Nepřezout zpět na letní pneumatiky může být velmi nebezpečné

Posledním březnovým dnem končí pro motoristy povinnost mít na voze namontovány zimní pneumatiky.

Mnoho řidičů však nepřezouvá

– v domnění, že tak ušetří finanční prostředky za nákup letních pneumatik. Zimní pneumatika se však pro provoz v letních měsících nehodí. Zhoršuje brzdnou dráhu, hrozí vyšší riziko defektu a také zvyšuje spotřebu paliva. Podle zjištění AutoESA nepřezouvá zimní pneumatiky až třetina řidičů.

Tomáš Svoboda z AutoESA vysvětluje:

„V loňském roce jsme zaznamenali, že až třetina zákazníků, kteří u nás zakoupili v zimních měsících vozidlo na zimních pneumatikách, v létě nepřezouvá. Našim klientům jsme totiž v létě nabídli zvýhodněnou servisní kontrolu klimatizace. Přibližně třetina vozidel však přijela na tento servis na zimních pneumatikách“. Řada motoristů prostě nepřezouvá ze zimních pneumatik zpátky na letní. Zdůvodňují to především finančními důvody. Podle Svobody však motoristé tímto způsobem žádné peníze neuspoří. Naopak – zhoršují se jízdní vlastnosti auta, prodlužuje se brzdná dráha a tím se zhoršuje celková bezpečnost provozu. Zimní pneumatiky totiž ve vyšších teplotách nefungují pořádně a jejich používání je podobný hazard jako jízda na sněhu na letních. Na zimních pneumatikách totiž automobil mnohem hůře brzdí. Nezávislé testy ukazují, že průměrná zimní pneumatika má vedle letní pneumatiky na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h. Nezdá se to moc, ale v momentě, kdy auto na letních už stojí, jede auto na zimních gumách rychlostí ještě 37 km/h!

Zimní pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva

Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor a tím roste spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km, a tedy zvýšené náklady na kilometr jízdy. Nepříjemným jevem je i vyšší hlučnost zimních pneumatik a tím nižší komfort posádky auta. Hlavním důvodem, proč přezouvat zpátky na letní, je však bezpečnost. „Ovladatelnost na zimních pneumatikách je v letních teplotách výrazně horší, hrozí i přehřátí pneumatiky a její defekt,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zejména na dálnici při vyšší rychlosti se zimní pneumatiky v létě silně přehřívají a hrozí jejich prasknutí.

Pozor však při nákupu pneumatik

Důležité je dát si pozor nejen na správný rozměr a odpovídající specifikaci, ale také pohlídat si stáří pneumatiky. Někteří obchodníci jsou totiž schopni prodat pneumatiku, která ležela několik let ve velkoskladu. Pneumatika přitom postupem času ztrácí své vlastnosti.

Na pneumatice je výrobní štítek

– zpravidla čtyřciferný, který určuje týden a rok výroby. Například číslo 4012 značí pneumatiku vyrobenou 40. týden v roce 2012.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - GRAND PRIX ZA DESIGN PRO NOVOU ÚPRAVU STANICE METRA JAVEL – ANDRÉ CITROËN V PAŘÍŽI

GRAND PRIX ZA DESIGN PRO NOVOU ÚPRAVU...

V soutěži Grand Prix Stratégies du Design 2019, kterou pořádá týdeník Stratégies, byli bronzovou medailí v kategorii Veřejný prostor – Značení – Muzeografie oceněni autoři nové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Využití mobilních plateb za parkování výrazně roste. S jedinou aplikací zaplatíte v modré zóně i na parkovišti

Využití mobilních plateb za parkování...

Pro úhradu parkovného lidé stále častěji využívají mobilní platby. Díky nim je možné úhradu na ulici, a to i v modré zóně, nebo v parkovacích domech a obchodních centrech realizovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Emil Frey Select s dvouletou zárukou

Emil Frey Select s dvouletou zárukou

Program certifikovaných ojetých vozů Emil Frey Select si získal důvěru zákazníků zejména plnohodnotnou roční zárukou, kterou na své vozy poskytuje zdarma. Nyní ji přechodně rozšiřuje na 24...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental v Brandýse končí s plasty, ušetří tak tunu odpadů měsíčně

Continental v Brandýse končí s plasty,...

Společnost Continental v Brandýse nad Labem, která dodává elektroniku předním světovým automobilkám, končí s používáním plastů v rámci závodního stravování. Zaměstnanci firmy už v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Projekt ‚Věda má budoucnost‘ opět s podporou ŠKODA AUTO

Projekt ‚Věda má budoucnost‘...

ŠKODA AUTO pokračuje v podpoře vzdělávání a růstu motivace učitelů v rámci projektu ‚Věda má budoucnost‘ Za 6 let existence se do projektu zapojilo 143 pedagogů, 49 výchovných...