v rámci tradičního sportovního klání Bonneville National Speed Week v minulém roce. Se speciálně upraveným vozem odvozeným z populárního sériového modelu Toyota Prius, automobilu střední třídy, dosáhl Aaron Robinson, redaktor známého amerického časopisu Car and Driver na třímílovém úseku největší rychlost 130,794 mph (210,448 km/h) a vytvořil tak světový rychlostní rekord v kategorii vozidel s hybridním pohonem.



Za volantem Landspeed Priusu se objevil i Shigeyuki Hori, výkonný šéfinženýr projektu Prius a Fumiaki Kobayashi, viceprezident pro technické záležitosti společnosti Toyota Motor North America. Rekordní jízdy Landspeed Priusu se zároveň staly v Bonneville velkou výzvou pro rozšíření „soutěžní“ kategorie vozů s hybridním pohonem.
Tým inženýrů Toyoty a závodního oddělení Toyota Motorsport strávil přípravou vozu Prius pro rekordní jízdy v Bonneville a zdejší extrémní klimatické podmínky více než dva měsíce. Šéfem rekordního týmu se stal Jim Leininger, veterán z Bonneville a produktový inženýr firmy Toyota, na celý projekt pak bedlivě dohlížel Dr. Hori.
Landspeed Prius je poháněn hybridním systémem „Hybrid Synergy Drive“, který se skládá z výkonného elektromotoru a zážehového spalovacího motoru o zdvihovém objemu 1,5 l, jehož koncový převod byl změněn z původní hodnoty 4,23:1 na 3,20 :1. Napětí vysokonapěťového zdroje bylo oproti sériovému vozu zvýšeno z 500 na 550 voltů a v rámci optimalizace výkonu byla upravena i charakteristika spalovacího motoru ve vysokých otáčkách.
Účinnost pohonného systému zvyšuje přídavné chladicí zařízení umístěné v přední části interiéru snižující teplotu elektromotoru a vysokonapěťového zdroje – tento chladicí systém byl během rekordních jízd, kdy hrozilo přehřátí jednotlivých komponentů pohonu, pravidelně doplňován ledem. Na solném jezeře v Bonneville je v srpnu stabilně teplota okolo 38 oC a vlhkost vzduchu takřka 100 %.
Upraven byl rovněž interiér vozu, který dostal do vínku bezpečnostní ochrannou klec. Vylepšena byla i aerodynamika automobilu snížením podvozku o pět palců (cca 12,7 cm).Landspeed Prius je vybaven tlumiči Bilstein a vinutými pružinami Eibach a jeho světlá výška je navíc snížena modifikovanými podběhy kol. Landspeed Prius má speciální pneumatiky Goodyear Eagle Landspeed Record o unikátních rozměrech 26“ vpředu a 25“ vzadu.
Toyota vystavuje v těchto dnech Landspeed Prius na autosalonu North American International Auto Show v Detroitu.
Zážehový čtyřválec Landspeed Priusu o zdvihovém objemu 1,5 l má elektronické vstřikování paliva a rozvod 2xOHC se 16 ventily a systémem VVT-i. Blok motoru a hlava válců jsou z hliníkové slitiny. Největší točivý moment 131,5 Nm dosahuje při 4 200 1/min a největší výkon má 96 k při 5 800 1/min.
Synchronní elektromotor s permanentními magnety má výkon 50 kW při 1200 – 1 540 1/min dosahuje točivý moment 400 Nm při 1-1200 1/min.
Nikl-metal hybridní akumulátor má maximální napětí v systému 550 V.
Odpružení: Vpředu nezávislé zavěšení McPherson se stabilizátorem, vinuté pružiny Eibach Racing, tlumiče Bilstein, vzadu zkrutná příčka a stabilizátor, vinuté pružiny Eibach Racing, tlumiče Bilstein a pneumatiky Goodyear Eagle Landspeed Record o rozměru 26“ vpředu a 25“ vzadu
Grafický design karoserie – Molly Designs, příprava – Motorsports Technical Center
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.