Problémy automobilové výroby v příštích pěti letech nebudou malé

V příštích pěti letech se odvětví bude muset vyrovnat s nadvýrobou a snižujícími se maržemi. Loajalita zákazníků dále klesne. E-business čeká rozvoj, především ve vztahu mezi automobilkami a jejich subdodavateli

Před automobilkami stojí v příštích pěti letech nemalé problémy! Automotivní průmysl, sdružující výrobce automobilů a jejich subdodavatele, má před sebou tak velké výzvy jako nikdy dříve. Jak se s nimi v příštích letech vyrovná, ovlivní podobu celého odvětví na dlouhou dobu dopředu. Toto očekávání nedávno vyjádřili manažeři automotivního průmyslu z Evropy i USA v průzkumu, který mezi nimi provedla společnost KPMG. Mezi problémy nejbližší budoucnosti podle nich patří mimo jiné nadvýroba, snižující se ziskové marže a klesající zákaznická loajalita.


Nadvýroba zůstává: 83 % manažerů z automobilek si myslí, že nadvýroba během příštích pěti let zůstane stejná, nebo se dokonce zvýší. Subdodavatelé automobilek jsou o něco méně skeptičtí, stejný názor jich má 60 %. Podle jednoho z nich totiž existuje nejvyšší nadvýroba právě u výrobců vozů, směrem dolů v dodavatelském řetězci pak tento jev klesá. Podle názoru jednoho z manažerů je nadvýroba způsobena mimo jiné zahraničními dovozci automobilů. Globální nadvýrobu by pravděpodobně podstatně omezilo uzavření dnes stále provozovaných 60 – 70 let starých závodů.


Úspory budou závislé na inovacích: Mnoho manažerů cítí, že roky 2001 a 2002 budou relativně málo ziskové. Když byli dotázáni, které roky v období 2000 až 2005 budou podle nich nejziskovější, pouze dvě procenta prohlásila, že to bude rok 2001 nebo 2002. Čtvrtina (24 %) předpokládá, že nejlepším rokem bude rok 2004. Snižování nákladů je podle dotázaných manažerů stále těžší a těžší. Relativně jednoduché kroky již byly učiněny a další postup bude obtížnější. Cestou ke snižování nákladů může být podle více než poloviny manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně využití internetu a outsourcing. Minimálně dva z pěti respondentů také uvedli inovaci výrobních linek, posílení marketingu a zlepšení distribuce. Závěr je tedy jednoznačný: většina zbytečných nákladů byla ve výrobních řetězcích již odstraněna. Budoucí úspory jsou závislé na technologických inovacích.


Loajalita zákazníků dále klesne: Pokud se týká loajality klientů ke značkám, polovina dotázaných manažerů zastává názor, že dojde k poklesu, polovina je přesvědčena o jejím nárůstu.. Důležitý je ale fakt, že v porovnání s minulostí třetina manažerů zaznamenává podstatný rozpad dřívější „téměř slepé“ loajality ke značce. Jeden z dotázaných manažerů říká: „Sami jsme klienty naší marketingovou strategií naučili hledat nejlepší nabídku na trhu.“


Automobilky se bojí riskovat: Velké společnosti jsou konzervativní svojí podstatou. Automobilky se obávají rizik natolik, že pouhý náznak problému má často za následek předčasné rušení nových designů a konceptů. Vzhledem k současnému všeobecnému rozvoji to může dále oslabit loajalitu zákazníků ke značce.


Realistický pohled na e-business: Nejdůležitější bude podle dotázaných manažerů e-business pro vztah automobilek s dodavateli (83 % z nich si myslí, že bude extrémně důležitý). Rostoucí ale bude jeho role také ve vztahu k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů si myslí, že se v budoucnu bude prodávat méně automobilů on-line, podle 57 % naopak nákupy nových automobilů přes internet vzrostou. Podle Juniper Communication v roce 2004 počet automobilů prodaných on-line vzroste na 1,3 milionu, na rozdíl od 17 000 v roce 1999. Další známkou tichého, ale pravidelného růstu automotivního e-businessu je fakt, že podle Forrester Research bude do pěti let své nákupy automobilů financovat 700 000 zákazníků on-line způsobem, zatímco dnes je to pouze 30 000.


Cesty k úspěchu: Respondenti průzkumu se shodli na existenci trendu směřování ke konsolidaci, především mezi dodavateli automobilek. Automobilky podle nich platí stále méně a stále více outsourcují. To nutí dodavatele ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojit požadavky svých zákazníků. Čtyři z pěti respondentů si myslí, že v budoucnosti budou strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a akvizice. Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude zkrácení cyklu vývoje výrobku. 42 procent manažerů si myslí, že cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli je méně modelů s vyšší úrovní globální standardizace.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značka Land Rover uvedla limitovanou edici 150 kusů vysoce výkonné verze ikonického Defenderu

Značka Land Rover uvedla limitovanou...

Nový model s osmiválcovým motorem byl speciálně vyroben k oslavě 70. výročí značky Land Rover v roce 2018. Defender Works V8 je poctou – všem předchozím výkonným verzím, jak Series...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Kia Motors v roce 2017 zaznamenala v Evropě vůbec nejúspěšnější prodejní rok s meziročním nárůstem o 8,5 %.

Společnost Kia Motors v roce 2017...

Podle nejnovějších údajů Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) se automobilce Kia podařilo v Evropě za loňský rok prodat rekordních 472 125 nových automobilů (v roce 2016:...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot na Dakaru po 10.etapě na prvních dvou místech celkového pořadí

Peugeot na Dakaru po 10.etapě na prvních...

Peterhansel získal na Dakaru další etapové vítězství pro PEUGEOT a dostal se na druhé místo za Sainze. 10. ETAPA SALTA – BELÉN Po zrušení včerejší etapy pokračovala soutěžní aktivita...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Ford Motor Company představuje na autosalonu 2018 North American International Auto Show (NAIAS) v Detroitu třetí generaci limitované série Mustangu Bullitt™*

Společnost Ford Motor Company...

Novinka připomíná padesáté výročí kultovního snímku „Bullittův případ“ se Stevem McQueenem v hlavní roli. Další detroitskou premiérou značky Ford je nový Edge ST – první SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai vkročil na jeden z největších trhů sdílené taxislužby

Hyundai vkročil na jeden z největších...

Automobilka Hyundai oznámila uzavření strategického partnerství se společností Grab, předním poskytovatelem dopravních a logistických služeb v jihovýchodní Asii. Partnerství má pomoci...