Scania vstupuje na trh s vozidly pro těžké náklady – hmotnost soupravy 70 až 250 tun
Společnost Scania rozšiřuje nabídku mimořádně upravených vozidel pro přepravu těžkých nákladů. Na trh uvádí speciální podvozky, postavené ze stejných stavebnicových prvků a ve stejně vysoké kvalitě, jako všechna ostatní vozidla této značky.
Při konstrukci vozidel pro přepravu těžkých nákladů Scania uplatňuje především flexibilitu a stavebnicový princip. Cílem požití stavebnicových prvků je zjednodušit proces objednávek, urychlit výrobu a radikálně zkrátit dodací lhůty vozů. Opravy a údržba jsou snadno dostupné díky rozsáhlé síti servisů Scania. Při vývoji nových vozidel spolupracuje společnost Scania úzce přímo s autodopravci a velký důraz klade zejména na flexibilitu konstrukce.
Jako pohonnou jednotku těžkých nákladních vozidel Scania využívá dvanáctilitrové řadové šestiválce s výkonem 309, 324 nebo 346 kW (420, 440 nebo 470 k) nebo šestnáctilitrové motory V8 s výkonem 353 nebo 427 kW (480 nebo 580 k). Točivý moment se pohybuje mezi 2 100 a 2 700 Nm. Všechny motory splňují normu Euro 3.
Převodovky Scania si získaly uznání pro svou trvanlivost a spolehlivost. Uplatní se v jakémkoliv vozidle, včetně jízdních souprav o hmotnosti 250 tun. Převodová skříň použitá v tomto případě je dvanáctirychlostní dvouřadá mechanická převodovka se dvěma plazivými převody. Zákazník si může zvolit také automatizovaný řadicí systém Opticruise a integrovaný hydrodynamický retardér Scania. Široký rozsah převodových stupňů je k dispozici u dvojnáprav s kolovou redukcí. U vozidel s konfiguracemi náprav 6×4 a 8×4/4, nosností až 250 tun a s nejsilnějším motorem o výkonu 427 kW (580 k) nabízí Scania také nejvýkonnější model převodové skříně WSK440 s měničem momentu ZF. Tato kombinace si získala velkou oblibu u dopravců, kteří ji využívají k přepravě mimořádně těžkých nákladů. Spojení klasické mechanické převodovky s měničem momentu totiž umožňuje velmi snadné a přesné ovládání vozidla a zaručuje hladký start i na tom nejnáročnějším povrchu. Změny převodových stupňů zajišťuje obyčejná kotoučová spojka. Převodovka je vybavena primárním retardérem, který je při nízkých rychlostech velmi účinný a také zvyšuje bezpečnost.
Podvozky Scania pro přepravu těžkých nákladů se dodávají s vysokou čelní kabinou nebo s kabinou s motorem vpředu, v běžném spacím provedení nebo v provedení Topline. Všechny typy jsou k dispozici ve tří- a čtyřnápravových konfiguracích: 6×4, 8×4, 8×4/4, 8×4*4.
Nové nákladní automobily Scania vyhovují právním předpisům na vnitrostátní přepravu těžkých nákladů a sypkých materiálů ve většině evropských zemích. Na všechny součásti stavebnicových dílů a systémy se vztahuje certifikát EC pro standardní podvozek. To značně usnadňuje aplikaci výjimek, protože dokumentace je již připravená. Vzhledem k tomu, že jsou nákladní automobily Scania určené pro přepravu těžkých nákladů již schválené, není zapotřebí předkládat ke schválení každou další úpravu. Také změny specifikací karosérií jsou díky tomu jednodušší.
2. listopadu 2001, Jan Hamza st.