Vyjádření generální tajemnice asociace FIGIEFA paní Sylvie Gotzen k právu opravovat motorová vozidla

Nikdy předtím nebyla intenzita lobování v Bruselu na tak vysokém stupni, jako je tomu dnes.

Aftermarketové společnosti a jejich příslušné organizace svádějí každodenní boj o to, aby hlas jejich členských společností byl slyšet napříč evropskými institucemi.

Ačkoliv automobily zná každý, zástupci aftermarketu jsou konfrontováni s nedostatkem povědomí u tvůrců politiky vždy, když dojde na základní otázky aftermarketu.

Jak a proč ?

Automobilový průmysl zastoupený v Bruselu ústřední lobistickou kanceláří se 30 zaměstnanci a dalšími kancelářemi každého jednotlivého výrobce automobilů agresivně propaguje sám sebe jako jádro průmyslu vytvářející zaměstnanost a inovace v Evropě.

Výsledek tohoto lobingu? Mnozí z těch, kteří rozhodují o evropské legislativě ve snaze dosáhnout vyšší konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, neberou v potaz potřeby aftermarketu (především udržení volné soutěže a zabránění zneužití dominantního postavení jednoho hráče na trhu).

Pokroky v měření a kontrolách emisí, vytváření nových prvků komfortu a bezpečnosti nepopiratelně přispívají k většímu pohodlí a bezpečnosti v silniční dopravě a také k větší ochraně životního prostředí. Zavádění nových technologií ale současně vytváří motorová vozidla komplikovanější s obtížnější údržbou a opravami. Ve velmi blízké budoucnosti vstoupí také na aftermarket další generace nových automobilů vybavených pokrokovou technologií. Neomezený přístup ke všem technickým informacím, školením, náhradním dílům, k diagnostickým přístrojům a zkušebním zařízením bude – dokonce více než dnes – zásadní otázkou pro pokračování v servisu moderních vozidel.

Všeobecný nedostatek povědomí o nezávislém aftermarketu mezi tvůrci legislativy EU a také nedostatek ucelenosti legislativy související s aftermarketem snižují účinnost legislativy EU. Tato skutečnost dále omezuje konkurenceschopnost v našem podnikatelském sektoru.

Nejnovějším dokladem tohoto nedostatku uznání od tvůrců politiky EU byla nepochybně iniciativa skupiny CARS 21. Tento „mozkový trust“, který měl vytyčit budoucnost automobilového průmyslu, překvapivě, nebo naopak bez jakéhokoliv náznaku překvapení – vyberte si sami – nezahrnul žádnou asociaci skutečně nezávislého aftermarketu. Zde nezbývá než položit otázku: Cožpak není aftermarket nedílnou součástí automobilového průmyslu?

V důsledku toho závěrečné komuniké Evropské komise, vytyčující budoucí aktivity založené na doporučeních skupiny CARS 21, věnuje několik stran tomu, jak zvýšit konkurenceschopnost automobilového průmyslu, ale jen jeden odstavec nutnosti respektovat Nařízení ES č. 1400/2002 (tzv. Bloková výjimka) a zaručit přístup k opravárenským informacím.

Ale je tady i jedna dobrá zpráva. Díky neúnavnému úsilí spojenců v alianci AFCAR (Aliance pro svobodu oprav automobilů v EU) si tvůrci politiky v EU pomalu začínají uvědomovat význam a důležitost automobilového aftermarketu, a to nejenom pro spotřebitele.

„Když jsem před sedmi lety začínala, byl automobilový aftermarket v Bruselu téměř neznámý,“ říká Sylvia Gotzen, generální tajemníce FIGIEFA a koordinátor AFCAR.

„Je to pro nás denní boj o to, aby náš hlas byl slyšet ve všech evropských institucích. Nemělo by se zapomínat, že ve většině evropských dokumentů vztahujících se k našemu podnikání je zapojeno mnoho orgánů, jako je Evropská komise, Evropský parlament se všemi jeho členy  a související výbory a ovšem také Rada ministrů. Zabere to spoustu kreativity a energie – mít správné zaměření – vždy v každém okamžiku,“ dodává Sylvia Gotzen.

Ve srovnání s lobistickými skupinami a asociacemi výrobců automobilů jsou zástupci aftermarketu jen „malé ryby“.Sylvia Gotzen je přesto přesvědčena o důležitosti existence celoevropské kampaně za zvýšení image nezávislého aftermarketu. Je nutná všeobecná image kampaň o tom, co je nezávislý víceznačkový aftermarket a jak je důležité, aby existoval i nadále.

„Je důležité, aby členové většiny klíčových výborů v Evropském parlamentu (právní, vnitřní trh, spotřebitelé, průmysl a hospodářské záležitosti), stejně jako členové Evropské komise byli informováni o aftermarketu tak, aby byl účinně vnímán jako průmyslový sektor, se kterým je třeba systematicky počítat“, říká dále Sylvia Gotzen.

V nastávajícím hodnocení „Blokové výjimky“ Evropskou komisí bude FIGIEFA podporovat myšlenku celoevropské kampaně zdůrazňující význam nezávislého aftermarketu. Zásadní otázkou pro další rozvoj aftermarketu v Evropě pak je přístup k technickým informacím.

FIGIEFA proto podporuje snahy aliance AFCAR – právo na opravy automobilů se musí stát klíčovým principem pro regulativní činnost Evropské unie.

AFCAR je aliance nezávislých evropských asociací pro oblast technických informací.

Jeho členy jsou:

  • AIRC – Mezinárodní asociace opravářů karoserií
  • AIT a FIA – Mezinárodní federace autoklubů
  • CECRA – Mezinárodní asociace obchodníků a opravářů vozidel
  • FIGIEFA – Asociace nezávislých aftermarketových distributorů
  • EGEA – Asociace dodavatelů garážového vybavení

Další informace:

  • JUDr. Miroslav Brůžek
  • SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky,
  • Doudlebská 2, 140 00 Praha 4, Tel./fax: 241 402 648,
  • E-mail: sisa@sisa.cz, www.sisa.cz

SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů – založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai navázal nové partnerství v oblasti umělé inteligence se startupem DeepGlint

Hyundai navázal nové partnerství v...

Partnerství se společností DeepGlint umožní využívat umělou inteligenci v mnoha oblastech podnikání, zvyšovat kvalitu produktů i spokojenost zákazníků K realizaci „vodíkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První český hybridní vůz. Nový Hyundai Tucson s technologií MHEV 48 V.

První český hybridní vůz. Nový...

Společnost Hyundai spustila 1. června 2018 v Nošovicích u Frýdku-Místku výrobu hybridního modelu Tucson s technologií MHEV 48 V. Jedná se tak o první hybridní vůz vyráběný na území České...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Motor Europe: Projekt Adventure Roads přivádí Hondu Africa Twin na jižní polokouli

Honda Motor Europe: Projekt Adventure...

Honda Motor Europe s potěšením oznamuje, že po nadšené odezvě na úvodní ročník 2017 přichází s další akcí v rámci programu Adventure Roads, který v průběhu března 2019 jezdcům nabídne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ARMEX GROUP se podle Czech Top 100 dostal mezi 20 největších firem v ČR

ARMEX GROUP se podle Czech Top 100 dostal...

Společnost ARMEX GROUP se poprvé ve své 27leté historii dostala mezi 20 největších firem v České republice. V hlavním žebříčku zveřejněném organizací Czech Top 100 obsadila díky svým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilka Volvo Cars představuje nový sportovní sedan Volvo S60: první vůz Volvo, který se bude vyrábět v USA

Automobilka Volvo Cars představuje nový...

Prémiová automobilka Volvo Cars dnes při příležitosti slavnostního otevření své první továrny na území USA, postavené v Charlestonu v Jižní Karolíně, odhalila nový prémiový sportovní...