První byl Golf III 2.8 VR6
– a druhý, v česku velmi oblíbený, Golf IV 1.9 TDI. S oběma jsem byl spokojený, ale vždycky jim k dokonalosti něco chybělo. Proto jsem byl zvědavý na poslední generaci lidového vozu.
Při pohledu na nový Golf
– musím říct, že je to dle mého názoru nejhezčí (sériový) golf, který kdy automobilka vyrobila. Není snad nic, co bych vozu vytknul. Bílá mu neskutečně sluší a hezké jsou i příplatkové sedmnáctipalcové ráfky. VW přitom nezkoušel žádné designové výstřelky, ale sází pěkně na jistotu. To se mi u tak tradičního modelu, jakým Golf bezesporu je, moc líbí.
A co platí o exteriéru, dá se říci i o interiéru.
Předchozí generace byly stále takové jako bez nápadu. Klasicky německy strohé, ale na druhou stranu plně funkční a poctivě udělané. Jenže interiér nového Golfu je opravdu snad nejhezčí, který během sedmi generací spatřil světlo světa. Šmrnc mu ještě dodává příplatkové lesklé obložení.
Dobrý je i multimediální systém s pětipalcovým dotykovým displayem. Ten poskytuje nejen informace o stavu vozidla, ale můžete si přes něj i vašeho Golfa nastavit: vypnout zapnout protiprokluz, nastavit osvětlení, zamykání apod. Pokud si ho propojíte přes bluetooth s mobilním telefonem, můžete listovat telefonním seznamem, volat nebo poslouchat hudbu, kterou v mobilu máte. Navíc, řada informací je dostupná i na menším displayi uprostřed přístrojového štítu mezi rychloměrem a otáčkoměrem.
V interiéru se cítíte velmi komfortně. V polokožených sedačkách se sedí dobře i díky nastavitelné délce sedáku. Budu se opakovat, ale opět: tahle křesla patří k těm lepším, které kdy Golf nabízel. Mají i „masážní funkci“. Za příplatek vás může masírovat bederní opěrka. Pomocí jednoduchého pohybu, kdy se postupně zasouvá, vysouvá a pohybuje pár centimetru nahoru a dolů, pomůže od strnulosti zad. Trošku mě zarazilo použití elektronické ruční brzdy. Absence té manuální sice může mrzet různé „závodníky“, ale já jsem si na ni zvykl docela rychle a méně zkušení řidiči ocení i asistenta na rozjezd do kopce.
Konstruktéři sedmé generace populárního vozu odvedli dobrou práci i v aerodynamickém tunelu. I při rychlostech nad maximální povolenou rychlost na českých dálnicích neproniká do interiéru téměř žádný hluk.
A tím se dostáváme k tomu, jak golf jezdí.
Náš testovací vůz měl pod kapotou benzínovou „jedna čtyřku“ s turbem a výkonem 103 kw (140 koní). Tento motor byl navíc vybaven systémem „odpojování“ válců. Zjednodušeně řečeno, pokud pojedete s lehkou nohou na plynu, systém pozná, že nepotřebujete plný výkon a do dvou válců ze čtyř prostě nepůjde palivo. VW si od toho slibuje spotřebu menší o téměř půl litru.
Podle údajů výrobce by měla být průměrná spotřeba 5.8 litrů na sto kilometrů. Moc se mi jí nechtělo věřit, a tak jsem opět zkusil svůj testovací okruh s mixem zaplněného velkoměsta, dálnice a cest prvních tříd.
Vynuloval jsem počítadlo a vydal se na téměř 170 km dlouhou cestu. Snažil jsem se nebýt brzdou provozu, ale zároveň nepřekračovat zbytečně rychlostní limity. A výsledek? 6.2 l na 100km což je i tak skvělé číslo. S lehčí nohou na plynu by se dalo jet i s menší spotřebou, ale 1,4 turbo poskytuje slušný zátah na jakýkoliv rychlostní stupeň (i na šestku při dálničních rychlostech) a rád jsem ho využíval.
Až potud to vypadá, že Golf sedmé generace je dokonalé auto.
