Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh

Pouze několik měsíců poté, co se v nižší střední třídě objevil nový hatchback 308, uvádí Peugeot novou verzi 308 – SW. Ceny podle zvoleného motoru, převodovky a stupně výbavy od 439 900 Kč do 760 900 Kč.

Podobně jako hatchback 308, také verze SW zaručuje zákazníkovi maximální pohodlí, světlost a výhled z vozu, výrazný styl, jízdní vlastnosti, prvotřídní bezpečnost i kvalitu každodenního života na palubě vozu. Peugeot 308 SW přebírá přednosti, na kterých spočíval úspěch jeho předchůdce, a dále je vylepšuje. Dle verze výbavy například větší prosklená panoramatická střecha (1,68 m2, tedy o 27% více), důmyslnější modularita nebo velmi praktické otevíratelné zadní okno.

Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh
Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh
Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh

To vše jsou dodatečné přednosti, které odpovídají stále náročnějším požadavkům zákazníků této kategorie vozů a splňují jejich potřeby v nejrozmanitějších životních situacích. S těmito novými charakteristikami model 308 SW dále zvyšuje jízdní potěšení a dává mu další podoby a rozměr.

Styl exteriéru : dynamické a moderní linie

Při pohledu z exteriéru dokázal Peugeot 308 SW harmonicky spojit expresivní a dynamickou přední část převzatou od verze 308 hatchback s originálním konceptem zadní části. Od loga značky Peugeot vycházejí přes přední kapotu dvě výrazné linie a dále pokračují přes sloupky čelního okna až k zadnímu oknu. Z profilu vyzařuje silueta SW dynamiku, s jakou se v tomto segmentu setkáme jen zřídka. Vděčí za ni zejména dopředu se svažující linii oken a výrazně profilovaným bokům.

Hlavní stylovým prvkem propracované zadní části je originální a velmi praktické zadní panoramatické okno, které umocňuje celkový dojem robustnosti a prostornosti tohoto moderního vozu.

Styl interiéru : inteligentní flexibilita

Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh

Palubní deska, identická s verzí hatchback, stylově navazuje na ostatní části interiéru vozu a tvoří s nimi jednotný celek. Její výrazný sklon a předsazení, oblé elegantní křivky a reprezentativní styl umocňují dojem prostornosti a celkového pohodlí.

Prvek, jímž se 308 SW na první pohled odlišuje od ostatních vozů, je impozantní panoramatická prosklená střecha, která přesahuje až za druhou řadu sedadel, a poskytuje otevřený výhled i cestujícím ve třetí řadě. Celková prosklená plocha automobilu tak dosahuje velikosti 5,58 m2.

Další rozhodující charakteristikou, která ovlivňuje příjemnou atmosféru na palubě vozu, je akustika. Její vysoká kvalita byla oceněna již u verze hatchback. Výborné odhlučnění interiéru kabiny značnou měrou přispívá k celkovému komfortu cestujících a umožňuje jim nerušeně vzájemně konverzovat.

Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh
Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh
Podrobně o Peugeotu 308 SW, který přichází na náš trh

Zvláštní pozornost byla věnována variabilitě vnitřního prostoru, díky které je možné snadno a rychle vůz přizpůsobit různým situacím, se kterými se můžeme v životě i na silnici setkat.

U vyšších úrovní výbavy jsou všechna sedadla ve druhé řadě samostatná, stejných rozměrů a lze je snadno vyjmout, což umožňuje vytvářet množství různých kombinací uspořádání interiéru kabiny. I v sedmimístné konfiguraci (dvě přídavná sedadla ve třetí řadě) lze sklopit všechna sedadla a vytvoří se rovná ložná plocha, která umožňuje snadnou manipulaci s převáženými předměty.

Praktické a pohodlné nakládání vždy a všude

Zavazadlový prostor vozu je přístupný širokými zadními dveřmi nebo zadním panoramatickým otevíratelným oknem (dle úrovně výbavy) a jednoduchost manipulace zvyšuje i prakticky řešený skládací kryt zavazadlového prostoru.

Mimořádně nízký práh zavazadlového prostoru umožňuje snadné nakládání a vykládání objemných předmětů. Objem prostoru pod kryt a s nesklopenými sedadly ve druhé řadě je až 674 litrů (měřeno metodou objemu tekutin) a při vyjmutých sedadlech pod střechu vozu až 2149 litrů (měřeno metodou objemu tekutin).

Jeden ze světelných zdrojů v zavazadlovém prostoru vozu může být v případě potřeby přeměněn v přenosnou lampičku. Jedná se o další z praktických detailů, které svědčí o péči, s jakou se návrháři věnovali celkové koncepci vozu.

Dodejme ještě, že se sklopeným opěradlem předního sedadla spolujezdce lze v Peugeotu 308 SW převážet předměty délky až 310 cm.

Jízdní potěšení na úrovni nejlepších hatchbacků

Pokud jde o jízdní vlastnosti, byly podvozkové části hatchbacku 308 přizpůsobeny specifickým požadavkům verze SW. Elektrohydraulický posilovač, přední náprava typu pseudo Mc Pherson a zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem poskytují řidiči maximální přesnost řízení. Účinnost a lepší jízdní vlastnosti celku dále ovlivňují také široký rozchod kol, pneumatiky různých rozměrů (až 18“) a v porovnání s modelem 307 SW snížené těžiště karoserie vozu. Peugeot 308 SW, který se může pochlubit také vynikající tuhostí struktury a tím nejlepším možným kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem, tak dosahuje jízdních kvalit na úrovni těch nejlepších hatchbacků.

Stejně tak i v oblasti pohonných jednotek nabízí model 308 SW širokou řadu výkonných, ekonomických, moderních a k životnímu prostředí ohleduplných motorizací. K dispozici je 11 různých typů pohonných jednotek : 6 benzinových motorů a 3 dieselové HDI motory, z nichž dva jsou sériově vybaveny filtrem pevných částic FAP. Motory mohou být spojeny s 5 automatickými nebo manuálními převodovkami, mezi nimi i zcela novou manuální šestistupňovou převodovkou.

Řada benzinových motorů se skládá z nabídky VTi a THP verzí, vyvinutých ve spolupráci skupin PSA Peugeot Citroën a BMW Group :

  • 1.4 VTi 70 kW (95k), 136 Nm, 5stupňová manuální převodovka
  • 1.6 VTi 88 kW (120 k), 160 Nm, 5stupňová manuální převodovka
  • 1.6 VTi 88 kW (120 k), 160 Nm, 4stupňová automatická převodovka
  • 1.6 THP 110 kW (150 k), 240 Nm, 6stupňová manuální převodovka
  • 1.6 THP 103 kW (140 k), 240 Nm, 4stupňová automatická převodovka
  • 1.6 THP 128 kW (175 k), 240 – 260 Nm, 6stupňová manuální převodovka

Všechny dieselové motory 308 SW využívají technologie přímého vstřikování paliva HDI :

  • 1.6 HDI 66 kW (90 k), 215 Nm, 5stupňová manuální převodovka
  • 1.6 HDI FAP 80 kW (110 k), 240 – 260 Nm, 6stupňová manuální převodovka
  • 2.0 HDI FAP 100 kW (136 k), 320 – 340 Nm, 6stupňová manuální převodovka
  • 2.0 HDI FAP 100 kW (136 k), 320 – 340 Nm, 6stupňová automatická převodovka

Díky technologiím poslední generace, použitým u benzinových a dieselových motorů, propracované aerodynamice a novým pneumatikám Michelin Energy Saver, které byly poprvé uvedeny pro vybrané motorizace u verze hatchback, vykazuje model 308 SW ještě lepší ekologické charakteristiky než jeho předchůdce. Oproti 307 SW bylo dosaženo 13 % snížení spotřeby paliva.

Celková bezpečnost na maximální možné úrovni

Navíc k jízdní stabilitě a vysoké úrovni aktivní bezpečnosti je Peugeot 308 SW vybaven na přání takovými funkcemi jako je například systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu AFIL nebo xenonové světlomety se směrovým nastavením.

Z pohledu pasivní bezpečnosti byla struktura vozu projektována tak, aby co do tuhosti a programované deformace dokázala účinně rozložit energii nárazu. Navíc je typ SW vybaven až 7 airbagy včetně kolenního airbagu ve sloupku řízení.

Služba nazývaná Peugeot Urgence je napojena na telematický systém RT4 a zajišťuje tzv. terciální bezpečnost. Umožňuje v krizové situaci lokalizovat vozidlo a vyslat odpovídající pomoc. (Služba není dostupná v ČR.)

Jinou důležitou inovací je systém čidel typu WIFI, který signalizuje, zda jsou bezpečnostní pásy sedadel ve druhé řadě zapnuty nebo odepnuty, aniž by se omezily možnosti uspořádání do různých konfigurací.

Jednoduchá a přehledná modelová řada

Modelová řada 308 SW se v České republice skládá ze čtyř úrovní výbavy. Vstupní verze řady nahrazuje nabídku 307 Break. Vůz má klasickou střechu a dělené zadní sedadlo. Je určen především těm zákazníkům, kteří si přejí vůz s velkým a snadno přístupným zavazadlovým prostorem. S 10 odstíny karoserie, různými provedeními interiéru vozu a látkovým nebo koženým čalouněním umí být Peugeot 308 SW tak exkluzivní, že okouzlí i ty nejnáročnější zákazníky.

Ambiciózní zadávací podmínky založené na pevných základech

V prvé řadě těží Peugeot 308 SW z poznatků a zkušeností získaných u svého předchůdce Peugeotu 307 SW. Staví na jeho pevných základech a oceňované přednosti posouvá ještě dále:

  • zadní část, dokonale sladěná s přední částí vozu, působí ušlechtilejším a modernějším dojmem;
  • velkým objemem zavazadlového prostoru nebo možností umístit dvě přídavná sedadla ve třetí řadě 308 SW pokračuje v hledání maximální praktičnosti pro své uživatele;
  • vysoce kvalitní a stylově dokonale zpracovaný interiér, prvotřídní materiály a mimořádná světlost navozují na palubě vozu velmi příjemnou atmosféru.

Splnění svých ambiciózních cílů může model 308 SW opřít o silné základy, které představil již program « T7 ». Nejedná se ovšem pouze o další karosářskou variantu verze hatchback, i když při vývoji a návrhu konceptu Peugeotu 308 byly od počátku zohledněny i požadavky na pozdější realizaci verze SW, ale je to vůz s kompletně novým vývojovým programem.

Společnými charakteristikami jsou tedy:

  • Zvýšená architektura hatchbacku 308, která je základem světlého a dobře obyvatelného interiéru s vynikajícím výhledem – klíčovými požadavky pro koncept SW;
  • Výrazný a dynamický styl přední části s typickými rysy „šelmy“;
  • Technická základna hatchbacku 308 (podvozek, struktura, podvozkové části, motory…), tedy prvky, přímo ovlivňující jízdní chování, bezpečnost a ochranu životního prostředí, s kterými jsou zákazníci vozu velmi spokojeni;
  • Prvotřídní kvalita, která je výsledkem specifických opatření, přijatých v průběhu vývoje konceptu i při realizaci celého programu;
  • Technologie zaměřené na komfort a bezpečnost cestujících (na přání funkce AFIL, xenonové přední světlomety se směrovým nastavením…).

Optimalizace nákladů na pořízení a provoz vozu 

Hledisko nákladů na provoz vozu a jeho zůstatková hodnota (cena na trhu ojetých vozů po určité době) jsou pro zákazníky stále důležitějšími rozhodovacími kritérii a jsou určujícími faktory jejich spokojenosti a věrnosti značce. Platí to zejména pro fleetové zákazníky, kteří tvoří v tomto segmentu nezanedbatelnou část.

Při vývoji modelu 308 SW byla hledisku nákladů na provoz věnována velká pozornost:

  • Produkt a výbava (aerodynamický styl, pneumatiky Michelin Energy Saver) dovolují optimalizovat spotřebu – hlavní položku nákladů na provoz vozu.
  • Nízké emise CO2 mohou podle legislativy dané země přinést majitelům vozu daňové úlevy.
  • Úpravy na struktuře karoserie i jejích částech vedly ke snížení časové náročnosti i celkové nákladnosti oprav, které se promítají do výhodnějších pojišťovacích tarifů.
  • Neustálý výzkum a zlepšování kvality má pozitivní vliv na životnost, spolehlivost a na náklady na údržbu vozu.
  • A v neposlední řadě také atraktivita vozu – jeho styl a nabízené funkce, schopnost oslovit zákaznickou veřejnost a silná image podmiňují z části prodejní hodnotu vozu.

Zmíněné body pozitivně ovlivňují náklady na pořízení a provoz vozu 308 SW.

Dynamický, moderní, praktický styl

Přední část vozu s výrazně modelovanými a expresivními křivkami je pro obě verze, 308 hatchback i SW, společná. Znak lva je posazen na impozantním nosu kapoty. Od loga značky Peugeot linie vystupují na kapotu a dále navazují na sloupky čelního okna. Tato plynulá kresba do „V“ udává vzhled celému vozu a budí dojem pohybu a dynamiky. Tento pocit je ještě umocněn skleněnou panoramatickou střechou, která perfektně navazuje na velké čelní sklo.

Přední světlomety, evokující pohled divoké šelmy, harmonicky kopírují křivky karoserie. Přes hladké sklo světlometů jsou viditelné čtyři technicky propracované „tubusy“ vylepšené tak, aby vozu dodaly jiskrný a pronikavý pohled.

Osobitost přední masky ještě umocňuje unikátní otvor sání motoru, který je spojen s předním nárazníkem a vytváří stylově i funkčně zdařilý celek. Stejně jako u hatchbacku může mít mřížka přední masky dvě různé podoby. U klasické verze je zdobená dvěma chromovanými lamelami, u sportovní pak děrovaná v barvě hliníku.

Přední mlhové světlomety, umístěné na samém okraji předního nárazníku, vůz opticky rozšiřují a vytvářejí dojem stability.

Designéři značky Peugeot věnovali velkou pozornost ztvárnění profilu modelu 308 SW. Zvýšenou architekturou a prodloužením rozvoru ve srovnání s verzí hatchback o 10 cm se podařilo snoubit dynamiku tvarů s rovnováhou proporcí.

Nosná designová linie probíhá v celé délce vozu, vychází od podběhů předních kol a pokračuje až k zadním světlům, které kopírují boky vozu. Plynulost této linie je podtržena paralelně stoupající křivkou prosklené plochy prodlouženou až k originálnímu zadnímu pevnému okénku, která budí dojem „šelmy připravené ke skoku”. Navíc samozřejmě odkrývá cestujícím ve všech třech řadách sedadel výborný výhled z vozu. Eleganci a harmonii celku dotváří střešní lišty v černé barvě nebo v barvě matného hliníku.

Svou kreativitu však tým Peugeot Style soustředil hlavně na návrh zadní části vozu 308 SW, na jeho originalitu a co nejmodernější řešení.

Velice brzy po zahájení projektu „T72” se zrodila myšlenka na změnu tvaru zadního okna. Rozměrné panoramatické okno má zaoblený tvar a zasahuje hluboko do boků karoserie. Tento originální design okamžitě zaujal všechny týmy, které pracovaly na vývoji konceptu 308 SW. Zvolený design okna umožňuje totiž kombinovat osvědčené parametry a současně poskytnout uživatelům nové přednosti.Okno dodává zadní části vozu naprosto novátorský a dynamický vzhled a zároveň nenásilně poukazuje na spojitost s verzemi 407 a 207 SW. Klade důraz na velikost zavazadlového prostoru, ale i na obyvatelnost na sedadlech ve třetí řadě. Zajišťuje dostatek světla a zadní výhled z vozu. Minimalizuje mrtvý úhel ve výhledu a dokonale ladí s konceptem SW. Pro uživatele je toto okno mimořádně praktické, protože ho lze v určitých verzích výbavy otevírat samostatně, nezávisle na víku zavazadlového prostoru.

Pro konstrukční inženýry, kteří pracovali na projektu, byla realizace tohoto celku – největšího zadního otevíratelného okna v segmentu, technologickou výzvou. Pro stylisty se zadní okno stalo základním designovým prvkem a teprve od něj začali odvíjet návrh zadní části.

Jednotná stylová linie probíhá v celé délce boků vozu, kopíruje obloukovitý tvar zadních světel a pokračuje k zadnímu nárazníku, kde podtrhuje mimořádně nízko posazený práh zavazadlového prostoru modelu 308 SW. Zadní světla rubínové barvy se přizpůsobují tvaru víka zavazadlového prostoru a umožňují ho maximálně otevřít a přístup při nakládání a vykládání zavazadel je tak velmi snadný. Kryt RZ z šedého hliníku s chromovaným nápisem PEUGEOT a emblémem lva dále zdůrazňuje elegantní design zadní části. Tento ozdobný kryt, podobně jako ostatní stylové doplňky, karoserii opticky prodlužuje a podtrhuje dojem objemnosti zavazadlového prostoru i celého vozu.

Zadní část působí velmi osobitým a robustním dojmem a vypovídá o maximálním objemu a prostornosti interiéru vozu.

Spojení dynamiky, variability, objemu a bezpečnosti nejvyšší úrovně

Platforma

Pro celý projekt „T7“ byla použita platforma 2 skupiny PSA Peugeot Citroën. Stejně jako hatchback i 308 SW staví na pevných a prověřených základech, které dále rozvíjí. Tato platforma se vyznačuje tuhostí, garantuje maximální využití potenciálu mechanických celků a podvozkových částí, ale i dosažení vynikajících výsledků v oblasti akustiky a přenosu vibrací. Ve srovnání s hatchbackem je verze 308 SW v rozvoru kol delší o 100 mm a zadní převis se zvětšil o 124 mm.

Struktura

Pevnost struktury, která vychází z této koncepce (0,83 mrad při kroutícím momentu 1000 Nm, tedy zlepšení o 15% v porovnání s modelem 307 SW), dovoluje optimálně využít nápravových celků, jízdní vlastnosti vozu jsou v této kategorii příkladné a aktivní bezpečnost na vysoké úrovni.

Snaha zvýšit bezpečnost vozu a současně dále nezvyšovat jeho hmotnost vedla k vyšší míře používání alternativních materiálů (více než 11%), které jsou lehčí než ocel jako například plech THLE (plech s velmi vysokou mezí pružnosti) a UHLE (plech s ultra vysokou mezní pružnosti). Podobně jsou i kryt motoru, spodní kanál a výztuže dveří vyrobeny z hliníku, zatímco blatníky a řada dalších součástí karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů.

Rovněž prosklená panoramatická střecha, která je z důvodu vyšší bezpečnosti vyrobena z vrstveného skla o celkové tloušťce 5 mm, vykazuje úsporu hmotnosti 5 kg.

Celá přední část je zcela totožná s verzí hatchback: karoserie, čelní okno, přední dveře i spodní část až k patkám podlahy.

Specifika struktury 308 SW jsou následující:

  • prodloužená zadní část s lehce zvýšenou podlahou může pojmout až 3 místa ve druhé řadě a 2 ve třetí. S ohledem na novou variabilitu byly čtyři zadní nosné příčky ve srovnání s 307 SW upraveny tak, aby osová vzdálenost mezi ukotvením sedaček byla identická;
  • zadní kruhová kostra zvyšuje tuhost karoserie a umožnila maximálně rozšířit otvor víka zavazadlového prostoru a usnadnit do něj přístup;
  • specifické zadní dveře zohledňují celkový styl a přístupnost do vozu;
  • zadní nosník z hliníkové slitiny je účinnější a lehčí, minimalizuje následky nárazu zezadu a zvyšuje míru opravitelnosti vozu;
  • v celkové koncepci struktury vozu je zohledněna i prosklená panoramatická střecha, jejíž plocha je o 27% větší než u 307 SW. Střecha je prodloužená až nad druhou řadu sedadel. Vrstvené sklo připevněné ke skeletu dosahuje plochy 1,68 m2 a celková prosklená plocha vozu pak 5,58 m2;
  • k výrobě zadního samostatně otevíratelného panoramatického okna byla použita celá řada technologických inovací. Především samotné okno svými výrazně zaoblenými tvary vyžadovalo zcela nové přístupy při zpracování skla. Okno je koncipované jako „druhé víko“ zavazadlového prostoru a bylo tudíž nutné ho upevnit na rám z umělé hmoty AMC (Advanced Molding Compound), který byl sám o sobě upevněn na kostru víka. Závěsy víka a okna jsou dokonale integrované do zadní části střechy a neomezují zpětný výhled z vozu ani pohyblivost víka.

Vnější rozměry

Vnější rozměry modelu 308 SW poskytují vynikající obyvatelnost vnitřního prostoru a současně zohledňují vyšší úroveň bezpečnosti i opravitelnosti vozu.

Délka Peugeotu 308 SW je 4,50 m, tedy o 71 mm víc než u modelu 307 SW. Ke změně došlo i u následujících rozměrů:

  • rozvor kol je 2708 mm, tj.o 10 cm víc než u verze hatchback ve prospěch vnitřního prostoru a stylistických proporcí vozu;
  • přední převis je identický s převisem hatchbacku, tedy 926 mm (o 38 mm delší než u 307 SW)
  • zadní převis 866 mm (o 33 mm delší než u 307 SW).

Velkorysá šířka vozu 1815 mm (stejná jako u verze 308 hatchback a v úrovni bočních lišt o 53 mm širší než u 307 SW) přispívá k vyšší pasivní boční bezpečnosti a komfortu na nejvyšší úrovni (např. šířka ve výšce loktů).

Optimalizovaná výška 1555 mm včetně střešních lišt (tj. o 13 mm méně než u 307 SW) zlepšuje aerodynamiku a dochází ke snížení těžiště o 10 mm.

Stejně jako u hatchbacku byl s ohledem na stylové požadavky a jízdní vlastnosti vozu rozšířen rozchod kol (uváděno s pneumatikami 15“):

  • přední rozchod 1,536 m (+ 31 mm ve srovnání s modelem 307 SW s identickými pneumatikami) ;
  • zadní rozchod 1,531 m (+21 mm ve srovnání s modelem 307 SW).

Kola mají velké rozměry a jsou dodávány s pneumatiky 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 a 225/40R18.

Vylepšená a optimalizovaná architektura, snížené těžiště, široký rozchod kol a pneumatiky držící spolehlivě stopu, dynamický a moderní styl – to vše slibuje u nového modelu 308 SW jízdní vlastnosti, které odpovídají renomé značky Peugeot.

Aerodynamika

Architektura, styl a rozměry jsou určujícími faktory koeficientu Cx, který je u vozu 308 SW 0,31. Z něj vyplývající koeficient SCx má hodnotu 0,728. I přes rozšířený rozchod kol jsou tyto hodnoty díky provedeným aerodynamickým úpravám lepší než u modelu 307 SW a pozitivně se odrazily i na spotřebě paliva a emisích CO2.

Širokoúhlé představení

Peugeot 308 SW spojuje základ verze 308 hatchback s tím nejlepším z vozu 307 SW a i ve svém interiéru nabízí to, co tušíme již při pohledu na moderní a dynamickou siluetu – intenzivní jízdní zážitky. Dveře se do široka otevřou a vy můžete vstoupit do prostorné, dobře osvětlené, kvalitní a důvtipně řešené kabiny vozu. Peugeot 308 SW, to je pozvánka na širokoúhlé představení.

Představení začíná…

Množství světla, které proniká do interiéru vozu 308 SW, je zcela ojedinělé. Ve dne i v noci máte krásný výhled na nebe či hvězdy a pocit nekonečného prostoru, který poskytuje 5,58 m2 celkových prosklených ploch vozu. Střešní příčka u této rozměrné panoramatické střechy o ploše 1,68 m2 a šířce 877 mm je velmi subtilní a je posunuta až za druhou řadu sedadel, takže ji cestující vzadu již nevnímají. Dokonce i pro pasažéry ve třetí řadě je výhled mnohonásobně lepší než z vozu 307 SW.

Zatahovací, elektricky a sekvenčně ovládaná sluneční clona s ochranou proti přiskřípnutí umožňuje měnit množství světla pronikajícího do interiéru vozu. Ovládá se tlačítkem na parkovací brzdě.

Několik detailních technických informací …

Prosklená panoramatická střecha, která je pevnější než plechová, se skládá ze tří vrstev zatmaveného skla o tloušťce 2,10 + 0,76 + 2,10 mm. Díky pečlivě provedené kompozici vrstev bylo dosaženo optimální filtrační schopnosti skla – bez omezení kvality výhledu dochází k omezení světelných a tepelných přenosů do interiéru kabiny na 17 %. Za svou ojedinělou obvodovou prosvětlenost vděčí Peugeot 308 SW zvýšené architektuře s předsazeným čelním sklem, širokému pásu bočních oken a samozřejmě také mimořádně velkému panoramatickému zadnímu oknu. Zkosené čelní okno s vrstveným, reflexním a tónovaným sklem má impozantní rozměr 1,48 m2. Boční prosklená plocha začíná na obou stranách pevnými okénky před vnějšími zpětnými zrcátky, které zvětšují výhled řidiče, na ně navazují stahovací boční okna velkých rozměrů a v zadní části opět boční pevná okénka.

Zadní zatmavené panoramatické okno zaoblených tvarů o délce 1,662 m krášlí zadní část vozu. Pasažéři, kteří příležitostně cestují na sedadlech ve třetí řadě, mají díky speciálnímu profilu okna pocit prostornosti a jejich komfort zvyšují charakteristiky použitého skla z pohledu světelné (40 %) a energetické propustnosti (24% oproti 43% u tónovaného skla).

Množství světla, které proudí do vozu periferně, lze regulovat dvěma prvky výbavy, jež jsou podle zvolené verze k dispozici sériově nebo na přání :

  • sluneční clony zabudované v rámech zadních dveří se rozvinou na bočních oknech a filtrují pronikající světlo,
  • zadní okna a pevná boční okénka jsou zatmavená po způsobu zadního okna.

První verze modelové řady 308 SW …

Již u první verze řady okouzlí Peugeot SW 308 svým moderním a ušlechtilým stylem, který slibuje požadované rozměry interiéru. S klasickou střechou dosahuje plocha periferního prosklení podobně jako u ostatních verzí 3,90 m2.

Obyvatelnost a mimořádná variabilita

Přístup do kabiny vozu 308 SW je velmi pohodlný – velký úhel otevření předních i zadních dveří, větší výřez zadního dveřního otvoru, zvláštní pozice sedadel daná zvýšenou architekturou vozu. Snadnost přístupu je u vozu 308 SW důležitým kritériem, neboť je určen pro 5 a příležitostně i 7 cestujících, kteří jsou ve voze usazeni ve třech navzájem vyvýšených řadách sedadel.

Přední sedadla vycházejí z designu, který byl poprvé použit u vozu 308 hatchback. Jsou k dispozici ve dvojím provedení – dynamickém nebo sportovním zajišťujícím pevnější držení těla. Ve stejném duchu jako u hatchbacku jsou sedadla posazena níže než u 307 SW (-15 mm), nicméně díky výškové regulaci je možné nastavit si individuální polohu sedadla v rozmezí – 37 mm a + 13 mm oproti základní výšce.

Velká pozornost věnovaná návrhu a realizaci předních sedadel přinesla své výsledky – pohodlí, reprezentativní styl, výborné držení těla, vysoká odolnost při nárazu a kompaktní struktura, díky níž mají cestující na zadních místech k dispozici maximální prostor pro nohy.

Podélný posun v rozpětí 230 mm umožňuje dosáhnout optimálního pohodlí pro osoby každého vzrůstu.

U některých verzí jsou přední sedadla vybavena také funkcí bederního nastavení.

Podle zvolené verze je stejně jako u hatchbacku k dispozici elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s  nastavením ve čtyřech směrech a možností uložení polohy sedadla do paměti.

Zcela v duchu aktivního životního stylu a maximální variability se přední sedadla modelu 308 SW vyznačují ještě dalšími důmyslnými prvky:

  • do pevné armatury opěradel je zabudován výklopný letecký stolek s držákem na tužku a nápoje, který slouží cestujícím ve druhé řadě sedadel, a síťované odkládací kapsy.
  • opěradlo sedadla spolujezdce (látkové nebo kožené čalounění, kromě sportovního typu) je sklopné a lze tak převážet předměty o délce až 3,10 m.

Tři samostatná sedadla ve druhé řadě mají totožnou šířku 414 mm, čímž se zásadně odlišují od sedadel verze 307 SW. Polstrování z pěnových výstelek vyrobeno metodou „in situ“ je položeno na textilním podkladě, který absorbuje vibrace. Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými úchyty Isofix .

Každé sedadlo je posuvné, s nastavením sklonu opěradla, sklopné, vzájemně zaměnitelné a vyjímatelné, což umožní přepravu i mimořádně objemného nákladu.

  • Sedadla jsou podélně posuvná o 90 mm (70 mm směrem dopředu a 20 mm dozadu vzhledem k základní pozici) a lze tak získat více místa buď pro nohy nebo větší kapacitu zavazadlového prostoru.
  • Sklon opěradel lze nastavit do 7 různých pozic v rozsahu od 19° do 30° a každý cestující si tak může zvolit svou vlastní ideální pozici.
  • Pomocí popruhu lze opěradlo sklopit na sedák, zadní strana opěradla je pevná s potahem a lze ji bez obav zatížit a položit na ni zavazadla nebo jiné předměty.
  • Sedadla se sklopeným opěradlem lze vyklopit do svislé polohy k  předním sedadlům (bez odejmutí opěrek hlavy) a získat tak více místa v zavazadlovém prostoru anebo usnadnit přístup na sedadla ve třetí řadě.
  • Při sklopení opěradla pomocí popruhu dojde i k automatickému posunu sedadla do vzdálenosti nutné k vyklopení sedadel do svislé polohy (tento automatický posun RTA je vzhledem k modelu 307 SW významným vývojovým krokem). Zvednutím ovládací páky za sedadlem se uvolní také boční západky sedadel a mechanismus, který napomáhá vyklopení sedadla.
  • Sedadla lze ze svislé polohy vyjmout. Červeným popruhem se současně uvolní dvě kovové západky, které každé ze sedadel upevňují ke kostře vozu. Za madla lze pak tato „inteligentní“ sedadla uchopit a vyjmout.
  • Sedadla ve druhé řadě mohou být vyjmutá nebo je možné instalovat jen jedno sedadlo, dvě vedle sebe nebo dvě vycentrovat. Tato posledně jmenovaná konfigurace typu „pullman“ je velmi oblíbená.
  • Peugeot 308 SW přináší u všech tří zadních sedadel inovativní a nové řešení aktivace kontrolky „zapnutí/vypnutí“, které zohledňuje variabilitu sedadel a zachovává možnost vyjmout je z vozu.

Tento systém, interně nazývaný „CSA“, umožňuje po vzoru počítačového WiFi propojení přenášet informace bezdrátovým spojením. Systém je tvořen dvěma cívkami, z nichž jedna je zabudována v sedadle a druhá v podlaze vozu. Informace o zapnutí nebo odepnutí pásu se přenáší indukcí. Funkce zůstává aktivní bez ohledu na uspořádání sedadel ve druhé řadě.

Pasažéři ve druhé řadě mají zaručené pohodlné cestování díky prostoru o délce 1716 mm a kompaktním tvarovaným předním sedadlům. Dostatek místa pro nohy umožňuje při sezení zaujmout velmi pohodlnou polohu. Výplně bočních dveří byly vyklenuty na maximum, aby bylo dosaženo optimální šířky v ramenou, nyní 1427 mm, tedy o 42 více ve srovnání s hatchbackem 308, a identické šířky v loktech (1471 mm).

Podle potřeby mohou být sedadla ze druhé řady umístěna na jednom ze dvou míst řady třetí – vpravo nebo vlevo. Šířka v loktech v zadní části vozu je 1225 cm a i větší děti si tak zde mohou vytvořit svůj soukromý koutek.

Dvě přídavná sedadla jsou určena výhradně pro třetí řadu (blokace znemožňuje jejich instalaci v jiné řadě). Jsou k dispozici jednotlivě na přání nebo v rámci nabídky originálního příslušenství. Dodávají se spolu se sadou dvou loketních opěrek s držáky na nápoje, které se upevňují na podběhy kol a poskytují tak cestujícím ve třetí řadě odpovídající komfort, aniž by se zmenšovala využitelná kapacita zadního prostoru.

Přídavné sedadlo je uloženo v pevné kompaktní schráně, kterou je možné ukotvit k podlaze zavazadlového prostoru. Uzavřenou schránu lze postavit do svislé polohy k opěradlům sedadel ve druhé řadě a připevnit ji elastickým popruhem, který se zavěšuje na tyče opěrek hlavy. Přídavná sedadla jsou samozřejmě vyjímatelná a sklopná a podobně jako sedadla ve druhé řadě jsou sestrojena tak, aby bylo možné bez rizika jejich poškození naložit zavazadla a další předměty. Z tohoto důvodu je každé sedadlo ve třetí řadě opatřeno pevnou podložkou se suchým zipem. Pokud je opěradlo sedadla ve druhé a třetí řadě sklopené, podložka na opěradle se rozloží a tím se prodlouží podlaha zavazadlového prostoru. Podložka odolá síle nárazu až 30 kg.

Mimořádná variabilita pro nejrůznější životní situace

Peugeot 308 SW je koncipován tak, aby dokázal v každé situaci poskytnout pohodlí všem sedmi osobám. Inteligentní variabilita interiéru nabízí konfigurace od maximální přepravní kapacity pouze s řidičem a se sklopeným sedadlem spolujezdce až po příležitostných sedm míst na palubě, a samozřejmě všechna další uspořádání, které si dokážeme představit mezi těmito dvěma variantami.

Pět, šest nebo sedm míst …. Peugeot 308 SW plní potřeby všech svých uživatelů a nabízí zákazníkům mimořádnou flexibilitu, což je jedním z klíčových aspektů při rozhodování o pořizování nového vozu, v průběhu jeho užívání i argument při dalším prodeji.

Základní verze modelové řady 308 SW

Základní verze má uspořádání vnitřního prostoru s předními sedadly převzatými z verze hatchback a zadním pevným sedadlem děleným v poměru 2/3-1/3, které je sklopné, aniž by bylo nutné odejmout opěrky hlavy. Na přání lze objednat také středovou loketní opěrku s úložným prostorem, držákem na nápoje a otvorem pro přepravu dlouhých předmětů.

Velkorysý, variabilní a vynalézavý zavazadlový prostor

Rozměrný zavazadlový prostor má pravidelné tvary a dokonale rovnou podlahu pokrytou kvalitním kobercem, který se snadno udržuje a působí luxusním dojmem. Práh s chráničem z nerezavějící oceli má výšku 548 mm (jeden z nejnižších prahů na trhu), délku 1032 mm a nakládaní těžkých předmětů je tak velmi snadné.

Se zataženým krytem se objem zavazadlového prostoru pohybuje od 600 do 674 litrů podle pozice zadních posuvných sedadel. Výška pod kryt je 559 mm a celý prostor je velmi dobře využitelný (bez falešné podlahy – rezervní kolo umístěné vně pod podlahou a obsluhované navíječem), praktický a s mimořádnou přepravní kapacitou. Se sejmutým a uloženým krytem je objem ke střeše vozu podle polohy sedadel ve druhé řadě od 911 do 1031 litrů . Ve voze přitom může stále cestovat 5 osob. Při obsazení vozu pouze řidičem a spolujezdcem vpředu lze pro přepravu zavazadel využít 1388 litrů. Pokud se prostor využije až ke střeše, zvětší se tento objem až na 2149 litrů.

Předměty v zavazadlovém prostoru mohou být odděleny od kabiny sítí na zabezpečení vysokého nákladu, která se připevňuje na malé háčky ukotvené ke struktuře vozu.

Praktičnost zavazadlového prostoru dokládá množství důmyslných uspořádání:

  • dvě oka z poniklované oceli ve skeletu podvozku jsou doplněna dalšími čtyřmi v podlaze a na držáku krytu zavazadlového prostoru. Umožňují různými způsoby připevnit síť pro zabezpečení zavazadel – horizontálně, vertikálně nebo jako závěs.
  • pod levým pevným okénkem se nachází uzavíratelná přihrádka o objemu více než jeden litr, kam lze uložit například hrací konzolu, mobilní telefon, atd.,
  • další předměty můžete upevnit elastickým popruhem umístěným na pravém podběhu,
  • dvě síťované kapsy se nacházejí za podběhy kol,
  • přenosná dobíjecí lampička je uchycena klipem za síťkou na pravé straně,
  • 12V zásuvka je umístěna vpravo pod držákem krytu zavazadlového prostoru,
  • na krytu zavazadlového prostoru jsou umístěny dva háčky k zavěšení nákupních tašek.

Po vzoru variabilního interiéru je i zavazadlový prostor v závislosti na verzi výbavy a na dané situaci přístupný několika způsoby:

  • zdvižením celého víka zavazadlového prostoru, které se vyklopí až do úhlu 93° a odkryje vstup velkých rozměrů – šířka dole 1123 mm, nahoře 1058 a výška 840 mm v ose. Připomeňme, že s prahem ve výšce pouhých 548 mm, což v této kategorii jeden z nejníže položených, je nakládání objemných předmětů do vozu 308 SW méně namáhavé.
  • otevřeným zadním oknem, které se otevírá nezávisle na víku zavazadlového prostoru a vyklopí se do úhlu 84,5°. Šířka tohoto vstupu je 1030 mm a jedná se mimořádně praktický prvek, který doplňuje nápaditost zavazadlového prostoru jako celku:
  • umožňuje přístup do zavazadlového prostoru v případě, že jsou auta zaparkována těsně za sebou a nelze otevřít celé víko zadních dveří;
  • oknem lze přidat nebo vyjmout potřebnou drobnost, aniž by bylo nutné odkrýt celý obsah zavazadelníku;
  • umožňuje odložit oblečení na kryt zavazadlového prostoru, aniž by se muselo otevírat celé víko.

Inteligentní kryt zavazadlového prostoru se skládá z kovového nosníku a pružné navíjecí rolety, jež je uchycena v pevném dílu krytu s potaženou kovovou armaturou. V tomto pevném dílu je madlo, kterým se kryt posouvá do potřebné polohy podle toho, zda se otevře celé víko zavazadlového prostoru nebo pouze zadní okno. Kryt zavazadlového prostoru lze vyjmout a zasunout ho do bočních sítí za podběhy kol.

Základní verze modelové řady 308 SW

Zavazadlový prostor je pohodlně přístupný otevřeným víkem.

Za zadními sedadly se nachází velká přihrádka s víkem o objemu 19,80 litrů, která je zabudovaná přímo do podlahy. Podlahová plocha je dokonale rovná a chrání ji kvalitní, na míru vyrobený koberec. Specifický kryt zavazadlového prostoru je i u této základní verze 308 SW vynalézavě řešený. Skládá se ze tří pevných částí, které se posouvají po podpůrných lištách a mohou se skládat jako harmonika. Madlo ve středu usnadňuje manipulaci. V případě potřeby je možné kryt složit a schovat ho pod sedadla.

Akustický komfort a příjemnější život na palubě

Díky pozornosti, která byla věnována akustickým parametrům v kabině vozu, mohou cestující i ze třetí řady bez obtíží komunikovat s řidičem i spolujezdcem vpředu. Tvar vnitřního prostoru a velká prosklená panoramatická střecha napomáhají šíření zvuku v kabině a na žádném místě ve voze tak není potřeba zvyšovat hlas. Pozornost byla zaměřena hlavně na odstranění zdrojů parazitních zvuků již ve fázi vývoje a následně i v průběhu celého výrobního procesu vozu.

Po vzoru hatchbacku 308 byla optimalizovaná tuhost a těsnost struktury karoserie s důrazem na izolaci zadní části. Dutiny karoserie obsahují pěnové výplně, těsnění má dvojitou izolaci, použity byly i protihlukové vložky.

Na pohodlí cestujících se významnou měrou podílí také tlumení vibrací. Za tímto účelem je zadní náprava vybavena tzv. „dampery“ a je uchycena pomocí kompozicového pouzdra. Horní nosník zadních tlumičů filtruje vibrace a optimalizované je i uchycení motoru.

Akustické zábrany a absorbující materiály na podlaze, podvozku, bocích zavazadlového prostoru, dveřích, pod sedáky a na střeše použité u hatchbacku byly převzaty, zesíleny a přizpůsobeny nové siluetě. Absorpční výplně jsou zabudovány i do vstupů vzduchu, aby se zabránilo jakýmkoli přenosům.

Podobně jako u hatchbacku 308 byla velká pozornost věnovaná také odstranění rušivých zvuků vnitřního vybavení.

Vůz je opatřen sedmi bezpečnostními pásy, které musí splňovat následující požadavky: snadné používání, nesmí překážet ve výhledu ani při změně uspořádání a nesmí vydávat žádný parazitní zvuk, pokud sedadlo není obsazeno. Bezpečnostní pás prostředního sedadla ve druhé řadě je tedy upevněn ke střeše a v případě, že není místo obsazeno, drží západku na pásu silný magnet. Na stejném principu drží magnety na zadních sloupcích i západky bezpečnostních pásů dvou sedadel ve třetí řadě.

Na omezení zvuků pronikajících do kabiny z exteriéru se podílí i další výbava a technologie:

  • řada verzí 308 SW je sériově vybavena vrstveným čelním sklem s akustickou úpravou;
  • podle zvolené verze jsou na přání k dispozici také vrstvená boční skla s akustickou úpravou, prvek výbavy v tomto segmentu málo rozšířený.

Komfortní akustické prostředí, které najdeme v interiéru modelu 308 SW, je ideální pro poslech audio systémů s velice kvalitním příjmem a přenosem zvuku. Součástí výbavy je krátká anténa v zadní části střechy. Některé verze jsou navíc vybaveny druhou anténou typu „electronic“, která je umístěna vzadu pod panoramatickou střechou. U prvních verzí řady je tato anténa zakomponována do zadního okna.

  • Autorádio RD4 – Systém je dle úrovně výbavy kompatibilní pro čtení souborů ve formátu MP3, jeho součástí mohou být dva tunery a přídavná RCA zásuvka pro připojení přenosných audio zdrojů umístěná v odkládací schránce spolujezdce.
  • Hands-free sada Bluetooth® – Systém propojený s autorádiem rozpozná mobilní telefon Bluetooth ve voze a je schopen přenášet jeho základní funkce přes zařízení ve voze s využitím reproduktorů rádia. Řidič tak může používat svůj mobilní telefon, aniž by s ním musel manipulovat.
  • Měnič na 5 CD zabudovaný ve středovém panelu;
  • Systém hi-fi JBL® je k dispozici s dvěma typy autorádií. Nabízí zvuk upravený „na míru“ vnitřnímu prostoru vozu 308 – skládá se z digitálního zesilovače, deseti reproduktorů rozmístěných na šesti místech v kabině a basového subwooferu na pravé stěně zavazadlového prostoru. Subwoofer je dostatečně kompaktní a je kompatibilní se třetí řadou sedadel.
  • Systém RT4 – Společník na cesty „4 v 1“, tato nová generace telematického systému používá pevný disk 30 GB, hlasovou syntézu a informace zobrazuje na nové výsuvné barevné obrazovce (7“,16/9), jejíž moderní grafický design nabízí zobrazení v 3D perspektivě.

Systém RT4 se skládá z:

  • navigačního systému GPS s kartografickými informacemi všech evropských zemí. Přijímá a zohledňuje dopravní informace TMC (ve Francii rozšířené o údaje poskytované partnerem Via Michaelin) a volně dostupná dopravní hlášení v dalších evropských zemích;
  • autorádia s tri-tunerem a špičkovými audio a multimediálními funkcemi, např. novou funkci Juke-box, která umožňuje uložit na pevný disk až 180 hodin hudby ve formátu MP3;
  • integrovaného telefonu GSM s hands-free ovládáním pod volantem;
  • přístupu k telematickým službám jako je lokalizované tísňové volání – automatické (při aktivaci pyrotechnického prvku) nebo manuální, prostřednictvím tlačítka SOS asistenční služby Peugeot nebo spojením se zákaznickým centrem pomocí tlačítka (telematické služby nejsou v ČR zatím dostupné);
  • přístupu k službě mobility Peugeot Services Mobiles dostupné na území Francie a Německa;
  • přídavné audio/video zásuvky v odkládací schránce spolujezdce pro připojení přenosných audio/video zdrojů (MP3 přehrávač, videokamera, atd.);
  • barevné výsuvné obrazovky 7” 16/9, kterou lze bez nadsázky nazvat technologickou magií – vysune se a přivítá řidiče v okamžiku sepnutí kontaktu. Propracovaná kinematika nabízí tři možné úhly sklonu a při vyjmutí klíče ze zapalování se poloha obrazovky uloží do paměti a ta se poté zasune. Úhel sklonu lze nastavit i manuálně;

Peugeot 308 SW využívá, přizpůsobuje a dále zlepšuje přednosti verze hatchback: tepelný komfort, příjemná vůně, množství odkládacích prostorů vždy na dosah, zcela novátorské řešení vnitřního osvětlení… a to není vše.

Tepelný komfort na vysoké úrovni …

Zajištění tepelného komfortu v interiéru se třemi řadami sedadel a jednou z největších panoramatických střech si vyžádalo velmi specifická řešení. Rozptyl vzduchu v kabině je zajištěn pěti vzduchovými výstupy na palubní desce, topná rampa pod palubní deskou směřuje na nohy cestujících a dva nastavitelné vzduchové výstupy se starají o komfort cestujících na zadních sedadlech.

Navíc model 308 SW využívá nový, ještě výkonnější dvojúrovňový systém klimatizace představený u verze hatchback: manuální klimatizaci s prachovým a pylovým filtrem a dvouzónovou automatickou klimatizaci s aktivním uhlíkovým filtrem, který zachycuje i nepříjemný uhlovodíkový zápach.

Tepelný komfort cestujících je u některých verzí zvýšen zadními bočními slunečními clonami a na přání zatmavenými zadními okny (zasouvacími a pevnými).

Svěží atmosféra …

Peugeot 308 SW dbá o své cestující ve všech smyslových oblastech a tak i zde je interiér provoněn osvěžovačem vzduchu, který známe již z verze hatchback. Uzavíratelná nábojnice s parfémem je zabudována před vzduchovým výstupem ve středu palubní desky a do prostoru pro cestující šíří v požadované intenzitě jednu ze šesti vybraných vůní: Spring flower, Exotic vanilla, Cocoon lodge, Wood sensation, Sweet air a Pure sensation (s anti-tabákovým účinkem). Všechny vybrané vůně jsou zdravotně i ekologicky nezávadné.

Odkládací prostory vždy na dosah ruky …

Verze SW přebírá všechny úložné prostory hatchbacku a přidává k nim i několik důvtipných řešení navíc.

Mezi ty společné patří například:

  • odkládací schránka spolujezdce s objemem více než 10 l může pojmout i láhev vody 1,5 l. Ve víku s automatizovaným otevíráním/uzavíráním najdeme další praktické držáky (držák na brýle, na parkovací karty, přihrádku na telefon a na dvě náplně s parfémem do osvěžovače vzduchu). U verzí s klimatizací je schránka chlazená. Zásuvka pro zapojení přenosné audio nebo video výbavy (v kombinaci s telematickým systémem) je umístěna na levé straně schránky;
  • na středové konzole najdeme prostor s protiskluzovou a protihlukovou podložkou určený pro odložení klíčů nebo telefonu, dva držáky na nápoje, na konci středové konzoly skrývá víko středové loketní opěrky úložný prostor o objemu 2,2 l, kam je možné uschovat například až šest CD a je zde zabudován také praktický koš na odpadky se sklopným víkem přístupný z předních i zadních sedadel;
  • schránky v předních i zadních dveřích o objemu téměř 15 l slouží k uschování map, průvodců a jiných předmětů. Do předních lze odložit láhev o objemu 1,5 l, do zadních 0,5 l;
  • polstrovaná přihrádka na brýle je zabudována do střešního oblouku a nad oknem řidiče a slouží i jako madlo;
  • na straně spolujezdce je na boku palubní desky připraven vysouvací háček na zavěšení tašek;
  • pokud není vůz vybaven CD měničem, je ve středovém panelu volný ISO otvor, kam lze odložit různé drobnosti.

Mezi specifickou výbavu verze 308 SW patří:

  • uzavřená schránka o objemu více než 1 l pod levým sloupkem je příkladem využití každého volného prostoru pro vyšší komfort cestujících. Lze ji využít k odložení předmětů typu herní konzole nebo jiných drobností;
  • popruhy, boční síťované kapsy a velká síť do zavazadlového prostoru;
  • přihrádka na různé příruční nářadí na levé straně zavazadlového prostoru;
  • držáky na nápoje ve výklopných stolcích a v kombinaci s přídavnými sedadly ve 3. řadě také opěrky zabudované do podběhů zadních kol.
  • Podle zvolené verze jsou k dispozici v základní výbavě nebo na přání také zásuvky pod předními sedadly.

První verze modelové řady 308 SW…

Přebírá odkládací prostory verze hatchback. Odlišuje se nicméně velkým odkládacím prostorem v podlaze zavazadlového prostoru (20 l) se skládacím krytem, kam lze uložit mimo jiné také síť pro zabezpečení vysokého nákladu, pokud není nainstalovaná.

Osvětlení vozu …

Rovněž Peugeot 308 SW je vybaven všemi originálními způsoby osvětlení vozu nabízenými u verze hatchback:

  • Při odemknutí vozu dálkovým ovladačem se rozsvítí „doprovodné osvětlení“ (s nastavitelnými parametry): osvětlení interiéru vozu a potkávací světla;
  • při otevření dveří se přidá osvětlení prahů (pod drážkou dveřního rámu) a prostoru pro nohy;
  • při uzamknutí vozu dálkovým ovladačem zůstanou potkávací světla rozsvícena (follow me home), časový interval lze nastavit;
  • Tlumené osvětlení (aktivace/deaktivace v menu nastavení parametrů) zahrnuje osvětlení prostoru pro nohy, pomocí něhož lze najít předměty na podlaze vozu, vertikální LED osvětlení středového panelu a čtecí lampičky pro zadní sedadla.
  • Vzhledem ke specifickému používání a variabilitě zadní části nabízí verze 308 SW i některá novátorská řešení vnitřního osvětlení tak, aby v každé situaci i konfiguraci uspořádání bylo možné používat minimálně jeden zdroj osvětlení.
  • stropní osvětlení v zadní části střechy osvětluje celý zavazadlový prostor;
  • druhé světlo je zabudováno do polstrování na levé straně zavazadlového prostoru a osvětluje zavazadlový prostor pod krytem;
  • třetí zdroj světla je upevněn za zadním podběhem vpravo a osvětluje pravou část zavazadlového prostoru. Lampičku je možné sejmout z držáku a použít ji i jako přenosné externí osvětlení například při nasazování sněhových řetězů. Lampička má akumulátorovou baterii, která se za jízdy dobíjí.

Pozornost vývojových návrhářů a konstrukčních inženýrů byla maximálně zaměřena na pohodlí a bezpečnost řidiče vozu 308 SW.

Kromě výškově a hloubkově nastavitelného volantu, sedadla s různými možnostmi nastavení, které lze ovládat manuálně nebo podle zvolené verze elektricky, přičemž si lze pozici uložit do paměti, má řidič k dispozici ještě celou řadu dalších funkcí a technologií na podporu řízení … pro větší bezpečnost, komfort a potěšení z jízdy:

  • výborný zpětný výhled z vozu rozměrným zadním oknem, pevnými bočními okénky a velkými vnějšími zrcátky;
  • stěrače s plochými stíracími lištami pracují protiběžnou tzv. motýlí kinematikou, zabírají velkou plochu a stírání je velmi účinné;
  • všechny důležité informace jsou v zorném úhlu řidiče na sdruženém přístroji se čtyřmi okrouhlými chromovými ukazateli a digitálním displejem (informace palubního počítače, výstražné piktogramy, indikace regulátoru a omezovače rychlosti, popřípadě připomenutí povelů GPS);
  • impulsní směrové světlo, které se rozsvítí jen třikrát, což je zvláště praktické na dálnici;
  • třetí brzdové světlo LED v horní části víka zavazadlového prostoru a samočinná aktivace výstražných světel při prudkém brzdění;
  • kontrolka minimální hladiny kapaliny do ostřikovačů.

Stejně jako u hatchbacku 308 může být vůz podle zvolené verze dále vybaven:

  • variabilním omezovačem rychlosti spojeným s regulátorem;
  • senzorem tlaku v pneumatikách s přímou lokalizací defektního kola, který hlásí dvě úrovně výstrahy – podhuštění a proraženou pneumatiku;
  • systémem varování při nežádoucím překročení silniční čáry (AFIL): jakmile vůz dosáhne 80 km/h, detekuje systém každou neúmyslnou změnu pruhu na silnici nebo dálnici (v případě, že jsou pruhy označeny – plná nebo přerušovaná čára jakékoliv barvy). Pokud vůz překročí silniční čáru bez sepnutí směrového světla, šest čidel systému AFIL zabudovaných za předním nárazníkem situaci zaznamená a počítač upozorní na tuto skutečnost řidiče sepnutím vibrací na té straně sedadla, na které došlo k přejetí čáry, a obnoví tak jeho ostražitost. Funkci je možné manuálně deaktivovat příslušným ovladačem.
  • xenonovými předními světlomety se směrovým nastavením; Světlomety vyzařují bílé světlo podobné světlu dennímu, intenzita světelného toku je trojnásobná a viditelnost při jízdě v noci je zřetelně lepší. Podle platných norem jsou xenonové světlomety spojeny s dynamickou korekcí polohy a ostřikovači. Součástí eliptického dvoufunkčního optického modulu je dynamická clona, která mění polohu na potkávací a dálková světla. U dálkových světel rozšiřuje přídavné osvětlení světelný tok a tím i osvětlení silnice. V poloze potkávacích světel jsou světlomety vybaveny funkcí směrového nastavení, která zlepšuje viditelnost v zatáčkách. Dynamické směrové nastavení osvětlení se aktivuje při rychlosti vozu mezi 5 a 160 km/h, aby se světlomety mohly přizpůsobit různým podmínkám užívání vozu. Světla se otáčí o 15° za vteřinu v maximálním rozmezí 22° (15° směrem ven a 7° směrem dovnitř). Řidič za volantem má příjemný pocit, že systém předvídá další zatáčku a jízda v noci je bezpečnější, pohodlnější a méně únavná.
  • parkovacím asistentem vzadu nebo vpředu a vzadu: Parkovací asistent je praktickým pomocníkem při manévrování s vozem a zvyšuje bezpečnost chodců. Zvukový signál s proměnlivou frekvencí vychází z reproduktoru rádia, který je nejblíže překážce. Zadní parkovací senzor se aktivuje při zařazení zpětného chodu, přední při zastavení vozu na déle než 3 vteřiny a následné jízdě rychlostí nižší než 10 km/h. Pokud je vůz vybaven barevnou multifunkční obrazovkou je vzdálenost od překážky naznačena barevnými zónami.
  • dalšími funkcemi jako jsou nastavení sklonu vnějších zrcátek při zařazení zpětného chodu, automatické sklopení a nastavení zpětných zrcátek, samočinná aktivace předních světlometů, automatické stěrače s detektorem deště, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, které zabraňuje oslnění řidiče…

Některá výbava nebo doplňky nemusí být pro první verze modelové řady 308 SW k dispozici. Dostupnost závisí na produktové strategii pro daný lokální trh.

Vysoká úroveň aktivní, pasivní i terciální bezpečnosti

Struktura karoserie Peugeotu 308 SW vychází z konceptu uvedeného u verze hatchback a byla dimenzována tak, aby odolala těm nejsilnějším nárazům a účinně absorbovala energii. Kvalita této koncepce se potvrdila v nárazových testech EuroNCAP, kde Peugeot 308 získal 5 hvězdiček za ochranu dospělých osob, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců při srážce s vozem.

Čelní náraz

Připomeňme si, že v hlavních liniích byla převzata ocelová samonosná struktura modelu 307, přední část vozu je však zcela nová, zejména vytvoření třetí absorpční zóny. Nová spodní absorpční zóna je tvořena dvěma nástavci, které jsou připevněny na rám karoserie a zdvojují klasickou horní ochrannou zónu tvořenou podélnými nosníky, která principiálně vychází z technologie modelu 407. Spodní zóna se podílí na zmírnění rizika a následků poranění chodců při srážce s vozem. A navíc je tento absorpční kanál složen z prvků – výztuh nad podběhy předních kol v prodloužení předních sloupků a napínáků ve dveřích, které pomáhají rozložit energii nárazu.

Další systémy a výbava, které se podílejí na bezpečnosti a ochraně cestujících ve voze 308 SW při čelním nárazu jsou například:

  • bezpečnostní sloupek řízení a aktivní opěrka nohy,
  • dva čelní adaptivní airbagy o objemu 60 l u řidiče a 90 l u spolujezdce,
  • kolenní airbag pod volantem o objemu 18 l (k dispozici podle verze),
  • sedm tříbodových bezpečnostních pásů (5 u první verze řady), vpředu s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku.

Boční náraz

K zajištění ochrany vnitřního prostoru je model 308 SW vybaven stejně dobře jako verze hatchback:

  • střední sloupek byl zpevněn použitím vícevrstvé techniky, skládá se ze tří vrstev plechu;
  • boční hliníkové výztuhy, napínáky v horním vlysu dveří, pěnové výplně, tzv. paddings, uvnitř každého dveřního dílu. Podobně jsou vyplněny i boky karoserie a k vysoké pevnosti vozu přispívají také příčky mezi vnějšími podélnými nosníky;
  • dva přední boční airbagy o objemu 12 l, které chrání hrudník a pánev řidiče a spolujezdce;
  • dva hlavové airbagy o objemu 30 l k ochraně hlavy cestujících na sedadlech vpředu i krajních vzadu.

Zadní náraz

V úrovni prahu zavazadlového prostoru byl zabudován nosník z hliníkové slitiny, který napomáhá pohlcení energie nárazu, zmírnění poškození karoserie a zvyšuje míru opravitelnosti.

Děti na palubě vozu…

Zvláštní pozornost byla věnovaná bezpečnosti dětí na palubě vozu 308 SW. Úchyty Isofix k upevnění kompatibilní dětské sedačky byly homologovány pro všechna tři samostatná sedadla ve druhé řadě (boční sedadla vzadu u vstupní verze řady).

Dále může být model 308 SW vybaven elektrickou dětskou bezpečnostní pojistkou, která snadno a bezpečně uzavře zadní dveře a elektricky ovládaná zadní okna.

V oblasti terciární bezpečnosti mají vozy 308 SW vybavené doplňkem telematický systém RT4 zdarma přístup k asistenční službě a službě Peugeot Urgence. Tento systém nouzového volání byl spuštěn v roce 2003 a od té doby do konce roku 2007 pomohl již téměř 2 000 uživatelů. K dnešnímu dni je funkce dostupná v šesti evropských zemích – ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii, Belgii a Lucembursku.

Nová šestistupňová převodovka uvedená s vozem 308 SW

Motory 1.6 HDI 80 kW, 1.6 THP 110 kW a 128 kW jsou u modelu 308 SW spojeny s novou manuální šestistupňovou převodovkou. Převodovka, navržená týmy PSA Peugeot Citroën, se vyrábí na montážních linkách nové výrobní jednotky v továrně ve Valenciennes.

Používá velmi účinná technická řešení, která řidiči zajistí maximálně pohodlné a přesné řazení převodových stupňů:

  • Synchronizační spojky Borg Warner u všech šesti převodových stupňů i u zpětného chodu, s použitím – zejména u prvního a druhého převodového stupně – tří kuželových kroužků, to znamená tří třecích ploch pro usnadnění řazení převodových stupňů i v těch nejnáročnějších podmínkách;
  • Patentovanou technologii „dvou kuličkových mechanismů“ pro řazení i volbu, která umožňuje snadný, čistý a přesný pohyb v požadované dráze a optimální zajištění zařazeného převodového stupně.

Nová převodovka je schopna převádět v těch nejnáročnějších podmínkách točivý moment až 270 Nm. Z pohledu odolnosti splňuje standardy spolehlivosti stanovené skupinou PSA Peugeot Citroën pro všechna převodová ústrojí značky. Během svého vývoje prošla převodovka MCM celou řadou zkoušek a zátěžových testů, kdy se inženýři ve zkušebnách snažili simulovat všechny, i ty nejméně pravděpodobné situace, ke kterým by mohlo v průběhu životnosti převodovky dojít.

  • Ostatní převodovky u vozu 308 SW

Oba benzinové motory 1.4 a 1.6 VTi i dieselový motor 1.6 HDI 66 kW, jsou spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou typu BE přizpůsobenou specifickým parametrům každého z motorů. Motor 2.0 HDI FAP je vybaven šestistupňovou převodovkou.

Automatická převodovka se sekvenčním ovládáním Tiptronic system Porsche

Model 308 SW má v nabídce dva typy této automatické převodovky se sekvenčním způsobem ovládání Tiptronic system Porsche. Je určena pro zákazníky, kteří vyhledávají komfort a jednoduché ovládání ve spojení s možností aktivnějšího řízení v sekvenčním režimu.

Čtyřstupňová automatická převodovka typu AL4 je v nabídce u motorů 1.6 VTi 88 kW (od poloviny roku 2008) a 1.6 THP 103 kW. Charakteristiky řazení byly nastaveny s cílem optimalizovat spotřebu a nabídnout lepší kompromis mezi spotřebou a živostí projevu motoru.

Šestistupňová převodovka AM6 ve spojení s motorem 2.0 HDI FAP se stala vrcholem nabídky dieselových verzí 308 SW. Dynamická a reaktivní převodovka se přizpůsobí stylu jízdy řidiče a umožní mu využít veškerý potenciál výkonného motoru.

Know-how značky Peugeot

Struktura modelu 308 SW vyniká pevností v krutu, která umožňuje optimálně využít potenciál náprav.

Podvozkové části stejně jako u hatchbacku tvoří:

  • přední náprava modifikovaného obráceného typu pseudo Mc Pherson
  • zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem.

Připomeňme rovněž zvětšený přední a zadní rozchod kol, stejně jako větší šířku pneumatik a disků (o 1 palce širší než u typu 307) a těžiště, které bylo oproti původnímu modelu sníženo o 10 mm. Všechny zmíněné modifikace přímo ovlivňují pevnost karoserie, přesné vedení stopy a stabilitu vozu jak na rovných úsecích, tak při náhlém vyšlápnutí pedálu nebo brzdění v zatáčce. Jsou přizpůsobeny specifickým parametrům vozu 308 SW (hmota, zadní převis,…) a jeho používání (přepravní kapacita, jízda se sedmi osobami ve voze).

Řízení

Přesné a spolehlivé hřebenové řízení bylo převzato i pro model 308 SW. Posilovač s variabilním posilovacím účinkem je ovládán elektro-hydraulickým čerpadlem (GEP) a jeho působení se mění v závislosti na rychlosti vozu, rychlosti a úhlu otáčení volantu a teplotě oleje. Tento mechanismus umožňuje přizpůsobit posilovací účinek potřebám aktuální jízdní situace.

Kola: pneumatiky Michelin Energy Saver

Nové pneumatiky Michelin Energy Saver byly exkluzivně vyvinuty a uvedeny s verzí 308 hatchback. V rozměrech 15“ a 16“ jsou dodávány i u verze 308 SW, a to ve spojení s motorem 1.6 HDI 66 a 80kW. Připomeňme, že tento typ prvotřídních pneumatik optimalizuje valivý odpor o 20 %, snižuje množství energie potřebné k pohonu vozu a tím i spotřebu paliva o téměř 0,2 l na 100 km, což představuje snížení emisí CO2 o 5 g/km . Za celý životní cyklus vozu to znamená o tunu vyprodukovaného CO2 méně. Uvedených výsledků je u těchto pneumatik dosaženo bez kompromisů v oblasti přilnavosti a bezpečnosti a jejich životnost, měřeno počtem ujetých kilometrů, je v současnosti nejlepší na trhu.

Brzdová soustava

Účinnou brzdnou reakci zajišťují vpředu chlazené kotouče velkých rozměrů o průměru 283 mm a tloušťce 26 mm, u verzí 308 s motory 1.6 THP 110 kW a 128 kW (150 k a 175 k) 2.0 HDI FAP 100 kW (136 k) jsou rozměry 302 x 26 mm. Brzdové třmeny vpředu mají průměr pístu 57 mm, aby brzdění bylo dostatečně razantní, mělo správnou intenzitu a vytrvalost. Vzadu jsou kotouče o rozměrech 268 x 12 mm (vyjma vstupní verze 249 x 9 mm).

V základní výbavě vozu 308 najdeme systém ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil (REF) a podporu brzdění v kritických situacích (EVA). Sestava je doplněna ještě funkcí automatického rozsvícení výstražných světel v případě prudkého brzdění.

Podle zvolené verze může být nový model 308 SW vybaven sériově nebo na přání elektronickým systémem kontroly stability ESP, který k uvedeným funkcím přidává protiskluzový systém ASR a dynamickou kontrolu stability (CDS). Systém ESP lze deaktivovat, aby byl v určitých situacích zajištěn potřebný pohon kol. Funkce se znovu automaticky zapne při rychlosti vyšší než 50 km/h (netýká se motoru 1.6 THP 128 kW – 175 k).

Jednoduchá modelová řada, koherentní s verzí 308 hatchback

Modelová řada určená pro trh v České republice vychází ze čtyř základních stupňů výbavy:

  • PREMIUM PACK
  • PREMIUM
  • CONFORT PACK
  • CONFORT

První dvě úrovně výbavy Confort a Confort Pack zastupují standardní verzi Break – jsou pětimístné, mají dělené zadní sedadlo a klasickou střechu. Jsou určeny pro zákazníky, kteří vyhledávají především jednoduchý, praktický a cenově dostupný vůz. Při pohledu z exteriéru pro ně bude typická „klasická“ přední maska se dvěma horizontálními chromovanými lamelami.

Vyšší úrovně Premium, Premium Pack jsou seriově vybaveny prosklenou panoramatickou střechou, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě a dále budou nabízet také otevíratelné zadní okno. Verze Premium bude mít přední dynamický nárazník s děrovanou mřížkou, provedení přední části verze Premium Pack bude ještě stylovější.

Střešní lišty, které jsou součástí základní výbavy u všech vozu 308 SW, jsou u prvních dvou úrovní výbavy (bez panoramatické střechy) v černé barvě a u ostatních verzí v barvě Aluminium shadow.

Barvy karoserie

Celkem deset odstínů tvoří škálu barev karoserie modelu 308 SW, z toho jeden odstín – Šedá Moondust je v porovnání s verzí hatchback nový.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo představuje na tratích Gran Turismo Sport svou nejnovější verzi L750 R HYbrid Vision Gran Turismo

Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo...

30. května 1916 vyhrál Peugeot L45, který řídil Dario Resta, legendární závod 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost dosahovala 135 km/hod. O 100 let později vzdal Peugeot a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sébastien Loeb posílí účast značky Peugeot na MS v rallycrossu (WRX) 2018

Sébastien Loeb posílí účast značky...

Peugeot Sport, který zajistil značce Peugeot titul mistra světa v rámci týmů z roku 2015 a vicemistra z roku 2016, posiluje své zapojení do WRX. V době, kdy rallycrossová sezóna 2017 ještě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA organizuje již druhý rok po sobě den věnovaný továrně budoucnosti

Skupina PSA organizuje již druhý rok po...

Fórum Armanda Peugeota v Poissy (v pařížském regionu) hostilo 20. září den věnovaný Továrně budoucnosti, který uspořádala skupina PSA. Na #BoosterDayPSA se sešlo 80 partnerů a největších...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Sport se zúčastní Rally Maroko, která bude od 4. do 10. října 2017 probíhat mezi městy Fás a Erfud

Peugeot Sport se zúčastní Rally Maroko,...

Marocká rallye hraje klíčovou roli při přípravě týmu Peugeot Total na Dakar 2018. Tým Peugeot budou reprezentovat – Sébastien Loeb / Daniel Elena a Carlos Sainz / Lucas Cruz s vozy Peugeot...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - „Dvoukolkářský“ titul pro Mareše s Hlouškem a jejich Peugeot 208 R2

„Dvoukolkářský“ titul pro Mareše s...

Dalším skvělým vystoupením Filipa Mareše a Jana Hlouška pokračoval nejen šampionát FIA ERC Junior U27, ale také TrueCam MČR v Rally. Posádka českých reprezentantů získala –...