Volkswagen Passat první generace byl výsledkem tehdy nové formy koncernové spolupráce – konstrukčně totiž bezprostředně navazoval na vůz Audi 80, jenž debutoval v létě 1972 a vzápětí získal prestižní titul „Vůz roku“. Konstrukční tým, který vedl ing. Ludwig Kraus, dal „osmdesátce“ a následně i Passatu do vínku moderní koncepci s motorem uloženým podélně před přední nápravou a pohánějícím přední kola. Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a lehkou tuhou nápravou s vinutými pružinami a panhardskou tyčí vzadu zaručoval výborné jízdní vlastnosti. O bezpečnost se mimo jiné starala dvouokruhová diagonálně (tedy do X) propojená brzdová soustava s předními kotoučovými a zadními bubnovými brzdami, přičemž podtlakový posilovač byl u nejvýkonnějších modelů montován standardně, u ostatních zpočátku za příplatek.
Z koncernové nabídky pocházela i trojice moderních čtyřválcových motorů OHC o objemu 1,3 a 1,5 l stejně jako převodná ústrojí, a tak nezbývá než prozradit, v čem byl vlastně Passat specifický. Od počátku byl koncipován jako rodinný vůz a zatímco sourozenec Audi 80 se vyráběl výhradně se stupňovitou zádí, Passat měl od počátku elegantně střiženou šikmou záď, jejíž tvary navrhl v turínském studiu Ital Design populární Giorgio Giugiaro. Není bez zajímavosti, že zpočátku bylo v šikmé zádi pevné zadní okno a jen krátké víko zavazadlového prostoru. Roku 1975 však přibylo i dvouprostorové provedení s velkými nahoru vyklápěcími dveřmi přes celou záď a sklopnými zadními sedadly. Mezitím se ovšem už rok prodávalo i prostorné kombi Passat Variant, samozřejmě s pátými dveřmi ve svislé zádi a variabilním vnitřním prostorem.
Vraťme se ale zpátky do roku 1973: veřejnosti byl Passat představen v květnu, první zákazníci se svých vozů dočkali až koncem léta po tom, co se v závodě v Emdenu rozběhla sériová výroba. Passat byl tehdy k mání ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení, se čtyřmi stupni výbavy (L, S, LS a TS) a třemi motory. Základ nabídky tvořil čtyřválec 1,3 l o výkonu 55 koní (40 kW), náročnější zákazníci pak mohli volit mezi dvěma verzemi motoru 1,5 l, z nichž první dávala výkon 75 koní (55 kW) a druhá – určená pro modely LS a TS – dokonce 85 koní (63 kW). Zatímco motor 1,3 l se dodával pouze ve spojení se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou, oba jedenapůllitrové čtyřválce se dodávaly i v kombinaci s třístupňovou automatikou.
Při rozvoru 2470 mm a rozchodu kol 1340 mm vpředu a 1335 mm vzadu byl Passat ročníku 1973 dlouhý 4190 mm, široký 1620 mm a vysoký 1360 mm, vykazoval pohotovostní hmotnost kolem 900 kg a užitečnou hmotnost přes 400 kg. Jezdil na třináctipalcových kolech opatřených pneumatikami 155 SR 13 nebo 165/70 SR 13 a v nejvýkonnějším provedení TS dokázal flirtovat s rychlostí 170 km/h (oficiální hodnota zněla 168 km/h) a z 0 na 100 km/h uměl zrychlit za 12 sekund. Ovšem ani základní model L s motorem 1,3 l se neměl za co stydět – uháněl rychlostí až 150 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládl za 16 s. Pětidveřové kombi Passat Variant, jež se začalo prodávat počátkem roku 1974, poskytovalo plných 500 kg užitečné hmotnosti a od svých sourozenců se mimo jiné odlišovalo větší palivovou nádrží o objemu 50 litrů (místo původních 45 l). Navíc byla nádrž kombíku vyrobena z plastů, čímž Passat Variant zaznamenal světové prvenství mezi sériovými vozy.
Úhledný a praktický Passat s výbornými jízdními vlastnostmi si rychle získal oblibu v Německu i na zahraničních trzích – už před vánocemi roku 1976 slavili ve Wolfsburgu vyrobení milióntého automobilu této řady. Dvoumiliónovou hranici Passat překonal v polovině dubna 1980 pro změnu v továrně v Emdenu, přičemž asi 45 % produkce putovalo na export, zejména do Spojených států, Francie, Švédska a mnoha dalších zemí. Samostatnou kapitolu by si zasloužila velice úspěšná výroba vozů Passat první generace v Brazílii – její čísla nejsou započtena do výše citované statistiky.
Připomeňme si ještě vývoj, jímž první Passat s interním označením B1 prošel. V srpnu 1975 byly původní jedenapůllitrové čtyřválce nahrazeny pružnějšími motory o objemu 1,6 l (výkon se nezměnil), v létě 1977 zevnějšek všech modelů Passat pozměnily rozměrnější nárazníky s plastovým obložením a upravená příď i záď karosérie. Počátkem roku 1978 byl původní zážehový čtyřválec 1,3 l vyměněn za nový, od léta 1978 se pak začal prodávat dlouho očekávaný Passat Diesel se vznětovým motorem 1,5 l o výkonu 50 koní (37 kW). Ten dosahoval největší rychlosti přes 140 km/h a průměrně spotřeboval jen 7,5 l nafty na 100 km. V říjnu 1978 měl premiéru špičkový model Passat GLI poháněný zážehovým motorem 1,6 l, jehož výkon díky vstřikování paliva Bosch K-Jetronic vzrostl na 110 koní (81 kW). Bohatě vybavený vůz dosahoval rychlosti 185 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 10,5 s, takže mu majitel s radostí toleroval o něco vyšší spotřebu (v průměru 11 l na 100 km).
Poslední drobné úpravy zaznamenal Passat první generace v létě 1980, už v listopadu téhož roku se však objevil na scéně jeho nástupce s označením B2 a ještě prostornější karosérií poněkud zaoblenějších tvarů. K němu se ovšem vrátíme až někdy jindy.
Jan Tuček
Volkswagen magazín jaro/léto ’99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií