Peugeot již více než 210 let drží krok s dobou, předvídá požadavky zákazníků a připravuje půdu pro nová řešení mobility. Motoristický sport jako vynikající technologická laboratoř nabízí značce ideální pole pro zkoumání a plné rozvinutí inovačních schopností. Důkazem je i Peugeot 9X8, nový Hypercar značky, který byl představen na začátku léta a který se brzy zúčastní vytrvalostních závodů a legendárního podniku 24 hodin Le Mans. Jeden z předchůdců tohoto závodního speciálu, Peugeot 905, vznikl před třiceti lety. Už v roce 1991 tak reprezentoval průkopnického ducha a hodnoty značky. To vše tvoří DNA automobilky Peugeot.
Na počátku 90. let zahájila značka Peugeot svou významnou etapu v Le Mans a ve vytrvalostního závodech. Tehdy se Peugeot vrátil jako tovární tým na okruh Sarthe. S vozem Peugeot 905 se značka zúčastnila mistrovství světa sportovních vozů (World Sportscar Championship)[1] a samozřejmě i závodu 24 hodin Le Mans.
Peugeot 905 ve vytrvalostních závodech
S vozem Peugeot 905 značka jasně potvrdila svůj cíl vyhrát 24 hodin Le Mans. Program vývoje tohoto sportovního prototypu byl zahájen v prosinci 1988. Vůz představený v únoru 1990 vyvolal svým vzhledem obrovské překvapení. Inovativní závodní speciál se vyznačoval absolutní vizuální čistotou a přední částí charakteristickou pro tehdejší modely značky. Byl postaven na podvozku z uhlíkových vláken, na jehož vývoji se podílela firma Dassault, a poháněl jej 3,5litrový čtyřicetiventilový motor V10 o výkonu 650 k, který se velmi blížil standardům Formule 1.
V letech 1990 až 1993 přinášel Peugeot 905 samé úspěchy. Značka se dokázala měřit s výrobci dlouhodobě zaměřenými na vytrvalostní závody, jako byly zejména značky Porsche a Jaguar, i s novými ambiciózními konkurenty v této oblasti, jako byly Toyota a Mazda.
Rok 1992 byl pro značku Peugeot klíčový. Stanovila se tehdy dva cíle: získat titul mistra světa výrobců a zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans. Pro tento závod byly na voze provedeny zásadní změny: bylo odstraněno přední křídlo, zadní křídlo bylo přemístěno a zmizely mřížky na předním blatníku.
Výsledky stáje Peugeot v celé sezóně 1992 byly vynikající: 2. místo v Monze, 1. a 3. místo v Le Mans, 1. a 2. místo v Doningtonu, 1. a 3. místo v Suzuce, 1., 2. a 5. místo v Magny-Cours. Tyto trofeje vynesly v roce 1992 značku Peugeot na vrchol mistrovství světa konstruktérů. Cíle bylo dosaženo.
V roce 1993 obsadil Peugeot se svými třemi vozy Peugeot 905 všechny tři stupně vítězů v závodě 24 hodin Le Mans. Pro společnost a její týmy to byl fenomenální úspěch. Technologie Peugeot tímto prokázaly svou nejvyšší úroveň a značka se po tomto historickém umístění na stupních vítězů s vytrvalostními závody na čas rozloučila.
2021: Inovace a technické výzvy pro Peugeot 9X8
Po voze Peugeot 905 přišel v letech 2007–2011 Peugeot 908 a s ním další etapa působnosti značky ve vytrvalostních závodech. A nyní značka ohlašuje návrat do této disciplíny, a to s vozem Peugeot 9X8.
Po vzoru svých slavných a vítězných předchůdců bude Peugeot 9X8 pokračovat v tradici. Je ztělesněním cíle značky Peugeot navrhovat vysoce výkonné soutěžní vozy, které jsou rozpoznatelné na první pohled. Jeho tvůrci v něm dokázali spojit sportovní charakter, technologické know-how, efektivitu a stylistickou dokonalost.
Peugeot 9X8 stejně jako kdysi Peugeot 905 demonstruje současné estetické principy značky: je štíhlý, elegantní, vzbuzuje emoce a je příslibem dynamiky. Na první pohled upoutá vepředu i vzadu světelný podpis se třemi charakteristickými svítícími drápy. Boky jsou elegantní a strukturované. Vnější zpětná zrcátka jsou integrována do karoserie a netvoří žádnou překážku proudění vzduchu. Na zádi je umístěn široký difuzor orámovaný jemně tvarovanými prvky, v nichž jsou umístěny světla, a nápis, který zdůrazňuje nejvýraznější novinku, kterou model 9X8 přináší: absenci zadního křídla neboli „We did not want a rear wing“ (Nepotřebujeme zadní křídlo).
K této inovaci inspirovalo inženýry a designéry týmu Peugeot Sport důkladné prostudování nových předpisů pro Hypercar, novou hlavní třídu vytrvalostních závodů. Zatímco ostatní se rozhodli dodržovat nové předpisy konzervativnějším způsobem, týmy Peugeot se rozhodly riskovat a přinést průlomové řešení.
Co se týče motoru, padla volba na hybridizaci, kdy zadní kola pohání vidlicový benzínový šestiválec bi-turbo o výkonu 500 kW (680 k) a přední kola motorgenerátor o výkonu 200 kW (270 k). Nařízení stanovuje omezení pro fungování systému a umožňuje hybridním vozům jezdit s pohonem všech kol. Definuje hranici pro přenos energie na přední kola a stanovuje, že celkový průměrný výkon hnacího ústrojí nesmí překročit 550 kW (750 k). Hybridní technologie je tedy jak velkou výhodou, protože otevírá možnost pohonu všech kol, ale je také velkou technickou výzvou vzhledem ke složitosti řízení pohonného ústrojí.
Právě to zajímá značku Peugeot, která pracuje na rychlé elektrifikaci své nabídky, a jejíž snahou je podněcování ambiciózního technického vývoje a sbírání zkušeností v extrémních závodech. Program 9X8 by měl být v konečném důsledku přínosem pro budoucí elektrifikované modely značky Peugeot.
Peugeot 9X8 v kostce
Motory
- Motor PEUGEOT HYBRID4 500 kW (pohon všech kol)
- Zadní hnací ústrojí: Vidlicový 2,6 litrový šestiválec s válci umístěnými v úhlu 90°, s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 500 kW (680 k) + sedmistupňová sekvenční převodovka
- Přední hnací ústrojí: Elektromotor/generátor 200 kW (270 k) + reduktor
Baterie
Vysoká energetická hustota, 900 V, na vývoji spolupracoval Peugeot SPORT a TotalEnergies / Saft.
Od 905 po 9X8
Nový Hypercar Peugeot má také nové jméno: 9X8.
Počáteční číslice 9 charakterizuje špičkové závodní vozy značky, jako jsou Peugeot 905 (1990–1993) a 908 (2007–2011).
Písmeno X odkazuje na pohon všech kol a hybridní technologie použité v novém voze Peugeot Hypercar.
Pokud jde o osmičku, to je číslo, které používají všechny současné názvy Peugeot: 208, 2008, 308, 3008, 5008 a samozřejmě Peugeot 508, který nedávno prošel rukama stejného týmu inženýrů a designérů, jež vytvořili Hypercar, a stal se prvním modelem s označením Peugeot Sport Engineered.
Peugeot 9X8 je stejně jako 508 Peugeot Sport Engineered součástí strategie Neo-Performance, jejíž cílem je nabídnout úspornější a odpovědnější výkon jak u sériových, tak u závodních vozů. Úzká spolupráce mezi inženýrským týmem Peugeot Sport a designery studia Peugeot Design dala vzniknout vozu 9X8.
Peugeot se již více než 210 let drží v předních liniích, a to zejména díky vozům vybaveným nejinovativnějšími a nejmodernějšími technologiemi současnosti. Cílem závodních speciálů je nejen vyhrávat legendární závody, ale také testovat technologie, které se následně objeví ve vozech prodávaných zákazníkům značky Peugeot. Vůz 9X8 je pokračováním tradice i součástí strategie značky. Historie pokračuje…
[1] WSC, známé také jako mistrovství světa ve vytrvalostních soutěžích
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií