Preciznost v každém detailu: Nástrojárna převádí emocionální design modelu Audi Q4 e-tron do plechových výlisků

  • Lisovací nástroje: hmotnost až 47 tun a tlak odpovídající hmotnosti 1600 tun
  • Každý nástroj se skládá z několika stovek jednotlivých dílů a jeho výroba vyžaduje desítky tisíc pracovních hodin
  • Audi Q4 e-tron oslaví světovou premiéru 14. dubna

Audi činí s modelem Q4 e-tron, který se vyznačuje výraznými liniemi, oblými plochami a dravě tvarovanými blatníky ve stylu quattro, další krok v designovém stylu svých elektromobilů. Kompaktní SUV přináší do sériové výroby design, který na začátku roku 2019 představila studie Audi Q4 concept. Odpovědnost za jeho precizní realizaci nese nástrojárna značky Audi, která přenáší nápady designérů do výroby a vyjadřuje jejich emocionalitu prostřednictvím plechů. Při konstrukci a výrobě nástrojů je nezbytná preciznost na tisícinu milimetru. Proto má nástrojárna zásadní vliv na zajišťování vysoké kvality vozů Audi.

Fascinace díky preciznosti: rám boční stěny modelu Audi Q4 e-tron

Q4 e-tron fascinuje expresivní interpretací designu SUV ve všech partiích a z každého úhlu pohledu – zepředu, ze strany i zezadu. Výroba vozu s takovým designem je však velmi náročná, což je patrné například u rámu boční stěny varianty ve stylu kupé. S ní totiž přichází do sériové výroby design studie z července 2020. V zadní části se na malé ploše vyskytují velké výzvy. Nahoře dosedá střešní sloupek D na boční stěnu, v opačném směru na něj navazuje zadní spoiler a pod nimi, v horní části blatníku nad kolem, prochází hrana s velmi malými poloměry křivek a hlubokým prolisem nad zadními svítilnami. Všechny uvedené křivky a linie jsou realizovány s nejvyšší precizností a dokonalou povrchovou úpravou.

Odpovědnost za to nese nástrojárna Audi, která převádí návrhy designérů do reality. Její technologové se účastní již raných fází vývoje a zkoumají realizovatelnost návrhů. Koordinace a vývojové procesy probíhají dalekosáhle digitálně na počítačích. Na modelu Q4 e-tron pracovali nástrojáři z obou německých výrobních závodů Audi. Specialisté z Ingolstadtu si vzali na starosti rám boční stěny, dveře a střechu, odborníci z Neckarsulmu se věnovali přední kapotě a zadnímu výklopnému víku.

Litinoví obři: délka 4,50 metru, hmotnost až 47 tun

S využitím velmi těžkých kovových nástrojů realizují v nástrojárně i komplexní pracovní kroky s nekompromisní přesností. Například nástroje pro lisování rámů boční stěny jsou litinoví obři – o délce cca 4,50 metru, šířce 2,40 metru a výšce 1,35 metru. Jejich hmotnost je až 47 tun. Jsou výsledkem desítek tisíců hodin vysoce precizní manuální práce a jsou složeny z až 500 jednotlivých dílů. Od mnohatunových matric a posuvných raznic přes upevňovací čelisti až po odřezávače a děrovače. Montáž jedné sady nástrojů trvá několik měsíců.

Hotové nástroje se nejprve zapracovávají v jednostupňových zkušebních lisech, a pak ve velkých transferových lisovacích linkách – většina z nich zpočátku v závodě Audi v Ingolstadtu. Poté jsou přepraveny do Cvikova, kde vzniká Q4 e-tron. Mezitím probíhá řada optimalizačních cyklů, u nichž se často jedná o několik tisícin milimetru. Vykazuje klenutí plechového dílu drobná vyvýšená nebo naopak propadlá místa? Jsou někde po jednotlivých procesních krocích sotva viditelná zúžení tloušťky nebo miniaturní zvlnění? Moderní optická měřicí zařízení poskytují přesné výsledky – ale ostrý lidský zrak, citlivé prsty a cit pro chování plechu v lisu nahradit stále nedokážou.

Šest zdvihů lisu: sériová výroba v lisovně

Po spuštění sériové výroby potřebují cvikovské lisovací linky k vytvarování rámu boční stěny celkem šest výrobních kroků, z nichž každý vyžaduje specifický nástroj. Lisovaný díl je podavači přenášen z jednoho nástroje k dalšímu. První nástroj vytáhne plech do požadovaného tvaru, v následujících nástrojích vznikají výřezy a ořezy, například v oblasti bočních oken, jemné hrany a linie, montážní otvory a složité záhyby a další úpravy na vnitřní straně plechů, které jsou nezbytné pro přesné lícování při pozdějším spojování rámu se sousedními plechy v karosárně. Protože má plech mírný sklon vracet se do původního tvaru, dochází v každém pracovním kroku ještě jednou k cílenému dodatečnému tváření. Na začátku procesu tváření je plochý výstřižek z plechu, z něhož nakonec vznikne trojrozměrný díl s nejvyšší precizností a emocionálním designem.

Elektrická ofenziva nabírá na intenzitě: Q4 e-tron vstupuje do dynamického segmentu trhu

Elektrická ofenziva Audi pokračuje s ještě větší intenzitou. Po velkých SUV Audi e-tron a e-tron Sportback a sportovním modelu e-tron GT následuje Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron hraje ve strategii elektrifikace značky hlavní roli, protože vstupuje do mimořádně atraktivního a rychle rostoucího segmentu trhu, do třídy kompaktních SUV. Zákazníkům značky Audi nabídne cenově atraktivní vstup do světa prémiové elektromobility.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...