v rámci tradičního sportovního klání Bonneville National Speed Week v minulém roce. Se speciálně upraveným vozem odvozeným z populárního sériového modelu Toyota Prius, automobilu střední třídy, dosáhl Aaron Robinson, redaktor známého amerického časopisu Car and Driver na třímílovém úseku největší rychlost 130,794 mph (210,448 km/h) a vytvořil tak světový rychlostní rekord v kategorii vozidel s hybridním pohonem.
Za volantem Landspeed Priusu se objevil i Shigeyuki Hori, výkonný šéfinženýr projektu Prius a Fumiaki Kobayashi, viceprezident pro technické záležitosti společnosti Toyota Motor North America. Rekordní jízdy Landspeed Priusu se zároveň staly v Bonneville velkou výzvou pro rozšíření „soutěžní“ kategorie vozů s hybridním pohonem.
Tým inženýrů Toyoty a závodního oddělení Toyota Motorsport strávil přípravou vozu Prius pro rekordní jízdy v Bonneville a zdejší extrémní klimatické podmínky více než dva měsíce. Šéfem rekordního týmu se stal Jim Leininger, veterán z Bonneville a produktový inženýr firmy Toyota, na celý projekt pak bedlivě dohlížel Dr. Hori.
Landspeed Prius je poháněn hybridním systémem „Hybrid Synergy Drive“, který se skládá z výkonného elektromotoru a zážehového spalovacího motoru o zdvihovém objemu 1,5 l, jehož koncový převod byl změněn z původní hodnoty 4,23:1 na 3,20 :1. Napětí vysokonapěťového zdroje bylo oproti sériovému vozu zvýšeno z 500 na 550 voltů a v rámci optimalizace výkonu byla upravena i charakteristika spalovacího motoru ve vysokých otáčkách.
Účinnost pohonného systému zvyšuje přídavné chladicí zařízení umístěné v přední části interiéru snižující teplotu elektromotoru a vysokonapěťového zdroje – tento chladicí systém byl během rekordních jízd, kdy hrozilo přehřátí jednotlivých komponentů pohonu, pravidelně doplňován ledem. Na solném jezeře v Bonneville je v srpnu stabilně teplota okolo 38 oC a vlhkost vzduchu takřka 100 %.
Upraven byl rovněž interiér vozu, který dostal do vínku bezpečnostní ochrannou klec. Vylepšena byla i aerodynamika automobilu snížením podvozku o pět palců (cca 12,7 cm).Landspeed Prius je vybaven tlumiči Bilstein a vinutými pružinami Eibach a jeho světlá výška je navíc snížena modifikovanými podběhy kol. Landspeed Prius má speciální pneumatiky Goodyear Eagle Landspeed Record o unikátních rozměrech 26“ vpředu a 25“ vzadu.
Toyota vystavuje v těchto dnech Landspeed Prius na autosalonu North American International Auto Show v Detroitu.
Zážehový čtyřválec Landspeed Priusu o zdvihovém objemu 1,5 l má elektronické vstřikování paliva a rozvod 2xOHC se 16 ventily a systémem VVT-i. Blok motoru a hlava válců jsou z hliníkové slitiny. Největší točivý moment 131,5 Nm dosahuje při 4 200 1/min a největší výkon má 96 k při 5 800 1/min.
Synchronní elektromotor s permanentními magnety má výkon 50 kW při 1200 – 1 540 1/min dosahuje točivý moment 400 Nm při 1-1200 1/min.
Nikl-metal hybridní akumulátor má maximální napětí v systému 550 V.
Odpružení: Vpředu nezávislé zavěšení McPherson se stabilizátorem, vinuté pružiny Eibach Racing, tlumiče Bilstein, vzadu zkrutná příčka a stabilizátor, vinuté pružiny Eibach Racing, tlumiče Bilstein a pneumatiky Goodyear Eagle Landspeed Record o rozměru 26“ vpředu a 25“ vzadu
Grafický design karoserie – Molly Designs, příprava – Motorsports Technical Center
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií