Světový automobilový průmysl v nejistotě

Z nejnovější ankety KPMG, v jejímž rámci bylo dotazováno 100 manažerů předních automobilových firem, vyplývá, že automobilový trh prožívá nejtěžší období za posledních pět let.

Pořadí šesti faktorů, které manažeři automobilového průmyslu považují za velmi důležité, bylo následující: i nadále zůstávají na prvním místě úsporná opatření. Nové technologie klesly v porovnání s uplynulým rokem ze druhého místa na čtvrté, preference zákazníků se dostaly ze třetího místa na druhé a pracovní vztahy ze čtvrtého místa na třetí. Otázky životního prostředí získaly přibližně stejný počet hlasů, ale postoupily na páté místo, zatímco téma regulatorního prostředí kleslo na místo poslední.


Manažeři automobilového průmyslu jsou podstatně skeptičtější v otázkách budoucí ziskovosti. Loni si 36 % manažerů myslelo, že rok 2003 bude z let 2000 až 2005 nejziskovější, kdežto v letošní anketě tento názor zastávala pouhá 4 % dotázaných, přičemž 30 % si myslí, že ziskový bude až rok 2005. Loni se pouhá 3 % respondentů domnívala, že rok 2003 bude nejméně ziskový, ale v této anketě tak odpovědělo 30 % dotázaných. 79 % manažerů si myslí, že asijští výrobci budou i nadále získávat podíl na světovém trhu na úkor výrobců ze severní Ameriky. Očekává se, že podíl evropských značek zůstane na zhruba stejné úrovni – 47 % respondentů se domnívá, že evropský podíl na trhu vzroste, pouze 9 % dotázaných očekává pokles.


Hlavní oblasti snižování nákladů se od loňského roku výrazně změnily. Na prvním místě zůstává počítačové modelování. Inovace při montáži si ve srovnání s rokem 2001 velmi polepšily a dostaly se na úroveň počítačového modelování (z 45 % na 65 %), vzrostl i význam outsourcingu (z 50 % na 61 %). Preference komunikace od roku 2001 výrazně poklesly (z 56 % na 39 %). Úspory nákladů se nepředpokládají v oblasti pracovní síly.Tři ze čtyř respondentů (74 %) odpověděli, že společné podnikání bude v budoucnosti důležitější než fúze a akvizice, ačkoliv v porovnání s uplynulým rokem se jedná o pokles z 83 %.


Většina dotázaných (95 %) odpověděla, že nejvíce vzrostou investice do nových modelů. Následovaly nové technologie s 88 %. 52 % dotázaných se domnívá, že zvýšené investice budou proudit v blízké budoucnosti i do oblasti marketingu.


Podobně jako v roce 2001 se respondenti domnívají, že rozhodnutí, které auto si koupit, ovlivňují tři hlavní faktory: kvalita, cenová dostupnost a bezpečnost. Speciální prodejní akce se umístily na čtvrtém místě (70 % dotázaných). Další výraznou změnou je, že počet zákazníků preferujících luxusní vozy vzrostl z 38 % na 47 % a počet zákazníků preferujících bezdrátovou komunikaci klesl z 35 % na 21 %. Tato technologie se totiž stává natolik běžnou záležitostí, že ji výrobci nemohou v takové míře využívat k odlišení svých nabídek


Zákazníci se stále častěji spoléhají na to, že získají zboží za dobrou cenu. Manažeři si však myslí, že strategie firmy založená pouze na udržení ceny je nereálná. Spotřebitelé očekávají slevy, zvláštní ceny, různé formy financování atd. Situace by se však mohla změnit: pouze polovina respondentů (48 %) si myslí, že v příštích pěti letech se budou více využívat speciální prodejní akce, což je ve srovnání s rokem 2001 (63 %) výrazný pokles.. Přímým důsledkem obchodnického smýšlení je podle respondentů snížená loajalita spotřebitelů ke značkám (pokles z 33 % na 19 % v roce 2002) a – ještě výrazněji – k dealerům (pokles z 20 % na 12 %).


Evropští manažeři očekávají, že se prodej malého dodávkového automobilu zvýší, ale růst pravděpodobně nebude tak výrazný jako u vozů sportovně užitkové kategorie. Manažeři automobilového průmyslu očekávají výrazný nárůst počtu typů a nových modelů, což potvrzuje trend zaměřený na okrajové segmenty trhu.


Manažeři se stále domnívají, že zlepšování je klíčem k budoucí prosperitě automobilového průmyslu, ovšem došlo k výraznému posunu směrem k technologiím, které přinášejí spotřebitelům hmotné výhody. Nejvýše se opět umístila bezpečnost automobilů (nárůst z 68 % na 73 %). Na druhém místě následovaly systémy motor-managementu (nárůst z 30 % na 57 %) – jedna z největších změn v průzkumu. Za nimi se umístily systémy pohonu s palivovými články (pokles z 64 % na 55%). Na čtvrtém místě je (pokles z 50 % na 39 %) ovládání „drive-by-wire“. Na pátém a šestém místě, bez percentuální změny v porovnání s uplynulými lety, se umístila telematika (42 %) a 42-voltové systémy (34 %).


Stejně jako v jiných oblastech ekonomiky se zredukovala očekávání spojená s elektronickým obchodem. 69 % respondentů se domnívá, že e-obchod bude velmi významný pro dodavatele (zhruba stejný počet jako v roce 2001), 54 % si myslí, že bude významný pro dealery (loni 45 %), a 54 % se domnívá, že bude významný pro spotřebitele (přibližně stejný počet jako v roce 2001). Uživatelsky příjemný internetový prodej je poněkud jinou záležitostí. Počet respondentů, kteří předpovídají nárůst prodeje automobilů přes internet, vzrostl z 57 % na 63 %.


Dá se očekávat, že český automobilový trh bude prosperovat lépe než trhy v západní Evropě, navzdory současným ekonomickým nejistotám a aktuálním statistikám, které za jedenáct měsíců do listopadu 2002 uvádějí pokles prodeje o 4 %. Růstu českého trhu napomáhá leasing, na který je v současnosti nakupováno 60 % automobilů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Transit Custom, model z kategorie lehkých užitkových vozů s nosností do jedné tuny, přiváží evropským podnikatelům a firmám výraznější design, zcela nový interiér a ještě vyšší produktivitu

Nový Transit Custom, model z kategorie...

Nový Transit Custom se začne vyrábět začátkem roku 2018, první dodávky zákazníkům se plánují na konec února. O rok později přijde Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) s možností...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Slavnostní zakončení prvního ročníku poháru proběhlo v sobotu 18. listopadu na Setkání mistrů v Sosnové

Slavnostní zakončení prvního ročníku...

Filip Mareš se spolujezdcem Janem Hlouškem opanovali Peugeot Total Rally Cup 2017.  Nový soutěžní pohár pro klientsky oblíbené vozy Peugeot 208 R2 – odstartoval letos na jaře při obnovené...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi a Home of quattro jsou skvěle připraveni na novou zimní sezonu, na kterou Audi zve všechny fanoušky zimních sportů do Skiareálu Špindlerův Mlýn, jehož je společnost Audi dlouholetým partnerem

Audi a Home of quattro jsou skvěle...

Novou Audi Q5 převzal Ondřej Bank, který  se stal pro letošní zimní sezonu hlavní tváří Skiareálu Špindlerův Mlýn, od zástupce společnosti Audi Jakuba Hanuše (zcela vpravo). Slavnostního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová generace Suzuki Swift získala titul Japonské auto roku 2018

Nová generace Suzuki Swift získala titul...

Pro Suzuki to je již sedmý zisk tohoto prestižního ocenění, které uděluje japonská asociace automobilových inženýrů a novinářů RJC. Nový Swift je třetí globální generací kompaktního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...