Jen těžko se dá věřit, že Volkswagen, dlouholetá evropská „jednička“ automobilového trhu, která svými modely pokrývá extrémně široké spektrum segmentů, si až do roku 1961 vystačil s jediným osobním modelem-legendárním VW Broukem! Vždyť dnes „osobní“ modelové portfolio automobilky sahá od ultrakompaktního modelu Lupo přes bestsellery Golf a Passat až k příjemně výstřednímu modelu New Beetle nebo sedmimístnému velkoprostorovému modelu Sharan. A na dveře už klepe velká prestižní limuzína a není také žádným tajemstvím, že se Volkswagen chystá i do terénu… Ani to však nebude znamenat konec expanze: Na podzimním autosalonu v Tokiu se jednou z nejobdivovanějších hvězd stal supersportovní Volkswagen W12 Coupé, který je už prakticky připravený pro zavedení do sériové výroby.
Nejvýraznějším stylistickým prvkem jsou asi dopředu výklopné „křídlaté“ dveře nebo průhledný kryt motoru. Design 4550 mm dlouhého, 1920 mm širokého a jenom 1100 mm vysokého dvousedadlového kupé bere dech, a zrovna tak berou dech jeho výkony: Z klidu na 100 km/h to jenom 1200 kg vážící Volkswagen W12 Coupé zvládá v čase pod 3,5 s a jeho maximální rychlost přesahuje 350 km/h!
Za tyto výkony fascinující supersport vděčí především svému unikátnímu zážehovému motoru W12, v jehož dvanácti válcích o celkovém objemu šest litrů se ukrývá 440 kW/600 k výkonu. Koho snad zajímá točivý moment, může si poznamenat: 620 Nm při 5800 min ‚. Ne, opravdu to není chyba: 620 Nm! Na fantastických parametrech motoru má velkou zásluhu variabilní časování celkem 24 sacích a 24 výfukových ventilů.
Mohutný výkon dvanáctiválce, který vznikl spojením dvou vidlicových šestiválců (proto to netradiční písmeno „W“ v označení motoru), se přenáší – jak se na ryzí supersport sluší a patří pouze na zadní kola. Nejenom tím ovšem Volkswagen W12 Coupé hodně připomíná závodní speciály, jsou tu i další stigmata: podélně orientovaný motor umístěný uprostřed vozu, teprve za ním uložená přímo řazená šestistupňová sekvenční převodovka, zatížení předních a zadních kol v poměru 50:50… Přenést obrovský výkon motoru na vozovku je ve finále úkolem pro speciálně konstruovaná devatenáctipalcová kola z lehkého magnézia, na která jsou obuty pneumatiky rozměru 275/40 ZR. Vpředu má Volkswagen W 12 Coupé jen o maličko užší pneumatiky rozměru 255/35 ZR. O krocení výkonného supersportu se starají kotoučové brzdy Brembo, do jejichž hydraulického okruhu je zařazený elektronický stabilizační systém ESP, elektronická závěra diferenciálu a protiprokluzové zařízení.
Dvousedadlový Volkswagen W12 Coupé jednoznačně patří mezi tzv. „vozy snů“. Nadšené přijetí, kterého se tomuto modelu na autosalonu v Tokiu dostalo, však dává tušit, že tento model nemusí zůstat jen snem…
Volkswagen magazín – zima 2001
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií