Letos v létě mnoho Američanů
– zvažuje staromódní populární hit dovolených – cestování pro celou rodinu. Ale tlak na vyšší ceny benzínu a rychlé stárnutí vozů na cestě může znamenat, že první zastávkou pro mnoho rekreantů může být autobazar.
Pro Američany, kteří hledají nové automobily s nižší spotřebou paliva, existuje nepřeberně možností. Ale pro ty, kteří hledají osvědčené technologie s dlouhodobou hodnotou, která skutečně přináší lepší ekonomiku provozu bez omezení výkonu, by nové auto nemělo vůbec používat benzín.
Pro více Američanů bude letos v létě chytřejší všestrannou volbou nový čistý diesel.
Nová generace vozidel s čistým dieselovým motorem zaručeně dělá velice dobrý dojem dojem a překračuje generační hranice obdobně, jako je opětné setkání rodiny v hotelovém parku.
Silné populační ročníky budou uvažovat, že nové dieselové motory „nejsou jako ty staré z jejich časů – díky bohu!“ Řinčení a kouř a dýchavičný pomalý výkon jsou pryč. Byly nahrazeny čistými a klidnými vozidly, které přinášejí radost z jízdy autem. Generace současných třicátníků ocení jízdní výkony, dlouhodobou hodnotu a pozitivní návratnost investic do nových vozidel s dieselovými motory.
Lidé narození v osmdesátých nebo devadesátých letech budou cvrlikat o tom, jak daleko dojeli na jednu nádrž paliva, a možnosti natankovat směs bionafty, jedinečné schopnosti sdílené všemi vozidly s dieselovým motorem, starých i nových. Bez ohledu na generace, obroda dieselových v USA přichází v kritické době, protože úspora 30 procent spotřeby paliva je předností nafty před benzínem a použití více vozidel s dieselovými motory znamená omezení poptávky po ropě a rovněž emisí skleníkových plynů.
A protože nová vládní pravidla vyžadují téměř dvojnásobnou účinnosti paliva z dnešních 27,5 mil / galon průměrně na 54,5 mil / galon v roce 2025, je snadné pochopit, proč dieselové motory jsou logickou volbou pro spotřebitele v USA, kde vozidla s dieselovými motory představují méně než tři procenta trhu. V Evropě tvoří více než 50 procent nových automobilů vozidla s dieselovými motory.
V současnosti existuje více možností výběru vozidel s dieselovým pohonem, než kdy předtím, a další modely jsou na cestě:
Spotřebitelé mají na výběr 22 vozidel s dieselovým pohonem od 10 značek – malá dvoudveřová auta, malé kombi, crossovery, velká SUV, luxusní, výkonná, půltunová a těžká nákladní auta. Před pěti lety jich byla k dispozici méně než polovina. Do roku 2015 bude v USA na výběr dvakrát tolik dieselových vozidel než dnes.
Od roku 2010 až do roku 2012 vzrostla registrace hybridních vozidel o 33 procent, zatímco vozů s dieselovými motory o 24 procent. Celkový automobilový trh vzrostl mezitím méně než o 3 procenta. Zatímco Texas a všechny jeho velké nákladní automobily se staly číslem 1 v celkové registraci dieselových vozidel, řidiči v Kalifornii, Massachusetts a New Yorku napomohli nejrychleji rostoucímu prodeji nových vozidel s dieselovým motorem a SUV v těchto státech. Viděli jsme, že tento nárůst prodejů vozidel na motorovou naftu není žádná maličkost vzhledem k relativně málo dostupným modelům, ekonomické recesi a nejvyšším zaznamenaným cenám motorové nafty.
Ano, ceny motorové nafty byly v poslední době o 20 nebo 30 centů za galon vyšší než u benzínu, ale dieselové motory poskytují:
- nižší spotřebu paliva
- méně zastávek na tankování
- stále vyšší hodnoty při novém prodeji
- často nižší náklady na údržbu
- bezkonkurenčně dlouhodobou životnost
- bez nejistot nebo omezení spojených se skutečnou ekonomikou paliva hybridních vozidel nebo omezení rozsahu dojezdu elektrických vozidel.
Více než polovina všech čerpacích stanic v Americe dnes prodává motorovou naftu. A s dojezdem 600 -700 mil na jednu nádrž, je více času na dovolenou a méně času potřebného pro tankování.
Autor Allen R. Schaeffer
– je výkonným ředitelem Diesel Technology Forum.
Servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů
– se zabývá firma T.A.D Praha, která zastupuje v České republice 4 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů.