Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nová nárazová zóna může ročně zachránit na evropských silnicích více než 900 životů.

Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nárazová zóna je tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.

Absorbující čelní konstrukce


Nárazovou zónu tvoří přední 60 m deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg. To, co vypadá jako kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností. Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 80 cm, tj. o 20 cm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu např. do návěsu.


Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.

Zachovaná ovladatelnost


„Kapota“ má výrazně klínový tvar. Jsou pro to dva podstatné důvody. Klínový tvar zlepšuje ovladatelnost a navíc snižuje závažnost některých srážek. Obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel. Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.

Atraktivní design je nezbytností


Nákladní vůz s nárazovou zónou musí vypadat stále atraktivně, aby o něj měli provozovatelé zájem. „Naším úkolem bylo spojit design Scania s koncepcí nárazové zóny. Design koncepčního nákladního vozidla je „vizionářský“ – naznačuje, jakým směrem se možná budeme za pár let ubírat,“ říká Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.


„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ uzavírá Hasse Johansson.

V EU zahynulo při srážkách osobních vozidel s nákladními 4000 osob


Dvě třetiny kolizí osobních vozidel s nákladními představují čelní srážky. Příčinou 90 % nehod je přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. V zemích Evropské unie tak přichází ročně o život okolo 4000 osob. Aby se snížil počet úmrtí při těchto nehodách, vydala Evropská unie nové předpisy. Od srpna 2003 musí mít všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů, čelní ochranu proti podjetí.


Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....