První městské autobusy Mercedes-Benz Citaro s motory Euro 5 dodány

Bezproblémové splnění normy Euro 5 pro typ motoru OM 906 hLA s výkonem 205 kW (279 PS)

Technologie budoucnosti Blue-Tec vyhovuje již normě výfukových plynů Euro 5.

První městské autobusy Mercedes-Benz Citaro s motory Euro 5 dodány
První městské autobusy Mercedes-Benz Citaro s motory Euro 5 dodány

Dlouho před termínem zavedení zákonně požadovaných limitních hodnot podle směrnice o výfukových plynech Euro 5 v roce 2008/2009 dodal úsek Mercedes-Benz autobusy splňující normu Euro 5. Prvních sedm městských autobusů Mercedes-Benz Citaro s naležato vestavěnými motory Euro 5-Turbodiesel OM 906 hLA s výkonem 205 kW/279 PS předal Winfried Heckt, vedoucí prodeje autobusů Mercedes-Benz pro Německo, vozidla v mannheimském výrobním závodu panu Markusi Neumannovi, jednateli dopravní společnosti Breitenbach GmbH & Co. KG z Hammu. Téměř současně získal také nizozemský dopravní podnik RET (Rotterdamse Elektrische Tram) první Citaro Euro 5 z celkového množství 90 městských autobusů Citaro, které budou v Rotterdamu nasazovány od srpna 2006.

V říjnu 2006 bude v Evropě povinné dodržování normy výfukových plynů Euro 4 pro dieselové motory. Již dnes dokazuje úsek Mercedes-Benz prostřednictvím právě dodaných městských autobusů Citaro, že díky dieselové technologii Blue-Tec na bázi SCR (Selective Catalytic Reduction) je možné již dnes bez problému realizovat ještě podstatně přísnější limitní hodnoty emisí dle normy Euro 5, a to vestavbou SCR katalyzátoru s větším povrchem katalyzátoru.

„Hnací jednotka OM 906 LA/hLA s výkonem 205 kW je obzvláště vhodná, protože ideálním způsobem spojuje vysokou efektivitu spalování s funkčním principem Blue-Tec“, tvrdí Winfried Heckt, vedoucí prodeje autobusů Mercedes-Benz v Německu. Nová dieselová technologie Blue-Tec je v podstatě založena na dále zdokonalovaných motorech a dále na integrované následné úpravě výfukových plynů. Oxidy dusíku jsou přitom přidáním vodného redukčního roztoku Ad-Blue v katalyzátoru SCR cíleně přeměněny na nezávadný dusík a vodní páru. Elektronika motoru řídí množství Ad-Blue, které je vháněno do horkých výfukových plynů z oddělené nádrže. Pomocí Ad-Blue dochází k hydrolýze na amoniak a k chemické reakci.

Aby bylo možné městské autobusy Mercedes-Benz Citaro uzpůsobit normě Euro 5, zvětšili vývojoví pracovníci katalyzátor SCR a nově definovali množství vháněného Ad-Blue. Motor tak splňuje limitní hodnoty normy Euro 5, která bude požadována od roku 2009 a podle níž bude podíl oxidů dusíku ve výfukových plynech snížen oproti limitním hodnotám normy Euro 4 o dalších 43 %.

Markus Neumann, jednatel dopravní společnosti Breitenbach GmbH & Co. KG, jmenuje své důvody časného pořízení vozidel splňujících Euro 5 s hvězdou Mercedes: „Chceme těmito novými autobusy Citaro vyslat jasný signál do budoucna. Provozovat autobus znamená přemýšlet o šetrnosti k životnímu prostředí. Pro nás, jako pro dopravní podnik, je povinností u našich autobusů tuto filozofii realizovat. Proto je možnost již dnes cestovat s autobusy splňujícími Euro 5 skvělá věc.“

Nové městské autobusy Mercedes-Benz Citaro v provedení Euro 5

U sedmi nových vozidel dopravní společnosti Breitenbach GmbH & Co. KG a 90 vozidel dopravního podniku RET splňujících normu Euro 5 se jedná bez výjimky o vozidla konstrukční řady Mercedes-Benz Citaro druhé generace. Tyto teprve před nedávnem opticky a technicky v mnoha bodech pozměněné a zdokonalené městské autobusy jsou již na první pohled nápadné svou pozměněnou přední částí. Obloukovité vlisování s náznakem masky chladiče mezi světlomety je opticky příbuzné s novými zájezdovými a linkovými autobusy Mercedes-Benz. Přední sklo bylo opticky prodlouženo černou clonou po celé délce. Kromě předního krytu lze sklopit dopředu také hrany včetně těles světlometů. Celá přední část je tak ideálně přístupná pro údržbové práce nebo ji lze v případě poškození při nehodě selektivně vyměnit.

Také zadní část byla přepracována. Narozdíl od svých předchůdců je tvarovaná trojrozměrněji. Zadní sklo ve tvaru V je taženo směrem nahoru a sahá až ke střeše. Přepracovaný design zbavuje Citaro jeho dosavadní strohosti a hranatého tvaru tradičních městských autobusů.

Vozidla jsou vybavena elektronickou regulací úrovně (ENR), která umožňuje snížení vozidla na jedné straně (Kneeling) pro pohodlné nastupování a vystupování cestujících. Doplňkové sklápěcí rampy a vnější tlačítka pro ohlášení ve výši přizpůsobené postiženým lidem usnadňují používání autobusu především lidem se sníženou pohyblivostí, starším cestujícím a rodičům s kočárky. Velmi silné zátěži při přepravě školáků odpovídá stříkaná podlahová krytina. Jako ukazatele cíle jízdy jsou použity 15 palcové TFT obrazovky. Zobrazují se na nich kromě aktuálních zastávek také dodatečné informace pro cestující jako např. změny jízdního řádu a reklamy. Doplňkové zařízení pro automatické ohlašování zastávek tyto informace akusticky podporuje.

Nové autobusy Euro 5 mají všude kotoučové brzdy, ABS a ASR. Technickou zvláštností je u Citara přední náprava s nezávislým zavěšením předních kol. Konstrukce je založena na spodní nápravě s trojúhelníkovými příčnými rameny a disponuje sériově stabilizátorem. V jízdním a komfortním chování jsou výhody nezávislého zavěšení kol a s tím spojeného většího odpružení zřejmé. Citelné je obzvláště stabilní udržování směru jízdy jakož i snížený vliv vozovky na řízení. Také průměr otáčení se oproti autobusům Citaro první generace snížil o půl metru. Citaro je poháněno osvědčeným a naležato vestavěným motorem OM 906 hLA s výkonem 205 kW (279 PS). Maximální točivý moment 1 120 Nm vyvíjí při 1 300 ot./min. Řazení u těchto vozidel probíhá pomocí 4-stupňové automatické převodovky.

Dopravní společnost Breitenbach GmbH & Co. KG

Sedm bílých městských autobusů Mercedes-Benz Citaro Euro 5 s červenočerným lakem v přední části a nápadně modrým interiérem bude v budoucnu poskytovat své služby v oblastech měst Hamm a Dortmund, a dále i v okresech Unna, Soest a okrajových částech okresů Märkischer Kreis a Hochsauerlandkreis. Dopravní společnost Breitenbach GmbH & Co. KG na těchto linkách provozuje celkem 74 autobusů. Jedná se přitom o celonízkopodlažní autobusy. Podnik založený v roce 1927 zaměstnává v Hammu v současné době 98 zaměstnanců.

90 nových autobusů Citaro Euro 5 pro RET, Rotterdam

Nizozemský dopravní podnik RET z Rotterdamu, provozující veřejnou hromadnou dopravu, investoval přes 20 milionů Euro do obnovy téměř poloviny svého autobusového parku a jejího nahrazení za ekologické městské autobusy typu Mercedes-Benz Citaro Euro 5. Tím se RET stal prvním podnikem provozujícím veřejnou hromadnou dopravu v Nizozemsku a jedním z prvních podniků v Evropě, který svou autobusovou flotilu v takovém měřítku přestavěl na vozidla splňující normu Euro 5. Vozidla druhé generace Citaro disponují kromě již popsané výbavy také elektrickými vyjíždějícími rampami pro vozíčkáře, kamerovým systémem ke kontrole vnitřního prostoru jakož i digitálními systémy poskytujícími informace a hlášení o zastávkách.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....