TEST letních pneumatik 2015 (tisková zpráva ÚAMK Praha)

Jakmile průměrná teplota vystoupá nad 7 stupňů Celsia a je zjevné, že zima už ztratila vládu nad přírodou, je čas myslet na přezutí pneumatik, a tedy i na výběr letních pneumatik.

Jaké pneumatiky?

V tomto jsou bezesporu nejlepšími rádci nezávislé testy automotoklubů, jako jsou partneři ÚAMK, tedy: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a my byli exkluzivně u toho. Celkem se testovalo 35 letních plášťů.

Jednalo se o dvě kategorie výkonnějších vozů střední třídy

  • První skupinou byly letní pláště o rozměru 205/55 R16 91V, tedy do rychlosti 240 km/h. Šlo celkem o 19 pneumatik.
  • Druhou skupinou byly pláště pro kompaktní automobily, tedy s rozměry 185/60 R14 82H s rychlostním limitem 210 km/h.

Celkem mohla každá pneumatika získat maximálně 5 hvězdiček (vynikající), naopak nejméně jednu (nedoporučujeme). Hodnocení bylo rozděleno na pět nezávislých testů, z nichž každý má určitý procentuální podíl na celkových 100 % konečného výsledku. Například nejvyšší procentuální podíl je přisuzován chování pneumatiky na mokru (40 %), nejmenší pak hlučnosti a spotřebě (obě hodnocení mají každé 10% podíl na celkovém výsledku). Hodnotilo a testovalo se chování pláště: na suchu, mokru, jeho hlučnost, vliv na spotřebu paliva a míra opotřebení.

Test devatenácti letních pneumatik rozměru 205/55 R16 91V s rychlostním limitem 240 km/h.

1hodnopneum2401000

  • Sice ani jedna nezískala ocenění „vynikající“ a tedy 5 hvězdiček, ale těch, které si vysloužily vysoké doporučení, bylo 6. Tři hvězdičky a hodnocení „doporučujeme“ získalo 12 produktů a jeden výrobek hodnotící automotokluby motoristům nedoporučují. Šlo o Nankang Econex Eco-2 Green/Sport. Její výsledek byl velmi slabý na mokré vozovce, ale nepřesvědčil ani na suchu.
  • Naopak nejlepší šestice značek Michelin, Goodyear, Continental, Dunlop, Pirelli a Brigestone měla velmi vyvážené výsledky a rozdíl v hodnocení činil mezi nejlepším Michelin Primacy 3 a Brigestone Turanza T001 na šestém místě malé rozdíly.
  • Nicméně Michelin Primacy3 byl hned ve dvou testech nejlepší ze všech – při jízdě na suchu (společně s Continental ContiPremium Contact 5) a pokud jde o opotřebení pláště.
  • Za vítěze v jízdě na mokru bychom mohli označit hned tři vzorky: Goodyear EfficientGrip Performace, Pirelli Cinturato P7 Blue a možná trochu překvapivě i jeden ze tří modelů na samém konci hodnocení, a to pneumatiku Kumho HS51.
  • I mezi výrobky, které získaly 3 hvězdičky, najdeme vítěze jednotlivých druhů testů. Například mezi nejtišší patří: Continental ContiEco Contact 5 nebo Hankook Kinergy Eco K425. Nejnižší vliv na spotřebu pak mají: Brigestone Ecopia EP001S a opět Hankook Kinergy Eco K425.
  • Ale jak jsme uvedli, nejvyšší hodnocení mají ty pláště, které mají vyrovnané výsledky ve všech kategoriích. Na ně se dá spolehnout jak na suchu či mokru, tak mají dobré i ostatní parametry.

Test 16 pneumatik s rozměrem 185/60 R14 82H a rychlostním limitem 210 km/h.

