Otevřený dopis Sdružení automobilového průmyslu předsedovi vlády ČR obsahující stanovisko na zahajovanou reformu veřejných financí

Zejména se týká případných úspor v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.

Dále je uveden plný text tohoto dopisu, který byl zaslán též představitelům Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších průmyslových uskupení.


Vážený pane předsedo vlády,


firmy automobilového průmyslu České republiky, které s téměř 100 000 zaměstnanci vytvářejí 18 % průmyslové produkce a 20 % exportu České republiky, bedlivě sledují současná jednání vlády o jednotlivých kapitolách státního rozpočtu na rok 2004. Členové Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) považují se zahájením reformy veřejných financí za nutné vyjádřit své stanovisko z pohledu dalšího možného rozvoje a udržení konkurenční schopnosti tohoto oboru.


Na posledním jednání Rady ředitelů (Valné hromadě) Sdružení AP v červnu t. r. byla, za účasti ministra průmyslu a obchodu ČR, diskutována mimo jiné i problematika středního odborného a zejména pak vysokého školství. Firmy Sdružení AP pokládají tuto oblast pro svou další činnost v ČR za jednu z rozhodujících. Ve své podstatě tvoří investice do vzdělávání dlouhodobě prorůstový faktor české ekonomiky. S tímto vědomím jsou v současné době ze strany firem automobilového průmyslu přímo či nepřímo vkládány nemalé finanční prostředky do rozvoje lidských zdrojů, tedy jak do školství, tak i do profesního vzdělávání zaměstnanců. Zároveň však negativně vnímáme fakt, že vláda nepříliš razantně přizpůsobuje svou vnitřní politiku potřebám průmyslu a trhu práce. Jako přímo škodlivý moment pak musíme hodnotit návrhy na případné úspory v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.


Je až podivující, že právě v období vládou vyvolaného přílivu zahraničního kapitálu (např. automobilka TPCA Kolín, řada japonských výrobců dílů a skupin vozidel a další) ukazuje vláda investorům, jak se nedokáže rozhodnout v tak závažné otázce, jakou je perspektivní zabezpečení těchto projektů i již úspěšně fungujících firem kvalifikovanými domácími pracovníky a manažery. To platí obecně, tedy nejen pro sektor automobilového průmyslu. Proto důrazně připomínáme, že jiné země (např. Irsko či Finsko) právě v období jejich vstupu do EU vkládaly značné částky ze státního rozpočtu právě do rozvoje školství. Tyto investice jim v relativně krátkém časovém horizontu značně přispěly k růstu průmyslové výroby a národní ekonomiky.


Partnerství průmyslových firem a vlády musí být postaveno na oboustranné participaci v procesech, které jsou pro obě strany potřebné a perspektivní. Pokud však vláda nechápe vzdělání jako systémový proces, byť finančně náročný, pak se ani automobilový průmysl nemůže donekonečna podílet na suplování role státu. Ve svých důsledcích to však bude znamenat celkový pokles vzdělanosti, ústup od sofistikovaných výrob s vysokou přidanou hodnotou a závislost na jinde prováděném výzkumu a vývoji. Nechceme se stát „montážní halou“ Evropské unie, ale být v duchu dlouholeté tradice průmyslové země plnohodnotným členem tohoto společenství. Jsme přesvědčeni o tom, že Česká republika má velkou šanci, právě za předpokladu zvýšení úrovně středního odborného a vysokého školství, stát se nejen inkubátorem nových projektů a technických řešení, ale i špičkových odborníků v jednotlivých technických či ekonomických profesích. To však vyžaduje jasné rozhodnutí a nasměrování toku potřebných financí do rozvoje lidských zdrojů, tedy do školství, výzkumu a vývoje. Česká republika nemůže suplovat lidské zdroje kupříkladu nerostným bohatstvím. Jsme přesvědčeni, že zanedbávání vzdělanosti je neodpustitelným prohřeškem na budoucnosti této země.


Představenstvo Sdružení automobilového průmyslu:


Ing. Ervín APPELFELD, generální ředitel LUCAS VARITY, s.r.o.


Ing. Rudolf ČERNÝ, předseda představenstva KAROSA a.s.


Ing. Ladislav GLOGAR, předseda rady jednatelů AUTOPAL, s.r.o.


Ing. Pavel JUŘÍČEK, PhD., generální ředitel BRANO GROUP a.s.


Ing. Zbyněk KEISLER, předseda představenstva TATRA, a.s.


Ing. Vratislav KULHÁNEK, předseda představenstva ŠKODA AUTO a.s.


Za správnost: Ing. Antonín ŠÍPEK, ředitel sekretariátu Sdružení AP

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai navázal nové partnerství v oblasti umělé inteligence se startupem DeepGlint

Hyundai navázal nové partnerství v...

Partnerství se společností DeepGlint umožní využívat umělou inteligenci v mnoha oblastech podnikání, zvyšovat kvalitu produktů i spokojenost zákazníků K realizaci „vodíkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První český hybridní vůz. Nový Hyundai Tucson s technologií MHEV 48 V.

První český hybridní vůz. Nový...

Společnost Hyundai spustila 1. června 2018 v Nošovicích u Frýdku-Místku výrobu hybridního modelu Tucson s technologií MHEV 48 V. Jedná se tak o první hybridní vůz vyráběný na území České...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Motor Europe: Projekt Adventure Roads přivádí Hondu Africa Twin na jižní polokouli

Honda Motor Europe: Projekt Adventure...

Honda Motor Europe s potěšením oznamuje, že po nadšené odezvě na úvodní ročník 2017 přichází s další akcí v rámci programu Adventure Roads, který v průběhu března 2019 jezdcům nabídne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ARMEX GROUP se podle Czech Top 100 dostal mezi 20 největších firem v ČR

ARMEX GROUP se podle Czech Top 100 dostal...

Společnost ARMEX GROUP se poprvé ve své 27leté historii dostala mezi 20 největších firem v České republice. V hlavním žebříčku zveřejněném organizací Czech Top 100 obsadila díky svým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilka Volvo Cars představuje nový sportovní sedan Volvo S60: první vůz Volvo, který se bude vyrábět v USA

Automobilka Volvo Cars představuje nový...

Prémiová automobilka Volvo Cars dnes při příležitosti slavnostního otevření své první továrny na území USA, postavené v Charlestonu v Jižní Karolíně, odhalila nový prémiový sportovní...