Sériová verze LFA v závodu 24 hodin na Nürburgringu
Lexus LFA se 38. ročníku nesmírně náročného závodu 24 hodin na okruhu Nürburgring zúčastní již potřetí za sebou, nicméně vůbec poprvé se zde objeví ve standardní produkční podobě. Závodní tým GAZOO Racing nasadí dva vozy LFA připravené pro závodní trať, přičemž samotný tým se soutěže 24 hodin Nürburgring účastní již počtvrté.
Do čela týmu GAZOO se postaví hlavní testovací pilot TMC Hiromu Naruse. Sekundovat mu budou čtyři piloti z Japonska a tři z Německa, všichni s bohatými zkušenostmi z vytrvalostních závodů a soutěží kategorie GT. Takajuki Kinošita je šestinásobným vítězem vytrvalostní soutěže Super Taikyu; závodu 24 hodin na Nürburgringu se v minulosti zúčastnil již několikrát a dojel nejlépe ze všech japonských pilotů (celkově na 5. místě). Akira Iida je celkovým vítězem vytrvalostní soutěže Tokachi 24 hodin v letech 1995 a 2007; piloti Juiči Wakisaka a Kazuja Ošima stabilně dosahují dobrých výsledků v soutěžích kategorie Super GT 500 a GT 300.
Německý pilot Armin Hahne je vítězem Total 24 hodin ve Spa v letech 1982 a 1983. Jochen Krumbach dojel v závodu 24 hodin Nürburgring v roce 2008 celkově druhý. Andre Lotterer se v letech 2006 a 2009 stal mistrem v kategorii Super GT 500.
Letošní 38. ročník vytrvalostního závodu 24 hodin Nürburgring se bude konat od 13. do 16. května na okruhu Nürburgring v německé spolkové zemi Porýní-Falcko.
SC 430 a IS 350 v kategoriích Super GT 500 a GT 300
Super GT je nejdůležitější závodní soutěží v Japonsku, těšící se nesmírné popularitě s vysokým konkurenčním obsazením. V roce 2009 nasadil Lexus do kategorie Super GT 500 model SC 430 poháněný motorem 3,4 l V8 a odvezl si cenu pro nejlepšího pilota i tým. V kategorii GT 300 vloni soutěžil i Lexus IS 350 poháněný motorem 3,0 l V8, a opět zvítězil v kategorii závodních jezdců i v soutěži týmů.
V letošním roce se v příslušných kategoriích opět objeví vozy SC 430 a IS 350. S vozem Lexus SC 430 bude v kategorii GT 500 závodit pět týmů s piloty z Japonska, Německa, Švédska, Portugalska a Severního Irska; Lexus Team Petronas Tom’s pojede s vozem č. 1; Lexus Team Le Mans Eneos, č. 6; Lexus Team Kraft, č. 35; Lexus Team Zent Cerumo, č. 38; a Lexus Team Sard, č. 93.
Jeden tým se zúčastní závodů v kategorii GT 300 s vozem Lexus IS 350; Racing Project Bandoh, s vozem č. 19.
O modelu LFA
LFA je vozem, který si připisuje hned několik prvenství. Je prvním supersportovním vozem vyvinutým automobilkou Lexus, který splňuje a dokonce překračuje nejnáročnější standardy této značky. Zároveň se jedná o první supersport, který je stejně dynamický a zábavný na severní smyčce okruhu Nürburgring jako v serpentinách oblíbeného horského průsmyku. LFA s motorem uprostřed za přední nápravou spojuje lehkou konstrukci s ideálním vyvážením podvozku, a tak umožňuje vychutnat si maximální rychlost 325 km/h. Uplatnění zde najdou nejmodernější technologie zpracování uhlíkových vláken, vysokootáčkový vidlicový desetiválec 4,8 l bez přeplňování o výkonu 412 kW (560 k) a vzadu umístěná šestistupňová sekvenční převodovka.
