VW Touran a VW Golf dostávají převodovku DSG

Automatická přímo řazená dvouspojková převodovka DSG kombinuje výhody manuálních a automatických převodovek

VW Touran a VW Golf dostávají převodovku DSG

Dvojice spojek zaručuje mimořádně rychlé řazení. Revoluční dvouspojkovou převodovku DSG, která vnáší novou kvalitu do procesu řazení rychlostních stupňů, nyní dostávají i velkosériově vyráběné modely Golf a Touran poháněné turbodiesely 1.9 TDI/77 kW (105 k) a 2.0 TDI/103 kW (140 k). Poprvé se tato převratná technologie objevila v polovině roku 2003 jako exkluzivní doplněk sportovního modelu Golf R32 poháněného motorem o výkonu 177 kW/241 k.

Řazení rychlostí blesku


Tradiční slabinou konvenčních automatických převodovek jsou časy pro přeřazení – během prodlevy při změně rychlostních stupňů se přerušuje tok výkonu motoru ke kolům, což se samozřejmě negativně projevuje na komfortu, dynamice i stabilitě jízdy. Další nevýhodou je malá účinnost hydrodynamického měniče. Obě tyto nectnosti unikátní automatická převodovka DSG automobilky Volkswagen ve spojení s výkonnými a zároveň hospodárnými motory TDI dokonale eliminuje.


Hlavní tajemství přímo řazené dvouspojkové šestistupňové automatické převodovky DSG se ukrývá v její koncepci – v principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem i výstupem, přičemž jedna část převodovky ovládá sudé rychlostní stupně, druhá pak liché stupně plus zpátečku. Klíčovým prvkem převodovky DSG je však speciální dvojitá spojka. Díky této hydraulicky ovládané spojce mohou být v převodovce zařazeny dva rychlostní stupně najednou (jeden v „liché“ sekci, druhý v „sudé“), výkon se ovšem přenáší pouze částí se sepnutou spojkou, zatímco předvolený rychlostní stupeň za rozepnutou spojkou pouze čeká na svoji aktivaci. K té dochází velmi jednoduše – ve stejný okamžik hydraulický ovládací píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně se sepne do této chvíle prokluzující spojka. Tím dojde k faktickému přeřazení – předvolený rychlostní stupeň se dostává do záběru. Celá akce přitom trvá řádově jen tisíciny sekundy, je tedy mnohonásobně rychlejší, než změny rychlostního stupně u konvenční automatické převodovky.


Hlavní výhodou „střihového“ řazení převodovky DSG je prakticky nepřerušovaný tok tažné síly během přeřazení, změny rychlostních stupňů neprovází žádné škubnutí či zhoupnutí, kritizované u běžných automatických převodovek. Určit optimální okamžik pro přeřazení je úkolem pro elektronickou řídicí jednotku, která bere v úvahu celou řadu parametrů, především otáčky motoru, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu.


Automatická převodovka DSG řidiči neupírá ani radost z manuálního řazení rychlostních stupňů – řidič může aktivně měnit rychlosti i jednoduchým „ťukáním“ do volící páky řazení na středovém tunelu směrem dopředu a dozadu.

Skvělá efektivita


Díky tomu, že u převodovky DSG zcela odpadá tradiční hydrodynamický měnič na vstupu, ve kterém vždy dochází k určitému prokluzu, je její účinnost prakticky srovnatelná s moderními manuálními převodovkami. O efektivitě práce převodovky DSG svědčí nejlépe čísla:


Volkswagen Touran poháněný motorem 1.9 TDI/77 kW vybavený manuální šestistupňovou převodovkou jede až 179 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 13,2 s. Modely s převodovkou DSG se stejným motorem mají maximální rychlost 177 km/h a ke sprintu z 0 na 100 km/h potřebují stejných 13,2 s. Touran s větším motorem 2.0 TDI/103 kW a manuální šestistupňovou převodovkou jede až 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 10,2 s, verze tohoto motoru s převodovkou DSG si ve stejných disciplínách připisuje výkony 197 km/h a 10,6 s.


Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG dosahuje maximální rychlosti 185 km/h. Ten samý model s tradiční manuální převodovkou je rychlejší jen o 2 km/h. Zrychlení obou verzí je téměř identické: Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,2 s, zatímco model se stejným motorem a manuální šestistupňovou převodovkou zvládá stejnou disciplínu za 11,1 s, verze s pětistupňovým manuálem za 11,3 s.


Podobné srovnání platí i pro modely Golf poháněné motorem 2.0 TDI/103 kW: Maximální rychlost vozů s převodovkou DSG činí 201 km/h, v případě modelů s manuální šestistupňovou převodovkou je to 203 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí obě verze za stejnou dobu – za 9,3 s.


Modely s převodovkou DSG vynikají i hospodárností – zatímco konvenční automatické převodovky s hydrodynamickým měničem zvyšují poměrně výrazně spotřebu paliva, kombinovaná spotřeba modelu Touran 1.9 TDI s převodovkou DSG činí jen 6,0 l/100 km, přičemž model s manuální převodovkou je jen o 0,1 l/100 km úspornější. Silnější provedení s motorem 2.0 TDI a manuálem spotřebuje v průměru 6,0 l/100 km, verze s převodovkou DSG 6,5 l/100 km.


Obecně se dá konstatovat, že vozy s automatickou převodovkou DSG mají v běžném provozu téměř stejnou spotřebu jako stejné modely s manuálními převodovkami, zatímco oproti vozům s konvenčními automatickými převodovkami jsou verze DSG asi o 20 % hospodárnější. Díky všem uvedeným přednostem je převodovka DSG považována za nástroj usmíření dosud rozdělených táborů vyznavačů „automatů“ a manuálně řazených převodovek.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Amarok jako kempovací vůz se střešním stanem a hardtopem

Nový Amarok jako kempovací vůz se...

Volkswagen Užitkové vozy představuje na veletrhu Caravan Salon přestavbu modelu Amarok PanAmericana. Tento speciální pick-up byl upraven společností Genesis Import. Vznikl tak dokonalý automobil pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra nové Californie CONCEPT

Světová premiéra nové Californie CONCEPT

Na veletrhu Caravan Salon v Düsseldorfu Volkswagen Užitkové vozy ve světové premiéře představuje téměř sériovou podobu nového vozu California – California CONCEPT. Je ztělesněním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Multivan za milion: Počet legendárních MPV je ale omezený

Multivan za milion: Počet legendárních...

Na jízdu do budoucnosti za volantem modelu Volkswagen Multivan se mohou čeští zákazníci vydat již za 999 000 Kč včetně DPH, pokud využijí množstevně omezenou nabídku modelu Multivan 1.5 TSI....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Volkswagen Touareg lze už objednávat. Základní cena startuje na 1 699 900 Kč

Nový Volkswagen Touareg lze už...

Volkswagen spustil na českém trhu předprodej modernizovaného modelu Touareg. Oblíbené luxusní SUV vyráběné v Bratislavě nabízí nejnovější technologie a zdokonalený prémiový design, díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropská premiéra na VW Bus Festivalu: ID. Buzz s dlouhým rozvorem přijíždí

Evropská premiéra na VW Bus Festivalu:...

Víkendový VW Bus Festival v Hannoveru zažije dvě hvězdy na jednom pódiu. Herec Ewan McGregor na něm totiž představí ikonický ID. Buzz s dlouhým rozvorem a prostorem pro až sedm osob. Bude to...