Na fotografiích: Ochrana Scania proti čelnímu podjetí výrazně zvyšuje bezpečnost při srážkách osobních a nákladních automobilů, vozidla Scania dlouhá až 25,25 metrů již ve Skandinávii jezdí a společnost Scania výrazně podporuje bezpečnější řízení vozidel, například prostřednictvím výcvikových programů pro řidiče:



Hasse Johansson, viceprezident skupiny a šéf výzkumu a vývoje společnosti Scania, byl jedním z pozvaných řečníků na tiskovém workshopu německého automobilového průmyslu ve Frankfurtu: „Počet těžkých vozidel na našich silnicích by bylo možné snížit o 30 procent změnou vnitrostátních právních předpisů tak, aby umožňovaly na určitých úsecích jízdu dlouhých vozidel. Tím bychom zamezili opotřebování našich silnic a většímu znečišťování životního prostředí. Samozřejmě by se tak zlepšila i bezpečnost na silnicích. Vozidla dlouhá až 25,25 metru již ve Skandinávii jezdí a zájem o tento typ vozidel roste i v jiných státech, zejména mezi odběrateli dopravních služeb,“ řekl Hasse Johansson.
Omezení těžké dopravy by vedlo k výrazným úsporám – především pokud jde o silnice a životní prostředí. Ze změny právních předpisů by měli však prospěch i dopravci: „Užitečné zatížení v těžké dopravě by vzrostlo až o 60 procent. Značné související finanční úspory by nakonec prospěly i spotřebitelům,“ dodal Johansson.
Evropská komise si stanovila za cíl snížení počtu úmrtí a zranění při dopravních nehodách v letech 2000 až 2010 na polovinu. Každým rokem na silnicích Evropské unie umírá 50 tisíc lidí a 2,2 milionu utrpí zranění. Mezi navrhovaná nápravná opatření patří podpora bezpečnějšího řízení vozidel prostřednictvím výcvikových programů pro řidiče. Používání bezpečnostních pásů se má zvýšit pomocí zesílených informačních kampaní. S cílem zlepšit řidičské dovednosti se plánuje zavedení nového systému řidičských průkazů a dodatečné řidičské kurzy pro pokročilé.
Hasse Johansson zdůraznil: „Profesionální řidiči jsou nejdůležitějším činitelem, pokud jde o bezpečnost těžkých vozidel v silniční dopravě, a úkolem výrobce nákladních vozidel je řidiče všemi možnými způsoby podporovat. Bezpečnost při srážkách mezi těžkými a lehkými vozidly lze výrazně zlepšit, a to nejenom díky povinné ochraně proti čelnímu podjetí u nákladních automobilů. Pravděpodobnost přežití v osobním automobilu by byla mnohem větší, kdyby výrobci nákladních vozidel mohli na přední část kabiny montovat speciální kolizní zóny, a to navíc k současné povolené délce.“