Vyjádření generální tajemnice asociace FIGIEFA paní Sylvie Gotzen k právu opravovat motorová vozidla

Nikdy předtím nebyla intenzita lobování v Bruselu na tak vysokém stupni, jako je tomu dnes.

Aftermarketové společnosti a jejich příslušné organizace svádějí každodenní boj o to, aby hlas jejich členských společností byl slyšet napříč evropskými institucemi.

Ačkoliv automobily zná každý, zástupci aftermarketu jsou konfrontováni s nedostatkem povědomí u tvůrců politiky vždy, když dojde na základní otázky aftermarketu.

Jak a proč ?

Automobilový průmysl zastoupený v Bruselu ústřední lobistickou kanceláří se 30 zaměstnanci a dalšími kancelářemi každého jednotlivého výrobce automobilů agresivně propaguje sám sebe jako jádro průmyslu vytvářející zaměstnanost a inovace v Evropě.

Výsledek tohoto lobingu? Mnozí z těch, kteří rozhodují o evropské legislativě ve snaze dosáhnout vyšší konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, neberou v potaz potřeby aftermarketu (především udržení volné soutěže a zabránění zneužití dominantního postavení jednoho hráče na trhu).

Pokroky v měření a kontrolách emisí, vytváření nových prvků komfortu a bezpečnosti nepopiratelně přispívají k většímu pohodlí a bezpečnosti v silniční dopravě a také k větší ochraně životního prostředí. Zavádění nových technologií ale současně vytváří motorová vozidla komplikovanější s obtížnější údržbou a opravami. Ve velmi blízké budoucnosti vstoupí také na aftermarket další generace nových automobilů vybavených pokrokovou technologií. Neomezený přístup ke všem technickým informacím, školením, náhradním dílům, k diagnostickým přístrojům a zkušebním zařízením bude – dokonce více než dnes – zásadní otázkou pro pokračování v servisu moderních vozidel.

Všeobecný nedostatek povědomí o nezávislém aftermarketu mezi tvůrci legislativy EU a také nedostatek ucelenosti legislativy související s aftermarketem snižují účinnost legislativy EU. Tato skutečnost dále omezuje konkurenceschopnost v našem podnikatelském sektoru.

Nejnovějším dokladem tohoto nedostatku uznání od tvůrců politiky EU byla nepochybně iniciativa skupiny CARS 21. Tento „mozkový trust“, který měl vytyčit budoucnost automobilového průmyslu, překvapivě, nebo naopak bez jakéhokoliv náznaku překvapení – vyberte si sami – nezahrnul žádnou asociaci skutečně nezávislého aftermarketu. Zde nezbývá než položit otázku: Cožpak není aftermarket nedílnou součástí automobilového průmyslu?

V důsledku toho závěrečné komuniké Evropské komise, vytyčující budoucí aktivity založené na doporučeních skupiny CARS 21, věnuje několik stran tomu, jak zvýšit konkurenceschopnost automobilového průmyslu, ale jen jeden odstavec nutnosti respektovat Nařízení ES č. 1400/2002 (tzv. Bloková výjimka) a zaručit přístup k opravárenským informacím.

Ale je tady i jedna dobrá zpráva. Díky neúnavnému úsilí spojenců v alianci AFCAR (Aliance pro svobodu oprav automobilů v EU) si tvůrci politiky v EU pomalu začínají uvědomovat význam a důležitost automobilového aftermarketu, a to nejenom pro spotřebitele.

„Když jsem před sedmi lety začínala, byl automobilový aftermarket v Bruselu téměř neznámý,“ říká Sylvia Gotzen, generální tajemníce FIGIEFA a koordinátor AFCAR.

„Je to pro nás denní boj o to, aby náš hlas byl slyšet ve všech evropských institucích. Nemělo by se zapomínat, že ve většině evropských dokumentů vztahujících se k našemu podnikání je zapojeno mnoho orgánů, jako je Evropská komise, Evropský parlament se všemi jeho členy  a související výbory a ovšem také Rada ministrů. Zabere to spoustu kreativity a energie – mít správné zaměření – vždy v každém okamžiku,“ dodává Sylvia Gotzen.

Ve srovnání s lobistickými skupinami a asociacemi výrobců automobilů jsou zástupci aftermarketu jen „malé ryby“.Sylvia Gotzen je přesto přesvědčena o důležitosti existence celoevropské kampaně za zvýšení image nezávislého aftermarketu. Je nutná všeobecná image kampaň o tom, co je nezávislý víceznačkový aftermarket a jak je důležité, aby existoval i nadále.

„Je důležité, aby členové většiny klíčových výborů v Evropském parlamentu (právní, vnitřní trh, spotřebitelé, průmysl a hospodářské záležitosti), stejně jako členové Evropské komise byli informováni o aftermarketu tak, aby byl účinně vnímán jako průmyslový sektor, se kterým je třeba systematicky počítat“, říká dále Sylvia Gotzen.

V nastávajícím hodnocení „Blokové výjimky“ Evropskou komisí bude FIGIEFA podporovat myšlenku celoevropské kampaně zdůrazňující význam nezávislého aftermarketu. Zásadní otázkou pro další rozvoj aftermarketu v Evropě pak je přístup k technickým informacím.

FIGIEFA proto podporuje snahy aliance AFCAR – právo na opravy automobilů se musí stát klíčovým principem pro regulativní činnost Evropské unie.

AFCAR je aliance nezávislých evropských asociací pro oblast technických informací.

Jeho členy jsou:

  • AIRC – Mezinárodní asociace opravářů karoserií
  • AIT a FIA – Mezinárodní federace autoklubů
  • CECRA – Mezinárodní asociace obchodníků a opravářů vozidel
  • FIGIEFA – Asociace nezávislých aftermarketových distributorů
  • EGEA – Asociace dodavatelů garážového vybavení

Další informace:

  • JUDr. Miroslav Brůžek
  • SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky,
  • Doudlebská 2, 140 00 Praha 4, Tel./fax: 241 402 648,
  • E-mail: sisa@sisa.cz, www.sisa.cz

SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů – založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen představí již 28.srpna ve světové premiéře nové SUV T-Roc

Volkswagen představí již 28.srpna ve...

Předprodej zcela nově vyvinutého Volkswagenu T-Roc je  u nás plánovaný již na letošní říjen, uvedení na český trh pak začátkem roku 2018. Nový T-Roc kombinuje – suverénní charakter...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai nabízí řidičům týdenní testování nového kombíku i30 nové generace

Hyundai nabízí řidičům týdenní...

Automobilka Hyundai startuje nový projekt s názvem “Týden s i30 kombi“. Od 15. září mají všichni majitelé vozů kombi a majitelé jakéhokoli vozu Hyundai – možnost otestovat si na sedm...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda představuje novou verzi Dynamic modelu Jazz Supermini s novým motorem a se sportovněji stylizovanou karoserií

Honda představuje novou verzi Dynamic...

Nový model si uchovává bezkonkurenční všestrannost a špičkový prostor pro cestující ve své třídě. Nová Honda Jazz s novým vzhledem byl představen – před frankfurtským autosalonem...