Dakar 2016: Salta – odpočinkový den 10. ledna i pro piloty Peugeotů 2008 DKR

PEUGEOT v polovině Dakaru na prvních třech místech

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jaká změna za jediný rok!

Loni touto dobou dospěl úplně nový tým Peugeot do odpočinkového dne v polovině Dakaru na osmé a 41. pozici, a také s jedním vozem 2008 DKR mimo soutěž poté, co s ním Carlos Sainz v páté zkoušce narazil do kamene.

Nyní, jen o 12 měsíců později, v odpočinkový den v Saltě v Argentině

– mají všechny čtyři vozy za sebou 5 330 kilometrů Dakaru. Team Peugeot Total zaujímá první tři místa provizorního pořadí. Zasloužily se o to dvojice Sébastien Loeb/Daniel Elena, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret a Carlos Sainz/Lucas Cruz s náskokem na čtvrtého v pořadí více než 15 minut. Dvojice Cyril Despres a David Castera je na 14. pozici.

Pozoruhodnější však je, že Peugeot vyhrál úplně všechny skutečné zkoušky soutěže s výjimkou prologu

– a v dosud odjetých šesti měřených zkouškách posbíral dva dojezdy na prvních třech místech a čtyři dojezdy na prvních dvou pozicích. Tři z těchto zkoušek vyhrál devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb. Jedná se o nejvíce ohromující debut na Dakaru od doby Ariho Vatanena v roce 1987, dalšího bývalého mistra světa v rallye, který jel v barvách značky Peugeot.

Je to zasloužená odměna za práci, kterou technici Peugeotu odvedli během uplynulého roku, aby proměnili vůz PEUGEOT 2008 DKR v automobil, jenž je schopen soutěžit úplně na limitu. Bylo to úsilí vedené pokorou, pílí a touhou zopakovat některé ze slavných okamžiků minulosti.

Peugeot je jednou z nejúspěšnějších automobilek na Rallye Dakar

– , když od vzniku soutěže v roce 1979 dosáhl čtyř vítězství (v letech 1987, 1988, 1989 a 1990). Stále však zbývá ještě dlouhá cesta, vlastně téměř 5000 kilometrů, a zcela nový vůz se nevyvaruje technických problémů, s jakými se se už setkali Cyril Despres a Carlos Sainz.

Despres ztratil více než hodinu v páté zkoušce

– kvůli problému s turbodmychadlem, zatímco Sainz přišel o 14 minut poté, co v druhé zkoušce motor jeho vozu zhasl a nemohl nastartovat. Ani Sébastien Loeb neunikl dramatu: při šesté zkoušce se mu zasekl pedál plynu. Navzdory tomu Peugeot vede soutěž od první řádné zkoušky, když se v čele vystřídali Loeb s Peterhanselem a pak se vedení znovu ujal Loeb. A nebýt technické závady, na čele by byl pohodlně Sainz. Nyní vedoucí trio od sebe dělí méně než pět minut.

Peugeot 2008 DKR ve specifikaci pro rok 2016

– je oproti svému předchůdci nižší, širší, výkonnější a snáze se řídí. Má lépe rozloženou hmotnost. To vše jsou faktory, které až dosud přispěly k jeho mimořádnému výkonu na Dakaru.

Stéphane Peterhansel, nejúspěšnější jezdec v historii Dakaru s 11 vítězstvími, to vyjádřil takto:

„Je to jedna z nejpozoruhodnějších proměn, jaké jsem kdy zažil. Letošní vůz je nesrovnatelný s loňským. Ve všech ohledech je lepší. Již před startem této rallye jsem věděl, že je více konkurenceschopný než loňský vůz, ale je příjemným překvapením, nakolik je konkurenceschopný.“

Předtím, než Sébastien Loeb přijel na letošní Dakar

– neměl příliš s čím srovnávat, neboť s loňským vozem odjel v Maroku pouze několik testů a jednu soutěž. Když však Loeb přijel na Dakar, dostal se navzdory své nezkušenosti okamžitě do tempa. „Je pravda, že mi pomohlo, že mnoho zkoušek mělo podobný ráz jako ty, na jaké jsem byl zvyklý ve WRC,“ řekl. „Ale opravdu jsem nečekal, že v soutěži budu ve vedení. Kromě toho jsem tady především proto, abych se učil, a mám štěstí, že mě obklopuje několik velmi zkušených lidí. Příští týden bude ráz zkoušek soutěže úplně jiný, a to pro mě bude mnohem složitější.“

Jedním z těch, kdo má spousty zkušeností, je Carlos Sainz

– který dokázal, že ve svých 53 letech neztratil ani trochu ze své rychlosti, když první polovině soutěže zajel řadu excelentně rychlých časů ve zkouškách a sektorech. „Zatím je to dobré, ale není důvod dělat jakékoli závěry, dokud soutěž neskončí,“ řekl Španěl, který vyhrál Dakar v roce 2010. „Je jasné, že rychlost tu je, ale jednou z nejdůležitějších stránek Dakaru je spolehlivost a my se stále u našich aut setkáváme s určitými problémy. V této oblasti nás čeká více práce. A druhý víkend na Dakaru bude velmi tvrdý, takže ještě před sebou máme tu nejtěžší část.“

Cyril Despres, stejně jako Loeb, stále postupuje v učení se o Dakaru

– v autě poté, co pětkrát vyhrál kategorii motocyklů. Jeho pokroky jsou patrné. Než v páté zkoušce došlo k problému s turbodmychadlem, Francouz a jeho spolujezdec David Castera v předchozí zkoušce dokázali dojet mezi prvními pěti. „To, že došlo k problému, bylo zklamáním, ale takové věci se u úplně nového vozu mohou stát,“ řekl Despres. „Naše tempo mě velmi těší, zejména spolu s naším zlepšením v porovnání s minulým rokem. Vím, že můj přechod z motorek k autům bude dlouhodobý proces, ale skutečně mám pocit, že to začíná jít dobře.“

Všechny posádky mohou být právem hrdé na to, čeho dosud dosáhly

Jsou si však stejnou měrou vědomy, že největší test teprve přijde, jak zdůrazňuje šéf týmu Bruno Famin: „Z prvního týdne můžeme učinit velmi pozitivní závěry,“ řekl. „V první řadě jsou všechny naše čtyři vozy stále ve hře. Tři z nich jsou na prvních třech místech, když dokázaly vyhrát všechny zkoušky ve všech etapách s výjimkou prologu. Připsali jsme si i několik dojezdů na prvních dvou místech a dokonce několik na prvních třech pozicích. Našeho prvního cíle, předvedení konkurenceschopnosti vozu PEUGEOT 2008 DKR, jsme dosáhli. Nyní se přesuneme k dalšímu cíli: dojet do cíle s co největším počtem vozů. Abychom toho mohli dosáhnout, chystáme se překonat některé problémy, které by nás případně mohly hodně pozdržet, jak jsme viděli u vozu Cyrila Desprese, který ztratil hodinu a čtvrt. Navíc, druhá polovina rallye má úplně jiný charakter. Odstupy se podstatně prodlouží vzhledem k riziku uvíznutí v písku nebo navigační chybě. Náskok, který jsme si až dosud vytvořili, je nesmírně křehký. Takže se budeme držet našeho plánu a prostě budeme každou zkoušku brát tak, jak přijde.“

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE! směrem k ziskové, elektrické a globální budoucnosti

Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE!...

Michael Lohscheller, generální ředitel společnosti Opel Automobile, včera oznámil strategický plán PACE!, jehož cílem je obnovit finanční základy podniku a zajistit udržitelnou...

Na BARTH Day 11.listopadu dorazí...

Velké lákadlo si připravili organizátoři BARTH Day, který se koná 11. listopadu na pardubickém zimním stadionu. Kromě stovky vystavených vozů různých značek – bude k vidění také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tým Peugeot Total dokončil poslední přípravný test, „Dream team“ a je připraven na Dakar 2018

Tým Peugeot Total dokončil poslední...

Team Peugeot Total, který v lednu získal tři první místa v Dakaru 2017, dokončil sedmé a závěrečné testy v Maroku a je připraven na příští ročník této nejnáročnější vytrvalostní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mostecký polygon se o posledním říjnovém víkendu stane dějištěm finálového kola soutěže Autoklub Peugeot Rally Talent 2018

Mostecký polygon se o posledním...

Z dvanácti vybraných závodníků bude v neděli 29.října vyhlášen ten nejlepší, který za volantem závodního Peugeotu 208 R2  absolvuje Rallysprint sérii 2018. V zářijovém semifinálovém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo představuje na tratích Gran Turismo Sport svou nejnovější verzi L750 R HYbrid Vision Gran Turismo

Peugeot L500 R HYbrid Vision Gran Turismo...

30. května 1916 vyhrál Peugeot L45, který řídil Dario Resta, legendární závod 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost dosahovala 135 km/hod. O 100 let později vzdal Peugeot a...