Motor 1.9 TDI/85 kW, vybavený vstřikováním paliva systému „čerpadlo tryska“, disponuje nejenom o 4 kW vyšším výkonem, ale především výrazně vyšším točivým momentem 285 Nm (doposud 235 Nm).
Příznivý průběh točivého momentu se projevil v lepších dynamických parametrech i v hospodárnosti provozu – například Volkswagen Golf s motorem 1.9 TDI/85 kW zrychluje z klidu na 100 km/h za 10,3 s, jeho maximální rychlost činí 195 km/h a průměrná spotřeba jenom 5,4 I/100 km.
U technologie „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá vstřikovací čerpadlo a potrubí, rozvádějící palivo pod vysokým tlakem k jednotlivým vstřikovačům. Tím se vylučují nebezpečné rezonance palivového potrubí, které negativně ovlivňují jak časování vstřiku, tak i kvalitu rozprášení paliva do válců. Tlak paliva se u systému „čerpadlo-tryska“ vytváří přímo ve vstřikovači pomocí integrovaného pístu. Ten je poháněn přes vahadla od centrální vačkové hřídele v hlavě válců. Nový systém, vyvinutý spolu se specialisty firmy Bosch, umožňuje dosáhnout vstřikovacích tlaků přes 2000 bar. Vyšší tlak přináší lepší rozvíření směsi, její lepší prohoření, a tím i vyšší účinnost, výkony a nižší spotřebu.
O náročnosti přesného vstřikování nafty do spalovacích prostorů si lze udělat alespoň rámcový obrázek, uvědomíme-li si, že čerpadlo a vstřikovač musejí 250krát za sekundu vystříknout nepatrné, ale přesně definované množství nafty rychlostí 2000 km/h při tlaku přes 2000 bar!
Nezanedbatelným momentem, který přináší koncepce „čerpadlo-tryska“ jsou i čistší spaliny, protože tento systém umožňuje mnohem přesnější načasování tzv. předvstřiku, pro čistotu výfukových zplodin mimořádně důležitého parametru. Předvstřik, během kterého se do spalovacích prostorů dostává asi 1,5 mm3 nafty – tedy objem menší, než je hlavička špendlíku – je proti hlavnímu vstřiku předsazen jen asi o 10 stupňů pootočení klikové hřídele. Takovou přesnost může dokonale zaručit právě jenom systém „čerpadlo-tryska“.
Vzhledem k tomu, že u motoru se systémem „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá tradiční vstřikovací čerpadlo a potrubí, je nový motor také kompaktnější a došlo i ke snížení hmotnosti pohyblivých částí v přepočtu asi o 50 g na válec. Čerpadlo zabudované přímo do vstřikovače umožňuje i snazší použití čtyřventilového rozvodu. Volkswagen však zatím zůstává u prověřené a ke hranici dokonalosti dotažené dvouventilové techniky.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas