Dakar 2016: Salta – odpočinkový den 10. ledna i pro piloty Peugeotů 2008 DKR

PEUGEOT v polovině Dakaru na prvních třech místech

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jaká změna za jediný rok!

Loni touto dobou dospěl úplně nový tým Peugeot do odpočinkového dne v polovině Dakaru na osmé a 41. pozici, a také s jedním vozem 2008 DKR mimo soutěž poté, co s ním Carlos Sainz v páté zkoušce narazil do kamene.

Nyní, jen o 12 měsíců později, v odpočinkový den v Saltě v Argentině

– mají všechny čtyři vozy za sebou 5 330 kilometrů Dakaru. Team Peugeot Total zaujímá první tři místa provizorního pořadí. Zasloužily se o to dvojice Sébastien Loeb/Daniel Elena, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret a Carlos Sainz/Lucas Cruz s náskokem na čtvrtého v pořadí více než 15 minut. Dvojice Cyril Despres a David Castera je na 14. pozici.

Pozoruhodnější však je, že Peugeot vyhrál úplně všechny skutečné zkoušky soutěže s výjimkou prologu

– a v dosud odjetých šesti měřených zkouškách posbíral dva dojezdy na prvních třech místech a čtyři dojezdy na prvních dvou pozicích. Tři z těchto zkoušek vyhrál devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb. Jedná se o nejvíce ohromující debut na Dakaru od doby Ariho Vatanena v roce 1987, dalšího bývalého mistra světa v rallye, který jel v barvách značky Peugeot.

Je to zasloužená odměna za práci, kterou technici Peugeotu odvedli během uplynulého roku, aby proměnili vůz PEUGEOT 2008 DKR v automobil, jenž je schopen soutěžit úplně na limitu. Bylo to úsilí vedené pokorou, pílí a touhou zopakovat některé ze slavných okamžiků minulosti.

Peugeot je jednou z nejúspěšnějších automobilek na Rallye Dakar

– , když od vzniku soutěže v roce 1979 dosáhl čtyř vítězství (v letech 1987, 1988, 1989 a 1990). Stále však zbývá ještě dlouhá cesta, vlastně téměř 5000 kilometrů, a zcela nový vůz se nevyvaruje technických problémů, s jakými se se už setkali Cyril Despres a Carlos Sainz.

Despres ztratil více než hodinu v páté zkoušce

– kvůli problému s turbodmychadlem, zatímco Sainz přišel o 14 minut poté, co v druhé zkoušce motor jeho vozu zhasl a nemohl nastartovat. Ani Sébastien Loeb neunikl dramatu: při šesté zkoušce se mu zasekl pedál plynu. Navzdory tomu Peugeot vede soutěž od první řádné zkoušky, když se v čele vystřídali Loeb s Peterhanselem a pak se vedení znovu ujal Loeb. A nebýt technické závady, na čele by byl pohodlně Sainz. Nyní vedoucí trio od sebe dělí méně než pět minut.

Peugeot 2008 DKR ve specifikaci pro rok 2016

– je oproti svému předchůdci nižší, širší, výkonnější a snáze se řídí. Má lépe rozloženou hmotnost. To vše jsou faktory, které až dosud přispěly k jeho mimořádnému výkonu na Dakaru.

Stéphane Peterhansel, nejúspěšnější jezdec v historii Dakaru s 11 vítězstvími, to vyjádřil takto:

„Je to jedna z nejpozoruhodnějších proměn, jaké jsem kdy zažil. Letošní vůz je nesrovnatelný s loňským. Ve všech ohledech je lepší. Již před startem této rallye jsem věděl, že je více konkurenceschopný než loňský vůz, ale je příjemným překvapením, nakolik je konkurenceschopný.“

Předtím, než Sébastien Loeb přijel na letošní Dakar

– neměl příliš s čím srovnávat, neboť s loňským vozem odjel v Maroku pouze několik testů a jednu soutěž. Když však Loeb přijel na Dakar, dostal se navzdory své nezkušenosti okamžitě do tempa. „Je pravda, že mi pomohlo, že mnoho zkoušek mělo podobný ráz jako ty, na jaké jsem byl zvyklý ve WRC,“ řekl. „Ale opravdu jsem nečekal, že v soutěži budu ve vedení. Kromě toho jsem tady především proto, abych se učil, a mám štěstí, že mě obklopuje několik velmi zkušených lidí. Příští týden bude ráz zkoušek soutěže úplně jiný, a to pro mě bude mnohem složitější.“

Jedním z těch, kdo má spousty zkušeností, je Carlos Sainz

– který dokázal, že ve svých 53 letech neztratil ani trochu ze své rychlosti, když první polovině soutěže zajel řadu excelentně rychlých časů ve zkouškách a sektorech. „Zatím je to dobré, ale není důvod dělat jakékoli závěry, dokud soutěž neskončí,“ řekl Španěl, který vyhrál Dakar v roce 2010. „Je jasné, že rychlost tu je, ale jednou z nejdůležitějších stránek Dakaru je spolehlivost a my se stále u našich aut setkáváme s určitými problémy. V této oblasti nás čeká více práce. A druhý víkend na Dakaru bude velmi tvrdý, takže ještě před sebou máme tu nejtěžší část.“

Cyril Despres, stejně jako Loeb, stále postupuje v učení se o Dakaru

– v autě poté, co pětkrát vyhrál kategorii motocyklů. Jeho pokroky jsou patrné. Než v páté zkoušce došlo k problému s turbodmychadlem, Francouz a jeho spolujezdec David Castera v předchozí zkoušce dokázali dojet mezi prvními pěti. „To, že došlo k problému, bylo zklamáním, ale takové věci se u úplně nového vozu mohou stát,“ řekl Despres. „Naše tempo mě velmi těší, zejména spolu s naším zlepšením v porovnání s minulým rokem. Vím, že můj přechod z motorek k autům bude dlouhodobý proces, ale skutečně mám pocit, že to začíná jít dobře.“

Všechny posádky mohou být právem hrdé na to, čeho dosud dosáhly

Jsou si však stejnou měrou vědomy, že největší test teprve přijde, jak zdůrazňuje šéf týmu Bruno Famin: „Z prvního týdne můžeme učinit velmi pozitivní závěry,“ řekl. „V první řadě jsou všechny naše čtyři vozy stále ve hře. Tři z nich jsou na prvních třech místech, když dokázaly vyhrát všechny zkoušky ve všech etapách s výjimkou prologu. Připsali jsme si i několik dojezdů na prvních dvou místech a dokonce několik na prvních třech pozicích. Našeho prvního cíle, předvedení konkurenceschopnosti vozu PEUGEOT 2008 DKR, jsme dosáhli. Nyní se přesuneme k dalšímu cíli: dojet do cíle s co největším počtem vozů. Abychom toho mohli dosáhnout, chystáme se překonat některé problémy, které by nás případně mohly hodně pozdržet, jak jsme viděli u vozu Cyrila Desprese, který ztratil hodinu a čtvrt. Navíc, druhá polovina rallye má úplně jiný charakter. Odstupy se podstatně prodlouží vzhledem k riziku uvíznutí v písku nebo navigační chybě. Náskok, který jsme si až dosud vytvořili, je nesmírně křehký. Takže se budeme držet našeho plánu a prostě budeme každou zkoušku brát tak, jak přijde.“

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 38. Rally Pačejov se bude konat již tuto sobotu 29. července s centrem v Horažďovicích a Autoklub Peugeot Rally Talent zve všechny své fanoušky k tratím RZ do západních Čech

38. Rally Pačejov se bude konat již tuto...

Pořadatelé z AMK Pačejov připravili pro více než stovku posádek 8 rychlostních zkoušek o celkové délce bezmála 75 kilometrů. Posádka Filip Mareš – Jan Hloušek do nich odstartuje – se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot druhým rokem za sebou vítězí v Silk Way Rally

Peugeot druhým rokem za sebou vítězí v...

Cyril Despres/David Castera proměnili dva starty ve dvě vítězství. Jako vítězové Silk Way Rally 2016 triumfují i letos poté – co vedli po celý druhý týden soutěže. Jejich Peugeot DKR č....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot si na 11.etapě v Silk Way Rally připsal šesté umístění na prvním a druhém místě

Peugeot si na 11.etapě v Silk Way Rally...

Po 11. etapě Cyril Despres získal několik dalších minut ke svému celkovému vedení v Silk Way Rally, zatímco jeho týmový kolega Stéphane Peterhansel etapu vyhrál. Despres dojel druhý –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Týmový duch Peugeotu ožil, když Despres v 10.etapě upevnil vedení v Silk Way Rally

Týmový duch Peugeotu ožil, když...

Po včerejších dramatech byla 10.etapa pro Team Peugeot Total mnohem méně komplikovaná, neboť dva zbývající vozy dojely bezpečně do cíle. Cyril Despres/David Castera s vozem Peugeot DKR č. 100...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V deváté etapě Silk Way Rally Team Peugeot Total prožil dramatické okamžiky,  neboť vedoucí Sébastien Loeb havaroval, Stéphane Peterhansel úžasným způsobem etapu vyhrál a Cyril Depres převzal vedení v soutěži, kterou loni vyhrál je v čele soutěže!

V deváté etapě Silk Way Rally Team...

Po včerejším krátkém volném dnu v Urumqi v  Číně se dnes „Tým snů“ Peugeotu za volanty vozů Peugeot DKR a Peugeot DKR Maxi vrátil do akce v soutěži Silk Way Rally. Sébastien Loeb na...