Už více než čtyři desítky let slouží zákazníkům ve všech koutech naší planety nenáročné a extrémně spolehlivé dodávky, minibusy, praktické valníky a další verze řady VW Transporter/Caravelle. Za tu dobu se jich vyrobilo hodně přes osm milionů a skutečně jen těžko by šlo najít jiný vůz, který se díky své všestrannosti stal v řadě zemí stal doslova legendou.
VW Transporter 2.5 TDI syncro – novinka v nabídce dovozce užitkových automobilů Volkswagen – v sobě spojuje hospodárný provoz, daný použitím mimořádně úsporného vznětového motoru TDI s přímým vstřikem a výborné jízdní vlastnosti, za který vůz vděčí propracovanému zavěšení a pohonu všech kol.
TDI: Výkon a hospodárnost
Pětiválcový motor 2.5 TDI je se svými 75 kW (102 k) vůbec nejvýkonnějším vznětovým motorem, který Volkswagen pro řadu Transporter nabízí. Především díky mohutnému točivému momentu 250 Nm, který je k dispozici už od 1900 min-1, je jízda s novým modelem velmi dynamická, a to i při plném zatížení. Nejvyšší rychlostí 155 km/h nový VW Transporter 2.5 TDI syncro výrazně překonává většinu svých konkurentů. Rozdílem třídy pak TDI motor vítězí při sledování spotřeby: V průměru si totiž řekne jenom o 9,6 litru nafty na 100 km jízdy a při polovičním zatížení a jízdě konstantní rychlostí 90 km/h činí spotřeba dokonce pouhých 7 l/100 km. Na jedno naplnění nádrže tak lze s Volkswagenem Transporter 2.5 TDI syncro ujet až 1000 km.
TDI motor ve Volkswagenu Transporter šetří nejenom peněženku řidiče, ale i životní prostředí: Díky standardní montáži oxidačního katalyzátoru plní tato verze s rezervou i ty nejpřísnější exhalační limity.
Koroze nemá šanci
Uživatelé Volkswagenů Transporter, tedy i novinky s pohonem všech kol, se nyní mohou spolehnout také na prodlouženou záruku proti prorezivění. Díky částečnému pozinkování karoserie si mohl výrobce dovolit prodloužit garanci proti korozi ze šesti na osm let. Vzhledem k příslovečné spolehlivosti se tak nové Transportery stanou výhodnou investicí skutečně na dlouhé roky.
Užitečná hmotnost nového Transporteru 2.5 TDI syncro činí (podle provedení) 810 až 1090 kg a tento vůz může tahat přívěsy o hmotnosti až 2000 kg. Vysoký výkon motoru a pohon všech kol propůjčují Transporteru 2.5 TDI syncro bezkonkurenční – šedesátiprocentní – stoupavost. K vynikající ovladatelnosti přispívají i kotoučové brzdy také na zadní nápravě, čímž Volkswagen opět potvrdil svůj technický náskok před konkurencí. Brzdový okruh lze navíc vybavitprotiblokovacím systémem brzd ABS.
Jak pracuje syncro ?
Permanentní pohon všech kol zavedl Volkswagen poprvé v roce 1983 právě u řady Transporter. Teprve o něco později se náhonu na všechna kola dočkal i VW Golf. Progresivní systém, u kterého se na místě mezinápravového diferenciálu a současně ve funkci jeho závěry objevila viskózní spojka, dostal označení syncro.
Jedná se v podstatě o uzavřenou lamelového spojku s náplní silikonového oleje. Zjednodušeně řečeno: rozdílnými otáčkami vnějších a vnitřních lamel se silikonový olej tvořící náplňspojky zahřívá a houstne. Navíc v tělese spojky stoupá tlak. Vznikají tak podmínky pro přenos točivého momentu, které se dají konstrukčně ovlivňovat jak tvarem lamel, tak množstvím použité kapaliny.
Dojde-li tedy za jízdy k většímu rozdílu v počtu otáček kol přední a zadní nápravy – přední kola začínají prokluzovat – začne viskózní spojka téměř okamžitě přenášet větší část hnacích sil na zadní kola a během několika desetin sekundy se poměr přenášených sil na obě nápravy dostane až na poměr 60:40. Díky tomu vůz bezpečně zdolá i mimořádně obtížně sjízdné úseky a jízda je samozřejmě mnohem jistější a bezpečnější. Protože viskózní spojka zabraňuje protáčení kol, má zároveň funkci závěry mezinápravového diferenciálu.
Motor | vznětový s přímým vstřikem paliva 2.5 TDI |
Objemcm3 | 2459 |
VýkonkW(k)/min-1 | 75 (102)/3500 |
Nejvyšší točivý moment N.m/min-1 | 250/1900-2300 |
o spotřeba dle normy EC (l/100 km) | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 155 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 18,4 |
Pohonné ústrojí | Stálý pohon všech 4 kol s viskózní spojkou, systém syncro |
Pozn. Všechny údaje verzi skříň a kombi s manuální převodovkou
převzato z VOLKSWAGEN magazínu léto ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií