Poprvé se jméno Golf v automobilovém světě objevilo v květnu 1974, kdy firma Volkswagen představila zcela nový kompaktní vůz moderní koncepce s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Golf první generace měl 3,7 m dlouhou dvouprostorovou karoserii střídmě elegantních tvarů, jež byly dílem Giorgetta Giugiara, šéfa turínského studia Ital Design. Golf se začal prodávat v červnu 1974 a během několika měsíců si už zákazníci mohli vybírat z pestré palety třídveřových i pětidveřových modelů se třemi stupni výbavy a motory 1,1 a 1,5 l. S prvním dosahoval největší rychlosti 140 km/h, s druhým až 160 km/h, přičemž silnější čtyřválec byl už tehdy k mání i se samočinnou třístupňovou převodovkou. V létě 1975 dostaly dražší modely nový motor 1,6 l, magnetem frankfurtského autosalonu se v září téhož roku stal Golf GTI, sportovně střižený třídveřový model, jehož motor 1,6 l opatřený vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic dával rovných 110 koní (81 kW). Jedinou vadou na kráse bylo to, že si jej zákazníci nemohli hned koupit – první se svých vozů dočkali až v červnu 1976. Golf GTI první generace se stal velkým hitem a odstartoval celou plejádu sportovně laděných automobilů vhodných ke svižnému svezení i do běžného každodenního provozu. Není divu, že se atraktivní modely GTI objevily ve všech generacích vozů VW Golf, samozřejmě se stoupající křivkou nabízených výkonů.
Lákadlem z jiného soudku se stal na podzim 1976 Golf Diesel, mimořádně úsporný vůz se vznětovým motorem 1,5 l. Dosahoval rychlosti 140 km/h a spotřeboval kolem šesti litrů nafty na 100 km, což byla v té době hodnota pozoruhodně nízká. Na jaře 1978 se ve Westmorelandu (stát Pennsylvania) začaly vyrábět americké verze Golfu s označením Rabbit, jež se – pod tímtéž jménem a s emblémem králíka – do USA dovážely z Evropy už od roku 1975. V sezóně 1978 také Golf první generace zaznamenal rekordní roční produkci 662 tisíc vozů. V březnu 1979 měl v Ženevě premiéru čtyřmístný kabriolet Golf, jehož otevřenou karoserii s robustním ochranným rámem vyráběla karosárna Karmann. Ta v lednu 1980 ukončila třicetiletou produkci kabrioletů na bázi populárního Brouka, štafetu převzal kabriolet Golf a řekněme rovnou, že na celých čtrnáct let! Postupně modernizovaná otevřená verze Golfu první generace se totiž vyráběla až do jara 1993 a přežila tak dvě generační obměny základního typu.
V závěru kariéry se první z rodu Golfů dočkal v sezóně 1982 přeplňovaného vznětového motoru 1,6 l a ve sportovní verzi GTI (teď už nabízené i s pětidveřovou karoserií) pružnějšího motoru 1,8 l. Od roku 1982 se v bosenském Sarajevu vyráběl kompaktní pikap Caddy, který navazoval na americkou užitkovou verzi Golfu. Vůz převzal přední část karoserie Golfu první generace, měl prodloužený rozvor a na ložné ploše dlouhé 1,8 m mohl přepravovat až 600 kg nákladu.
VW Golf druhé generace debutoval v září 1983, měl o 75 mm delší rozvor a jeho celková délka povyrostla ke čtyřmetrové hranici. Robustně vyhlížející karoserie byla o poznání prostornější a poskytovala i větší prostor pro zavazadla, samozřejmě opět variabilní. Nabídku zážehových a vznětových motorů korunoval na podzim 1985 nový šestnáctiventilový čtyřválec 1,8 l o výkonu 139 koní (102 kW), s třícestným řízeným katalyzátorem pak „jen“ 129 koní (95 kW). Na jaře 1986 se na trhu objevil Golf Syncro s pohonem čtyř kol a viskózní spojkou, první z dlouhé řady modelů VW do nepohody. V červnu 1988 měli ve Wolfsburgu důvod k mimořádné oslavě: kovově modrý Golf se stal desetimiliontým automobilem tohoto typu vyrobeným od jara 1974. Milovníky rychlé jízdy potěšil v roce 1989 špičkový Golf GTI G 60, jehož čtyřválec 1,8 l opatřený mechanicky poháněným dmychadlem řady G dával výkon 160 koní (118 kW). Není divu, že s ním sportovně laděný model dosahoval největší rychlosti 216 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal sprintovat za 8,3 s. V omezeném množství se tento model vyráběl i ve verzi Syncro s pohonem čtyř kol, třešničkou na dortu byla sedmdesátikusová série vozů G 60 Rallye s motorem naladěným na 210 koní (154 kW). Počátkem roku 1990 rozšířil nabídku poněkud drsněji vyhlížející Golf Country se zvětšenou světlou výškou (180 mm), pohonem čtyř kol, ochranným rámem před maskou a náhradním kolem připevněným zvenku na zádi karoserie. V listopadu 1990 byla na programu hned dvojnásobná oslava: výrobní linku opustil dvanáctimiliontý VW Golf a zároveň i miliontý sportovní model GTI.
V srpnu 1991 odstartoval Golf třetí generace, elegantní čtyřmetrový vůz decentně zaoblených tvarů. Ten se kromě obvyklých zážehových i vznětových čtyřválců jako první dočkal i montáže šestiválce, přesněji kompaktního vidlicového motoru VR6 s malým úhlem rozevření řad válců (15°), který z objemu 2,8 l dával výkon 174 koní (128 kW). Novinkou sezóny 1993 byl zcela nový motor turbodiesel s přímým vstřikem a označením TDI, který z objemu 1,9 l nabízel 90 koní (66 kW) a vyznačoval se rekordně nízkou spotřebou paliva. V létě 1993 se začal prodávat zcela nový kabriolet odvozený z Golfu třetí generace (a opět karosovaný firmou Karmann), současně se Golf poprvé dočkal i provedení kombi s tradičním označením Variant a velmi prostornou pětidveřovou karoserií.
V květnu 1994 Golf překonal hranici patnácti milionů vyrobených vozů, v následující sezóně nabídku rozšířila atmosférická verze dieselu s přímým vstřikem a označením SDI. Na jaře 1996 se na oslavu dvacátých narozenin prvního vozu Golf GTI objevily na trhu hned tři jubilejní modely: dva s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 115 nebo 150 koní (85 a 110 kW) a třetí – světe zboř se – s nově naladěným turbodieselem TDI nabízejícím 110 koní (81 kW). V polovině listopadu 1996 překročila celková produkce vozů Golf hranici sedmnácti milionů, v létě 1997 pak následovalo zatím poslední střídání stráží. Vládu převzal současný Golf čtvrté generace, mimořádně vyzrálý, spolehlivý a bezpečný automobil, s nímž značka VW míří do nového tisíciletí.
Jan Tuček
převzato z Volkswagen magazínu – zima 1999/2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií