První zkušební jízdy demonstrovaly vysoký potenciál nové technologie automobilky Volkswagen, která dokáže významně redukovat emise oxidů dusíku.
Zkušební Volkswagen Jetta vyjel s novým dvoulitrovým vznětovým motorem se systémem přímého vstřikování Common Rail osazeným katalyzátorem se zachycovačem NOx, který splňuje kalifornské emisní standardy „Tier 2/Bin 5“ považované za nejpřísnější na světě. Sériová výroba těchto „čistých turbodieselů“ bude v USA zahájena během roku 2008.
Hlavním myšlenkou celého konceptu je redukce oxidů dusíku ve výfukových plynech. Inženýři z Wolfsburgu tohoto cíle dosáhli díky úpravám motoru a použití následné čisticí technologie. Výsledkem je 90% snížení emisí oxidu dusíku.
Drastická redukce NOx byla nutná pro to, aby nový vznětový motor splnil normu „Tier 2/Bin 5“, která platí v Kalifornii a čtyřech dalších státech na severozápadu USA (Massachusetts, New York, Vermont a Maine) a limituje emise oxidů dusíku na 70 gramů na jednu míli. Volkswagen proto vyvinul dva systémy ve výfukovém ústrojí napojené na oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Nová technologie katalyzátoru se zachycovačem NOx, v němž jsou jako houba velmi efektivně absorbovány oxidy dusíku, se v současnosti testuje pro modely menší než je Passat. Systém je díky managementu motoru neustále bez vědomí řidiče čištěn, stejně jako je tomu u filtru pevných částic.
Větší a těžší modely disponují systémem „Selective Catalytic Reduction (SCR)“. Jeho základem je roztok (např. AdBlue), který se nachází v přídavné nádrži a z 32,5 % se skládá z močoviny. Tento roztok je průběžně, v množství úměrném množství výfukových plynů, vstřikován do výfukového systému před katalyzátor SCR.
Močovinový roztok se v horkém výfukovém plynu přemění na čpavek, který pak v katalyzátoru reaguje s oxidem dusíku, jenž rozloží na dusík a vodu. Narozdíl od čistého čpavku roztok AdBlue není toxický a je biologicky odbouratelný. Automobilka Volkswagen má v plánu do vozů instalovat takovou přídavnou nádrž, ve které by náplň bez problémů vydržela vzdálenost mezi dvěmi pravidelnými servisními prohlídkami. Podle amerických předpisů pak celý systém musí být plně funkční na nejméně 150 000 mil.
BlueTec je společný projekt německých výrobců automobilů Volkswagen, Audi a DaimlerChrysler, který má za cíl zavést na americký trh větší množství vznětových motorů. Účastníci na projektu BlueTec jsou přesvědčeni, že dieselový motor je pro budoucí používání automobilů čistou alternativou s nízkou spotřebou. Každý z výrobců pracuje na vlastních technických řešeních, jak splnit nejpřísnější emisní standardy, a plánuje je také nezávisle nabízet na trhu. Automobilka Volkswagen je ve Spojených státech s více než 800 000 prodanými vozy se vznětovým motorem dieselovým průkopníkem.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií