TEST letních pneumatik 2015 (tisková zpráva ÚAMK Praha)

Jakmile průměrná teplota vystoupá nad 7 stupňů Celsia a je zjevné, že zima už ztratila vládu nad přírodou, je čas myslet na přezutí pneumatik, a tedy i na výběr letních pneumatik.

Jaké pneumatiky?

V tomto jsou bezesporu nejlepšími rádci nezávislé testy automotoklubů, jako jsou partneři ÚAMK, tedy: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a my byli exkluzivně u toho. Celkem se testovalo 35 letních plášťů.

Jednalo se o dvě kategorie výkonnějších vozů střední třídy

  • První skupinou byly letní pláště o rozměru 205/55 R16 91V, tedy do rychlosti 240 km/h. Šlo celkem o 19 pneumatik.
  • Druhou skupinou byly pláště pro kompaktní automobily, tedy s rozměry 185/60 R14 82H s rychlostním limitem 210 km/h.

Celkem mohla každá pneumatika získat maximálně 5 hvězdiček (vynikající), naopak nejméně jednu (nedoporučujeme). Hodnocení bylo rozděleno na pět nezávislých testů, z nichž každý má určitý procentuální podíl na celkových 100 % konečného výsledku. Například nejvyšší procentuální podíl je přisuzován chování pneumatiky na mokru (40 %), nejmenší pak hlučnosti a spotřebě (obě hodnocení mají každé 10% podíl na celkovém výsledku). Hodnotilo a testovalo se chování pláště: na suchu, mokru, jeho hlučnost, vliv na spotřebu paliva a míra opotřebení.

Test devatenácti letních pneumatik rozměru 205/55 R16 91V s rychlostním limitem 240 km/h.

1hodnopneum2401000

  • Sice ani jedna nezískala ocenění „vynikající“ a tedy 5 hvězdiček, ale těch, které si vysloužily vysoké doporučení, bylo 6. Tři hvězdičky a hodnocení „doporučujeme“ získalo 12 produktů a jeden výrobek hodnotící automotokluby motoristům nedoporučují. Šlo o Nankang Econex Eco-2 Green/Sport. Její výsledek byl velmi slabý na mokré vozovce, ale nepřesvědčil ani na suchu.
  • Naopak nejlepší šestice značek Michelin, Goodyear, Continental, Dunlop, Pirelli a Brigestone měla velmi vyvážené výsledky a rozdíl v hodnocení činil mezi nejlepším Michelin Primacy 3 a Brigestone Turanza T001 na šestém místě malé rozdíly.
  • Nicméně Michelin Primacy3 byl hned ve dvou testech nejlepší ze všech – při jízdě na suchu (společně s Continental ContiPremium Contact 5) a pokud jde o opotřebení pláště.
  • Za vítěze v jízdě na mokru bychom mohli označit hned tři vzorky: Goodyear EfficientGrip Performace, Pirelli Cinturato P7 Blue a možná trochu překvapivě i jeden ze tří modelů na samém konci hodnocení, a to pneumatiku Kumho HS51.
  • I mezi výrobky, které získaly 3 hvězdičky, najdeme vítěze jednotlivých druhů testů. Například mezi nejtišší patří: Continental ContiEco Contact 5 nebo Hankook Kinergy Eco K425. Nejnižší vliv na spotřebu pak mají: Brigestone Ecopia EP001S a opět Hankook Kinergy Eco K425.
  • Ale jak jsme uvedli, nejvyšší hodnocení mají ty pláště, které mají vyrovnané výsledky ve všech kategoriích. Na ně se dá spolehnout jak na suchu či mokru, tak mají dobré i ostatní parametry.

Test 16 pneumatik s rozměrem 185/60 R14 82H a rychlostním limitem 210 km/h.

1hodnopneum2

  • Počet těch, které získaly čtyři hvězdičky z pěti, bylo rovněž 6. Jednalo se o značky: Continental, Goodyear, Nokian, Dunlop, Vredestein a Hankook. Dalších 8 výrobků získalo 3 hvězdičky. Na samém konci pomyslné tabulky pak zůstaly: Kumho Ecowing ES01 KH27 (dvě hvězdičky – tedy podmíněné doporučení) a Matador MP 16 (jedna hvězdička a tedy – nedoporučuje se).
  • Naopak nejlepší celkové výsledky dosáhla hned trojice plášťů: Continental ContiPremium Contact 5, Goodyear EfficientGrip Performance a Nokian Line, které získaly výslednou známku 2,2. Z této trojice si při jízdě na suchu nejlépe vedl Goodyear, na mokru Continental, ten byl také společně s pneumatikami Infinity a GT Radial nejtišší. Naopak Nokian byl nejlepší, pokud jde o nízké opotřebení pláště při provozu.
  • Příkladem toho, jak nezbytná je vyrovnanost všech parametrů, může sloužit pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27, která hned ve dvou parametrech vykazuje výborné výsledky – nízké opotřebení a nízký vliv pláště na zvyšování spotřeby. Dobré výsledky prokazovala i na suchu, ale naopak na mokru dosáhla druhé nejhorší známky z celého testu. Horší už byly jen hodnoty zjištěné u Matador MP 16. Právě na mokru je zcela slabá a také na suchu měla nejhorší hodnoty.
  • Výsledky testů jasně ukazují, jak velký význam při výběru pneumatik mají v našich zeměpisných šířkách vyrovnané výsledky. Preferování některého z parametrů, zvláště pokud jde například o hluk nebo opotřebení či vliv na spotřebu paliva, může znamenat, že v těch podstatnějších ohledech, jízdní stabilitě, může plášť dosahovat i horších než průměrných výsledků. Také je třeba mít na paměti, že jedním z rozhodujících parametrů je chování na mokru, samozřejmě při solidních výsledcích na suchu. Právě déšť je jednou z příčin vážných nehod v létě. Proto je nezbytné, aby pneumatiky v tento okamžik „nezaváhaly“.

My v ÚAMK věříme, že i vy – motoristé „nezaváháte“ a budete volit letní pneumatiky tak, aby jste jezdili především bezpečně.

S pozdravem a přáním jízdy bez nehod na letních pneumatikách

Petr Vomáčka a Igor Sirota (ÚAMK)

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Přesto si polovina řidičů myslí, že se s ní dokáže vypořádat bez odpočinku

Pětinu dopravních nehod způsobuje...

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z čistého nebe – ospalost a zhoršená koncentrace ho vždy provází dlouho...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flotila vozů Hyundai přináší autodromu posílení bezpečnosti a jistotu včasné pomoci

Flotila vozů Hyundai přináší...

Tři silné a výkonné vozy Hyundai, které získal mostecký autodrom od nošovické automobilky za symbolickou korunu, se zařadily mezi nejdůležitější techniku autoparku. Slouží totiž jako Safety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motor Czech má nové vedení marketingu

Hyundai Motor Czech má nové vedení...

Společnost Hyundai Motor Czech přijala Janu Sekerákovou na pozici marketingové ředitelky. Po příchodu Alexe Kima a Martina Saitze se tak jedná o další podstatnou změnu ve vrcholovém managementu....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy a Hermes Europe zahajují soutěž „Future Logistics Challenge“

Volkswagen Užitkové vozy a Hermes Europe...

Start-upy z celé Evropy se mohou do soutěže přihlásit ZDE.  Cílem výzvy je vyvinout inovativní řešení v kategoriích „Delivery Driver Experience“ a „Smart Delivery Vehicles“ Po...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sportovní výkony. Silný charakter. Individualita.  Audi Sport slaví 25 let modelů Audi RS

Sportovní výkony. Silný charakter....

Od premiéry v roce 1994 byla produktová nabídka rozšířena o 25 modelů RS Jen v roce 2019 bude představeno šest nových produktů, z toho dva zcela nové modely Základní filozofie: sportovní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT zahajuje výrobu nové převodovky

SEAT zahajuje výrobu nové převodovky

Závod SEAT Componentes vyrábí převodovku MQ281 Maximální kapacita výroby je 450 000 nových převodovek ročně SEAT Componentes, jeden ze tří výrobních závodů španělské značky (další dva...