Užitečné rady pro motoristy od nákupu po prodej

Výběr vozu, benzin nebo diesel, na inzerát nebo z bazaru, ze zahraničí, co kontrolovat, pojištění, povinná výbava, nová pravidla.

Nové či ojeté

Za únor 2006 bylo v České republice registrováno 7 844 nových vozů, což je o 618 vozů méně v porovnání s únorem 2005. Nejčastěji šlo přitom o vozy značky Škoda, Renault a Volkswagen. Nejprodávanějším ojetým vozem na českém trhu je Škoda Fabia. Vystřídala tak Škodu Felicii, která byla v čele žebříčku více než 10 let.

Rozdíl mezi novým a ojetým vozem je patrný na první pohled, zejména co se týče ceny obou aut. Pro někoho může být důvodem k upřednostnění ojetého vozu cena, pro druhého to, že nové vozy ztrácejí přibližně 15 – 40 % své hodnoty již v prvním roce po zakoupení, kdežto ojeté vozy drží svou hodnotu mnohem déle. Pokud jde o ceny ojetin, ty se liší i v rámci jednotlivých autobazarů, k jejich srovnání je dobré navštívit pár okolních bazarů. Přehled o cenách lze získat i porovnáním cen daného vozu na internetu.

Na inzerát nebo z bazaru?

Když se rozhodnete pro nákup ojetého vozu, stojíte před dalším zásadním problémem – na inzerát nebo z bazaru? Každá volba má svá pro i proti. V bazaru může být cena vyšší o marži obchodníka, ale nemusí to být pravidlem. U renomovaného bazaru máte vyšší pravděpodobnost koupě kvalitního auta, protože zvláště pokud bazarista vůz vykoupil od původního majitele, tak si velice dobře prohlédl a vyzkoušel jeho technický stav. Některé bazary dokonce garantují původ vozu. Sice každý si může na stránkách ministerstva vnitra (www.mvcr.cz) ověřit, zda auto není v databázi odcizených vozidel, ale nikdo negarantuje, že dostanete 100 % správnou odpověď. Z tohoto hlediska se koupě v bazaru jeví jako lepší volba.

Pokud se rozhodnete pro auto na inzerát, máte větší šanci na usmlouvání prodejce a konečná cena tak bude možná o něco nižší.

Jak je to se zárukou u vozu zakoupeného v zahraničí

Vstupem České republiky do Evropské unie jsme získali možnost zakoupit si libovolné zboží v jiné členské zemi a bezcelně si jej přivézt domů a zde jej používat. Stejně tak si můžete zakoupit i nové auto. Nemusíte se obávat toho, že v případě poruchy budete muset záruku uplatňovat u prodejce a nebudete moci opravit vozidlo v servisech v České republice. Opak je totiž pravdou, svůj vůz můžete přivézt k opravám k jakémukoli autorizovanému prodejci, servisu, nebo servisnímu pracovníkovi a to v jakékoli zemi Evropské unie. Nalézt vhodné auto v zahraničí vám pomůže internet (např.www.mobile.de).

Co je dobré zkontrolovat

Při první prohlídce zkontrolujte technický průkaz a osvědčení o technickém průkazu. „Číslo a typ motoru i karoserie a barva vozu musí odpovídat údajům uvedeným v technickém průkaze. Úpravy by měly být v technickém průkaze také zaznamenány. Další důležitou informací pro vás je to, zda byl vůz prodán jako nový v ČR nebo zda byl importován ze zahraničí. Tato informace bývá většinou také uvedena v technickém průkaze,“ radí Ing. Peter Bosák, obchodní ředitel sítě Temposervis. Důležitá je také prohlídka vozu. Má-li být prohlídka kvalitní, snadno se může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v rámci ní by měla být dlouhá nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon. K vozu byste měli dostat dvoje originální klíčky.

Na co nezapomenout

V úvahách o výběru vozidla má důležitou roli hrát také dostupnost a ceny náhradních dílů a vzdálenost i kvalita servisu. V tomto ohledu obvykle bývají bezproblémové vozy do republiky oficiálně dovážené. Čím víc jsou rozšířeny, tím lépe.

Povinnosti nového majitele

Prodej každého ojetého auta – novějšího i staršího, drahého i laciného – musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu, nezbytný je i převod majitele na příslušném úřadě. Na smlouvě nesmí chybět podpis obou stran ani datum.

Další povinností nového majitele vozu je uzavření povinného ručení, neboli pojištění odpovědnosti za škody související s provozem vozidla. Ty mohou dosahovat velmi vysokých hodnot. Za rok 2005 je odhad hmotné škody způsobené při nehodách přibližně 10 miliard Kč. Nedodržením povinnosti uzavřít povinné ručení vám hrozí pokuta 20 tisíc korun a zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení vozidel až na jeden rok.

„Z povinného ručení pojišťovna hradí škody, které způsobíte svým vozem někomu jinému. Vztahuje se přitom na škody věcné (skutečná škoda na věci, ale i náklady spojené s jejím odstraňováním) a škody na zdraví a na životě. Hrazeny z něho jsou ale i například škody, které mají povahu ušlého zisku nebo náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků,“ uvádí Václav Bálek z České pojišťovny.

Povinné ručení si sjednáváte s nákupem vozu, kdy naopak zaniká? Povinné ručení zaniká oznámením změny vlastníka pojišťovně, fyzickým zánikem vozidla, vyřazením vozidla z registru vozidel, odcizením vozidla, nezaplacením dlužného pojistného ani při upomínce, výpovědí, dohodou nebo uplynutím doby, na kterou byla pojistná smlouva sjednána.

Jak vybírat pojišťovnu

Při výběru povinného ručení vás určitě bude zajímat výše pojistného, které budete pravidelně platit. Základní cena se u jednotlivých pojišťoven příliš nemění. Kromě ní je ale dobré sledovat i různé bonusy a další výhody, které pojišťovny nabízejí. Cena by však neměla být jediným kritériem pro výběr pojišťovny. Důležité je znát i výši škody, kterou pojišťovna v případě pojistné události pokryje. Tu udávají pojistné limity, které jsou ze zákona stanoveny pro škodu na zdraví minimálně na 35 mil. Kč a pro škodu na majetku na 18 mil. Kč. Některé pojišťovny však i v základní variantě nabízejí limity vyšší. Nejvyšší krytí v současné době na trhu nabízí Česká pojišťovna a Allianz – pro oba typy škod 100 milionů korun. Rozhodně se vyplatí připlatit pár stokorun a mít větší jistotu, že když se něco stane, neutrpí tím váš rodinný rozpočet na mnoho let dopředu, neboť všechny škody, které způsobíte nad limit sjednaný v pojistné smlouvě, musíte poškozenému uhradit sami.

Také systém hlášení pojistných událostí je v každé pojišťovně jiný. Pojišťovny dnes nabízejí tři způsoby, jak pojistnou událost nahlásit a dále řešit: osobní návštěvou v pobočce, po telefonu nebo přes internet. Ne každá pojišťovna nabízí všechny možnosti, optimální volbou je nahlášení po telefonu. Pokud se navíc zkombinuje s digitálním oběhem dokumentů v systému pojišťovny, který u nás zatím zavedla pouze Česká pojišťovna, zkrátí se doba likvidace pojistné události z několika měsíců až na několik dnů. Neméně důležitý je i rozsah asistenčních služeb nabízených pojišťovnou. Platí, že jejich rozsah poskytovaný zdarma v rámci základního pojištění má každá pojišťovna jiný. Dále se jejich obsah logicky liší podle toho, zda se jedná o havárii, poruchu nebo odcizení vozidla a zda jsou asistenční služby doplňkem havarijního pojištění nebo povinného ručení. V neposlední řadě by vás měla zajímat doplňková pojištění nabízená pojišťovnou a jméno a stabilita pojišťovny, u které pojištění sjednáváte.

Ochrana proti zlodějům

V minulém roce bylo Policií ČR zjištěno celkem 21 980 krádeží dvoustopých motorových vozidel, výše škod přitom činila asi 3,5 miliardy korun. Kromě garáže vám váš automobil dokáže ochránit i vhodně zvolená kombinace zabezpečovacích zařízení. Využít můžete zabezpečení mechanické, například páku na volant nebo pokud můžete investovat více do zamykání převodovky (asi 6 000 Kč). Na zloděje pod okny vás upozorní alarm, kvalitní alarm přitom pořídíte od 6 000 Kč. Jako ochranné zařízení můžete využít také imobilizér. Ten se aktivuje vždy po vytažení klíčku zapalování ze spínací skříňky a znemožňuje tak zloději nastartovat auto „přes dráty“. U dražších vozů (cena nad 600 tisíc korun) se vyplatí zvážit pořízení lokalizačního zařízení. To vyhledá vůz za pomoci signálu GSM nebo GPS. Cena takového systému je o něco vyšší, ale projeví se na druhou stranu výraznou slevou na havarijní pojistce. Například u České pojišťovny získáte slevu 20 % na pojistném za zařízení pro aktivní lokalizaci vozidla, v kombinaci se zámkem řadící páky je to pak dokonce 30 %.

Sice ne před krádeží, ale určitě ano před dopadem jejích následků na vaši peněženku, vás ochrání havarijní pojištění. Z toho vám pojišťovna vyplatí škody způsobené nejen krádeží, ale také v důsledku havárie, řádění přírodních živlů nebo vandalů. „Na rozdíl od povinného ručení, kde povinnost uzavřít ho je stanovena zákonem, je havarijní pojištění dobrovolné. Vzhledem k výši škody, kterou může pokrýt, se však uzavření tohoto pojištění vyplatí uvážit,“ uvádí Václav Bálek.

Z jakého pojištění se bude hradit (Václav Bálek, Česká pojišťovna)

  • pád ledu nebo sněhu ze střechy domu na střechu vozu: pojištění odpovědnosti majitele nemovitosti. V případě že majitel nemovitosti takové pojištění sjednané nemá, vyplatí vám pojišťovna škodu z vašeho havarijního pojištění a ta následně částku vymáhá na majiteli nemovitosti.
  • srážka se zvěří: havarijní pojištění majitele vozu. Při větší škodě je dobré zavolat policii. Pokud nehodu způsobí domácí zvíře a najde se jeho majitel, je škoda hrazena z jeho pojištění občanské odpovědnosti, které bývá součástí pojištění domácnosti
  • poškození vozidlem, které ze zákona nemusí platit povinné ručení: pokud škodu způsobil například stavební stroj, který ze zákona nemusí mít povinné ručení, pak se náhrada škody hradí z odpovědnostního pojištění majitele tohoto stroje. Poškozený si škodu může také řešit ze svého havarijního pojištění s tím, že se opět lze obrátit na stavební firmu, aby mu zaplatila spoluúčast.
  • poškození nepojištěným vozem: obraťte se na Českou kancelář pojistitelů, která vám poskytne plnění z garančního fondu. Z něho se hradí všechny majetkové škody, pokud přesáhnou částku 5.000 Kč za předpokladu, že znáte viníka a všechny škody na zdraví bez ohledu na výši škody, a to za předpokladu šetření dopravní nehody policií. ČKP následně po viníkovi takto vyplacené pojistné vymáhá.

Nebezpečné kamínky

Na silnici hrozí řidičům mnohá nebezpečí, menší i větší. Také kamínky odletující od kol kolemjedoucích automobilů mohou způsobit vašemu autu, především jeho čelnímu sklu, nemalé škody. Zaplacení rozbitého skla můžete samozřejmě požadovat z povinného ručení. Častým problémem ale je to, že viníka, který vám trhlinku na čelním skle způsobil, už těžko dohledáte. V takovém případě můžete samozřejmě uplatnit nárok na úhradu škody z vašeho havarijního pojištění. Zde však musíte počítat s tím, že pokud výše vaší spoluúčasti přesáhne cenu skla, zaplatíte celou škodu v rámci spoluúčasti. Pokud je cena skla vyšší než spoluúčast, dostanete zaplacený rozdíl těchto dvou částek. Nejlepším řešením tedy je sjednat si u pojišťovny připojištění čelního skla. Vyjde na několik set korun za rok a v případě škody na skle pojišťovna už nezjišťuje, kdo sklo poškodil, ale pojištěný dostane náhradu přímo z tohoto pojištění.

Co s nepojištěným vozem

Může se stát, že svůj vůz nepoužíváte a nechcete proto za něj platit povinné ručení. V tom případě ho ale musíte umístit do garáže, na soukromý, veřejnosti nepřístupný pozemek. Není možné, aby vůz například zůstal stát na veřejné ulici. Tam může hrozit například to, že se samovolně rozjede a tím způsobí nemalé škody. Jestliže pojištění, které jste měli sjednané na vaše vozidlo, zanikne a vy neuzavřete do 14 dnů smlouvu novou, máte ve stejné době povinnost odevzdat registrační značku, osvědčení o registraci vozidla, a to v rámci žádosti o dočasné (resp. trvalé) vyřazení vozidla z registru vozidel. K žádosti je nutné doložit osvědčení o registraci vozidla, tabulku s přidělenou registrační značkou a předložit technický průkaz vozidla k vyznačení záznamu o jeho dočasném, resp. trvalém vyřazení V případě trvalého vyřazení vozidla je ještě nutné předložit doklad o jeho fyzické likvidaci od osoby oprávněné tuto likvidaci provést.

Benzín nebo diesel

Ještě donedávna bylo výhodnější pořídit si auto na naftu, která byla oproti benzínu levnější. Dnes, kdy jsou ceny nafty a benzínu, zůstává výhodou skutečnost, že vozy na naftu mají nižší spotřebu a tudíž někdy i podstatně nižší náklady na pohonné hmoty. Auto je také možné přestavět tak, že je uzpůsobené pro ježdění na plyn (LPG). Litr plynu stojí 13 až 14 korun, jeho spotřeba je přitom přibližně stejná jako benzínu. Počítat musíte s tím, že plyn u nás není k dostání u všech čerpacích stanic a s takovým autem nelze vjíždět do podzemních garáží. U nových vozů musí být přestavba provedena u autorizovaného servisu, nejlépe tam, kde je vůz koupen, aby zásah do motoru neměl za následek ztrátu záruky. Je možné zakoupit nové auto, které je již při výrobě uzpůsobené na pohon plynu – to je samozřejmě nejvýhodnější – a počet těchto modelů se u autorizovaných dealerů stále zvyšuje. U běžně prodávaných aut není potřeba žádat o povolení k přestavbě, ta bývá udělena hromadně. Jiná je situace u atypických modelů, buď dovezených ze zámoří, nebo u dražších modelů. U nich musíte požádat o individuální povolení k přestavbě.

Jaká je povinná výbava vozu

Již od autoškoly by měl každý motorista vědět, co patří do povinné výbavy vozu. Řidiči automobilu by měli mít ve výbavě povinně sedm věcí. Jsou to náhradní pojistky, žárovky, zvedák, lékárnička, náhradní kolo, klíč na matice či šrouby kol a výstražný trojúhelník. Neplatí přitom automaticky, že povinná výbava vozu je jeho součástí již při jeho koupi. Častým problémem u motoristů bývá lékárnička. Motoristé ji sice v autě vozí, neuvědomují si však, že její obsah je třeba vyměnit, protože lékařský materiál má omezenou dobu životnosti. „Mimo zákonem stanovené výbavy je užitečné pořídit si například také tažné lano, vyplatit se může i hasící přístroj. Nezapomeňte ani na reflexní vestu. Ta je sice u nás povinná pouze pro služební vozy, v některých zahraničních zemích však za její absenci zaplatíte nemalé pokuty,“ radí Ing. Peter Bosák, obchodní ředitel sítě Temposervis. V zimě se hodí i škrabka na okno, sněhové řetězy a nemrznoucí směs.

Nezapomeňte na nová pravidla

Od 1. července 2006 začínají na našich silnicích platit nová pravidla silničního provozu.

Novela silničního zákona přinese mimo jiné povinnost celodenního a celoročního svícení. To zavedlo v Evropě kromě severských zemí (Švédsko, Norsko, Dánsko, Island) také Slovinsko, v Maďarsku a Finsku tuto povinnost mají celoročně jen mimo obec. Nový zákon také rozšiřuje povinnost umístit dítě (menší 150 cm a lehčí než 36 kg) do autosedačky z jízdy na dálnicích a rychlostních komunikacích i na všechny typy pozemních komunikací. Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Více než polovina dětí, které zahynuly v minulém roce při nehodě osobního automobilu, nebyla v dětské sedačce nebo neměla zapnutý bezpečnostní pás.

Trestné body – nový postrach řidičů

Nový zákon na naše silnice přinese tzv. bodový systém, který by měl přidělováním trestných bodů za přestupky řidičům předejít porušování pravidel silničního provozu na pozemních komunikacích. Například v Irsku začala většina těch, kteří získali 2 body, dodržovat v mnohem vyšší míře pravidla provozu na pozemních komunikacích, v Itálii přineslo zavedení bodového hodnocení řidičů snížení počtu usmrcených a těžce zraněných o 18 % za období šesti měsíců. Bodový systém je v Evropě používán například v Německu, Velké Británii, Rakousku, Polsku, Španělsku i Itálii.

Dosáhne-li řidič horní hranice povoleného počtu bodů (12) přijde na rok o řidičský průkaz a před jeho získáním bude muset skládat opět zkoušku. Bodové konto pozitivně ovlivní i roční doba bez přestupku, řidič tak sníží své konto o čtyři body. Nejvíce bodů (7) může např. získat ten, kdo řídí vozidlo, aniž by byl vlastníkem řidičského oprávnění nebo řídí vozidlo pod vlivem alkoholu (po naměření více než 0,3 ‰). Nesprávné předjíždění zapříčinilo jen za první dva měsíce letošního roku 487 nehod. Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno postihuje zákon udělením 6 trestných bodů.

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 km/h v obci nebo o méně než 30 km/h mimo obec bude postihováno získáním dvou trestných bodů.

Nesprávné otáčení a couvání patří za období leden a únor 2006 k nejčastějším příčinám nehod, za toto období zavinilo 3 336 nehod. Podle nového zákona znamená otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla získání 5 trestných bodů.

Autor: Petr Horáček

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...