
Velké překvapení si přichystalo vedení společnosti Volkswagen AG pro 42. valnou hromadu, která se konala 15. dubna v německém Hamburgu. Akcionářům se tam poprvé představil malý dvoumístný unikátní prototyp tzv. „litrového“ automobil, s kterým Ferdinand Piëch na 230 km dlouhé trase docílil průměrné spotřeby jen 0,89 l/100 km při průměrné rychlosti 75 km/h.
Cílem konstruktérů automobilky Volkswagen bylo připravit vůz, který sice spotřebuje jen jediný litr paliva na 100 km jízdy, ale přitom tato mimořádná hospodárnost nebude vykoupena slabinami v bezpečnosti, jízdních vlastnostech nebo ovladatelnosti vozu. Výsledkem jejich snažení je lehký malý vůz, který se mnohem více podobá kompaktnímu sportovnímu automobilu než obvykle nepříliš pohledným výzkumným prototypům.
Návrháři kladli velký důraz na aerodynamiku. Proto tvary laminátové karoserie 3,65 m dlouhé a jen 1,25 m široké a 1,11 m vysoké pečlivě ladili ve větrném tunelu. Karoserie je natažena na prostorový rám vozu, který není vyrobený z hliníku, ale z ještě lehčího magnézia. Ve snaze docílit skutečně co nejnižší hmotnosti šli konstruktéři dokonce tak daleko, že karoserii prototypu neopatřili ani obvyklým lakem. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu cd / čelní plocha je 0,159 / 1.0 m2..Rozchod kol vpředu je 100 cm a vzadu 81 cm, rozvor 221 cm. Pneumatiky přední jsou 95/80 R16 a zadní 115/70 R16.
„Litrový“ Volkswagen je poháněný jednoválcovým tří ventilovým vznětovým motorem zdvihového objemu 0,3 l uloženým napříč před přední nápravou. Blok i hlava motoru jsou vyrobeny jako hliníkový monoblok. Nepřeplňovaný vznětový motor vybavený systémem vysokotlakého přímého vstřikování paliva má výkon 6,3 kW (8,5 k) při 4000 min-1 a nejvyšší hodnotu točivého momentu 18,4 Nm dociluje při 2000 min-1. I tento skromný výkon propůjčuje jen 290 kg těžkému prototypu překvapující vitalitu – jeho maximální rychlost činí 120 km/h. Průměrná spotřeba paliva leží pod hranicí 0,99 l/100 km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 6,5 l tedy úsporný prototyp ujede asi 650 km.
Omezený vnitřní prostor litrového prototypu nedovolil využití konvenční převodovky, konstruktéři proto připravili kompaktní šestistupňovou automatizovanou převodovku, která se ovládá otáčivým knoflíkem z interiéru. Experimentální model vyjíždí na velmi lehkých šestnáctipalcových kompozitových kolech obutých do pneumatik s velmi nízkým valivým odporem. Interiér prototypu je řešený poměrně jednoduše, je však plně funkční a nabízí dostatek prostoru pro dvě za sebou sedící osoby. Přístup do vozu usnadňuje do boku odklápějící se překryt kabiny. Mimořádně lehké magnézium našlo své uplatnění i v konstrukci pohodlných sedadel s příjemným textilním čalouněním. Pod samostatným krytem v zadní části vozu se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 80 l. Couvání usnadňuje speciální mikrokamera. Přesto, že konstruktéři šetřili každým gramem, má hospodárný prototyp značky Volkswagen např. protiblokovací systém brzd ABS, elektronický stabilizační systém ESP nebo airbag ve volantu. Propracovaná konstrukce a deformační prvky v přední části vozu zaručují ochranu při nárazu a převrácení srovnatelnou se závodními vozy kategorie GT.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií