Passat první generace: Vítr budoucnosti

V květnu 1973 představil Volkswagen zcela nový vůz střední třídy s předním pohonem a prostornou 4,2 m dlouhou karoserií elegantního střihu. Dostal jméno Passat a zahájil novou éru v historii své značky.

Passat první generace: Vítr budoucnosti

Volkswagen Passat první generace byl výsledkem tehdy nové formy koncernové spolupráce – konstrukčně totiž bezprostředně navazoval na vůz Audi 80, jenž debutoval v létě 1972 a vzápětí získal prestižní titul „Vůz roku“. Konstrukční tým, který vedl ing. Ludwig Kraus, dal „osmdesátce“ a následně i Passatu do vínku moderní koncepci s motorem uloženým podélně před přední nápravou a pohánějícím přední kola. Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a lehkou tuhou nápravou s vinutými pružinami a panhardskou tyčí vzadu zaručoval výborné jízdní vlastnosti. O bezpečnost se mimo jiné starala dvouokruhová diagonálně (tedy do X) propojená brzdová soustava s předními kotoučovými a zadními bubnovými brzdami, přičemž podtlakový posilovač byl u nejvýkonnějších modelů montován standardně, u ostatních zpočátku za příplatek.

Z koncernové nabídky pocházela i trojice moderních čtyřválcových motorů OHC o objemu 1,3 a 1,5 l stejně jako převodná ústrojí, a tak nezbývá než prozradit, v čem byl vlastně Passat specifický. Od počátku byl koncipován jako rodinný vůz a zatímco sourozenec Audi 80 se vyráběl výhradně se stupňovitou zádí, Passat měl od počátku elegantně střiženou šikmou záď, jejíž tvary navrhl v turínském studiu Ital Design populární Giorgio Giugiaro. Není bez zajímavosti, že zpočátku bylo v šikmé zádi pevné zadní okno a jen krátké víko zavazadlového prostoru. Roku 1975 však přibylo i dvouprostorové provedení s velkými nahoru vyklápěcími dveřmi přes celou záď a sklopnými zadními sedadly. Mezitím se ovšem už rok prodávalo i prostorné kombi Passat Variant, samozřejmě s pátými dveřmi ve svislé zádi a variabilním vnitřním prostorem.


Passat první generace: Vítr budoucnosti

Vraťme se ale zpátky do roku 1973: veřejnosti byl Passat představen v květnu, první zákazníci se svých vozů dočkali až koncem léta po tom, co se v závodě v Emdenu rozběhla sériová výroba. Passat byl tehdy k mání ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení, se čtyřmi stupni výbavy (L, S, LS a TS) a třemi motory. Základ nabídky tvořil čtyřválec 1,3 l o výkonu 55 koní (40 kW), náročnější zákazníci pak mohli volit mezi dvěma verzemi motoru 1,5 l, z nichž první dávala výkon 75 koní (55 kW) a druhá – určená pro modely LS a TS – dokonce 85 koní (63 kW). Zatímco motor 1,3 l se dodával pouze ve spojení se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou, oba jedenapůllitrové čtyřválce se dodávaly i v kombinaci s třístupňovou automatikou.

Při rozvoru 2470 mm a rozchodu kol 1340 mm vpředu a 1335 mm vzadu byl Passat ročníku 1973 dlouhý 4190 mm, široký 1620 mm a vysoký 1360 mm, vykazoval pohotovostní hmotnost kolem 900 kg a užitečnou hmotnost přes 400 kg. Jezdil na třináctipalcových kolech opatřených pneumatikami 155 SR 13 nebo 165/70 SR 13 a v nejvýkonnějším provedení TS dokázal flirtovat s rychlostí 170 km/h (oficiální hodnota zněla 168 km/h) a z 0 na 100 km/h uměl zrychlit za 12 sekund. Ovšem ani základní model L s motorem 1,3 l se neměl za co stydět – uháněl rychlostí až 150 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládl za 16 s. Pětidveřové kombi Passat Variant, jež se začalo prodávat počátkem roku 1974, poskytovalo plných 500 kg užitečné hmotnosti a od svých sourozenců se mimo jiné odlišovalo větší palivovou nádrží o objemu 50 litrů (místo původních 45 l). Navíc byla nádrž kombíku vyrobena z plastů, čímž Passat Variant zaznamenal světové prvenství mezi sériovými vozy.


Úhledný a praktický Passat s výbornými jízdními vlastnostmi si rychle získal oblibu v Německu i na zahraničních trzích – už před vánocemi roku 1976 slavili ve Wolfsburgu vyrobení milióntého automobilu této řady. Dvoumiliónovou hranici Passat překonal v polovině dubna 1980 pro změnu v továrně v Emdenu, přičemž asi 45 % produkce putovalo na export, zejména do Spojených států, Francie, Švédska a mnoha dalších zemí. Samostatnou kapitolu by si zasloužila velice úspěšná výroba vozů Passat první generace v Brazílii – její čísla nejsou započtena do výše citované statistiky.


Passat první generace: Vítr budoucnosti

Připomeňme si ještě vývoj, jímž první Passat s interním označením B1 prošel. V srpnu 1975 byly původní jedenapůllitrové čtyřválce nahrazeny pružnějšími motory o objemu 1,6 l (výkon se nezměnil), v létě 1977 zevnějšek všech modelů Passat pozměnily rozměrnější nárazníky s plastovým obložením a upravená příď i záď karosérie. Počátkem roku 1978 byl původní zážehový čtyřválec 1,3 l vyměněn za nový, od léta 1978 se pak začal prodávat dlouho očekávaný Passat Diesel se vznětovým motorem 1,5 l o výkonu 50 koní (37 kW). Ten dosahoval největší rychlosti přes 140 km/h a průměrně spotřeboval jen 7,5 l nafty na 100 km. V říjnu 1978 měl premiéru špičkový model Passat GLI poháněný zážehovým motorem 1,6 l, jehož výkon díky vstřikování paliva Bosch K-Jetronic vzrostl na 110 koní (81 kW). Bohatě vybavený vůz dosahoval rychlosti 185 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 10,5 s, takže mu majitel s radostí toleroval o něco vyšší spotřebu (v průměru 11 l na 100 km).

Poslední drobné úpravy zaznamenal Passat první generace v létě 1980, už v listopadu téhož roku se však objevil na scéně jeho nástupce s označením B2 a ještě prostornější karosérií poněkud zaoblenějších tvarů. K němu se ovšem vrátíme až někdy jindy.

Jan Tuček
Volkswagen magazín jaro/léto ’99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...