Modelová řada Polo patří k velmi úspěšným členům rodiny koncernu Volkswagen – od uvedení její první generace našlo své majitele více než sedm milionů těchto kompaktních vozů, z toho jenom předchozí třetí generace si připsala více než tři miliony zákazníků.
Nové VW Polo na mně zapůsobilo svým sympatickým, osobitým a elegantním designem. Vysloveně přátelský dojem umocňují kulaté světlomety a celkové řešení přídě vozu. Třetí boční okénka více prosvětlily interiér vozu a současně umožňují i lepší výhled z vozu dozadu. Kladně lze hodnotit i lišty nejen na předním a zadním nárazníku, ale především na bocích, které rozhodně ochrání poškození vozu zejména při parkování.
Po usednutí za volant jsem byl překvapen jeho prostorným interiérem. Je to díky také skutečnosti, že nové Polo je oproti předcházejícímu modelu nejen o 15 cm delší a o 5 cm vyšší, ale že konstruktéři lépe využili vnitřní prostor k získání dostatečného místa pro cestující jak vpředu tak i vzadu. K umožnění zvětšení vnitřního prostoru přispělo i to, že nové Polo má zvětšený rozvor náprav i rozchod předních kol. Zvýšení prostoru ve výši loktů bychom jistě uvítali, ale musíme si uvědomit, že Polo patří do třídy malých vozů, který jinak svým vnitřním prostorem se velmi blíží anebo je dokonce srovnatelný s některými modely třídy vyšší. Pohodlná sedadla jsou anatomicky dobře tvarovaná a mají i dobré boční vedení. Možnost výškového seřízení sedadla má nejen řidič, ale i jeho spolujezdec. Přístup do vozu je díky většímu úhlu otevření dveří jak vpředu tak vzadu velmi dobrý a též aretace robustních dveří při otevření je vysoce účinná.
Palubní deska a rozmístění sdělovačů i ovládačů je provedeno podle všech ergonomických zásad. Jedinou výtku bych vznesl proti modrému osvětlení přístrojů. Při dotazech řidičům jsem však zjistil, že řadě řidičům toto osvětlení vůbec nevadí. Čtyřramenný volant je výškově i podélně seřiditelný. Ve voze je řada praktických odkládacích prostor včetně nové odkládací poličky probíhající pod celou délkou palubní desky.. Zavazadlový prostor oproti předcházejícímu modelu je o 10 % zvětšený, jeho objem je 270 litrů, sklopením zadního sedadla lze jej zvýšit až na 1030 litrů. Zřejmě vzhledem k záměru konstruktérů zachovat vysokou pevnost karoserie, je třeba při nakládání zavazadel překonat vyšší práh nákladového prostoru. Jinak zavazadlový prostor je vhodně rozměrově dimenzován, což umožňuje praktické složení dopravovaného nákladu.
Testovaný model Pola měl tříválcový benzinový motor objemu 1,2 l o výkonu 40 kW (55 k) při 5400 ot/min. Nejvyšší hodnoty točivého momentu 106 Nm dosahuje motor při 3000 ot/min. I malý objem motoru mně umožňoval svižnější jízdu. Musel jsem však přirozeně využívat otáčky motoru nad 2500. Při zatížení čtyřmi osobami samozřejmě byla akcelerace výrazně nižší. Při častějším řazení jsem však s Polem dociloval poměrně slušnou průměrnou rychlost. Velmi kladně hodnotím nízkou hladinu hluku v interiéru vozu. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny. Mnou docílená průměrná kombinovaná spotřeba při testování 6,1 litru na 100 km byla pouze o 0,1 l vyšší než udává výrobce – musím ale podotknout, že jsem jezdil převážně se čtyřmi osobami se zavazadly a na poměrně dosti členěném terénu.
Při testování se mně potvrdila vysoká kvalita konstrukčního řešení podvozku. Řízení je přesné, převodovka se vhodně odstupňovanými stupni se lehce řadí, pérování vozu i na méně kvalitnějších silnicích je dobré, boční náklon je znatelný až při razantnějším průjezdu ostrých zatáček ve vyšších rychlostech. Brzdy jsou účinné a jejich účinnost neklesá ani při opakovaném delším brždění.
Bezpečnostní výbava obsahuje nově řešené čelní airbagy, na přání lze získat boční airbagy a i průběžné hlavové airbagy. Všechny verze mají standardně na zadních sedadlech kotevní úchyty systému ISOFIX pro bezpečné upevnění dětských sedaček. Na přání je možné získat také zadní sedadlo s integrovanou dětskou sedačkou. Pokud chce řidič instalovat dětskou sedačku na sedadlo předního spolujezdce, může čelní airbag na straně spolujezdce jednoduše deaktivovat otočením klíčku v zámku ukrytém v palubní schránce. Jsou-li airbagy na straně spolujezdce vyřazeny z činnosti, upozorňuje na to rozsvícená kontrolka ve střední části palubní desky.
Cena testovaného modelu pětidveřového Pola ve stupni výbavy Comfortline včetně radia „beta“ je 328 500 Kč. Výbava Comfortline je bohatá, obsahuje mimo jiné airbag řidiče a spolujezdce, centrální zmykání, elektrické ovládaná přední okna, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, posilovač řízení, stěrač zadního okna s intervalovým cyklovačem, dělené zadní sedadlo a mlhovky.
Na plně galvanizovanou karoserii poskytuje Volkswagen dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Nové Polo vyniká také velmi nízkými nároky na údržbu. Nově se pro model Polo zavádějí prodloužené proměnlivé servisní intervaly. Pro benzinové modely platí, že krajní mez pro uskutečnění servisní prohlídky činí až 30 000 km, resp. dva roky. Na přesný okamžik přistavení vozu k servisní prohlídce řidiče upozorní palubní indikátor servisních intervalů.
Závěrem lze shrnou, že VW Polo je konkurenčně schopným vozem ve třídě malých vozů, která je u nás velmi obsazena – v současné době dvaceti modely šestnácti značek. Zájem o malé vozy na našem trhu potvrzuje i skutečnost, že jich bylo za 9 měsíců letošního roku prodáno 49,7 % ze všech zakoupených osobních vozů. Za uvedené období se prodalo celkem 1254 VW Polo, které tak obsadilo ve třídě dovážených malých vozů páté místo, přestože prodej nového Pola byl zahájen až 9. března 2002.
.
Základní cena nového VW Polo s motorem 1.2/40 kW (55 k) je 279 900 Kč. Od počátku se bude prodávat ve dvou karosářských verzích: tří- a pětidveřový hatchback.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.