V posledních sezonách poskytuje společnost závodnímu týmu brzdové destičky Ferodo a nově také stěrače značky Champion.
Závodní stroje, které se účastní evropského poháru v závodech tahačů
– disponují téměř shodným výkonem i hmotností, proto jsou rozdíly při jejich akceleraci pouze nepatrné. „Maximální rychlost je pro všechny závodníky omezena na 160 km/h, takže automobily, obzvláště na delších rovinkách, jedou naprosto stejnou rychlostí a skutečnost, kdy a jak intenzivně můžete začít brzdit, je klíčová jak v daný moment, tak pro vaše celkové umístění,“ uvádí David Vršecký, pilot závodního týmu Buggyra. Brzdové komponenty Ferodo jsou z tohoto důvodu jedním z klíčových faktorů, který rozhoduje o úspěšnosti týmu a jeho jezdců.
Vývoj nových závodních brzdových destiček Ferodo
– je náročný proces, protože je nutné korektně odladit všechny požadované vlastnosti, přičemž prostor pro finální testování je omezený jak časově, tak finančně. Brzdné obložení Ferodo je navrženo tak, aby bylo schopné poskytovat stejný brzdný komfort za všech adhezních podmínek a zároveň bylo schopné operovat v širokém rozsahu teplot, přibližně od 200 °C do 700 °C. Kvůli udržování optimální teploty musí být brzdy závodních tahačů chlazeny vodou, jelikož není jiný způsob, jak odvádět vzniklé teplo z brzd při jejich takto extrémním namáhání. Pokud dojde k výpadku chlazení například v průběhu závodu, kotouč má počáteční teplotu podstatně vyšší cca o 1000 °C, a proto musí být brzdové destičky připravené i na takto extrémní situace. Závodní truck spotřebuje za jeden závod, který trvá přibližně 20 – 25 minut, až 240 litrů vody, což je více, než kolik spotřebuje za danou dobu pohonných hmot.
Technici závodního týmu Buggyra
– pravidelně analyzují data, která jsou ze snímačů osazených na brzdách zaznamenávána pomocí telemetrie. „Ke sběru důležitých dat využíváme čidla, přičemž teplota je zjišťována jednak pomocí termočlánků, jednak infrabezkontaktním měřením. Pro potřeby vývoje je však brzdová soustava osazena množstvím dalších čidel, která sbírají data týkající se tlaků, teplot, otáček a přetížení. Vyhodnocení se provádí jako komplexní analýza dat z celého vozu, které získáváme jak při závodech, tak při testování. Výsledky jsou následně konzultovány s odborníky značky Ferodo a jsou využívány pro další vývojové práce,“ vysvětluje Robin Dolejš, hlavní technik závodního týmu Buggyra. „Po každém závodním víkendu diskutuji s týmem výsledky, postřehy z provozu brzd a jakékoli situace i stavy, které by mohly mít návaznost na bezchybný provoz brzdových kompletů,“ doplňuje Josef Mohr, zástupce společnosti Federal-Mogul zodpovědný za vývoj závodních destiček Ferodo, a dodává: „Všechny tyto poznatky a data získaná z testování jsou následně využity při vývoji nových brzdných destiček, které jsou zpravidla připravovány minimálně na jednu sezonu, tak aby třecí materiál přesně vyhovoval požadavkům závodních jezdců. Pro ně je velmi důležitá především stabilní výkonnost brzd, aby vždy věděli, co mohou od svých brzd očekávat. Každý metr navíc, který mohou ujet, aniž by již museli brzdit, je posunuje před své konkurenty.“
Při výrobě závodních destiček Ferodo
– jsou využívány mírně odlišné suroviny než při výrobě sériových komponentů, jelikož třecí materiál je zaměřen na jiné parametry než u běžně vyráběných sériových destiček. U sériového obložení je důležitý stabilní výkon v požadovaném rozsahu teplot, jízdní komfort bez zvukových efektů, příznivé opotřebení, aby řidiči nemuseli měnit brzdové destičky příliš často, a v neposlední řadě je nutné myslet na adekvátní poměr ceny a užitných vlastností. Oproti tomu je u závodních brzdových destiček důležitý trvalý výkon za vysokých teplot, stabilita výkonu v celém rozsahu pracovních tlaků a opotřebení je řízeno tak, aby brzdová destička vydržela nezbytný počet tréninků a závodů. Následně jsou destičky vyměněny za nové. Zkušenosti a postupy z produkce závodních destiček se však posléze zobecňují a jsou využívány také při výrobě produktů pro komerční využití.
Úspěchy závodního týmu Buggyra
– svědčí o tom, že spolupráce mezi společnostmi přináší požadované výsledky a je zajisté i příslibem do budoucna. Od sezony 2014 využívají závodní tahače Buggyra stěrače značky Champion, které rovněž patří do portfolia společnosti Federal-Mogul Motorparts. Nové stěrače napomáhají pilotům zlepšit výhled z jejich vozu za nepříznivých podmínek, který je nezbytný pro možnost využívat naplno maximální potenciál jejich závodního vozu.
O společnosti Federal-Mogul
Federal-Mogul Holdings Corporation (NASDAQ: FDML) je přední světový dodavatel produktů a služeb světovým výrobcům a servisním centrům osobních a nákladních vozidel, v námořní, železniční, letecké dopravě a také pro výrobce elektrické energie a další průmyslová odvětví. Produkty a služby společnosti umožňují snižovat spotřebu paliva a objem emisí a zvyšovat úroveň bezpečnosti vozidel. Federal-Mogul byl založen v Detroitu v roce 1899. Jeho celosvětová centrála je v Southfieldu ve státě Michigan v USA. Společnost zaměstnává téměř 50 tisíc pracovníků v 34 zemích světa.
Federal-Mogul má dvě nezávislé obchodní divize. Výkonní ředitelé obou divizí podléhají přímo Radě ředitelů Federal-Mogulu:
Federal-Mogul Motorparts – prodává a distribuuje široké portfolio produktů více než 20 nejuznávanějších značek na globálním trhu s náhradními díly pro motorová vozidla. Zároveň se výrobky Federal-Mogul dodávají jako originální vybavení pro nová vozidla. Mezi značky Federal-Mogul Motorparts na trhu s náhradními díly patří BERU® (BERU je registrovaná ochranná známka společnosti BorgWarner Ludwigsburg GmbH) zapalovací a žhavící systémy; Champion® zapalovací svíčky, stěrače a filtry; motorové díly AE®, FP Diesel®, Goetze®, Glyco®, Nüral® a Payen®; MOOG® řízení a díly podvozku; Ferodo®, Wagner®, Beral®, Necto®, Duron®, Jurid®, Stop® a Abex® brzdové komponenty. Federal-Mogul Powertrain – navrhuje a vyrábí originální díly hnacího ústrojí a dále produkty systémové ochrany pro automobilový a těžký průmysl.
Pokud si přejete získat další informace, navštivte prosím internetové stránky společnosti:
Zdroj: Temper Communication, a.s. Praha