom kole, nezbude mu čas na sledování času. Příchod pátku 30. října najednou signalizoval, že už pomalu máme balit kufry na zpáteční cestu. Všech šest vozů jsme v pořádku odevzdali a z Rambouillet se pohodlně autobusem konkurenční francouzské značky přesunuli zpět do Paříže, kde nás v podvečer, v sídle vedení automobilky Peugeot, přijali jeho zástupci, pánové Riot a Pinot.
Ochotně nás seznámili s obchodní strategií nebo jak sami říkali, s mezinárodní politikou Peugeotu, která v nejzákladnějších rysech vlastněsleduje tu oficiální, státní.
Samozřejmě, že středem zájmu tohoto francouzského výrobce aut jsou země Evropské unie, kam směřuje převážná většina ze sedmdesáti procent vozů vyrobených na export. Země, které nepřísluší do tohoto hospodářského seskupení, se musí spokojit se třináctiprocentním exportem. V příštích třech až čtyřech letech se však má situace podstatně změnit a mimo Evropskou unii má směřovat až dvacetpět procent exportovaných vozů. Z toho počítají s pětiprocentním podílem na trhu zemí střední a východní Evropy.
Významným strategickým regionem se pro Peugeot stává Jižní Amerika a v ní země s tamním společným trhem: Brazilie, Argentina a Uruguay. Dokládá to investice jedné miliardy dolarů do nového montážního závodu v největší jihoamerické zemi, který by měl zahájit výrobu za dva roky. Rovněž Argentina nepřijde zkrátka, neboť bude podstatně rozšířen závod, který zde už léta stojí.
Zcela odlišně přistupují u Peugeotu ve vztahu k nám, to znamená k zemím střední a východní Evropy. Nepočítají zde s budováním montážního závodu, jejich snahou je především posilovat komerční ráz své přítomnosti.Za cíl si vytkli zaujmout pevnou pozici a vybudovat moderní prodejní a servisní síť spojenou s dalšími službami, na jaké jsou zvyklí zákazníci v zemích Evropské unie. Zatím jsou prý spokojeni s
dosaženými výsledky, zvláště když toto, stále ještě počáteční období usazování se v tomto regionu, považují za tzv. dobývací. Budoucnost, i tu nejbližší, vidí na rozdíl od kapitánů našeho průmyslu optimisticky a domnívají se, že příští rok bude znamenat hospodářské oživení. Kéž by tak došlo na jejich slova. Každopádně se Peugeot nebojí, že by o jeho vozy nebyl u nás zájem, neboť jeho velkou výhodou je kompletní řada vozů, včetně užitkových.
V následné chvilce vyhrazené pro naše otázky, se také hovořilo o konkrétních typech automobilů, které v příštím roce obohatí nabídku této značky na našem trhu. Ty, které zaujala dvěstěšestka, ale chybí jim ve výbavě silnější motor než dosavadní 1, 4 l, můžeme potěšit, že v příštím roce se dočkají, stejně jako ti, kteří se shlédli v automobilu spojujícím pohodlí osobního s praktickou stránkou užitkového vozu. Peugeot Partner k nám budebrzo dodáván s bočními posuvnými dveřmi. Na dotaz, kdy bude představen nástupce vlajkové lodi Peugeotu, šestsetpětky, se nám dostalo diplomatické odpovědi, že v příštím století. Což zase nebude za tak dlouho.
Setkání s vedením společnosti Peugeot znamenalo závěr oficiální části našeho pobytu a poslední večer na francouzské půdě patřil něčemu, co je pro život Paříže typické, návštěvě jednoho z vyhlášených kabaretů a shlédnutí, pro pány víc než zajímavého programu. Ovšem, to už je téma pro kulturní nebo spíš společenskou rubriku. Proto nám zbývá už jen říci: merci „francouzský lve“, bylo nám v tvé společnosti opravdu dobře.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií