Nepřezout zpět na letní pneumatiky může být velmi nebezpečné

Posledním březnovým dnem končí pro motoristy povinnost mít na voze namontovány zimní pneumatiky.

Mnoho řidičů však nepřezouvá

– v domnění, že tak ušetří finanční prostředky za nákup letních pneumatik. Zimní pneumatika se však pro provoz v letních měsících nehodí. Zhoršuje brzdnou dráhu, hrozí vyšší riziko defektu a také zvyšuje spotřebu paliva. Podle zjištění AutoESA nepřezouvá zimní pneumatiky až třetina řidičů.

Tomáš Svoboda z AutoESA vysvětluje:

„V loňském roce jsme zaznamenali, že až třetina zákazníků, kteří u nás zakoupili v zimních měsících vozidlo na zimních pneumatikách, v létě nepřezouvá. Našim klientům jsme totiž v létě nabídli zvýhodněnou servisní kontrolu klimatizace. Přibližně třetina vozidel však přijela na tento servis na zimních pneumatikách“. Řada motoristů prostě nepřezouvá ze zimních pneumatik zpátky na letní. Zdůvodňují to především finančními důvody. Podle Svobody však motoristé tímto způsobem žádné peníze neuspoří. Naopak – zhoršují se jízdní vlastnosti auta, prodlužuje se brzdná dráha a tím se zhoršuje celková bezpečnost provozu. Zimní pneumatiky totiž ve vyšších teplotách nefungují pořádně a jejich používání je podobný hazard jako jízda na sněhu na letních. Na zimních pneumatikách totiž automobil mnohem hůře brzdí. Nezávislé testy ukazují, že průměrná zimní pneumatika má vedle letní pneumatiky na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h. Nezdá se to moc, ale v momentě, kdy auto na letních už stojí, jede auto na zimních gumách rychlostí ještě 37 km/h!

Zimní pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva

Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor a tím roste spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km, a tedy zvýšené náklady na kilometr jízdy. Nepříjemným jevem je i vyšší hlučnost zimních pneumatik a tím nižší komfort posádky auta. Hlavním důvodem, proč přezouvat zpátky na letní, je však bezpečnost. „Ovladatelnost na zimních pneumatikách je v letních teplotách výrazně horší, hrozí i přehřátí pneumatiky a její defekt,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zejména na dálnici při vyšší rychlosti se zimní pneumatiky v létě silně přehřívají a hrozí jejich prasknutí.

Pozor však při nákupu pneumatik

Důležité je dát si pozor nejen na správný rozměr a odpovídající specifikaci, ale také pohlídat si stáří pneumatiky. Někteří obchodníci jsou totiž schopni prodat pneumatiku, která ležela několik let ve velkoskladu. Pneumatika přitom postupem času ztrácí své vlastnosti.

Na pneumatice je výrobní štítek

– zpravidla čtyřciferný, který určuje týden a rok výroby. Například číslo 4012 značí pneumatiku vyrobenou 40. týden v roce 2012.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop skvěle šestý na Dakaru 2019 – historicky nejúspěšnější český pilot v kategorii osobních automobilů. Ouředníček pojistil výborné 17. místo.

Martin Prokop skvěle šestý na Dakaru...

Extrémní 41. ročník Dakaru je u konce. Martin Prokop navigovaný Janem Tománkem stanovil fantastickým šestým místem v celkové klasifikaci kategorie automobilů nový český rekord a vylepšil si...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai KONA Americkým SUV roku

Hyundai KONA Americkým SUV roku

Hyundai poprvé získal prestižní ocenění „North American Utility Vehicle of the Year™“ v kategorii SUV s modely KONA a KONA Electric Porotu ankety „Severoamerické SUV roku 2019“ tvořili...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Produktová ofenziva Tři SUV značky SEAT poprvé společně na silnici

Produktová ofenziva Tři SUV značky SEAT...

SEAT Ateca, Arona a Tarraco se vydaly do ulic Barcelony, města, v němž byly stvořeny Všechny tři modely mají osobitý charakter, sdílejí však stejnou DNA designu a jsou vybaveny nejmodernější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop se na Dakaru posouvá na skvělé šesté místo celkové klasifikace a k tomu přidává nevídané gesto fair-play.

Prokop se na Dakaru posouvá na skvělé...

Drama 41. ročníku letos skutečně extrémního Dakaru se stupňuje s každou další etapou. Martin Prokop závodící s těžce pohmožděným zápěstím dnes na více než 300 měřených kilometrech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT nabízí všechny modely s 5letou zárukou

SEAT nabízí všechny modely s 5letou...

Záruka na 5 let, nebo 100 000 km, pro všechny modely SEAT zdarma Prodloužená záruka platí v celé Evropě a přechází na dalšího majitele Zvýšení atraktivity vozu a jeho zůstatkové hodnoty...