1hodnopneum2

  • Počet těch, které získaly čtyři hvězdičky z pěti, bylo rovněž 6. Jednalo se o značky: Continental, Goodyear, Nokian, Dunlop, Vredestein a Hankook. Dalších 8 výrobků získalo 3 hvězdičky. Na samém konci pomyslné tabulky pak zůstaly: Kumho Ecowing ES01 KH27 (dvě hvězdičky – tedy podmíněné doporučení) a Matador MP 16 (jedna hvězdička a tedy – nedoporučuje se).
  • Naopak nejlepší celkové výsledky dosáhla hned trojice plášťů: Continental ContiPremium Contact 5, Goodyear EfficientGrip Performance a Nokian Line, které získaly výslednou známku 2,2. Z této trojice si při jízdě na suchu nejlépe vedl Goodyear, na mokru Continental, ten byl také společně s pneumatikami Infinity a GT Radial nejtišší. Naopak Nokian byl nejlepší, pokud jde o nízké opotřebení pláště při provozu.
  • Příkladem toho, jak nezbytná je vyrovnanost všech parametrů, může sloužit pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27, která hned ve dvou parametrech vykazuje výborné výsledky – nízké opotřebení a nízký vliv pláště na zvyšování spotřeby. Dobré výsledky prokazovala i na suchu, ale naopak na mokru dosáhla druhé nejhorší známky z celého testu. Horší už byly jen hodnoty zjištěné u Matador MP 16. Právě na mokru je zcela slabá a také na suchu měla nejhorší hodnoty.
  • Výsledky testů jasně ukazují, jak velký význam při výběru pneumatik mají v našich zeměpisných šířkách vyrovnané výsledky. Preferování některého z parametrů, zvláště pokud jde například o hluk nebo opotřebení či vliv na spotřebu paliva, může znamenat, že v těch podstatnějších ohledech, jízdní stabilitě, může plášť dosahovat i horších než průměrných výsledků. Také je třeba mít na paměti, že jedním z rozhodujících parametrů je chování na mokru, samozřejmě při solidních výsledcích na suchu. Právě déšť je jednou z příčin vážných nehod v létě. Proto je nezbytné, aby pneumatiky v tento okamžik „nezaváhaly“.

My v ÚAMK věříme, že i vy – motoristé „nezaváháte“ a budete volit letní pneumatiky tak, aby jste jezdili především bezpečně.

S pozdravem a přáním jízdy bez nehod na letních pneumatikách

Petr Vomáčka a Igor Sirota (ÚAMK)

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Zákonem dané pojištění musí mít každé vozidlo, které se ocitne na komunikaci. Ale jak se určuje cena za povinné ručení a jak na něm ušetřit? Proč platíte o tisíce korun více nebo naopak...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vysokovýkonné modely i30 N a i30 Fastback N zvítězily v prestižních anketách pro sportovní vozy

Vysokovýkonné modely i30 N a i30...

Hyundai i30 Fastback N, vyráběný v Nošovicích u Frýdku-Místku, obdržel titul Auto Bild Sports Car of the Year – Hyundai i30 N si odnesl stejné ocenění v loňském roce Dalšího úspěchu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ještě ostřejší: Modernizované modely Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback

Ještě ostřejší: Modernizované modely...

RS 5 Coupé* a RS 5 Sportback* s dynamickým vnějším designem Nový koncept ovládání s velkým displejem MMI touch Motor V6 Biturbo s 331 kW (450 k) a 600 N.m, 0–100 km/h za 3,9 sekundy Audi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai jezdí jinak

Hyundai jezdí jinak

Výzkum odhalil, že téměř jedna pětina majitelů vozidel s pohonem na benzin nebo naftu odmítá elektromobily, protože se obávají jízdy za nepříznivých povětrnostních podmínek, jako je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai ve Velké Británii zkoumal jízdní styly řidičů

Hyundai ve Velké Británii zkoumal...

Nový výzkum značky Hyundai odhalil, že existuje ohromujících 36 750 různých způsobů řízení, na které má vliv dokonce i druh automobilu, který vlastníme Výrobce navázal spolupráci s Dr...