Významná jubilea společnosti Daimler v roce 2010

V kterém měsíci roku 2010 budeme slavit významná jubilea Daimler a Mercedes-Benz:

Leden

Před 105 lety – v lednu 1905: Na národním autosalonu v New Yorku byl představen „American Mercedes“, Mercedes 45 PS, vyráběný americkou pobočkou Daimler Manufacturing Company.

Před 105 lety – 25. ledna 1905: H. L. Bowden dosáhl světového rekordu na míli s letmým startem. V Daytona Beach, Florida (USA), dosáhl s Mercedesem poháněným dvěma motory o výkonu 44 kW průměrné rychlosti 176,5 km/h.

Před 105 lety – 30. ledna 1905: E. R. Thomas ujel v rozhodující jízdě závodu Ormond Derby v USA s Mercedesem 90 PS deset mil průměrnou rychlostí 153,3 km/h, a stanovil tím nový světový rekord.

Před 60 lety – v lednu 1950: Nákladní vozidlo Mercedes-Benz L 3250 přišlo na trh s větší užitečnou hmotností a novým typovým označením L 3500.

Před 45 lety – 20. až 31. ledna 1965: Na autosalonu v Bruselu byl představen Mercedes-Benz LP 608, lehké bezkapotové nákladní vozidlo v hmotnostní třídě do šesti tun.

Před 15 lety – 23. ledna 1995: Prvních 500 vozidel nové modelové řady lehkých užitkových vozidel Sprinter (T 1 N) opustilo závod v Düsseldorfu. V květnu stejného roku získal Sprinter ocenění „Van of the Year“.

Únor

Před 105 lety – 8. února 1905: Georg Wiß založil v Gaggenau automobilku Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau GmbH. Koncem listopadu 1907 se společnost Benz & Cie. rozhodla pro její převzetí. Továrna byla následně dne 31. prosince 1910 přejmenována na Benz-Werke Gaggenau GmbH.

Před 85 lety – 18. února 1925: Hvězda Mercedesu ve vavřínovém věnci byla přihlášena jako ochranná známka.

Před 75 lety – 14. až 24. února 1935: Společnost Daimler-Benz představila na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně sportovní vůz s motorem vzadu, Typ 150 (modelová řada W 30), poháněný čtyřválcovým motorem 1,5 litru.

Před 15 lety – 23. února 1995: Sloučením divize autobusů společnosti Mercedes-Benz AG s firmou Karl Kässbohrer GmbH vznikla společnost Evobus GmbH. Značky Mercedes-Benz a Setra vystupují na trhu nadále samostatně a odděleně.

Březen

Před 115 lety – 18. března 1895: První autobus na světě poháněný motorem, objednaný 19. prosince 1894 u firmy Benz & Co. v Mannheimu, zahájil pravidelnou linkovou dopravu na trase Siegen – Netphen – Deuz. Autobusová linka byla ovšem již v prosinci 1895 opět zrušena kvůli nepříznivému počasí a technickým problémům.

Před 110 lety – 26. až 30. března 1900: Na týden závodů v Nice dorazilo několik nově zkonstruovaných závodních vozů Daimler 23 PS „Phönix“. Emil Jellinek se zúčastnil se dvěma vozidly. V závodě do vrchu Nice – La Turbie měl smrtelnou nehodu Wilhelm Bauer, tovární jezdec společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Tragický konec závodu přiměl Jellinka, aby podal podnět ke konstrukci lehčího vozidla s delším rozvorem a nižším těžištěm, které bylo dokončeno v listopadu 1900 a poprvé představeno pod novou značkou Mercedes jako model Mercedes 35 PS.

Před 100 lety – 17. března 1910: Barney Oldfield projel v Daytona Beach, Florida (USA), za volantem vozu Benz 200 PS známým také pod označením „Blitzen-Benz“, jednu míli průměrnou rychlostí 211,4 km/h, a stanovil tím nový světový rekord.

Před 40 lety – 12. až 22. března 1970: Na Ženevském autosalonu byl představen přepracovaný výzkumný automobil Mercedes-Benz C 111 s modifikovanou karoserií a čtyřrotorovým Wankelovým motorem. Agregát o výkonu 257 kW uděloval vozidlu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s a umožňoval jízdu největší rychlostí 300 km/h.

Před 20 lety – 8. až 18. března 1990: Mercedes-Benz 190 E 2.5 16 Evo II byl vystaven ve světové premiéře na Ženevském autosalonu.

Před 15 lety – 9. až 19. března 1995: Na Ženevském autosalonu byl představen koncept Vario Research Car (VRC) s variabilní karoserií.

Duben

Před 125 lety – 3. dubna 1885: Gottlieb Daimler přihlásil patent na svůj spalovací motor se svislým válcem, tzv. „stojací hodiny“. Kompaktní motor se stal zásadním vynálezem na cestě k automobilu.

Před 110 lety – 2. dubna 1900: Emil Jellinek a společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uzavřeli smlouvu o prodeji automobilů a motorů Daimler. A hned ve stejném měsíci objednal Jellinek 36 vozidel s celkovou cenou 550 000 zlatých marek.

Před 75 lety – v dubnu 1935: Formulové závodní vozy Mercedes-Benz modelové řady W 25 dosáhly v sezóně 1935 mnoha úspěchů. Jejich výčet vypadá následovně: 1. místo ve Velké ceně Monaka (22. dubna); 1. a 3. místo ve Velké ceně Tripolisu (12. května); 1. místo v mezinárodním závodě na Avusu (26. května); 1. místo v mezinárodním závodě v pohoří Eifel (16. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Francie (23. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Barcelony (30. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Belgie (14. července); 1. a 2. místo ve Velké ceně Švýcarska (25. srpna); 1., 2. a 3. místo ve Velké ceně Španělska (22. září).

Před 35 lety – 7. dubna 1975: Společnost Daimler-Benz představila v Esslingenu zkušební trolejbus s kombinovaným napájením z akumulátorů a trolejového vedení. Duobus vycházející z typu Mercedes-Benz OE 302 zahájil tentýž den zkušební provoz v linkové dopravě.

Květen

Před 95 lety – 31. května 1915: Ralph de Palma vyhrál s Mercedesem, poháněným motorem o objemu 4,5 litru, který převzal v červenci 1914 po vítězství v Lyonu od společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft, legendární závod Grand-Prix 500 mil Indianapolis ve státě Indiana (USA),

Před 55 lety – v květnu 1955: Z výrobní linky závodu Gaggenau sjel první Unimog Typ S. Lehká terénní nákladní vozidla hmotnostní kategorie 1,5 tuny měla karburátorový motor o výkonu 60 kW.

Před 55 lety – 1. května 1955: Stirling Moss zvítězil s vozem Mercedes-Benz 300 SLR ve slavném závodě Mille Miglia v novém rekordním čase, který nebyl od té doby překonán. Jeho spolujezdcem byl Denis Jenkinson. Přibližně 1600 kilometrů překonali za 10 hodin, 7 minut a 48 sekund, což odpovídá průměrné rychlosti 157,65 km/h.

Před 55 lety – v květnu 1955: V závodě Sindelfingen byla zahájena sériová výroba čtyřválcového sportovního vozu Mercedes-Benz 190 SL (modelová řada W 121).

Před 45 lety – 18. května 1965: V závodě Mannheim byla zástupcům tisku představena nová modelová řada autobusů Mercedes-Benz O 302. Sériová výroba byla spuštěna již v březnu.

Před 35 lety – 15. května 1975: Veřejnosti byl představen Mercedes-Benz 450 SEL 6.9, nový špičkový model Třídy S. Vůz poháněný motorem V8 o výkonu 210 kW dostal hydropneumatické odpružení.

Před 25 lety – 10. května 1985: Ve výzkumném středisku společnosti Daimler-Benz ve čtvrti Berlín-Marienfelde byl slavnostně předán do užívání jízdní simulátor z vlastního vývoje, který umožnil získávat přesnější poznatky zejména o interakci řidiče a automobilu.

Před 20 lety – v květnu 1990: Mercedes-Benz nabídl jako první německá automobilka svým zákazníkům vlastní kreditní kartu MercedesCard.

Před 15 lety – v květnu 1995: Mercedes-Benz S 600 Coupé se stal prvním sériově vyráběným vozidlem na světě s elektronickým stabilizačním systémem ESP®. Tento vynález se posléze prosadil v celém automobilovém průmyslu.

Červen

Před 110 lety – 8. června 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft potvrdila Emilu Jellinekovi další velkou zakázku na 36 vozidel s motorem o výkonu 5,9 kW.

Před 85 lety – v červnu 1925: Společnost Benz & Cie. uvedla na trh tzv. „nízkopodlažní autobusy“ nově konstruovaných typových řad 2 CNa a 2 CNb. Umožňovaly mimořádně pohodlné nastupování.

Před 85 lety – v červnu 1925: Jako rozšíření učňovského oddělení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft byla ve Stuttgartu založena trojtřídní závodní učňovská škola, kterou v průměru absolvovalo 200 učňů.

Před 80 lety – 1. června 1930: Nástavby pro autobusy se od tohoto dne vyráběly v celoocelovém provedení, čímž se výrazně zlepšila pasivní bezpečnost cestujících.

Před 65 lety – v červnu 1945: V závodě Mannheim byla znovuobnovena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 701. Produkce tohoto třítunového nákladního vozidla probíhala na tomto místě podle licenčního vzoru Opel Blitz již před koncem druhé světové války.

Před 55 lety – v červnu 1955: Typ LP 315 se stal prvním sériově vyráběným bezkapotovým nákladním vozidlem Mercedes-Benz. Technicky vycházel z kapotového nákladního vozidla L 315.

Před 25 lety – 24. až 29. června 1985: Solární automobil postavený učni společnosti Daimler-Benz AG zvítězil v závodě „Tour de Sol“ pořádaném ve Švýcarsku.

Před 15 lety – 24. června 1995: Na trh byly uvedeny nové sedany třídy E řady 210. Zcela nově vyvinutá modelová řada vyvolala rozruch nejen svým nápadným designem se čtyřmi samostatnými oválnými světlomety, ale i více než 30 technickými inovacemi.

Červenec

Před 80 lety – 18. a 19. července 1930: Rudolf Caracciola vyhrál s vozem Mercedes-Benz SSK Velkou cenu Irska, a tím i „Irish Times Trophy“. Trasu o délce 480 kilometrů projel průměrnou rychlostí 139 km/h. Typ SSK byl dalším vývojem typu SS; jeho motor poskytoval ze zdvihového objemu 7 litrů největší výkon 125 kW bez kompresoru a 165 kW s kompresorem.

Před 80 lety – v červenci 1930: Papež Pius XI. převzal speciální vozidlo Mercedes-Benz „Nürburg“ 460. Byl to první vůz pro papeže se znakem třícípé hvězdy.

Před 50 lety – 27. července 1960: Dozorčí rada společnosti Daimler-Benz AG povolila zakoupení průmyslového areálu o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních ve Wörthu u Karlsruhe pro plánovanou výstavbu nového montážního závodu pro nákladní vozidla. O pět let později, 14. července 1965, sjelo z výrobního pásu první nákladní vozidlo vyrobené ve Wörthu – Mercedes-Benz LP 608.

Před 20 lety – 18. července 1990: Werner Niefer, tehdy předseda představenstva společnosti Mercedes-Benz AG, položil základní kámen nového závodu v Rastattu. Slavnostní otevření proběhlo v roce 1992.

Srpen

Před 125 lety – 29. srpna 1885: Gottlieb Daimler si nechal chránit patentovým právem svůj „Reitwagen“ (patent č. DRP 36 423, vydán 11. srpna 1886). Zkušební dvoukolový stroj s „motorem na plyn nebo petrolej“, který dosahoval výkonu 0,37 kW, byl prvním motocyklem na světě. V listopadu podnikl Daimlerův mladší syn Adolf první jízdu z Cannstattu do Untertürkheimu a dosáhl rychlosti až 12 km/h.

Před 105 lety – 11. až 17. srpna 1905: První ročník závodu cestovních vozů jižním Německem o délce 937 kilometrů, „Herkomer-Konkurrenz“, skončil trojnásobným vítězstvím Mercedesu: Edgar Ladenburg, Hermann Weingand a Willy Pöge obsadili první tři místa v celkové klasifikaci.

Před 80 lety – 9. a 10. srpna 1930: Rudolf Caracciola zvítězil v mezinárodním závodě do vrchu Klausenpass s vozem Mercedes-Benz SSK v novém rekordu ve třídě sportovních vozů.

Před 65 lety – v srpnu 1945: V závodě Gaggenau byla opět zahájena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 4500 v hmotnostní třídě 4,5 tuny. Do konce roku vzniklo celkem 290 kusů, všechny v nejjednodušším provedení, s jednoduchou kabinu ze dřeva, a dokonce i bez nárazníků.

