Stabilizační systém ESP: Elektronický anděl strážný

Nikdo není dokonalý a tak i ten nejzkušenější řidič se může dopustit chyby, špatně odhadne rychlost či zakřivení zatáčky a dostane se do kritické situace. Hitem poslední doby jsou stabilizační systémy, které svým bleskovým zásahem do práce brzd dokážou odvrátit akutně hrozící havárii.

Stabilizační systém ESP: Elektronický anděl strážný

O systému ESP se celkem nedávno hodně mluvilo především v souvislosti s aférou kolem nového modelu jedné renomované automobilky, který se převrátil během náročného testování při tzv. losím testu – to je prudký manévr, simulující překotný vyhýbací manévr před překážkou, která se nečekaně dostane do cesty svižně jedoucího vozu. Po tomto incidentu ona automobilka znovu přepracovala podvozek svého nového modelu a standardně jej nyní vybavuje elektronickým stabilizačním systémem.

Filozofie Volkswagenu ve vztahu k ESP je poněkud odlišná: Jednoduše řečeno – systém ESP nesmí být chápán jako prostředek ke zlepšení sporných jízdních vlastností určitého vozu, ale jako prvek, zvyšující laťku bezpečnosti jízdy a umožňující řidiči kontrolu nad vozem i v mezních kritických situacích.


Pro pochopení principu práce ESP systému je dobré nejprve uvést, že automobil se při jízdě zatáčkou může pohybovat prakticky ve třech modelových situacích:

  • Dráha vozu zatáčkou koresponduje natočení kol, vznikající otáčivý moment odpovídá požadované trajektorii.
  • Vůz se pod vlivem odstředivých sil a tím vznikajícího momentu stáčí více, než odpovídá ideální dráze vozu zatáčkou. Jde o tzv. přetáčivou charakteristiku.
  • Opakem předchozího stavu je situace, kdy vůz má tendenci vyjíždět k vnějšímu okraji zatáčky, je tedy tzv. nedotáčivý.
Stabilizační systém ESP: Elektronický anděl strážný


Přetáčivost i nedotáčivost jsou samozřejmě zárodkem potenciálního nebezpečí – a to je právě moment, kdy bleskově zasahuje ESP. Kontrolovaným přibrzděním jednoho z kol buď zvětší nebo naopak zmenší velikost momentu, který stáčí vůz do zatáčky, a tak velmi účinně zvýší stabilitu jízdy.


Najede-li např. řidič příliš rychle do ostré pravé zatáčky a záď vozu se začíná stáčet rychleji a více, než je potřebné – vůz je přetáčivý – ESP přibrzdí levé přední kolo. Tímto zásahem vyvolaný moment působí proti původnímu momentu otáčení, zmenší jej a vůz dokončí zatáčku ve zvolené stopě. V opačném případě – kdy ve stejné zatáčce vůz i přes výrazně natočená kola má tendenci pokračovat ve směru k vnějšímu okraji vozovky – je tedy nedotáčivý – ESP přibrzdí pravé zadní kolo. Vzniklý moment se sečte s původním otáčivým momentem a vůz se opět dostává do optimální trajektorie.

Stabilizační systém ESP: Elektronický anděl strážný


Výhodou stabilizačního systému ESP, který Volkswagen na přání montuje do některých modelů, je, že dokáže sám rozeznat moment, kdy se vůz dostává v zatáčce mimo kontrolu a je nutné okamžitě zasáhnout do řízení. Jak je možné, že je tento systém tak „chytrý“, že citlivěji a rychleji než řidič dokáže rozeznat mezní situaci?


Tajemství je samozřejmě ve vyspělé elektronice – počítačový mozek systému ESP neustále sleduje a ve zlomcích sekund vyhodnocuje celou řadu veličin a parametrů: Rychlost vozu, otáčky kol, polohu akceleračního pedálu, úhel natočení volantu a velikost stáčivého momentu a příčného zrychlení. Tyto hodnoty výkonný procesor porovnává s naprogramovanými údaji, popisující mezní jízdní situaci a pokud usoudí, že se k nim vůz dostává nebezpečně blízko, vydá pokyn brzdovému systému k adekvátnímu zásahu.


Častou otázkou řidičů je, zda jim ESP, které de facto pracuje zcela samostatně, neubere požitek z dynamické jízdy. Nemusejí se však obávat: ESP bdí nad bezpečností jízdy a zasahuje pouze v mezních situacích, které by už řidič svým uměním nezvládl. ESP systém ve voze Volkswagen Golf je navíc možné vypnout. To je aktuální třeba při potřebě vyřadit z činnosti protiprokluzové zařízení ASR, což někdy vyžadují extrémní jízdní situace.


Elektronický stabilizační systém ESP je prvkem, který výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy v moderních automobilech. Podobně, jako třeba v případě protiblokovacích systému ABS nebo airbagů však jeho tvůrci vždy zdůrazňují: ESP umí hodně, nedokáže však posunout fyzikální limity. Nezneužívejte jej tedy.

Volkswagen magazín jaro ’99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...