Významná jubilea společnosti Daimler v roce 2010

V kterém měsíci roku 2010 budeme slavit významná jubilea Daimler a Mercedes-Benz:

Leden

Před 105 lety – v lednu 1905: Na národním autosalonu v New Yorku byl představen „American Mercedes“, Mercedes 45 PS, vyráběný americkou pobočkou Daimler Manufacturing Company.

Před 105 lety – 25. ledna 1905: H. L. Bowden dosáhl světového rekordu na míli s letmým startem. V Daytona Beach, Florida (USA), dosáhl s Mercedesem poháněným dvěma motory o výkonu 44 kW průměrné rychlosti 176,5 km/h.

Před 105 lety – 30. ledna 1905: E. R. Thomas ujel v rozhodující jízdě závodu Ormond Derby v USA s Mercedesem 90 PS deset mil průměrnou rychlostí 153,3 km/h, a stanovil tím nový světový rekord.

Před 60 lety – v lednu 1950: Nákladní vozidlo Mercedes-Benz L 3250 přišlo na trh s větší užitečnou hmotností a novým typovým označením L 3500.

Před 45 lety – 20. až 31. ledna 1965: Na autosalonu v Bruselu byl představen Mercedes-Benz LP 608, lehké bezkapotové nákladní vozidlo v hmotnostní třídě do šesti tun.

Před 15 lety – 23. ledna 1995: Prvních 500 vozidel nové modelové řady lehkých užitkových vozidel Sprinter (T 1 N) opustilo závod v Düsseldorfu. V květnu stejného roku získal Sprinter ocenění „Van of the Year“.

Únor

Před 105 lety – 8. února 1905: Georg Wiß založil v Gaggenau automobilku Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau GmbH. Koncem listopadu 1907 se společnost Benz & Cie. rozhodla pro její převzetí. Továrna byla následně dne 31. prosince 1910 přejmenována na Benz-Werke Gaggenau GmbH.

Před 85 lety – 18. února 1925: Hvězda Mercedesu ve vavřínovém věnci byla přihlášena jako ochranná známka.

Před 75 lety – 14. až 24. února 1935: Společnost Daimler-Benz představila na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně sportovní vůz s motorem vzadu, Typ 150 (modelová řada W 30), poháněný čtyřválcovým motorem 1,5 litru.

Před 15 lety – 23. února 1995: Sloučením divize autobusů společnosti Mercedes-Benz AG s firmou Karl Kässbohrer GmbH vznikla společnost Evobus GmbH. Značky Mercedes-Benz a Setra vystupují na trhu nadále samostatně a odděleně.

Březen

Před 115 lety – 18. března 1895: První autobus na světě poháněný motorem, objednaný 19. prosince 1894 u firmy Benz & Co. v Mannheimu, zahájil pravidelnou linkovou dopravu na trase Siegen – Netphen – Deuz. Autobusová linka byla ovšem již v prosinci 1895 opět zrušena kvůli nepříznivému počasí a technickým problémům.

Před 110 lety – 26. až 30. března 1900: Na týden závodů v Nice dorazilo několik nově zkonstruovaných závodních vozů Daimler 23 PS „Phönix“. Emil Jellinek se zúčastnil se dvěma vozidly. V závodě do vrchu Nice – La Turbie měl smrtelnou nehodu Wilhelm Bauer, tovární jezdec společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Tragický konec závodu přiměl Jellinka, aby podal podnět ke konstrukci lehčího vozidla s delším rozvorem a nižším těžištěm, které bylo dokončeno v listopadu 1900 a poprvé představeno pod novou značkou Mercedes jako model Mercedes 35 PS.

Před 100 lety – 17. března 1910: Barney Oldfield projel v Daytona Beach, Florida (USA), za volantem vozu Benz 200 PS známým také pod označením „Blitzen-Benz“, jednu míli průměrnou rychlostí 211,4 km/h, a stanovil tím nový světový rekord.

Před 40 lety – 12. až 22. března 1970: Na Ženevském autosalonu byl představen přepracovaný výzkumný automobil Mercedes-Benz C 111 s modifikovanou karoserií a čtyřrotorovým Wankelovým motorem. Agregát o výkonu 257 kW uděloval vozidlu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s a umožňoval jízdu největší rychlostí 300 km/h.

Před 20 lety – 8. až 18. března 1990: Mercedes-Benz 190 E 2.5 16 Evo II byl vystaven ve světové premiéře na Ženevském autosalonu.

Před 15 lety – 9. až 19. března 1995: Na Ženevském autosalonu byl představen koncept Vario Research Car (VRC) s variabilní karoserií.

Duben

Před 125 lety – 3. dubna 1885: Gottlieb Daimler přihlásil patent na svůj spalovací motor se svislým válcem, tzv. „stojací hodiny“. Kompaktní motor se stal zásadním vynálezem na cestě k automobilu.

Před 110 lety – 2. dubna 1900: Emil Jellinek a společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uzavřeli smlouvu o prodeji automobilů a motorů Daimler. A hned ve stejném měsíci objednal Jellinek 36 vozidel s celkovou cenou 550 000 zlatých marek.

Před 75 lety – v dubnu 1935: Formulové závodní vozy Mercedes-Benz modelové řady W 25 dosáhly v sezóně 1935 mnoha úspěchů. Jejich výčet vypadá následovně: 1. místo ve Velké ceně Monaka (22. dubna); 1. a 3. místo ve Velké ceně Tripolisu (12. května); 1. místo v mezinárodním závodě na Avusu (26. května); 1. místo v mezinárodním závodě v pohoří Eifel (16. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Francie (23. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Barcelony (30. června); 1. a 2. místo ve Velké ceně Belgie (14. července); 1. a 2. místo ve Velké ceně Švýcarska (25. srpna); 1., 2. a 3. místo ve Velké ceně Španělska (22. září).

Před 35 lety – 7. dubna 1975: Společnost Daimler-Benz představila v Esslingenu zkušební trolejbus s kombinovaným napájením z akumulátorů a trolejového vedení. Duobus vycházející z typu Mercedes-Benz OE 302 zahájil tentýž den zkušební provoz v linkové dopravě.

Květen

Před 95 lety – 31. května 1915: Ralph de Palma vyhrál s Mercedesem, poháněným motorem o objemu 4,5 litru, který převzal v červenci 1914 po vítězství v Lyonu od společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft, legendární závod Grand-Prix 500 mil Indianapolis ve státě Indiana (USA),

Před 55 lety – v květnu 1955: Z výrobní linky závodu Gaggenau sjel první Unimog Typ S. Lehká terénní nákladní vozidla hmotnostní kategorie 1,5 tuny měla karburátorový motor o výkonu 60 kW.

Před 55 lety – 1. května 1955: Stirling Moss zvítězil s vozem Mercedes-Benz 300 SLR ve slavném závodě Mille Miglia v novém rekordním čase, který nebyl od té doby překonán. Jeho spolujezdcem byl Denis Jenkinson. Přibližně 1600 kilometrů překonali za 10 hodin, 7 minut a 48 sekund, což odpovídá průměrné rychlosti 157,65 km/h.

Před 55 lety – v květnu 1955: V závodě Sindelfingen byla zahájena sériová výroba čtyřválcového sportovního vozu Mercedes-Benz 190 SL (modelová řada W 121).

Před 45 lety – 18. května 1965: V závodě Mannheim byla zástupcům tisku představena nová modelová řada autobusů Mercedes-Benz O 302. Sériová výroba byla spuštěna již v březnu.

Před 35 lety – 15. května 1975: Veřejnosti byl představen Mercedes-Benz 450 SEL 6.9, nový špičkový model Třídy S. Vůz poháněný motorem V8 o výkonu 210 kW dostal hydropneumatické odpružení.

Před 25 lety – 10. května 1985: Ve výzkumném středisku společnosti Daimler-Benz ve čtvrti Berlín-Marienfelde byl slavnostně předán do užívání jízdní simulátor z vlastního vývoje, který umožnil získávat přesnější poznatky zejména o interakci řidiče a automobilu.

Před 20 lety – v květnu 1990: Mercedes-Benz nabídl jako první německá automobilka svým zákazníkům vlastní kreditní kartu MercedesCard.

Před 15 lety – v květnu 1995: Mercedes-Benz S 600 Coupé se stal prvním sériově vyráběným vozidlem na světě s elektronickým stabilizačním systémem ESP®. Tento vynález se posléze prosadil v celém automobilovém průmyslu.

Červen

Před 110 lety – 8. června 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft potvrdila Emilu Jellinekovi další velkou zakázku na 36 vozidel s motorem o výkonu 5,9 kW.

Před 85 lety – v červnu 1925: Společnost Benz & Cie. uvedla na trh tzv. „nízkopodlažní autobusy“ nově konstruovaných typových řad 2 CNa a 2 CNb. Umožňovaly mimořádně pohodlné nastupování.

Před 85 lety – v červnu 1925: Jako rozšíření učňovského oddělení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft byla ve Stuttgartu založena trojtřídní závodní učňovská škola, kterou v průměru absolvovalo 200 učňů.

Před 80 lety – 1. června 1930: Nástavby pro autobusy se od tohoto dne vyráběly v celoocelovém provedení, čímž se výrazně zlepšila pasivní bezpečnost cestujících.

Před 65 lety – v červnu 1945: V závodě Mannheim byla znovuobnovena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 701. Produkce tohoto třítunového nákladního vozidla probíhala na tomto místě podle licenčního vzoru Opel Blitz již před koncem druhé světové války.

Před 55 lety – v červnu 1955: Typ LP 315 se stal prvním sériově vyráběným bezkapotovým nákladním vozidlem Mercedes-Benz. Technicky vycházel z kapotového nákladního vozidla L 315.

Před 25 lety – 24. až 29. června 1985: Solární automobil postavený učni společnosti Daimler-Benz AG zvítězil v závodě „Tour de Sol“ pořádaném ve Švýcarsku.

Před 15 lety – 24. června 1995: Na trh byly uvedeny nové sedany třídy E řady 210. Zcela nově vyvinutá modelová řada vyvolala rozruch nejen svým nápadným designem se čtyřmi samostatnými oválnými světlomety, ale i více než 30 technickými inovacemi.

Červenec

Před 80 lety – 18. a 19. července 1930: Rudolf Caracciola vyhrál s vozem Mercedes-Benz SSK Velkou cenu Irska, a tím i „Irish Times Trophy“. Trasu o délce 480 kilometrů projel průměrnou rychlostí 139 km/h. Typ SSK byl dalším vývojem typu SS; jeho motor poskytoval ze zdvihového objemu 7 litrů největší výkon 125 kW bez kompresoru a 165 kW s kompresorem.

Před 80 lety – v červenci 1930: Papež Pius XI. převzal speciální vozidlo Mercedes-Benz „Nürburg“ 460. Byl to první vůz pro papeže se znakem třícípé hvězdy.

Před 50 lety – 27. července 1960: Dozorčí rada společnosti Daimler-Benz AG povolila zakoupení průmyslového areálu o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních ve Wörthu u Karlsruhe pro plánovanou výstavbu nového montážního závodu pro nákladní vozidla. O pět let později, 14. července 1965, sjelo z výrobního pásu první nákladní vozidlo vyrobené ve Wörthu – Mercedes-Benz LP 608.

Před 20 lety – 18. července 1990: Werner Niefer, tehdy předseda představenstva společnosti Mercedes-Benz AG, položil základní kámen nového závodu v Rastattu. Slavnostní otevření proběhlo v roce 1992.

Srpen

Před 125 lety – 29. srpna 1885: Gottlieb Daimler si nechal chránit patentovým právem svůj „Reitwagen“ (patent č. DRP 36 423, vydán 11. srpna 1886). Zkušební dvoukolový stroj s „motorem na plyn nebo petrolej“, který dosahoval výkonu 0,37 kW, byl prvním motocyklem na světě. V listopadu podnikl Daimlerův mladší syn Adolf první jízdu z Cannstattu do Untertürkheimu a dosáhl rychlosti až 12 km/h.

Před 105 lety – 11. až 17. srpna 1905: První ročník závodu cestovních vozů jižním Německem o délce 937 kilometrů, „Herkomer-Konkurrenz“, skončil trojnásobným vítězstvím Mercedesu: Edgar Ladenburg, Hermann Weingand a Willy Pöge obsadili první tři místa v celkové klasifikaci.

Před 80 lety – 9. a 10. srpna 1930: Rudolf Caracciola zvítězil v mezinárodním závodě do vrchu Klausenpass s vozem Mercedes-Benz SSK v novém rekordu ve třídě sportovních vozů.

Před 65 lety – v srpnu 1945: V závodě Gaggenau byla opět zahájena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 4500 v hmotnostní třídě 4,5 tuny. Do konce roku vzniklo celkem 290 kusů, všechny v nejjednodušším provedení, s jednoduchou kabinu ze dřeva, a dokonce i bez nárazníků.

Před 65 lety – v srpnu 1945: Byla založena projekční skupina pro vývoj Unimogu („Universal-Motor-Gerät“). Na jaře 1947 byl představen první typ U 1.

Září

Před 110 lety – 20. září 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uvedla voštinový chladič (patent č. DRP 122 766) jako důležitý předpoklad pro zvyšování výkonu motorů určených k pohonu automobilů. Jeho základní princip se používá dodnes.

Před 80 lety – 21. září 1930: Po vítězství v závodě Schwabenberg s vozem Mercedes-Benz SSK získal Rudolf Caracciola titul mistra Evropy v závodech do vrchu.

Před 75 lety – v září 1935: Rudolf Caracciola vyhrál s vozy Mercedes-Benz mistrovství Evropy a mistrovství Německa v závodní sezoně 1935.

Před 55 lety – 22. září až 2. října 1955: Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem bylo představeno lehké užitkové vozidlo typu L 319. Bylo to první lehké užitkové vozidlo Mercedes-Benz v poválečném období.

Před 45 lety – 9. září 1965: Delegace společnosti Daimler-Benz AG předala papeži Pavlovi VI. speciální provedení vozu Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet.

Před 45 lety – 16. až 26. září 1965: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila společnost Daimler-Benz novou modelovou řadu vozů vyšší třídy tvořenou typy 250 S, 250 SE, 300 SE (modelová řada W 108) a 300 SEL (W 109). Na výstavišti stály také typy nákladních vozidel LP 810, LP 1013 a LP 1213 ze zcela nové modelové řady středně těžkých bezkapotových nákladních vozidel. Dalšími novinkami byly tahače LPS 2020 se dvěma řízenými nápravami a první bezkapotové sklápěče Mercedes-Benz LPK 608, LPK 1213 a LPK 1620.

Před 25 lety – 12. až 22. září 1985: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem měla premiéru vylepšená a rozšířená výrobní řada osobních vozů. Kromě modernizovaných vozů Třídy S a SL se zcela novou paletou nabízených motorů proběhl na autosalonu debut verze kombi modelové řady 124 a kompaktních modelů 190 E 2.3 a 190 E 2.6. Dále byly představeny systémy jízdní dynamiky ASD (Automatisches Sperrdifferenzial = automatická závěrka diferenciálu) a ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung = regulace prokluzu hnacích kol), jakož i pohon všech kol 4MATIC. Ve světové premiéře byly také vystaveny modely těžkých nákladních vozidel 1635 a 1644, které byly sériově vybaveny novým elektropneumatickým řazením EPS, a nechyběl ani standardní meziměstský linkový autobus O 407 a malý dálkový autobus O 301.

Před 5 lety – v září 2005: Mercedes-Benz představil na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem Třídu S modelové řady W 221. Je to první Třída S s hospodárným hybridním pohonem, který je od roku 2009 nabízen v modelech S 400 HYBRID.

Říjen

Před 100 lety – 28. října 1910: Narodil se Hans Scherenberg, který jako inženýr a později šéfkonstruktér ovlivnil ve společnosti Daimler-Benz vývoj důležitých technických řešení v oblasti motorů, vstřikování benzinu a samočinných převodovek. Scherenberg byl navíc odpovědný za vlastní výzkum koncernu. Zemřel 17. listopadu 2000 ve Stuttgartu.

Před 80 lety – 2. až 12. října 1930: Na Pařížském autosalonu debutoval „velký Mercedes“, Typ 770. Byl to reprezentativní vůz splňující nejvyšší nároky.

Před 60 lety – v říjnu 1950: V závodě Gaggenau byla zahájena sériová výroba vozidel Mercedes-Benz L 6600. Byla to první nová konstrukce těžkého nákladního vozidla značky s třícípou hvězdou od ukončení druhé světové války. O měsíc později následoval autobusový podvozek O 6600, který byl karosován v závodě Sindelfingen.

Před 55 lety – 24. října 1955: Společnost Daimler-Benz AG po mimořádně úspěšné sezóně oznámila, že se v příštích letech stáhne z motoristického sportu. Mercedes-Benz se stal znovu vítězem Formule 1 v hodnocení jezdců a zároveň zvítězil se sportovním vozem 300 SLR také v hodnocení značek mistrovství světa sportovních vozů. Mistrem Evropy cestovních vozů se stal Werner Engel, který tohoto úspěchu dosáhl za volantem modelů 300 SL a 220 a.

