Řidiči versus policie – Pomoc řidičům při konfliktech s policií

Dne 12.1. 2011 proběhla v hotelu Amarilis tisková konference s názvem Řidič versus Policie.

Této konference se zúčastnili jednatelé společnosti Bruna Agency s.r.o. Stanislav Šíp a Jindřich Brůček, psycholožka PhDr. Diana Kořenová a jako moderátor Ivo Šmoldas.

Záměrem společnosti Bruna Agency bylo sdělit široké veřejnosti základní práva při ukládání pokut ze strany policie a využití těchto práv.

Hlavními tématy bylo: Obecná neznalost práv řidičů, ochrana proti nezákonnému rozhodování správních orgánů Policie ČR a Městské policie (jejímu zvyšujícímu se vlivu při ukládání blokových pokut), otázka kompetencí Městské policie ochrana proti záznamu bodů v evidenční kartě řidiče, tzv. čárkový systém (policista je hodnocen podle výběru pokut a motivován k co nejvyššímu počtu a výši uložených pokut).

Společnost Bruna Agency se zabývá poradenstvím a zastupováním motoristů při přestupkovém řízení, měsíčně poskytuje právní pomoc desítkám lidí v případech kdy řeší běžné dopravné přestupky i vážnější problémy jako například naměřený alkohol v krvi nebo vybodování.

Na tiskové konferenci se jednatel společnosti Stanislav Šíp věnoval ochraně řidičů proti nezákonnému postupu policie v blokovém řízení. Ze strany policejních orgánů dochází k uvádění občanů v omyl při tvrzení, že nebudou zaznamenány body do karty řidiče. Dalším bodem, který pan Šíp rozebíral bylo odesílání nezpůsobilých podkladů, zejména ze strany Městské policie, příslušnému správnímu orgánu oprávněnému k záznamu bodů (nejednoznačná rozhodnutí, bez právní kvalifikace či podpisu přestupce). Dalším ožehavým tématem je problematika mimořádných opravných prostředků a zvláštních prostředků dozorčího práva v souvislosti s nezákonně uloženou blokovou pokutou nebo záznamem bodů.

Největším problémem je neznalost a vědomá neinformovanost široké veřejnosti o “nových pravidlech” při doručování písemností tzv. “fikcí”, a dále při ukládání blokových pokut, kdy v prvním případě je mnohem jednodušší pro státní orgán, pokud osobě z objektivních důvodů není písemnost doručena (na základě fikce může vydat (a vydá) rozhodnutí o zákazu činnosti či exekuci) ve druhém případě, kdy bloková pokuta již není pouze “doklad o zaplacení” ale způsobilý podklad pro záznam bodů v kartě řidiče, který je v podstatě v důsledku následků sankcí sui generis spočívající v zákazu řízení motorových vozidel (odnětí řidičského oprávnění z důvodu dosažení 12 bodů). V případě znalosti dané problematiky by drtivá většina řidičů nesouhlasila s vyřízením přestupku v blokovém řízení, ve kterém musí být obligatorně splněny podmínky, kdy je přestupek spolehlivě zjištěn, nestačí domluva a obviněný z přestupku je ochoten zaplatit /podepsat/ a následovalo by správní řízení, které by naopak vedlo ve většině případů k neuložení sankce, což je z pochopitelných důvodů pro státní orgány nežádoucí. Přitom většina pokut uložených v blokovém řízení je nezákonných ať ji tím, že policisté úmyslně uvádějí obviněnému z přestupku zavádějící informace o důsledcích blokového řízení či v horším případě nátlakem za využití (zneužití) svého postavení k osobě řidiče.

Bezpečnostní agentura Bruna Agency radí řidičům:

Nepodepisujte pokutový blok kterému nerozumíte zejména v případě, kdy nevíte čeho jste se dopustili a jak vysoký bodový trest Vám za dopravní přestupek hrozí. Jinak můžete být v budoucnosti zaskočeni tím, že přijdete o řidičské oprávnění.