Nová automatizovaná šestistupňová převodovka Peugeot

Peugeot 308 1.6 HDI 80 kW (110 k) s filtrem pevných částic s uvedenou převodovkou má spotřebu pouhých 4,5 l / 100 km a neprodukuje více než 120 g CO2/km.

Řidič ovládá převodovku buď v sekvenčním anebo v automatickém režimu.

Sekvenční režim ovládání: řazení rychlostních stupňů pouze řadicí pákou

V tomto režimu může řidič aktivně měnit převodové stupně bez použití spojkového pedálu. Šest převodových stupňů pro jízdu vpřed může řidič měnit dvěma zcela rovnocennými způsoby ovládání:

  • 2 ovladači pod volantem – pravým pro vyšší převody (+) a levým pro podřazení rychlostí (-).
  • Řadicí pákou v pozici „M“ (manuální) – pohybem vpřed vyšší převody (+) a pohybem vzad (-) podřazení.
  • Neutrál (N) nebo zpětný chod (R) lze z bezpečnostních důvodů zařadit pouze řadicí pákou. Řadicí páka má kulisu s přesně definovanými polohami, řidič tak má vždy přehled o zvoleném režimu ovládání. Zařazený převodový stupeň se neustále zobrazuje na sdruženém přístroji.

V sekvenčním režimu ovládání počítač motoru analyzuje každý požadavek na změnu převodového stupně, aby řazení bylo maximálně jednoduché a aby bylo zabráněno přetáčení nebo podtáčení motoru. Pokud tedy motor dosáhne maximálních otáček, dojde k automatickému přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.

Stejně tak při prudkém zpomalení nebo zastavení (při dojezdu na značku STOP nebo k semaforu) převodovka automaticky podřadí až na 1. rychlostní stupeň. Při zastavení není nutné vyřadit rychlost a k rozjezdu pak stačí sešlápnout akcelerační pedál. Při podřazování je převod na nižší převodový stupeň snazší díky řízení chodu motoru počítačovou jednotkou.

Automatický režim: řízení bez stresu

S tímto režimem volí řidič elektronické řízení změny převodového stupně. Podle autoadaptivních charakteristik řazení, které zohledňují jízdní styl řidiče, zatížení vozu, reliéf vozovky a podmínky sjízdnosti, vybírá počítač optimální převodový stupeň. Komfort řízení i spotřeba jsou tak na optimální úrovni.

I v tomto režimu (řadicí páka na kulise v pozici « A » a na sdruženém přístroji se zobrazuje piktogram «Auto») může řidič kdykoliv převzít nad řazením aktivní kontrolu. Ke změně převodového stupně stačí použít jeden z ovladačů pod volantem. Bez dalšího manuálního úkonu ze strany řidiče počítač v několika dalších vteřinách znovu aktivuje automatický režim řazení.

Vyspělé funkce přinášejí nový komfort řízení

Princip fungování je založen na automatizaci funkcí spojka a výběr rychlostních stupňů, což umožnilo odstranit spojkový pedál.

Nová šestistupňová převodovka, která byla sestrojena tak, aby mohla být automatizovaná s  funkcí „manuálního“ ovládání. Již při návrhu koncepce byla tedy zvolena taková technická řešení, která umožňují optimalizovat čas odezvy změny převodového stupně a její plynulost bez „rázů“. Šestý převodový stupeň dovoluje plně využít kvality a potenciálu motoru a optimalizovat spotřebu i akustický komfort.

Použití dvou elektrohydraulických akčních členů Magnetti Marelli poslední generace umožňuje dosáhnout maximálně plynulého a měkkého řazení v sekvenčním i automatizovaném režimu. Počítač řídí akční člen převodovky, který provádí řazení převodových stupňů, a akční člen spojky, který vypíná a zapíná spojku. První z nich je vybaven systémem «S-CAM», který urychluje řazení převodových stupňů, zatímco druhý obsahuje soustředné hydraulické vypínací ložisko spojky podporující měkký záběr spojky.

Řídící elektrohydraulická sestava zabudovaná uvnitř převodového ústrojí zajišťuje maximální možnou reaktivitu fungování převodovky. Podle zatížení se tedy čas potřebný k přeřazení pohybuje mezi 0,4 a 0,8 s sekvenčním režimu a mezi 0,5 s a 1,2 s automatickém režimu.

Za zmínku stojí, že již při vývoji převodovky byla zohledněna velice přísná kritéria z pohledu spolehlivosti. Systém řízení je integrován přímo na montážních linkách ve Valenciennes. Řadou dalších testů prochází převodovka i těsně před zabudováním do vozu 308 v Sochaux nebo Mulhouse.

Pro milovníky dynamické jízdy program Sport

Převodovka nabízí řidiči také program «Sport», který se aktivuje tlačítkem « S » umístěným na kulise řadicí páky. Informace o jeho aktivaci se zobrazuje na displeji na sdruženém přístroji. V tomto režimu je upřednostněna rychlost řazení převodových stupňů, která při sekvenčním ovládání dosahuje 0,4 s a při automatickém 0,5 s.

Funkce „pomoc při rozjezdu do svahu“ – komfort používání a vyšší bezpečnost jízdy

Model 308 s novou převodovkou je vždy sériově vybaven systémem ESP. Na základě propojení mezi tímto systémem a počítačem převodovky disponuje Peugeot 308 zcela novou funkcí: pomoc při rozjezdu do svahu (tzv. „Hill Assist“). S touto funkcí zůstává vůz ve svahu na místě ještě přibližně dvě vteřiny po uvolnění brzdového pedálu. Manévrování s vozem vpřed (při rozjezdu ve svahu) i vzad (couvání do svahu) je tak bezpečnější a snadnější. Funkce je aktivní ve svahu o sklonu od 3%. Systém ESP dočasně udržuje tlak v brzdové soustavě a řidič má čas sešlápnout akcelerační pedál po uvolnění brzdového pedálu.

Účinné ekologické technologie

Elektronické řízení v automatickém režimu ovládání umožňuje měnit převodové stupně s ohledem na optimální komfort řízení, ale také na spotřebu paliva. Počítač zabraňuje situacím přetáčení nebo podtáčení motoru, aby jeho chod byl maximálně hospodárný. Díky takto optimalizovanému řízení bylo v kombinovaném režimu dosaženo v porovnání s manuální šestistupňovou převodovkou úspory paliva o více než 8%.

Hospodárnost motoru nemá negativní vliv na jeho výkony. V automatickém režimu a obsazení pouze řidičem Peugeot 308 1.6 HDI 80 kW zdolá 1000 m s pevným startem pouze za 32,7 vteřin, z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,3 vteřin a z 80 na 120 km/h jen za 8 vteřin.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE! směrem k ziskové, elektrické a globální budoucnosti

Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE!...

Michael Lohscheller, generální ředitel společnosti Opel Automobile, včera oznámil strategický plán PACE!, jehož cílem je obnovit finanční základy podniku a zajistit udržitelnou...

Na BARTH Day 11.listopadu dorazí...

Velké lákadlo si připravili organizátoři BARTH Day, který se koná 11. listopadu na pardubickém zimním stadionu. Kromě stovky vystavených vozů různých značek – bude k vidění také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tým Peugeot Total dokončil poslední přípravný test, „Dream team“ a je připraven na Dakar 2018

Tým Peugeot Total dokončil poslední...

Team Peugeot Total, který v lednu získal tři první místa v Dakaru 2017, dokončil sedmé a závěrečné testy v Maroku a je připraven na příští ročník této nejnáročnější vytrvalostní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mostecký polygon se o posledním říjnovém víkendu stane dějištěm finálového kola soutěže Autoklub Peugeot Rally Talent 2018

Mostecký polygon se o posledním...

Z dvanácti vybraných závodníků bude v neděli 29.října vyhlášen ten nejlepší, který za volantem závodního Peugeotu 208 R2  absolvuje Rallysprint sérii 2018. V zářijovém semifinálovém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo představuje na tratích Gran Turismo Sport svou nejnovější verzi L750 R HYbrid Vision Gran Turismo

Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo...

30. května 1916 vyhrál Peugeot L45, který řídil Dario Resta, legendární závod 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost dosahovala 135 km/hod. O 100 let později vzdal Peugeot a...