Lékařský tým Peugeotu na světovém šampionátu rallye WRC

Tým pečuje o zdraví a dobrou fyzickou kondici posádek i celého týmu Peugeot

Jedním z členů lékařského týmu Mondial Assistance je Patrice Guillemautot. Při nedávné Turecké rallye se stal posádce Marcus Grönholm, Timo Rautiainen uprostřed rychlostní zkoušky spíše řídce se vyskytující incident. Peugeot 307 WRC byl na trati propíchnut kovovým sloupkem, který byl ukryt pod kameny uprostřed cesty. Sloupek se zarazil až o sedadlo spolujezdce. Timo naštěstí vyvázl jen s hodně zhmožděným pozadím. Pokud by byla nehoda vážnější, byl by Patrice připraven zasáhnout:


“Pracuji v asociaci lékařů Mondial Assistance, která je jedním z partnerů týmu Peugeot. Pokud nejsem na soutěžích, pracuji na pohotovosti v nemocnici v Levallois, blízko Paříže. V letošní sezóně se v asistenci při soutěžích střídám s René Cazenavem, Marcem Lestiennesem a Emmanuelem Rousseauem. Máme kompletní vybavení, které obsahuje vše, co potřebujeme pro naši práci. Jsme kvalifikovaní pro zásahy v případě, že se stane nějaká vážná nehoda. Samozřejmě ale doufáme, že zasahovat nebudeme muset.“


Patric s sebou vozí vše, co je potřeba k léčení různých onemocnění, která mohou potkat nejen posádky, ale i kohokoli z týmu: “Samozřejmě si dáváme extrémně velký pozor na to, aby medikamenty, které na soutěže vozíme, neměly prošlou dobu použití. Také náš sklad je pravidelně obnovován. Pokud bychom čelili nějakému vážnému problému, máme možnost zavolat pohotovostní asistenci. Největším problémem, kdy jsme museli volat, byla zatím angína, kterou se nakazil jeden z mechaniků při Rally Nový Zéland. Určili jsme počáteční diagnózu a poté jsme zavolali naši lékařskou asistenční síť, abychom se ujistili, že nasazená léčba je vhodná. Kamkoliv jedeme, můžeme si na pomoc zavolat místní specialisty. Mondial Assistence také spojila síly se sdružením světových nemocnic a to nám umožňuje používat nejlepší zařízení, kdekoli se zrovna závody konají.“


Zajištění lékařské péče pro tým automobilových soutěží má i svá specifická omezení: “Pokud budeme hovořit o jezdcích a spolujezdcích, musíme si dát velký pozor na to, abychom se vyhnuli použití zakázaných látek. Na našem seznamu léků jsou všechny produkty jasně identifikované. Máme rozlišení pro to co můžeme podávat členům týmu a co pouze posádkám. V poslední době jsou ale posádky ve výborné fyzické i mentální kondici a naše služby vyhledávají jen velmi málo. Když už se tak stane, spíše se kloníme k přírodní léčbě, která nemá žádný dopingový efekt a nemá dopad ani na bdělost. Výhodou naší přítomnosti na soutěžích je to, že můžeme nemocné léčit den za dnem, což znamená, že předepíšeme přesně to, co náš pacient potřebuje, aniž bychom ho předávkovali. Proto jsme byli v Turecku schopni udržet Marcuse v konkurenceschopné kondici, navzdory tomu, že trpěl gastroenteritidou.“


Dalším z týmu je Alex Beraha – specialista na fyzickou přípravu. Kvalifikovaný chiropraktik Alex začal spolupráci s Peugeotem v době, kdy tým startoval ve francouzském mistrovství. S týmem zůstal i poté, co se přesunul do světového šampionátu. Je známý především pro své umění naslouchat řeči těla:


“Stres produkuje znatelné napětí v zónách, které mám právě já za úkol uvolnit. Fyzické a psychické aspekty jsou nevyhnutelně propojené a právě proto také hraji roli chůvy, důvěrného přítele a vtipálka. Propojenost s týmem je ještě umocněna tím, že mimo mé práce je i motorsport mojí velkou vášní. Nebyl bych schopen investovat tu samou energii do sportu, který by mě moc nezajímal.“


Stejně jako mechanici, kteří se starají o soutěžní vozy, i Alex střídá chvíle, kdy pracuje na náhlých případech a ty, kdy je jeho práce více rozsáhlá a rozpracovaná do hloubky: “V průběhu soutěže se jezdci během dvacetiminutového servisu baví spíše s mechaniky a inženýry. Všeobecně se s nimi ale snažím alespoň dvě tři minuty hovořit. Nejvíce času je, když se občerstvují. Tuto dobu využívám k podávání např. očních kapek nebo k rychlé relaxační masáži. Provázanost s posádkou je v těchto momentech velmi důležitá. Člověk má totiž jen málo času, aby určil citlivá místa a léčil je tak důkladně, jak je to jen možné. Hlavní část mé práce, kvůli které jsem asi nejvíce oceňován, přichází na konci dne po návratu do hotelu.


V průběhu práce se svaly si s posádkou povídám o celé řadě témat. Vždy podle toho jak se cítí. Například s Marcusem si budeme povídat o jeho novém traktoru a nebo probereme problémy, které měl v průběhu dne. Jsou to nejpříjemnější momenty, které mám zvláště rád. Samozřejmě, že nic z toho, co si s jezdci a spolujezdci řekneme, se nedozví nikdo další a zůstane to jen mezi čtyřmi stěnami pokoje. Vím, že když skončím s masáží a s nasloucháním jejich problémům, bude to na ně mít pozitivní dopad.“


Během soutěže velmi trpí mnoho různých svalů: “Samozřejmě je tu rozdíl v postavách jezdců, protože každý sedí ve voze v jiné pozici. Komfort spolujezdců je obětován pro dosažení co nejlepšího váhového rozložení vozu a proto jejich těla také trpí nejvíce. Mojí prací je nalézt různé problémy, určit jak jsou rozsáhlé a podle toho přizpůsobit léčbu. Je jasné, že situace může být zkomplikována nepředvídatelnými okolnostmi. Jestliže je něco bolí nebo nemají pohodlí, musím určit problém stejně, jako když inženýři sbírají informace týkající se prací na voze. Například, když jezdec oznámí problémy s posilovačem řízení, pak je jasné, že budu muset po návratu do servisu pracovat s jeho pažemi. Naštěstí je naše finská posádka ve skvělé fyzické kondici, ačkoli s nimi mám menší problémy ohledně stravy. Snažím se je přesvědčit, aby celý den nepili tolik kafe a koly ….“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...