Citroen na Propecia Rallye Nový Zéland (16. – 19. 11. 2006)

36. ročník, 28. v mistrovství světa – celková délka 1354,26 km, z toho 358,48 km měřených v 17 RZ na 11 odlišných trasách.

Rallye Nový Zéland ve faktech:

„Hlavním městem“ rallye a regionu Waikato je Hamilton, ležící 125 km jižně od Aucklandu. Seznámení s tratí je na programu dnes – v úterý 14. (8 – 18 hod.) a zítra – ve středu 15. listopadu (8 – 18.30 hod.). Shakedown (čtvrtek 16. listopadu 8 – 12 hod.) se jede v Mystery Creek na trati dlouhé 3,06 km. Slavnostní start je ve čtvrtek 16. listopadu v 19. hodin v Hamiltonu (Hood Street).

1. etapa – pátek 17. listopadu: 427,21 km, z toho 131,66 km měřených v 5 RZ – Start v Mystery Creek v 8.30 hod. – RZ 1 ‘Pirongia West 1’ (20,38 km) – RZ 2 ‘Te Koraha 1’ (43,88 km) – Seskupení, Mystery Creek (12.40 hod. / 37 min.) – Asistence A (13.17 hod. / 30 min.) – RZ 3 ‘Pirongia West 2’ – RZ 4 ‘Te Koraha 2’ – RZ 5 ‘Mystery Creek 1’ (3,14 km) – Asistence B (18.13 hod. / flexi-servis 45 min.) – Cíl kolem 21.30 hod.

2. etapa – sobota 18. listopadu: 542,49 km, z toho 131,34 km měřených v 6 RZ. Start v Mystery Creek v 7. hod. Asistence C (7 hod. / 10 min.) – RZ 6 ‘Port Waikato’ (18,18 km) – RZ 7 ‘Klondyke’ (13,88 km) – RZ 8 ‘Wairamarama’ (31,58 km) – Seskupení, Mystery Creek (12.54 hod. / 26 min.) – Asistence D (13.20 hod. / 30 min.) – RZ 9 ‘Te Akau South’ (31,92 km) – RZ 10 ‘Te Akau North’ (32,64 km) – RZ 11 ‘Mystery Creek 2’ – Asistence E (18.28 hod. / flexi-servis 45 min.) – Cíl kolem 22 hod.

3. etapa – neděle 19. listopadu: 384,56 km, z toho 95,48 km měřených v 6 RZ. Start v Mystery Creek v 6.15 hod. Asistence F (6.15 hod. / 10 min.). RZ 12 ‘Maungatawhiri 1’ (6,69 km) – RZ 13 ‘Te Hutewai 1’ (11,23 km) – RZ 14 ‘Whaanga Coast 1’ (29,82 km) – Seskupení Mystery Creek (10.05 hod. / 15 min.) – Asistence G (10.20 hod. / 30 min.) – RZ 15 ‘Maungatawhiri 2’ – RZ 16 ‘Te Hutewai 2’ – RZ 17 ‘Whaanga Coast 2’ – Cíl rallye 14.30 hod. Slavnostní vyhlášení 15 hod.

Bilance týmu Kronos a jeho členů

  • Citroën Xsara WRC zvítězil v roce 2005 s posádkou Sébastien Loeb/Daniel Elena.
  • Kronos Racing se představil v ročníku 2005 s jedním vozem Citroën Xsara WRC a posádkou Manfred Stohl/Ilka Minor (9.).
  • Dani Sordo startuje poprvé, jeho spolujezdec Marc Martí byl na startu s Oriolem Gómezem v roce 1997 (Seat Ibiza GTi 16V/15./1. ‘2-Litres’) a Carlosem Sainzem (Citroën Xsara WRC) v roce 2003 (12.) a 2004 (6.).
  • Třetí účast pro Xevi Ponse, startoval v roce 2004 (Oriol Julia/Mitsubishi Lancer Evo VII/16. scratch, 8. sk. N) a 2005 (Oriol Julia/Mitsubishi Lancer Evo VIII/13. scratch, 2. sk. N).
  • Třetí start pro Carlose Del Barria, v roce 1994 (Jesús Puras/Ford Escort Cosworth/vypadli) a 1996 (Jesús Puras/Seat Ibiza GTi 16V/vypadli).

I přes 19 000 kilometrů dlouhou vzdálenost mezi Belgií a Novým Zélandem se tým Kronos Total Citroën WRT těší na novozélandskou rallye. Na území, které původní maorské obyvatelstvo pojmenovalo Aotearoa a jehož název se překládá jako Země dlouhého bílého oblaku. Právě tady bude tým Kronos poprvé od Kypru kompletní a bude moci přivítat své hrdiny, trojnásobné mistry světa Sébastiena Loeba a Daniela Elenu.

Loeb na obhlídce

Ti se budou v Hamiltonu, novém hostitelském městě rallye, prezentovat „jen“ jako průzkumníci tratí, jejichž znalost využijí až v příštím roce. Obhlídka tratí se jim hodí, neboť letošní ročník tradičního podniku je značně pozměněný. Séb se musí vrátit do Evropy, aby doléčil a dokončil rehabilitaci zraněného ramene, které ho vyřadilo z aktivní účasti v závěru šampionátu.

Pro novozélandskou rallye tým Kronos svěřil obě Xsary opět mladým španělským pilotům (Pons a Sordo), Xsaru s číslem jedna povede znovu Xevi Pons stejně jako v Austrálii. S identickým vozem v Aucklandu loni vyhráli právě Loeb s Eleneou a naznačili tak možnosti Citroënu na těchto tratích. Široké a kluzké štěrkové cesty Xsaře vyhovují. Při suchých podmínkách ovlivňuje výsledky množství štěrku na trati, resp. vrstva, kterou projíždějící vozy odhrnou. Na trať se navíc sbíhá spousta cestiček z okolí. V úvahu je nutné vzít také variabilitu profilu tratě a měnící se směry. To jsou nejdůležitější fakta pro optimální nastavování vozů.

Rozhoduje pouze umění pilota

Vzrušení z pilotování vozů WRC na Novém Zélandu je ohromné, proto je také tento podnik pro většinu účastníků mistrovství světa velice oblíbeným. Jako příklad ze starých dobrých časů může posloužit výrok legendy Waltera Rohrla: „Jediným limitujícím faktorem je umění řidiče.“

O Nové Zélandu pochvalně hovoří také Sébastien Loeb: „Miluji zdejší rychlé a klouzavé tratě. Sotva tu najdete rovnější úsek, soutěž má dobrý rytmus.“ Ačkoli Séb prokázal svými výsledky dobrý cit pro zdejší tratě, připomíná, že je nutné je vymetat a příliš se neklouzat.

Xevi Pons na Novém Zélandu startoval dvakrát na produkčním voze. I to mu ale dává dobrý základ znalostí a zkušeností pro letošní ročník, byť je celý pozměněný. Dani Sordo bude stejně jako v Turecku či Austrálii objevovat „nová území“, neboť je na zdejších tratích nováčkem. Ale i v neznámých podmínkách zajel dobré výsledky, což by měl nyní opět zopakovat.

Mise Kronosu v mistrovství světa pilotů je naplněna a tak tým bude v předposlední rallye letošní sezony bez většího tlaku. Chce ale ze sebe vydat to nejlepší pro vzrušující a stále otevřený boj v Poháru konstruktérů, který by mohl vyvrcholit až v posledním podniku ve Walesu příští měsíc.

Jean-Pierre Mondron a Marc Van Dalen, tým Kronos: Splněná mise

Bylo v Perthu hodně emocí?

Marc Van Dalen: „ Přirozeně. Věděli jsme, že Séb má titul v kapse a my jsme se cítili extrémně šťastní po všech těch obavách o dobrý výsledek. Kronos byl vybrán Citroënem pro obhajobu koruny a své poslání splnil. Séb s Danielem s osmi prvenstvími a čtyřmi druhými místy ve dvanácti podnicích potvrdili třetí titul šampiónů po sobě. To jsou fakta. Ale za těmito výsledky jsou lidé, kteří sledovali stejný cíl. Ti z Citroën Sport nám pomáhali svým vývojem aut i technickou podporou na soutěžích. Pak tu jsou i naši lidé z Kronosu, kteří šli v jejich stopách víc než kdy jindy. Umožnili našemu týmu vyrůst na konkurenceschopnou úroveň. V Perthu proto bylo skutečně hodně emocí, ale i hrdosti.“

Pro vaše dva mladé španělské piloty to asi bylo velké dobrodružství.

Marc Van Dalen: „Xevi a Dani byli šťastní, že mohli pracovat ve stejném týmu jako Sébastien. Právě on byl tím nejlepším možným učitelem, v němž byl i jakoby kus jejich staršího bratra. A v tomto motivujícím prostředí se neuvěřitelně zlepšovali, což považuji za jeden z nejdůležitějších momentů sezony. Xevi v Austrálii ukázal, že xsaru s číslem jedna řídil právem. Zcela naplnil naše očekávání, když akceptoval úkol zbrzdit Marcuse Grönholma před jeho útokem na stupně vítězů. Udělal přesně to, o co jsme ho požádali a byl opravdu rád, že mohl pomoc. Dani byl naštvaný, ale budu si pamatovat, že v neznámém a těžkém terénu neudělal chybu. Podíváte-li se na jeho časy a odstupy za nejlepšími piloty, vidíte, jak rychle se dokázal dostat na nejvyšší úroveň. Teď bude hodně zajímavé sledovat jeho výkony na Novém Zélandu.“

Už jste přemýšlel o příštím roce, o budoucnosti Kronosu?

