LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu.
LBX, dosud nejkompaktnější model značky Lexus, je hybridní crossover s autonomním dobíjením, který byl navržen jako dostupný a příjemný společník v souladu s dnešním pojetím stylu, které spojuje kvalitu s méně formálním přístupem. Nabízí mnohem více, než bychom očekávali od vozu této třídy – spojuje vyspělé technologie a nekompromisní odlišení na základě kvalit Lexus, postavených na luxusním řemeslném zpracování a zásadách pohostinnosti Omotenashi pro celou posádku.
Cílem návrhářů bylo vytvořit vůz atraktivní i pro odvážnější obyvatele evropských měst, kteří dokáží ocenit prémiovou kvalitu spojenou s moderním a méně formálním vzhledem i charakterem.
O záměrech návrhářů nic nevypovídá jednoznačněji než zpracování přídě LBX, zde představující novou „tvář“ značky Lexus. Vřetenovitá maska, tvořící již přes desítku let charakteristický znak všech modelů Lexus, byla přepracována do menšího a sjednoceného prvku bez rámečku, hladce navazujícího na karoserii vozu.
Vzhledem ke kompaktním rozměrům hybridního pohonu bylo možné snížit přední hranu kapoty až pod úroveň světlometů. Ze svěžích detailů jmenujme například chytré spojení světel denního svícení a ukazatelů směru do jediného modulu, kde byl dobře známý motiv písmene „L“ značky Lexus obrácen tak, aby odpovídal směru odbočování.
Vzhled inspirovaly rýžové koláčky mochi
Inspirací k efektním proporcím LBX byl překvapivý zdroj – rýžové koláčky mochi, v Japonsku tradičně podávané na Nový rok. Tyto koláčky sestávají ze dvou kotoučků – většího, na němž je položen jeden menší.
Tvarová vyváženost LBX se při pohledu zezadu odráží v kompaktní kabině umístěné na efektní spodní části karoserie – coby dalšího vizuálního prvku s poukazem na nízké těžiště a stabilní jízdní chování.
Přesunutím registrační značky dolů až na zadní nárazník vznikl čistý a nekomplikovaný povrch výklopné zádě s nápadným písmenným označením LEXUS. Podobně jako ostatní SUV značky Lexus najdeme na LBX zadní světelnou lištu ve specifickém provedení. V tomto případě je protažena od výklopné zádě až do zadních blatníků ke zdůraznění šířky vozidla a jeho stabilního postoje.
Design samozřejmě nestojí pouze na atraktivním vzhledu: jeho součástí je i řada detailů k dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností. Ty jsou zase důležité pro stabilní jízdní chování a co nejnižší spotřebu paliva.
A když už je řeč o palivu….
LBX pohání ve všech verzích jediná jednotka, alespoň pro český trh. Nový hybridní pohon Lexus 1,5 litru s autonomním dobíjením. Srdcem je tříválec 1,5 litru, který nabízí špičkové parametry termodynamické účinnosti, ke které přispívá vysokorychlostní spalování.
Lexus totiž využívá technologie původem ze světa Formule 1 včetně delšího zdvihu, zvětšeného úhlu ventilů a laserového opracování ventilových sedel na straně sání. Na ultra lehkých pístech, konstruovaných pro vysoký výkon za vysokých otáček motoru, se používá povlak z umělé pryskyřice, který snižuje tření se stěnou válců.
Celkový systémový výkon činí 136 k/100 kW s maximem točivého momentu 185 Nm, což vozu s pohonem předních kol umožňuje akcelerovat na 100 km/h za 9,2 sekundy, resp. 9,6 sekundy v případě provedení s pohonem všech kol. Kombinovaná spotřeba podle metodiky WLTP začíná na 4,4 l/100 km při emisích CO2 na úrovni od 100 g/km.
K co nejvyšší termodynamické účinnosti dále přispívá systém variabilního chlazení, který reguluje rychlost proudění chladicí kapaliny v závislosti na provozních podmínkách motoru a venkovní teplotě. To přispívá k rychlejšímu zahřátí motoru, nižším ztrátám vlivem tření, nižší spotřebě paliva a lepšímu výkonu klimatizace.
Elektronicky řízené inteligentní proměnné časování ventilů na straně sání – systém VVTi-E – napomáhá vyvažovat spotřebu paliva a agilní odezvu pohonu, a to i za nízkých otáček motoru nebo nízkých teplot oleje.
Hybridní převodovka
Kompaktnější hybridní systém Lexus používá i novou převodovku, jejíž konstrukce přináší úsporu hmotnosti i místa. Přesto je o 17 % výkonnější než klasické pohony téhož rozměru a chlubí se příkladnou spotřebou paliva, tichým chodem a nízkými emisemi.
Ke zmenšení převodového soukolí a zkrácení jednotky převodovky napomohly nástroje umělé inteligence společně s metodami vývoje MBD (Model Based Development) a vysoce přesným měřením. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory na samostatných hřídelích. Konstruktéři podrobili každý prvek pečlivé analýze ve snaze zmenšit rozměry a hmotnost bez negativních dopadů na vlastnosti či kvalitu. Nové je tak například provedení zubů kol, mechanizmy mazání a chlazení, konstrukce zapouzdření nebo použití oleje s nízkou viskozitou.
Nová je i jednotka řízení energie (PCU), natolik kompaktní, že ji bylo možné zabudovat přímo nad převodovku, a tím zachovat nízkou křivku kapoty, což je přínosem z hlediska spotřeby paliva i ochrany chodců.
Nová bipolární hybridní baterie
LBX je v návaznosti na zcela nové RX druhým modelem Lexus, který využívá výhod nové vysoce výkonné bipolární baterie typu NiMH v rámci hybridního pohonu.
Inovativní bipolární technologie přináší vyšší energetickou hustotu kompaktnější a lehčí jednotky baterie. Baterie má o polovinu kratší dobu odezvy, což zvyšuje radost za volantem díky hbitým reakcím, kdy dávkování točivého momentu za nižších otáček působí dojmem, který si zpravidla spojujeme s čistými elektromobily. Těží dále z přepracovaného systému chlazení, který přispívá k delší životnosti i výkonu baterie.
Celý bateriový modul je zabudován pod zadními sedadly, a nezmenšuje tím prostor pro cestující ani zavazadelník.
Systém řízení hybridního pohonu
Systém řízení hybridního pohonu (Hybrid Control) s využitím vyššího výkonu elektromotoru a hybridní baterie zprostředkuje agilní odezvu při rozjezdech s pocitem nepřerušované akcelerace. Odezva se v porovnání s předchozími hybridními systémy zlepšila přibližně o 30 % a počáteční akcelerace o 20 %; zrychlování je ustálené, tedy bez pocitu poklesu hybnosti.
K vyššímu požitku za volantem přispívá tento systém i tím, že pomáhá se zrychlováním a zpomalováním v kopcích, aby řidič nemusel tak intenzivně používat akcelerační pedál ve stoupáních, resp. brzdit v klesáních.
Díky intenzivnějšímu zapojení hybridní baterie při rozjezdech jsou otáčky motoru přibližně o 20 % nižší, což se odrazilo v příjemnější lineární vazbě mezi používáním akceleračního pedálu a zvukem motoru.
Systém rozpozná jízdu v klesání a automaticky zapojuje funkci pro regulaci rychlosti v klesání, a to i v případě, že řidič zcela uvolní brzdový pedál.
Cena startuje od 699 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií