Toyota Yaris je v první řadě obratný automobil vhodný zejména do hustého městského provozu. K tomu jej předurčuje především jedna z nejmenších délek karoserie v nižší třídě. Jízdní podmínky v přeplněných ulicích jsou však dost náročné, a to nejen pro řidiče, ale rovněž pro některé díly automobilu. Jednou z nejnamáhanějších částí vozu je pohonné ústrojí, zvláště pak převodovka se spojkou. Častá změna stupňů a rozjezdy velmi opotřebovávají manuální převodovku, protože podle průzkumů by se u průměrného řidiče napočítaly stovky, někdy i tisíce změn rychlostních stupňů za den.
Řešením je samočinná převodovka, která je však velmi drahá a navíc zvyšuje spotřebu paliva i podíl emisí ve výfukových plynech. To je v rozporu s filozofií Toyoty Yaris, která chce být maximálně ohleduplná k okolí, v němž se pohybuje. Samočinné ústrojí navíc není u evropských řidičů příliš oblíbené, a to nejen pro zhoršenou dynamiku ale i mnohdy vyšší spotřebu. Evropané si prostě rádi řadí sami. Proto má Toyota Yaris, vůz určený výhradně pro řidiče Starého kontinentu a jejich specifické nároky, neobvyklé řešení, které kombinuje výhody obou druhů převodovek, manuální i samočinné. Jeho název zní Free-Tronic a jedná se o ústrojí, s nímž řidič sám řadí, ale nepoužívá přitom spojku. Její chod je řízen automaticky.
V automobilu vybaveném systémem Free-Tronic se nachází klasická řadicí páka pětistupňové převodovky, stejná je i řadicí kulisa. Odpadl pouze spojkový pedál, protože spojka spíná samočinně. V hustém provozu proto není nutné soustředit se na citlivou manipulaci se spojkovým pedálem a opakovaně odhadovat oblast jejího záběru. Řidič se proto může plně věnovat provozu a systém Free-Tronic při každém zařazení sám zajistí, aby změna stupně proběhla hladce bez škubnutí a v součinnosti s otáčkami motoru bez ohledu na to, jakým tlakem působí řidič na pedál plynu.
Na tento jednoduchý systém si dobře zvyknou nejen začátečníci a méně zkušení řidiči, ale vhod přijde i ostříleným řidičům s delší praxí, kteří nejlépe vědí, jak často je ve městě potřeba řadit a jaké opotřebení to pro celé převodové ústrojí znamená. Systém Free-Tronic učinil konec s problémy při vyjíždění z řady automobilů zaparkovaných v prudkém kopci a se zhasínáním motoru při necitlivém rozjezdu, ale také se zápachem spojkového obložení po špatně odhadnuté práci s pedálem během razantní akcelerace nutné třeba k rychlému a bezpečnému vjetí na hlavní silnici.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.