Jean-Pierre Mondron: „Díky dobrým výsledkům s xsarou a našimi jezdci máme samozřejmě úzké kontakty na naše partnery. Uvažujeme o M2 týmu, do něhož vstoupí dva citroëny na 16 závodů v kalendáři. Chceme nabídnout společnou budoucnost našim partnerům s našimi zkušenostmi ve světové sérii a také naše partnerství s Citroën Sport. Tak bychom mohli být mezi nejlepšími.“

Xevi Pons: Hrdost na celý tým

V Austrálii jste ukázal dobrý výkon. Je to výsledek návratu vaší sebedůvěry?

„Od Kypru se cítím skvěle. Když mě Marc Van Dalen a Guy Fréquelin pověřili získáváním bodů pro tým, dalo mi to hodně energie. Po mé absenci v Japonsku jsem se snažil vybojovat si svou další šanci. Bylo to od nich fair, že mi ji po Sébovi dali na základě mých výsledků v Turecku. Když vám dá vedení týmu, jakým je Kronos, důvěru, musíte poděkovat jen dobrými výsledky. Je to fantastické.“

Nebyl jste rozladěný, když jste měl šanci stanout na vašich prvních stupních vítězů a nakonec jste musel brzdit Marcuse?

„Vůbec ne. Bylo to přesně naopak. V pátek v noci jsem mluvil s Marc Van Dalenem a rozhodli jsme se pro zabezpečení čtvrtého místa bez riskování. Vím, že jsem mladý a že budu mít ještě dost příležitostí na stupních vítězů stát. Že jsem mohl Sébovi, Danielovi a Citroënu pomoci, to je pro mě čest.“

Byl jste kdysi světovým šampiónem v soutěži národů v enduru. Dají se pocity srovnat s těmi v Kronosu v Perthu?

„Je to stejné. Když jsem vstoupil do našeho servisního prostoru, cítil jsem mimořádné emoce. Uznávám úsilí Marca Van Dalena a Jean-Peirre Mondrona, inženýrů, mechaniků, dalších členů týmu během celé sezony. Když jsem viděl radost každého z nich, pomyslel jsem si jen – stálo to za to. Séb je číslem jedna, nejúspěšnějším pilotem v historii a navíc obklopený nejlepšími profesionály. Jsem pyšný na celý tým.“

Teď je Nový Zéland. Jak se díváte na zdejší tratě?

„Je to tam rychlé, už jsem na Novém Zélandu jel dvakrát. Pro mě je nyní lepší, že už se v mistrovství světa nedá moc změnit. Ale na druhou stranu budu určitě chtít dokázat, že člověk může být dobrým pilotem i na trasách, které nezná. To je i důvod, proč se chci maximálně soustředit na seznamování se s tratí a na nastavení vozu. To by mělo pomoci k dobrému výsledku v závěru sezony.“

Dani Sordo: Maximum zkušeností pro budoucnost

Byl jste poprvé v Austrálii. Co jste se tam naučil?

„Že tam je mnoho záludností. Velmi rychlé tratě se stromy kousek od cesty a navíc s povrchem zasypaným kulatými kamínky. Je to těžká, ale velmi krásná soutěž. Byla tam skvělá organizace a atmosféra, určitě se budu chtít vracet. Bylo to pro mě užitečné, pro učení řídit v obtížných podmínkách. Ty zkušenosti jsou hodně cenné. Hlavně, že Séb a Daniel získali třetí titul. Jsem šťastný kvůli nim. Tento podnik se mi bude v paměti pořád vracet.“

A co vám přijde na mysl, když slyšíte Nový Zéland? Co víte o této zemi a její rallye?

„Nový Zéland je dokonce ještě dál než Austrálie. Je to hrozné, protože let bude ještě delší…Marc mi rallye popsal jako velmi rychlou, bez stromů u tratě. Zdůraznil význam čištění trasy a nutnost jezdit mimo vyjeté koleje. Přidal, že se mám těšit. Je to země, kterou jedu teprve objevit a tím to pro mě jako mladého pilota bude zajímavé.“

Až na dvě rychlostní zkoušky je rallye úplně nová…

„Pro mě by to mohlo být dobré, všichni na startu na tom budeme stejně. Kdo Nový Zéland už zná, má jen malinkou výhodu v pocitu z tratě. Hodně bude záležet na tom, abychom si udělali dobré poznámky a zapracovali na nastavení vozu. Chci zajet čistou rallye a dojet do cíle bohatší o maximum možných zkušeností.“

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...