Otevřený dopis Sdružení automobilového průmyslu předsedovi vlády ČR obsahující stanovisko na zahajovanou reformu veřejných financí

Zejména se týká případných úspor v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.

Dále je uveden plný text tohoto dopisu, který byl zaslán též představitelům Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších průmyslových uskupení.


Vážený pane předsedo vlády,


firmy automobilového průmyslu České republiky, které s téměř 100 000 zaměstnanci vytvářejí 18 % průmyslové produkce a 20 % exportu České republiky, bedlivě sledují současná jednání vlády o jednotlivých kapitolách státního rozpočtu na rok 2004. Členové Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) považují se zahájením reformy veřejných financí za nutné vyjádřit své stanovisko z pohledu dalšího možného rozvoje a udržení konkurenční schopnosti tohoto oboru.


Na posledním jednání Rady ředitelů (Valné hromadě) Sdružení AP v červnu t. r. byla, za účasti ministra průmyslu a obchodu ČR, diskutována mimo jiné i problematika středního odborného a zejména pak vysokého školství. Firmy Sdružení AP pokládají tuto oblast pro svou další činnost v ČR za jednu z rozhodujících. Ve své podstatě tvoří investice do vzdělávání dlouhodobě prorůstový faktor české ekonomiky. S tímto vědomím jsou v současné době ze strany firem automobilového průmyslu přímo či nepřímo vkládány nemalé finanční prostředky do rozvoje lidských zdrojů, tedy jak do školství, tak i do profesního vzdělávání zaměstnanců. Zároveň však negativně vnímáme fakt, že vláda nepříliš razantně přizpůsobuje svou vnitřní politiku potřebám průmyslu a trhu práce. Jako přímo škodlivý moment pak musíme hodnotit návrhy na případné úspory v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.


Je až podivující, že právě v období vládou vyvolaného přílivu zahraničního kapitálu (např. automobilka TPCA Kolín, řada japonských výrobců dílů a skupin vozidel a další) ukazuje vláda investorům, jak se nedokáže rozhodnout v tak závažné otázce, jakou je perspektivní zabezpečení těchto projektů i již úspěšně fungujících firem kvalifikovanými domácími pracovníky a manažery. To platí obecně, tedy nejen pro sektor automobilového průmyslu. Proto důrazně připomínáme, že jiné země (např. Irsko či Finsko) právě v období jejich vstupu do EU vkládaly značné částky ze státního rozpočtu právě do rozvoje školství. Tyto investice jim v relativně krátkém časovém horizontu značně přispěly k růstu průmyslové výroby a národní ekonomiky.


Partnerství průmyslových firem a vlády musí být postaveno na oboustranné participaci v procesech, které jsou pro obě strany potřebné a perspektivní. Pokud však vláda nechápe vzdělání jako systémový proces, byť finančně náročný, pak se ani automobilový průmysl nemůže donekonečna podílet na suplování role státu. Ve svých důsledcích to však bude znamenat celkový pokles vzdělanosti, ústup od sofistikovaných výrob s vysokou přidanou hodnotou a závislost na jinde prováděném výzkumu a vývoji. Nechceme se stát „montážní halou“ Evropské unie, ale být v duchu dlouholeté tradice průmyslové země plnohodnotným členem tohoto společenství. Jsme přesvědčeni o tom, že Česká republika má velkou šanci, právě za předpokladu zvýšení úrovně středního odborného a vysokého školství, stát se nejen inkubátorem nových projektů a technických řešení, ale i špičkových odborníků v jednotlivých technických či ekonomických profesích. To však vyžaduje jasné rozhodnutí a nasměrování toku potřebných financí do rozvoje lidských zdrojů, tedy do školství, výzkumu a vývoje. Česká republika nemůže suplovat lidské zdroje kupříkladu nerostným bohatstvím. Jsme přesvědčeni, že zanedbávání vzdělanosti je neodpustitelným prohřeškem na budoucnosti této země.


Představenstvo Sdružení automobilového průmyslu:


Ing. Ervín APPELFELD, generální ředitel LUCAS VARITY, s.r.o.


Ing. Rudolf ČERNÝ, předseda představenstva KAROSA a.s.


Ing. Ladislav GLOGAR, předseda rady jednatelů AUTOPAL, s.r.o.


Ing. Pavel JUŘÍČEK, PhD., generální ředitel BRANO GROUP a.s.


Ing. Zbyněk KEISLER, předseda představenstva TATRA, a.s.


Ing. Vratislav KULHÁNEK, předseda představenstva ŠKODA AUTO a.s.


Za správnost: Ing. Antonín ŠÍPEK, ředitel sekretariátu Sdružení AP

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...