Vyjádření generální tajemnice asociace FIGIEFA paní Sylvie Gotzen k právu opravovat motorová vozidla

Nikdy předtím nebyla intenzita lobování v Bruselu na tak vysokém stupni, jako je tomu dnes.

Aftermarketové společnosti a jejich příslušné organizace svádějí každodenní boj o to, aby hlas jejich členských společností byl slyšet napříč evropskými institucemi.

Ačkoliv automobily zná každý, zástupci aftermarketu jsou konfrontováni s nedostatkem povědomí u tvůrců politiky vždy, když dojde na základní otázky aftermarketu.

Jak a proč ?

Automobilový průmysl zastoupený v Bruselu ústřední lobistickou kanceláří se 30 zaměstnanci a dalšími kancelářemi každého jednotlivého výrobce automobilů agresivně propaguje sám sebe jako jádro průmyslu vytvářející zaměstnanost a inovace v Evropě.

Výsledek tohoto lobingu? Mnozí z těch, kteří rozhodují o evropské legislativě ve snaze dosáhnout vyšší konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, neberou v potaz potřeby aftermarketu (především udržení volné soutěže a zabránění zneužití dominantního postavení jednoho hráče na trhu).

Pokroky v měření a kontrolách emisí, vytváření nových prvků komfortu a bezpečnosti nepopiratelně přispívají k většímu pohodlí a bezpečnosti v silniční dopravě a také k větší ochraně životního prostředí. Zavádění nových technologií ale současně vytváří motorová vozidla komplikovanější s obtížnější údržbou a opravami. Ve velmi blízké budoucnosti vstoupí také na aftermarket další generace nových automobilů vybavených pokrokovou technologií. Neomezený přístup ke všem technickým informacím, školením, náhradním dílům, k diagnostickým přístrojům a zkušebním zařízením bude – dokonce více než dnes – zásadní otázkou pro pokračování v servisu moderních vozidel.

Všeobecný nedostatek povědomí o nezávislém aftermarketu mezi tvůrci legislativy EU a také nedostatek ucelenosti legislativy související s aftermarketem snižují účinnost legislativy EU. Tato skutečnost dále omezuje konkurenceschopnost v našem podnikatelském sektoru.

Nejnovějším dokladem tohoto nedostatku uznání od tvůrců politiky EU byla nepochybně iniciativa skupiny CARS 21. Tento „mozkový trust“, který měl vytyčit budoucnost automobilového průmyslu, překvapivě, nebo naopak bez jakéhokoliv náznaku překvapení – vyberte si sami – nezahrnul žádnou asociaci skutečně nezávislého aftermarketu. Zde nezbývá než položit otázku: Cožpak není aftermarket nedílnou součástí automobilového průmyslu?

V důsledku toho závěrečné komuniké Evropské komise, vytyčující budoucí aktivity založené na doporučeních skupiny CARS 21, věnuje několik stran tomu, jak zvýšit konkurenceschopnost automobilového průmyslu, ale jen jeden odstavec nutnosti respektovat Nařízení ES č. 1400/2002 (tzv. Bloková výjimka) a zaručit přístup k opravárenským informacím.

Ale je tady i jedna dobrá zpráva. Díky neúnavnému úsilí spojenců v alianci AFCAR (Aliance pro svobodu oprav automobilů v EU) si tvůrci politiky v EU pomalu začínají uvědomovat význam a důležitost automobilového aftermarketu, a to nejenom pro spotřebitele.

„Když jsem před sedmi lety začínala, byl automobilový aftermarket v Bruselu téměř neznámý,“ říká Sylvia Gotzen, generální tajemníce FIGIEFA a koordinátor AFCAR.

„Je to pro nás denní boj o to, aby náš hlas byl slyšet ve všech evropských institucích. Nemělo by se zapomínat, že ve většině evropských dokumentů vztahujících se k našemu podnikání je zapojeno mnoho orgánů, jako je Evropská komise, Evropský parlament se všemi jeho členy  a související výbory a ovšem také Rada ministrů. Zabere to spoustu kreativity a energie – mít správné zaměření – vždy v každém okamžiku,“ dodává Sylvia Gotzen.

Ve srovnání s lobistickými skupinami a asociacemi výrobců automobilů jsou zástupci aftermarketu jen „malé ryby“.Sylvia Gotzen je přesto přesvědčena o důležitosti existence celoevropské kampaně za zvýšení image nezávislého aftermarketu. Je nutná všeobecná image kampaň o tom, co je nezávislý víceznačkový aftermarket a jak je důležité, aby existoval i nadále.

„Je důležité, aby členové většiny klíčových výborů v Evropském parlamentu (právní, vnitřní trh, spotřebitelé, průmysl a hospodářské záležitosti), stejně jako členové Evropské komise byli informováni o aftermarketu tak, aby byl účinně vnímán jako průmyslový sektor, se kterým je třeba systematicky počítat“, říká dále Sylvia Gotzen.

V nastávajícím hodnocení „Blokové výjimky“ Evropskou komisí bude FIGIEFA podporovat myšlenku celoevropské kampaně zdůrazňující význam nezávislého aftermarketu. Zásadní otázkou pro další rozvoj aftermarketu v Evropě pak je přístup k technickým informacím.

FIGIEFA proto podporuje snahy aliance AFCAR – právo na opravy automobilů se musí stát klíčovým principem pro regulativní činnost Evropské unie.

AFCAR je aliance nezávislých evropských asociací pro oblast technických informací.

Jeho členy jsou:

  • AIRC – Mezinárodní asociace opravářů karoserií
  • AIT a FIA – Mezinárodní federace autoklubů
  • CECRA – Mezinárodní asociace obchodníků a opravářů vozidel
  • FIGIEFA – Asociace nezávislých aftermarketových distributorů
  • EGEA – Asociace dodavatelů garážového vybavení

Další informace:

  • JUDr. Miroslav Brůžek
  • SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky,
  • Doudlebská 2, 140 00 Praha 4, Tel./fax: 241 402 648,
  • E-mail: sisa@sisa.cz, www.sisa.cz

SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů – založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...