Skvěle vypadá zvenku i zevnitř, dobře jezdí a moc „nežere“, jenže je tu jedno velké ALE¨.
Při přejezdu nerovností, kterých na našich drahých cestách není málo, mlátí hlavně zadní víceprvková náprava. Prostě je hlučná. Možná to byla chyba jen našeho testovacího vozu, možná za to může příplatkový sportovní podvozek, ale i moje soukromá deset let stará alfa romeo tlumí nerovnosti podstatně lépe. A to golf stojí v naší výbavě přes 550.000 Kč. U auta za takovou cenu bych něco podobného nečekal. Ještě mě napadly dva důvody. Buď předchozí novináři vůz (během necelých 15.000 km) zničili, nebo za to může zadní „podlaha“ v zavazadlovém prostoru. Abych druhou možnost vyloučil, zatížil jsem ji plnými kufry, ale ani to nepomohlo.
Druhou negativní věcí byla poměrně malá palivová nádrž – jen na 50 litrů. Při delších cestách tak musíte častěji tankovat. Ale to už je jen taková malá kaňka.
Škoda, nebýt těchto „chyb“ dostal by ode mne Golf maximální hodnocení. Ale i tak je to pořád skvělé auto a svého kupce si určitě najde. Vždyť u nás je to stále jedno z nejoblíbenějších aut. Benzínová 1.4 Turbo je skvělým kompromisem mezi výkonem a spotřebou. Nemáte-li rádi naftu, ale přitom chcete jezdit relativně úsporně, je to dobrá volba. Jízdní vlastnosti jsou dlouho neutrální, a kdo chce sportovnější svezení, zvolí silnější motor.
Konkurencí novému Golfu
– je hlavně Škoda Octavia, která sice nabízí o něco horší jízdní vlastnosti – hlavně kvůli zadnímu převisu – ale naopak má díky němu větší kufr.
Konkurencí koncernovým vozům ale pak může být nenápadný Hyundai i30. Ten u českých zákazníků boduje hlavně cenou poměrem k výbavě.
model | VW Golf 1,4 T ACT | Škoda Octavia 1,4 T | Hyundai i30 1,6 GDI |
objem | 1 395 ccm | 1 395 ccm | 1 591 ccm |
max.výkon | 103 kW | 103 kW | 99 kW |
při | 6 000 ot/min | 6 000 ot/min | 6 300 ot/min |
max.toč.moment | 250 Nm | 250 Nm | 164 Nm |
při | 1 500 – 3 500 | 1 500 – 3 500 | 4 850 |
převodovka | 6st. manuální | 6st. manuální | 6st. manuální |
max. rychlost | 212 km/h | 215 km/h | 195 km/h s omezovačem |
zrychlení 0-100 km | 8,4 s | 8,4 s | 9,9 s |
spotřeba na 100 km | |||
město | 6,4 l | 6,7 l | 7,7 l |
mimo město | 4,5 l | 4,9 l | 4,6 l |
kombinace | 5,2 l | 5,5 l | 5,7 |
objem nádrže | 50 l | 50 l | 53 l |
rozměry | |||
délka | 4 255 mm | 4 659 mm | 4 300 mm |
výška | 1 799 mm | 1 814 mm | 1 780 mm |
šířka | 1 452 mm | 1 461 mm | 1 470 mm |
rozvor náprav | 2 637 mm | 2 686 mm | 2 650 mm |
hmotnost | |||
pohotovostní | 1 293 kg | 1 255 kg | 1 268 kg |
užitečná | 487 kg | 625 kg | 552 kg |
objemy kufru | |||
základní | 380 l | 590 l | 398 l |
maximální | 1 280 l | 1 580 l | 1 316 l |
ceny | |||
motor a výbava | 1,4 TSI Comfortline | 1,4 TSI Ambition | 1.6 GDI Trikolor |
Cena s DPH | 440 900 Kč | 459 900 Kč | 345 990 Kč |
Golf ale nebude tak rychle ztrácet na hodnotě a image jejich majitele je v České republice také jiná.
Viktor Tamayo, Periskop
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií