Dakar 2016: Salta – odpočinkový den 10. ledna i pro piloty Peugeotů 2008 DKR

PEUGEOT v polovině Dakaru na prvních třech místech

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jaká změna za jediný rok!

Loni touto dobou dospěl úplně nový tým Peugeot do odpočinkového dne v polovině Dakaru na osmé a 41. pozici, a také s jedním vozem 2008 DKR mimo soutěž poté, co s ním Carlos Sainz v páté zkoušce narazil do kamene.

Nyní, jen o 12 měsíců později, v odpočinkový den v Saltě v Argentině

– mají všechny čtyři vozy za sebou 5 330 kilometrů Dakaru. Team Peugeot Total zaujímá první tři místa provizorního pořadí. Zasloužily se o to dvojice Sébastien Loeb/Daniel Elena, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret a Carlos Sainz/Lucas Cruz s náskokem na čtvrtého v pořadí více než 15 minut. Dvojice Cyril Despres a David Castera je na 14. pozici.

Pozoruhodnější však je, že Peugeot vyhrál úplně všechny skutečné zkoušky soutěže s výjimkou prologu

– a v dosud odjetých šesti měřených zkouškách posbíral dva dojezdy na prvních třech místech a čtyři dojezdy na prvních dvou pozicích. Tři z těchto zkoušek vyhrál devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb. Jedná se o nejvíce ohromující debut na Dakaru od doby Ariho Vatanena v roce 1987, dalšího bývalého mistra světa v rallye, který jel v barvách značky Peugeot.

Je to zasloužená odměna za práci, kterou technici Peugeotu odvedli během uplynulého roku, aby proměnili vůz PEUGEOT 2008 DKR v automobil, jenž je schopen soutěžit úplně na limitu. Bylo to úsilí vedené pokorou, pílí a touhou zopakovat některé ze slavných okamžiků minulosti.

Peugeot je jednou z nejúspěšnějších automobilek na Rallye Dakar

– , když od vzniku soutěže v roce 1979 dosáhl čtyř vítězství (v letech 1987, 1988, 1989 a 1990). Stále však zbývá ještě dlouhá cesta, vlastně téměř 5000 kilometrů, a zcela nový vůz se nevyvaruje technických problémů, s jakými se se už setkali Cyril Despres a Carlos Sainz.

Despres ztratil více než hodinu v páté zkoušce

– kvůli problému s turbodmychadlem, zatímco Sainz přišel o 14 minut poté, co v druhé zkoušce motor jeho vozu zhasl a nemohl nastartovat. Ani Sébastien Loeb neunikl dramatu: při šesté zkoušce se mu zasekl pedál plynu. Navzdory tomu Peugeot vede soutěž od první řádné zkoušky, když se v čele vystřídali Loeb s Peterhanselem a pak se vedení znovu ujal Loeb. A nebýt technické závady, na čele by byl pohodlně Sainz. Nyní vedoucí trio od sebe dělí méně než pět minut.

Peugeot 2008 DKR ve specifikaci pro rok 2016

– je oproti svému předchůdci nižší, širší, výkonnější a snáze se řídí. Má lépe rozloženou hmotnost. To vše jsou faktory, které až dosud přispěly k jeho mimořádnému výkonu na Dakaru.

Stéphane Peterhansel, nejúspěšnější jezdec v historii Dakaru s 11 vítězstvími, to vyjádřil takto:

„Je to jedna z nejpozoruhodnějších proměn, jaké jsem kdy zažil. Letošní vůz je nesrovnatelný s loňským. Ve všech ohledech je lepší. Již před startem této rallye jsem věděl, že je více konkurenceschopný než loňský vůz, ale je příjemným překvapením, nakolik je konkurenceschopný.“

Předtím, než Sébastien Loeb přijel na letošní Dakar

– neměl příliš s čím srovnávat, neboť s loňským vozem odjel v Maroku pouze několik testů a jednu soutěž. Když však Loeb přijel na Dakar, dostal se navzdory své nezkušenosti okamžitě do tempa. „Je pravda, že mi pomohlo, že mnoho zkoušek mělo podobný ráz jako ty, na jaké jsem byl zvyklý ve WRC,“ řekl. „Ale opravdu jsem nečekal, že v soutěži budu ve vedení. Kromě toho jsem tady především proto, abych se učil, a mám štěstí, že mě obklopuje několik velmi zkušených lidí. Příští týden bude ráz zkoušek soutěže úplně jiný, a to pro mě bude mnohem složitější.“

Jedním z těch, kdo má spousty zkušeností, je Carlos Sainz

– který dokázal, že ve svých 53 letech neztratil ani trochu ze své rychlosti, když první polovině soutěže zajel řadu excelentně rychlých časů ve zkouškách a sektorech. „Zatím je to dobré, ale není důvod dělat jakékoli závěry, dokud soutěž neskončí,“ řekl Španěl, který vyhrál Dakar v roce 2010. „Je jasné, že rychlost tu je, ale jednou z nejdůležitějších stránek Dakaru je spolehlivost a my se stále u našich aut setkáváme s určitými problémy. V této oblasti nás čeká více práce. A druhý víkend na Dakaru bude velmi tvrdý, takže ještě před sebou máme tu nejtěžší část.“

Cyril Despres, stejně jako Loeb, stále postupuje v učení se o Dakaru

– v autě poté, co pětkrát vyhrál kategorii motocyklů. Jeho pokroky jsou patrné. Než v páté zkoušce došlo k problému s turbodmychadlem, Francouz a jeho spolujezdec David Castera v předchozí zkoušce dokázali dojet mezi prvními pěti. „To, že došlo k problému, bylo zklamáním, ale takové věci se u úplně nového vozu mohou stát,“ řekl Despres. „Naše tempo mě velmi těší, zejména spolu s naším zlepšením v porovnání s minulým rokem. Vím, že můj přechod z motorek k autům bude dlouhodobý proces, ale skutečně mám pocit, že to začíná jít dobře.“

Všechny posádky mohou být právem hrdé na to, čeho dosud dosáhly

Jsou si však stejnou měrou vědomy, že největší test teprve přijde, jak zdůrazňuje šéf týmu Bruno Famin: „Z prvního týdne můžeme učinit velmi pozitivní závěry,“ řekl. „V první řadě jsou všechny naše čtyři vozy stále ve hře. Tři z nich jsou na prvních třech místech, když dokázaly vyhrát všechny zkoušky ve všech etapách s výjimkou prologu. Připsali jsme si i několik dojezdů na prvních dvou místech a dokonce několik na prvních třech pozicích. Našeho prvního cíle, předvedení konkurenceschopnosti vozu PEUGEOT 2008 DKR, jsme dosáhli. Nyní se přesuneme k dalšímu cíli: dojet do cíle s co největším počtem vozů. Abychom toho mohli dosáhnout, chystáme se překonat některé problémy, které by nás případně mohly hodně pozdržet, jak jsme viděli u vozu Cyrila Desprese, který ztratil hodinu a čtvrt. Navíc, druhá polovina rallye má úplně jiný charakter. Odstupy se podstatně prodlouží vzhledem k riziku uvíznutí v písku nebo navigační chybě. Náskok, který jsme si až dosud vytvořili, je nesmírně křehký. Takže se budeme držet našeho plánu a prostě budeme každou zkoušku brát tak, jak přijde.“

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...