Před 65 lety – v srpnu 1945: Byla založena projekční skupina pro vývoj Unimogu („Universal-Motor-Gerät“). Na jaře 1947 byl představen první typ U 1.

Září

Před 110 lety – 20. září 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uvedla voštinový chladič (patent č. DRP 122 766) jako důležitý předpoklad pro zvyšování výkonu motorů určených k pohonu automobilů. Jeho základní princip se používá dodnes.

Před 80 lety – 21. září 1930: Po vítězství v závodě Schwabenberg s vozem Mercedes-Benz SSK získal Rudolf Caracciola titul mistra Evropy v závodech do vrchu.

Před 75 lety – v září 1935: Rudolf Caracciola vyhrál s vozy Mercedes-Benz mistrovství Evropy a mistrovství Německa v závodní sezoně 1935.

Před 55 lety – 22. září až 2. října 1955: Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem bylo představeno lehké užitkové vozidlo typu L 319. Bylo to první lehké užitkové vozidlo Mercedes-Benz v poválečném období.

Před 45 lety – 9. září 1965: Delegace společnosti Daimler-Benz AG předala papeži Pavlovi VI. speciální provedení vozu Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet.

Před 45 lety – 16. až 26. září 1965: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila společnost Daimler-Benz novou modelovou řadu vozů vyšší třídy tvořenou typy 250 S, 250 SE, 300 SE (modelová řada W 108) a 300 SEL (W 109). Na výstavišti stály také typy nákladních vozidel LP 810, LP 1013 a LP 1213 ze zcela nové modelové řady středně těžkých bezkapotových nákladních vozidel. Dalšími novinkami byly tahače LPS 2020 se dvěma řízenými nápravami a první bezkapotové sklápěče Mercedes-Benz LPK 608, LPK 1213 a LPK 1620.

Před 25 lety – 12. až 22. září 1985: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem měla premiéru vylepšená a rozšířená výrobní řada osobních vozů. Kromě modernizovaných vozů Třídy S a SL se zcela novou paletou nabízených motorů proběhl na autosalonu debut verze kombi modelové řady 124 a kompaktních modelů 190 E 2.3 a 190 E 2.6. Dále byly představeny systémy jízdní dynamiky ASD (Automatisches Sperrdifferenzial = automatická závěrka diferenciálu) a ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung = regulace prokluzu hnacích kol), jakož i pohon všech kol 4MATIC. Ve světové premiéře byly také vystaveny modely těžkých nákladních vozidel 1635 a 1644, které byly sériově vybaveny novým elektropneumatickým řazením EPS, a nechyběl ani standardní meziměstský linkový autobus O 407 a malý dálkový autobus O 301.

Před 5 lety – v září 2005: Mercedes-Benz představil na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem Třídu S modelové řady W 221. Je to první Třída S s hospodárným hybridním pohonem, který je od roku 2009 nabízen v modelech S 400 HYBRID.

Říjen

Před 100 lety – 28. října 1910: Narodil se Hans Scherenberg, který jako inženýr a později šéfkonstruktér ovlivnil ve společnosti Daimler-Benz vývoj důležitých technických řešení v oblasti motorů, vstřikování benzinu a samočinných převodovek. Scherenberg byl navíc odpovědný za vlastní výzkum koncernu. Zemřel 17. listopadu 2000 ve Stuttgartu.

Před 80 lety – 2. až 12. října 1930: Na Pařížském autosalonu debutoval „velký Mercedes“, Typ 770. Byl to reprezentativní vůz splňující nejvyšší nároky.

Před 60 lety – v říjnu 1950: V závodě Gaggenau byla zahájena sériová výroba vozidel Mercedes-Benz L 6600. Byla to první nová konstrukce těžkého nákladního vozidla značky s třícípou hvězdou od ukončení druhé světové války. O měsíc později následoval autobusový podvozek O 6600, který byl karosován v závodě Sindelfingen.

Před 55 lety – 24. října 1955: Společnost Daimler-Benz AG po mimořádně úspěšné sezóně oznámila, že se v příštích letech stáhne z motoristického sportu. Mercedes-Benz se stal znovu vítězem Formule 1 v hodnocení jezdců a zároveň zvítězil se sportovním vozem 300 SLR také v hodnocení značek mistrovství světa sportovních vozů. Mistrem Evropy cestovních vozů se stal Werner Engel, který tohoto úspěchu dosáhl za volantem modelů 300 SL a 220 a.

Před 20 lety – 4. až 14. října 1990: Mercedes-Benz 500 E (modelová řada W 124) byl představen na Pařížském autosalonu. Vysokovýkonný sedan byl poháněn motorem V8 se zdvihovým objemem 5,0 litru a výkonem 240 kW.

Před 20 lety – v říjnu 1990: Se společností AMG Motorenbau- und Entwicklungsgesellschaft mbH z Affalterbachu byla uzavřena smlouva o spolupráci v oblasti vývoje, výroby, prodeje a servisu osobních vozů a dílů pro osobní vozy.

Před 15 lety – 14. října 1995: Ve francouzském městě Hambach-Saargemünd položili Helmut Werner a Nicolas G. Hayek základní kámen nového výrobního závodu pro vozy smart.

Před 15 lety – 16. října 1995: V Madridu, hlavním městě Španělska, byla zástupcům tisku představena nová modelová řada malých dodávkových vozů Vito, které vyrábí severošpanělský závod Mercedes-Benz Vitoria. V březnu 1996 následovalo uvedení na německý trh, kde Vito nahradilo řadu MB 100 D.

Listopad

Před 120 lety – 28. listopadu 1890: Notářským ověřením ve Stuttgartu došlo k oficiálnímu založení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Již 14. března uzavřeli Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer a Wilhelm Lorenz smlouvu o smlouvě budoucí.

Před 110 lety – 22. listopadu 1900: Byl vyroben první Mercedes 35 PS. Díky mnoha technickým řešením se stal praotcem moderního automobilu.

Před 100 lety – 12. listopadu 1910: Závod o Velkou cenu Ameriky v Savannah, Georgia (USA), skončil dvojnásobným vítězstvím vozů Benz. David-Bruce Brown a Victor Hémery přejeli cílovou čáru se sekundovým odstupem. Jejich závodní vozy vycházely z typu Benz Grand Prix 1908.

Před 75 lety – v listopadu 1935: Dokončením deseti vozů Mercedes-Benz s motorem vzadu Typu 130 v Dánsku začala výroba osobních vozů Mercedes-Benz v zahraničí.

Před 65 lety – v listopadu 1945: Společnost Daimler-Benz obdržela od Spojenců povolení k výrobě modelu Mercedes-Benz 170 V (modelová řada W 136 I) v provedeních valník, skříňová dodávka a ambulantní vůz.

Prosinec

Před 100 lety – 3. až 18. prosince 1910: Na Pařížském autosalonu představila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft landaulet se šoupátkovým motorem systému Knight bez ventilů. Sériová výroba prvního vozu poháněného tímto motorem, Typu 16/40 PS, byla zahájena počátkem roku 1911.

Před 50 lety – 17. prosince 1960: Fritz Könecke, předseda představenstva společnosti Daimler-Benz AG, předal papeži Janu XXIII. speciální prodloužené provedení vozu Mercedes-Benz 300 d Landaulet.

Před 40 lety – 12. prosince 1970: V Untertürkheimu byla zástupcům tisku představena první generace protiblokovacího brzdového systému ABS pro osobní vozy, vyvinutá ve spolupráci se společností Teldix.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První zcela elektrická nákladní vozidla ze sériové výroby – FUSO eCanter – předána zákazníkům v Evropě

První zcela elektrická nákladní...

Prvními zákazníky v Evropě, kteří si objednali FUSO eCanter, jsou globální logistické společnosti DHL, DB Schenker, Rhenus a Dachser Daimler Trucks předal 14. prosince 2017 první nákladní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Německý Daimler předal 140 autobusů značky Setra koncernu ICOM transport

Německý Daimler předal 140 autobusů...

Úspěšná spolupráce českého dopravního koncernu ICOM transport a německého Daimleru pokračuje. Slavnostní předání 140 autobusů nové generace – Setra S 415 LE business – proběhlo 6....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autosalon Paříž 2014 – videopřehled zásadních novinek (přůběžně aktualizováno)

Autosalon Paříž 2014 –...

Jsme hrdí na to, že jako jediný český internetový portál o automobilech vám můžeme nabídnou ten největší videopřehled novinek z Autosalonu v Paříži 2014 od celkem 26 různých automobilek....