Před 20 lety – 4. až 14. října 1990: Mercedes-Benz 500 E (modelová řada W 124) byl představen na Pařížském autosalonu. Vysokovýkonný sedan byl poháněn motorem V8 se zdvihovým objemem 5,0 litru a výkonem 240 kW.

Před 20 lety – v říjnu 1990: Se společností AMG Motorenbau- und Entwicklungsgesellschaft mbH z Affalterbachu byla uzavřena smlouva o spolupráci v oblasti vývoje, výroby, prodeje a servisu osobních vozů a dílů pro osobní vozy.

Před 15 lety – 14. října 1995: Ve francouzském městě Hambach-Saargemünd položili Helmut Werner a Nicolas G. Hayek základní kámen nového výrobního závodu pro vozy smart.

Před 15 lety – 16. října 1995: V Madridu, hlavním městě Španělska, byla zástupcům tisku představena nová modelová řada malých dodávkových vozů Vito, které vyrábí severošpanělský závod Mercedes-Benz Vitoria. V březnu 1996 následovalo uvedení na německý trh, kde Vito nahradilo řadu MB 100 D.

Listopad

Před 120 lety – 28. listopadu 1890: Notářským ověřením ve Stuttgartu došlo k oficiálnímu založení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Již 14. března uzavřeli Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer a Wilhelm Lorenz smlouvu o smlouvě budoucí.

Před 110 lety – 22. listopadu 1900: Byl vyroben první Mercedes 35 PS. Díky mnoha technickým řešením se stal praotcem moderního automobilu.

Před 100 lety – 12. listopadu 1910: Závod o Velkou cenu Ameriky v Savannah, Georgia (USA), skončil dvojnásobným vítězstvím vozů Benz. David-Bruce Brown a Victor Hémery přejeli cílovou čáru se sekundovým odstupem. Jejich závodní vozy vycházely z typu Benz Grand Prix 1908.

Před 75 lety – v listopadu 1935: Dokončením deseti vozů Mercedes-Benz s motorem vzadu Typu 130 v Dánsku začala výroba osobních vozů Mercedes-Benz v zahraničí.

Před 65 lety – v listopadu 1945: Společnost Daimler-Benz obdržela od Spojenců povolení k výrobě modelu Mercedes-Benz 170 V (modelová řada W 136 I) v provedeních valník, skříňová dodávka a ambulantní vůz.

Prosinec

Před 100 lety – 3. až 18. prosince 1910: Na Pařížském autosalonu představila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft landaulet se šoupátkovým motorem systému Knight bez ventilů. Sériová výroba prvního vozu poháněného tímto motorem, Typu 16/40 PS, byla zahájena počátkem roku 1911.

Před 50 lety – 17. prosince 1960: Fritz Könecke, předseda představenstva společnosti Daimler-Benz AG, předal papeži Janu XXIII. speciální prodloužené provedení vozu Mercedes-Benz 300 d Landaulet.

Před 40 lety – 12. prosince 1970: V Untertürkheimu byla zástupcům tisku představena první generace protiblokovacího brzdového systému ABS pro osobní vozy, vyvinutá ve spolupráci se společností Teldix.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První zcela elektrická nákladní vozidla ze sériové výroby – FUSO eCanter – předána zákazníkům v Evropě

První zcela elektrická nákladní...

Prvními zákazníky v Evropě, kteří si objednali FUSO eCanter, jsou globální logistické společnosti DHL, DB Schenker, Rhenus a Dachser Daimler Trucks předal 14. prosince 2017 první nákladní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Německý Daimler předal 140 autobusů značky Setra koncernu ICOM transport

Německý Daimler předal 140 autobusů...

Úspěšná spolupráce českého dopravního koncernu ICOM transport a německého Daimleru pokračuje. Slavnostní předání 140 autobusů nové generace – Setra S 415 LE business – proběhlo 6....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autosalon Paříž 2014 – videopřehled zásadních novinek (přůběžně aktualizováno)

Autosalon Paříž 2014 –...

Jsme hrdí na to, že jako jediný český internetový portál o automobilech vám můžeme nabídnou ten největší videopřehled novinek z Autosalonu v Paříži 2014 od celkem 26 různých automobilek....