„LFA je čistokrevným supersportem, lehkým, výkonným a vyváženým strojem vyvinutým s jediným cílem – zajistit prvotřídní požitek z jízdy,“ vysvětluje Haruhiko Tanahaši, hlavní konstruktér zodpovědný za projekt vývoje LFA. „V průběhu posledního desetiletí jsme ve snaze o splnění tohoto cíle posunuli všechny hranice – včetně vývoje naší vlastní špičkové skořepinové konstrukce podvozku a karoserie z uhlíkových vláken. Věřím,“ říká Tanahaši, „že jsme vytvořili vůz s nejvyšší možnou orientací na řidiče.“
LFA přitahuje maximální pozornost k označení F, které je určeno těm nejvýkonnějším vozům značky Lexus. Jeho vývoj od úplné nuly zajistil malý tým nadšených konstruktérů, kterým se podařilo posunout všechny myslitelné hranice dynamiky. Modely Lexus s označením F mají tvořit protipól a zároveň doplněk k základní DNA značky Lexus – tím, že zdůrazní skutečný výkon při současném potlačení důrazu na tradiční atributy této značky, kam patří nízká hladina hluku a vysoká úroveň pohodlí. LFA tudíž nejen mění definice japonského supersportu pro 21. století, ale zároveň vytváří nový základní rámec značky Lexus a jejího pokrokového přístupu k vývoji automobilů. „Když jsme v roce 2000 projekt LFA zahájili, již od první chvíle mne hnala dopředu touha vytvořit supersport světové úrovně, na který by značka Lexus mohla být pyšná,“ říká Tanahaši. „Vývoj supersportu světové úrovně pyšnící se dramatickým vzhledem byl pro Lexus nevyhnutelným krokem, neboť se jedná o značku, která chce zákazníkům nabízet příjemné životní okamžiky a zážitky stojící za zapamatování“.
V roce 2000 se Tanahaši s několika spolupracovníky pustil do jednoho z nejnáročnějších konstrukčních úkolů v historii značky Lexus. V rámci tohoto projektu se tým musel zaměřit na nové technologie, nové materiály a nové postupy, protože jedině tak mohl vzniknout vysněný vůz, bez ohledu na všechny překážky, které se během realizace tohoto projektu postavily do cesty. V rámci vývoje přišel tým s novým dynamickým přístupem, který nastavil nové měřítko využitelné při návrhu všech ostatních modelů značky.
V každém kroku vývoje LFA se aplikovala opatření na snížení hmotnosti. Patří sem skořepinová konstrukce podvozku a karoserie z plastu na bázi uhlíkových vláken – materiál CRFP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) – poprvé u značky Lexus – nebo keramické brzdové kotouče s uhlíkovými vlákny (CCM). Dále se jedná o maximální využívání hliníku, titanu a hořčíku v rámci celé soustavy pohonu a převodovky. Dokonce samotný volant je částečně vyroben z uhlíkových vláken, aby byl lehčí a zajistil přirozenější odezvu – to je typická ukázka maximální orientace na řidiče, která LFA charakterizuje. Díky své nízké pohotovostní hmotnosti 1480 kg pak může LFA sebejistě vstoupit do arény supersportů, neboť vykazuje vynikající poměr 378 k (278 kW) na tunu hmotnosti. „LFA je vozem s neuvěřitelně silným zátahem ve všech otáčkách a náležitým zvukovým doprovodem, ze kterého vám naskakuje husí kůže,“ vysvětluje s nadšením Tanahaši. „Dokáže úspěšně skloubit měřitelný výkon vykazovaný pomocí tabulek a grafů s ryzími emocemi – tedy čísly nevyjádřitelným výkonem, který lze pocítit pouze ve vlastním srdci a duši. Zatímco běžné vozy směřují k cíli cesty, u LFA je nejdůležitější cesta samotná.“
Naplánována je výroba pouze 500 kusů LFA, které budou ručně sestavovat zkušení technici tempem nejvýše 20 vozů měsíčně. „Přestože si tyto inspirující a snové momenty za volantem bude moci bohužel vyzkoušet jen několik málo šťastlivců,“ říká Tanahaši, „pevně věřím, že duch LFA naplní hrdostí každého obdivovatele vozů značky Lexus.“
Automobilka Lexus vždy vnímala motoristické soutěže kategorie GT jako globální nástroj umožňující sdílet vzrušení z vysokých výkonů a radost z jízdy charakteristickou pro tuto značku.
Automobilové soutěže spojují nejvyspělejší technologie s extrémní mechanickou odolností. Hrají proto klíčovou roli v budování bezkonkurenční kvality, trvanlivosti a spolehlivosti, která je srdcem každého vozu značky Lexus, ale i zdokonalování technických dovedností pracovníků zabývajících se vývojem sériově vyráběných automobilů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií