Nový model Volkswagen up! v prodeji na našem trhu

Pokud vás stručná předchozí informace modelu up! zaujala anebo uvažujete o koupi up! a chcete se o něm dozvědět podrobnosti, věnujte pozornost této podrobné informaci.

Nový model Volkswagen up! v prodeji na našem trhu
Nový model Volkswagen up! v prodeji na našem trhu
Nový model Volkswagen up! v prodeji na našem trhu

Důležité aspekty modelu up! – přehled v abecedním pořadí

Asistenční systémy a systém pro řízení jízdní dynamiky:

elektronický stabilizační systém ESP, protiblokovací systém ABS, funkce City pro nouzové brzdění, parkovací senzory vzadu

Barvy:

4 nemetalické barvy („white“, „pure white“, „light blue“, „red“); 3 metalické laky („light silver“, „dark silver“, „dark blue“); 1 perleťový lak („black pearl“)

Bluemotion technology:

mj. se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie při zpomalování a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem

Cena:

44 kW, Česká republika: 192 900 Kč

Design:

Walter de Silva (koncern), Klaus Bischoff (značka Volkswagen)

Hmotnost:

44 kW: 929 kg (provozní hmotnost EU)

Hodnota CX:

cx = 0,32; cx x A = 0,67 m2

Charakter:

důmyslně řešený městský vůz pro 4 osoby

Individualizace:

jednotlivé prvky výbavy na přání, „packs“ a „up! boxes“

Informační a zábavní systémy:

RCD 215, sound plus, přenosný informační a zábavní systém maps+more s 5“ dotykovým displejem

Kola:

14“ ocelová kola s celoplošnými ozdobnými kryty ve dvou stylistických verzích s pneumatikami o šířce 165 mm, 15“ kola z lehké slitiny v designech „spoke“ nebo „waffle“ s pneumatikami o šířce 185 mm, 16“ kola z lehké slitiny v designech „classic“ nebo „triangle“ s pneumatikami o šířce 185 mm

Místo výroby:

závod Volkswagen Bratislava (Slovensko)

Motory na benzin:

44 kW anebo 55 kW

Motory – na zemní plyn:

50 kW

Obložení interiéru:

„antracitové“ (pro take up!, move up!, high up!); „béžové“ (pro move up!, high up!)

Palivová nádrž 1.0 ecofuel:

72 litrů / 11 kg CNG + 10 litrů benzinu; teoretický dojezd více než 550 km

Palivová nádrž 1.0 mpi:

35 litrů benzinu; teoretický dojezd v závislosti na motoru až 833 km

Podvozek:

Vpředu – náprava typu McPherson s pružicími vzpěrami a trojúhelníkovými příčnými rameny. Vzadu – kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Na přání sportovní podvozek (snížení světlé výšky o 15 mm)

Pohon:

pohon předních kol

Převodovka se samočinným řazením:

automatizovaná pětistupňová převodovka

Rozměry:

délka 3540 mm, šířka 1641 mm bez vnějších zpětných zrcátek, šířka 1910 mm včetně vnějších zpětných zrcátek, výška 1478 mm, rozvor 2420 mm, převis vpředu 585 mm, převis vzadu 535 mm

Rozpětí emisí CO2:

79 g/km až 108 g/km

Rozpětí spotřeby paliva:

4,2 l/100 km až 4,7 l/100 km (Natural 95), 2,9 kg/100 km (CNG)

Sériově dodávaná převodovka:

pětistupňová převodovka s manuálním řazením

Torzní tuhost:

19 800 N.m/° (nejlepší hodnota ve třídě)

Výbavové linie:

take up!, move up!, high up!

Zavazadlový prostor:

251 až 951 litrů

Technologie pro up!

– up! je malým vozem. V současnosti ovšem musí mít i malé automobily vyspělou techniku. Především vysoké nároky na hospodárnost, bezpečnost, komfort a informační a zábavní systémy vedou k tomu, že malé vozy jsou více než kdy jindy vyvíjeny s vysokými náklady. Ve zvláštní míře to platí pro up!. Vůz přicházející na český trh ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení je kompletně novou konstrukcí.

Nové generace motorů

tříválcových zážehových motorů se zdvihovým objemem 1,0 litru. Přestože jednotky se zdvihovým objemem 999 cm3 a čtyřventilovým rozvodem sdílejí s úspěšnou řadou motorů Volkswagen EA111 rozteč válců 82 mm, jedná se o zcela novou konstrukci. Zážehové motory dosahují nejvyššího výkonu 44 kW, resp. 55 kW, splňují emisní normu Euro 5 a pohánějí přední kola. Verze BlueMotion Technology (mj. se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie během zpomalování, sníženým třením v pohonu vedlejších agregátů a pneumatikami se sníženým valivým odporem) spotřebuje v průměru 4,2 l/100 km (44 kW), resp. 4,3 l/100 km (55 kW). Alternativou sériově dodávané pětistupňové mechanické převodovky je u zážehových motorů spalujících benzin rovněž nová automatizovaná pětistupňová převodovka.

Motor na zemní plyn s rekordní hodnotou emisí CO2 79 g/km. Na stejném technickém základě bude následovat motor na zemní plyn s výkonem 50 kW. Jeho průměrná spotřeba 2,9 kg/100 km (CNG) odpovídá příkladně nízké hodnotě emisí CO2 ve výši 79 g/km. Model up! EcoFuel přijde sériově na trh ve verzi BlueMotion Technology.

Pro rok 2013 je kromě toho pevně naplánován up! s elektrickým pohonem.

Nové celohliníkové motory na benzin a zemní plyn (EcoFuel) jsou kompaktní a lehké a byly důsledně přizpůsobeny pro co nejnižší vnitřní tření. Oba vačkové hřídele v hlavě válců jsou poháněny ozubeným řemenem. Vačkový hřídel sání je nastavitelný, aby se dále snížily hodnoty emisí a spotřeby paliva a zlepšily se výkonové parametry v oblasti nízkých otáček. Ventily jsou ovládány s velmi nízkým odporem v důsledku tření prostřednictvím zdvihátek s kladkou. Dvouokruhová chladicí soustava a integrované, vodou chlazené výfukové sběrné potrubí zajišťuje rychlé ohřátí motoru na optimální provozní teplotu. Každý válec je vybaven samostatnou zapalovací cívkou. Rozměry vrtání / zdvihu jsou u všech spalovacích motorů pro model up! 74,5 / 76,4 mm. Motory na benzin pracují s kompresním poměrem 10,5:1, varianta na zemní plyn má kompresní poměr 11,5:1. Řízení motoru má na starosti jednotka Bosch Motronic typu ME 17.5.20.

Tříválcové motory pro modelovou řadu up! mají blok tvořený hliníkovým tlakovým odlitkem s otevřenými chladicími kanály. Aby se i v tomto případě snížila hmotnost, jsou vedlejší agregáty připevněny převážně přímo k bloku motoru. Díky tomu se konstrukce obejde bez jinak běžných pomocných úchytů vedlejších agregátů. Vložky válců z šedé litiny umožňují bezpečný provoz motoru na všechny druhy benzinu dostupné po celém světě.

Díky inovativnímu klikovému mechanismu jsou vyvažovací hřídele zbytečné. V porovnání s dosavadními tříválci snížili inženýři velikost rotujících hmot klikového mechanismu a minimalizovali tření v systému. Ojnice a písty mají natolik optimalizovanou hmotnost, že se motor obejde bez jinak u tříválců běžných vyvažovacích hřídelů při zachování úrovně komfortu. V kombinaci s malými hlavními a ojničními ložisky byla navíc snížena hmotnost motoru, tření, a tím i spotřeba paliva. Šest protizávaží na klikovém hřídeli snižuje vnitřní síly, a tím i zatížení hlavních ložisek. Díky těmto opatřením disponují motory pro modelovou řadu up! všemi předpoklady pro dlouhou životnost a spolehlivý provoz.

Čtyřventilová hlava válců motorů pro modelovou řadu up! je odlitkem z hliníkové slitiny. Ventily umístěné ve střechovitých spalovacích prostorech jsou skloněny pod úhlem 21 stupňů (sání), resp. 22,4 stupně (výfuk), a jak již bylo uvedeno, jsou ovládány prostřednictvím zdvihátek s kladkou. Dříky ventilů mají průměr 5 mm. Do hlavy válců je integrováno sběrné výfukové potrubí, protože motor se díky tomuto technickému uspořádání ohřeje rychleji na optimální provozní teplotu. Vzhledem k tomu, že se výfukové kanály uvnitř hlavy sbíhají v centrální přírubě, ohřívá se chladicí kapalina během fáze studeného startu rychleji. Naproti tomu v normálním provozu je proud výfukových plynů rychleji ochlazován, takže motor může pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu ? = 1. Výsledkem jsou i v tomto případě nižší hodnoty emisí a spotřeby paliva.

Akustický komfort na úrovni velkých vozů. Téma snižování hmotnosti se jako červená nit táhne i oblastí poháněcího ústrojí až ke kyvnému uložení motoru. Řešení se silentbloky realizované v modelové řadě up! poskytuje velmi dobrou izolaci karoserie od tříválce. Kromě toho se již od prvních koncepčních fází počítalo pro model up! s inovativními koncepty tlumení a odhlučnění s optimalizovanou hmotností. Inženýři se například koncepčně postarali o to, aby byl v oblasti dělicí stěny mezi motorovým prostorem a interiérem dostatek místa k montáži levnějšího a lehčího izolačního výlisku místo běžného a relativně drahého dílu tvarovaného náročnější metodou. Cílené vyladění strukturálních izolačních materiálů zajišťuje navíc ve spolupráci s dalšími akustickými prvky dobrou izolaci interiéru. Tým vývojářů modelové řady up! kladl navíc maximální důraz na systematické utěsnění karoserie, aby bylo minimalizováno vnikání nežádoucího hluku do prostoru pro cestující, a tím i nutnost používat absorpční materiály. V zásadě tak platí, že se nový up! vyznačuje díky vyspělému konceptu odhlučnění citelně nižší hladinou vnitřního hluku v porovnání s mnoha ostatními vozidly v této třídě.

1.0 MPI s výkonem 44 kW:

Základní motor dosahuje ze zdvihového objemu 999 cm3 nejvyššího výkonu 44 kW při 5500 min-1. Maximální točivý moment 95 N.m je k dispozici v rozpětí otáček od 3000 do 5000 min-1. Nejméně 90 % maxima točivého momentu je připraveno mezi 2000 a 6000 min-1. Výsledkem je dobrá akcelerace v téměř libovolném pásmu využitelných otáček. Základní verze má v kombinaci s pětistupňovou mechanickou převodovkou průměrnou spotřebu paliva 4,5 l/100 km, čemuž odpovídá hodnota emisí CO2 105 g/km. U varianty BlueMotion Technology to je 4,2 l/100 km, resp. 97 g/km. S palivovou nádrží o objemu 35 litrů lze s modelem up! dosáhnout teoretického dojezdu 833 kilometrů. up! s výkonem 44 kW a manuálním řazením zrychlí z klidu na 100 km/h za 14,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h (pro verzi BlueMotion Technology platí hodnoty 14,5 sekundy a 161 km/h).

1.0 MPI s výkonem 55 kW:

Výkonnější varianta motoru 1,0 litru má stejný zdvihový objem a stejné vrtání (74,5 mm) i zdvih (76,4 mm). Vyššího výkonu je dosaženo úpravou řízení motoru. Křivka výkonu tak vrcholí při 6200 min-1 hodnotou 55 kW. Maximální točivý moment 95 N.m je identický. Motor o výkonu 55 kW spotřebuje v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou v průměru 4,7 l/100 km (emise CO2: 108 g/km). Verze BlueMotion Technology vystačí s pouhými 4,3 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 99 g/km. „Velký“ up! s manuálně řazenou převodovkou dokáže jet nejvyšší rychlostí 171 km/h a sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 13,2 sekundy (pro verzi BlueMotion Technology platí hodnoty 174 km/h a 13,3 sekundy).

1.0 EcoFuel s výkonem 50 kW:

Označení EcoFuel pro vozy Volkswagen je již dlouho symbolem nejčistější a nejvýhodnější formy cestování automobilem. A to na zemní plyn. Poháněcí ústrojí EcoFuel bylo dosud vyhrazeno modelům Touran, Passat a Caddy. V dohledné době uvede Volkswagen na trh poprvé velmi malý automobil ve verzi EcoFuel, a to na základě nového modelu up!. Volkswagen využívá i v tomto případě nově vyvinutý tříválec 1,0 litru, který je vyladěn na výkon 50 kW. V porovnání s verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a sedla ventilů jsou navíc zesíleny, aby odolávaly většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou navíc integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu. Průměrná spotřeba motoru EcoFuel ve spojení s paketem BlueMotion Technology (mj. systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie během zpomalování), který je v tomto případě součástí sériové výbavy, činí 2,9 kg zemního plynu na 100 km (CNG = Compressed Natural Gas, stlačený zemní plyn). Tato spotřeba odpovídá hodnotě emisí CO2 79 g/km. Náklady na palivo pro ujetí vzdálenosti 100 kilometrů činí pouhých 72 Kč (při průměrné ceně zemního plynu 24,90 Kč/kg v České republice k 1.5.2012; zdroj: www.cng.cz). V současné Evropě neexistuje možnost, jak cestovat automobilem výhodněji.

Nádrže na zemní plyn pod podlahou. Dosažení těchto pohádkových hodnot umožňuje vysoký obsah energie v zemním plynu. Jeden kilogram CNG odpovídá asi 1,5 litru benzinu. Zemní plyn se tankuje do dvou nádrží pod podlahou (celkový objem: 72 litrů / 11 kg CNG) v oblasti zadní nápravy. První palivová nádrž se nachází společně s desetilitrovou rezervní nádrží na benzin před zadní nápravou. Druhá palivová nádrž využívá prostor prohlubně pro náhradní kolo. Motor EcoFuel je „téměř monovalentní“ a dokáže spalovat také benzin. Zásoba zemního plynu a rezervní nádrž na benzin vystačí dohromady k ujetí více než 550 kilometrů bez zastávky na čerpací stanici. Díky tomu, že celý systém EcoFuel mohl být integrován do struktury vozidla, neexistují až na nepřítomnost prohlubně pro náhradní kolo žádná omezení v oblasti praktické využitelnosti.

BlueMotion Technology – systém Start-Stop. Ve verzích BlueMotion Technology je up! vybaven mimo jiné systémem Start-Stop a režimem pro rekuperaci kinetické energie během zpomalování. Modely BlueMotion Technology mají kromě toho přídavný datový modul pro akumulátor (pro sledování aktuálního stavu nabití), zesílený spouštěč, měnič DC/DC (zaručuje stabilitu napětí v palubní síti) a akumulátor s mimořádně vysokou cyklickou odolností.

Systém Start-Stop funguje následovně: Řidič přijíždí k červenému světlu na semaforu, zastaví, zařadí neutrál a uvolní pedál spojky (u automatizované převodovky stačí ponechat nohu na pedálu brzdy), a motor se vypne. Na multifunkčním ukazateli se nyní objeví nápis „Start (A) Stop“. Jakmile na semaforu naskočí opět žlutá, sešlápne řidič spojku (u automatizované převodovky uvolní jednoduše pedál brzdy), motor naskočí, nápis „Start (A) Stop“ zhasne, řidič zařadí převodový stupeň a může pokračovat v jízdě. Systém Start-Stop snižuje spotřebu paliva ve městě až o 6 procent.

BlueMotion Technology – rekuperace:

Rekuperace pomáhá ideálně využívat kinetickou energii vozidla během jízdy. Pokud up! jede setrvačností nebo brzdí, tedy kdykoli řidič jednoduše uvolní pedál plynu nebo brzdí, zvýší se napětí alternátoru (generátoru) a akumulátor se začne intenzivně dobíjet. Díky tomuto řízení činnosti generátoru v závislosti na stupni účinnosti motoru a za všech okolností optimálně nabitému akumulátoru může být snižováno napětí alternátoru, například při akceleraci nebo udržování požadované konstantní rychlosti jízdy. Možné je dokonce kompletní odpojení generátoru, čímž se sníží zatížení motoru, a tím i spotřeba paliva. Optimálně nabitý akumulátor dodává navíc palubní síti dostatečné množství elektrické energie i během fází s vypnutým motorem (například na semaforu). Pro využívání rekuperace kinetické energie je zapotřebí speciální software k řízení energetických toků a zároveň modifikovaný software řídicí jednotky motoru.

Nově vyvinuté převodovky

5 převodových stupňů pro jízdu vpřed – s manuálním řazením. Nové pětistupňové převodovky s hliníkovou konstrukcí byly speciálně přizpůsobeny charakteristice tříválcových zážehových motorů. Konvenční verze s manuálním řazením a označením MQ100 váží včetně olejové náplně pouhých 25 kg, a je tak nejlehčí převodovkou na světě v této třídě točivého momentu (sériově se dodává s doporučováním vhodného řazení a ukazatelem zařazeného převodového stupně na přístrojové desce). Převodovka je navíc s délkou 341 mm a šířkou 462 mm velmi kompaktní.

5 převodových stupňů pro jízdu vpřed – s automatizovaným řazením. Rovněž nová je automatizovaná verze výše uvedené převodovky. S hmotností necelých 30 kg patří SQ100 mezi nejlehčí automatizované převodovky, které kdy byly vyrobeny. Automatizovaná mechanická převodovka nabízí jízdní režimy „D“, „N“ a „R“. Alternativně může řidič kdykoli přejít do režimu manuálního řazení. V samočinném režimu „D“ volí převodovka vždy takové okamžiky řazení a převodové stupně, které jsou optimální z hlediska spotřeby paliva, a snižuje tak oproti manuální verzi spotřebu paliva. Vývojáři převodovky zjistili zajímavou skutečnost, že automatizovaná verze řadí za jízdy dvakrát častěji než manuálně řazená převodovka. V porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s přemosťovací spojkou kapalinového měniče točivého momentu se provoz vozidla vyznačuje několika rozdíly. Mimořádně účinná automatizovaná převodovka nemá parkovací polohu „P“. Motor modelu up! se proto nespouští v poloze „P“ (jak je jinak běžné), nýbrž v poloze „N“ (volnoběh). Díky tomu nemusí řidič při vypnutí motoru v poloze „N“ přesouvat před jeho opětovným spuštěním páku voliče do polohy „P“.

5. stupeň pro hospodárnou jízdu. Obě převodovky jsou koncipovány pro maximální vstupní točivý moment 120 N.m. Jak automatizovaná, tak i manuálně řazená verze má navíc pátý převodový stupeň s dlouhým převodem. Převodový stupeň pro hospodárnou jízdu snižuje ve vyšších rychlostech otáčky motoru, a tím i emise hluku a výfukových plynů, a samozřejmě také spotřebu paliva. Převodovka SQ100 je nabízena pro modely up! poháněné zážehovými motory na benzin.

Agilní a bezpečný podvozek

up! přichází na český trh s ESP v sériové výbavě od výbavové linie move up!. Volkswagen sází od zavedení první generace modelů Polo, Golf a Passat na pohon předních kol. Od té doby uběhla téměř čtyři desetiletí, během nichž byl princip pohonu předních kol ve vozech Volkswagen neustále zdokonalován. Nejpozději od zavedení elektronického stabilizačního systému navíc platí, že spojení pohonu předních kol a ESP přineslo revoluci do oblasti aktivní bezpečnosti. Také nový up! je v České republice nabízen od výbavové linie move up! s ESP v sériové výbavě. Systém je integrován do podvozku s přední nápravou typu McPherson a zadní nápravou s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Cílem tohoto uspořádání bylo vytvořit velmi neutrální, bezpečný a komfortní podvozek s příznivými výrobními náklady, které jsou zejména u malého vozu velmi důležitým hlediskem.

Kompaktní a lehké nápravy.

Jak již bylo uvedeno, je poháněná přední náprava modelu up! typu McPherson. Kola jsou tedy vedena pružicími vzpěrami a trojúhelníkovými příčnými rameny. Centrální součástí je pomocný rám, k němuž jsou připojena jednovrstvá příčná ramena a který nese přímo k pružicí vzpěře přichycený příčný zkrutný stabilizátor, řízení a kyvnou vzpěru uložení agregátů. Lehký, ale velmi tuhý pomocný rám je vyroben z vysokopevnostní oceli s tloušťkou stěny jen 1,8 mm. Zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou se vyznačuje rovněž nízkou hmotností a velmi kompaktní konstrukcí. Na přání se navíc pro modely up! dodává sportovní podvozek. V tomto případě je karoserie Volkswagenu vybaveného tužší charakteristikou pružin a tlumičů snížena o 15 mm.

Úsporný posilovač řízení.

Všechny verze modelové řady up! jsou sériově vybaveny řízením s elektromechanickým posilovačem. Volkswagen používá tento druh systémů řízení i v mnoha jiných modelech. Velkou výhodou je totiž skutečnost, že řízení s elektromechanickým posilovačem pracuje v závislosti na aktuální potřebě, tedy jen tehdy, je-li to zapotřebí. Tím se ušetří až 0,2 litru paliva na 100 km. Další předností je programovatelnost systému. Řízení tak může mít sportovně přímější nebo komfortnější charakteristiku. V případě modelu up! zlepšuje zvolený stupeň aktivního vracení volantu do středové polohy jak komfort řízení, tak i pocit bezpečí. Důležité vracení volantu do středové polohy i při nejmenším úhlu natočení a nárůst ovládací síly v závislosti na rychlosti jízdy zprostředkovává velmi vysokou preciznost. Mezi rejdy musí řidič modelu up! udělat přesně 2,9 otáčky volantu.

Odolná brzdová soustava.

Přední kola modelu up! zpomalují kompletně nově vyvinuté kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. V porovnání s koncernem dosud používanými brzdovými kotouči této velikosti poklesla jejich hmotnost o 1,5 kilogramu u celého vozidla. I to přispívá k úspoře paliva. Snížení neodpružených hmot má navíc pozitivní vliv na jízdní komfort. Vzadu Volkswagen používá bubnové brzdy, které jsou pro rozpětí výkonů a hmotnosti modelové řady up! ideální. Zpomalení optimalizuje devítipalcový brzdový posilovač. Důmyslným řešením je rozdělení výkonového spektra brzdové soustavy do dvou charakteristik. V oblasti komfortního brzdění je pozornost zaměřena na dobrou dávkovatelnost brzdného účinku. Vyžaduje-li situace naproti tomu silnější zpomalení, dojde k aktivaci druhé charakteristiky s vyšším účinkem posilovače. Síla potřebná k sešlápnutí pedálu brzdy při vysokém zpomalení se tím výrazně snižuje, což vede k vyšší úrovni bezpečnosti. V České republice má nový up! od výbavové linie move up! v sériové výbavě elektronický stabilizační systém ESP. Všechny verze jsou pak sériově vybaveny protiblokovacím systémem ABS.

Funkce City pro nouzové brzdění

se dodává na přání. Funkce se aktivuje automaticky při rychlostech od 5 do 30 km/h a pomocí laserového senzoru, integrovaného v horní části čelního okna, skenuje prostor do vzdálenosti 10 metrů před modelem up!, a zaznamenává tak riziko hrozící kolize s objekty, které jedou ve stejném směru nebo stojí. Hrozí-li kolize a řidič nereaguje, dojde k preventivnímu zvýšení tlaku v brzdové soustavě a ve druhém kroku je nastavena větší citlivost hydraulického brzdového asistenta. V závislosti na situaci pak funkce City pro nouzové brzdění zahájí ve třetím kroku automatické maximální brzdění až do úplného zastavení, nebo podporuje řidiče maximální brzdnou sílou v případě, že nebrzdí dostatečně silně. Při nejvyšším riziku kolize brzdí up! se zpomalením 10 m/s2. V závislosti na rychlosti jízdy a příslušné situaci může funkce nouzového brzdění snížit automatickým brzdovým zásahem intenzitu nárazu nebo nehodě dokonce zcela zabránit. Zodpovědnost za veškeré dění zůstává ovšem v rukách řidiče.

Řidič může do činnosti systému kdykoli plně zasáhnout. Řidič může funkci City pro nouzové brzdění kdykoli deaktivovat přidáním plynu, řízením nebo sešlápnutím pedálu spojky, pokud si to situace vyžaduje. Kromě toho lze funkci City pro nouzové brzdění vypnout tlačítkem ve spodní části středové konzoly (například při odtahu nebo na válcové zkušebně). V tomto případě poukazuje na deaktivaci systému na přístrojové desce po dobu 5 sekund odpovídající symbol s přídavným nápisem „OFF“. Upozornění se opětovně objevuje pokaždé, když se rychlost jízdy vozidla dostane do rozpětí od 5 do 30 km/h. Pokud dojde k defektu funkce City pro nouzové brzdění, začne symbol pomalu a trvale blikat. Jestliže funkce City pro nouzové brzdění naopak zasahuje, zabliká symbol krátkodobě v rychlém intervalu. up! je dosud jediným vozem v segmentu, který může být vybaven funkcí City pro nouzové brzdění.

Multifunkční systém maps+more

Přenosné informace. Naprostou novinkou ve výbavě vozu značky Volkswagen je systém maps+more – přenosný, multifunkční informační a zábavní systém. Jeho součástí je navigační systém, zařízení handsfree pro bezpečné telefonování, palubní počítač s různými provozními informacemi a přehrávač multimediálních souborů. Uživatelé si mohou navíc maps+more zcela přizpůsobit vlastním požadavkům pomocí příslušných aplikací. Přístroj maps+more se zacvakne do velmi kvalitního a stabilního držáku nad středovou konzolou, čímž se propojí s elektronickým systémem modelu up!. Maps+more tak nabízí nejdůslednější formu integrace ze všech přenosných přístrojů na trhu.

Cenově dostupné informace. Maps+more ukazuje cestu, jak nabízet pro nové vozy informace a zábavu za dostupné ceny. Pro cenově výhodný Volkswagen byl cíleně vyvinut systém, jehož prostřednictvím lze rovněž cenově výhodně uspořádat oblasti navigace, telefonování, informací a zábavy. Dalším požadavkem na tento systém byla možnost jednoduché aktualizace na nejnovější verzi softwaru. Tak vzniklo ve spolupráci se společností Navigon, jedním z předních světových výrobců přenosných navigačních systémů, speciálně pro model up! střižené a pro všechny zákazníky cenově dostupné řešení maps+more.

Maps+more podrobně.

Přístroj maps+more stojí na českém trhu 6900 Kč. V tomto případě k němu musí být přiobjednáno rádio s přehrávačem CD RCD 215, které lze alternativně ovládat také prostřednictvím maps+more. Oba systémy jsou propojeny z toho důvodu, že reprodukce nahrávek ve formátu MP3, pokynů navigačního systému nebo telefonních rozhovorů funguje opravdu dobře pouze tehdy, probíhá-li přes rádio a reproduktory vozidla. Modul rádia včetně dvou reproduktorů stojí 2200 Kč. A za příplatek pouhých 2000 Kč se zvětší počet reproduktorů ze 2 na 6. V nejvyšším provedení lze tedy pořídit za 11 100 Kč kompletní rádio s navigačním systémem, hlasovým ovládáním, přehrávačem CD/MP3, čtečkou paměťových karet SD (32 GB) pro reprodukci hudby a prohlížení fotografií, rozhraním handsfree, multifunkčním palubním počítačem včetně trenéra hospodárné jízdy a dalšími aplikacemi, jejichž rozmanitost nemá na současném trhu obdoby. Základní funkce jsou rozčleněny do 4 menu s názvy „Vozidlo“, „Navigace“, „Média“ a „Telefon“. Každá z těchto 4 hlavních nabídek se aktivuje prostřednictvím barevného 5“ dotykového displeje.

Menu „Vozidlo“

V této nabídce lze vyvolat informace k vozu up! a aktivovat přínosné aplikace. Mezi ně patří…

  • informace „palubního počítače“ (dojezd, aktuální spotřeba, průměrná spotřeba, rychlost jízdy, doba jízdy a ujetá vzdálenost) včetně digitálně vytvořených analogových ukazatelů otáčkoměru a teploměrů chladicí kapaliny a vnější teploty vzduchu;
  • „sledování dveří“ (grafické zobrazení otevřených dveří nebo zadního výklopného víka, je-li up! vybaven centrálním zamykáním);
  • „grafický asistent pro couvání“ (přídavné vizuální zobrazení na přání dodávané funkce parkovacích senzorů ParkPilot s akustickou signalizací);
  • funkce poznámkového bloku „Notepad“ (rukopisné zadávání prostřednictvím dotykového displeje), kterou lze nainstalovat prostřednictvím portálu Navigon Fresh;
  • funkce kapesní svítilny/světla „Highbeam“ (na displeji se rozsvítí světlomety modelu up!); instalace probíhá rovněž prostřednictvím portálu Navigon Fresh;
  • „ThinkBlue. Trainer“.

„ThinkBlue. Trainer“ pomáhá v oblasti ochrany životního prostředí

Tato funkce pomáhá řidiči šetřit palivo tím, že usnadňuje ekologický, předvídavý styl jízdy. Systém analyzuje používání pedálu plynu, brzdy a řazení, vystavuje hodnocení a dává řidiči rady, jak snížit spotřebu paliva úpravou stylu řízení.

V hlavním menu funkce „ThinkBlue. Trainer“ jsou zobrazovány kruhové symboly tří oblastí „jízda“, „spotřeba“ a „řazení“. Na základě těchto 3 symbolů lze rychle rozpoznat, jak ekologicky řidič jede. Symbol „jízda“ ukazuje například ve svém středu kruh s integrovanou siluetou modelu up! – čím větší je tento kruh, tím úspornější byl způsob řízení v uplynulých minutách. Symbol „řazení“ poskytuje řidičům pokyny k ideálním okamžikům pro řazení. Symbol „spotřeba“ ukazuje průměrnou spotřebu od začátku aktuální jízdy. Dotykem na některý ze tří symbolů se otevře příslušné podmenu s dalšími specifickými informacemi. V menu „jízda“ jsou zobrazovány pokyny ke stylu řízení. Informace lze okamžitě využívat pro ještě ekologičtější jízdu. Bod „řazení“ nabízí podrobné informace o ideálních okamžicích řazení a jak dobře byla realizována doporučení pro řazení v uplynulých minutách. Při vyvolání menu „spotřeba“ se objeví graf s hodnotami spotřeby paliva v uplynulých 30 minutách.

Maps+more v neposlední řadě myslí za svého uživatele a při aktivní navigaci nebo aktivovaném zobrazení mapy vyhledá automaticky nejbližší čerpací stanici při poklesu hladiny paliva pod jistou hranici.

Menu „Navigace“

Pod tímto menu se ukrývá klasický navigační systém s hlasovým ovládáním a funkcí dopravního zpravodajství TMC. Co to však přesně znamená? V případě maps+more mnohem více, než by se na první pohled zdálo.

Například funkci „můj vůz“: Po zaparkování vozu (vypnutí zapalování) si systém automaticky zapamatuje polohu modelu up!. Na zpáteční cestě pak maps+more nalezne v roli přenosného navigačního systému opět parkovací místo. A to se může v cizích městech opravdu hodit!

  • Maps+more nalezne samozřejmě i parkoviště a parkovací bu-dovy.
  • Kdo používá up! jako firemní vůz, může navíc využívat „knihu jízd“.
  • Kromě toho lze prostřednictvím Outlooku importovat adresy a trasy a volit různé profily tras.
  • Kdo chce, může si do maps+more nahrát spořič displeje s vlastními motivy. Displej přitom v tomto případě ukazuje vždy datum, čas a vnější teplotu.
  • Systém má paměť s kapacitou pro cca 500 individuálních cílů pro navigaci a funkci zobrazování detailů map v 3D režimu.
  • Maps+more poukazuje navíc na asi 2 miliony bodů zájmu/pamětihodností.
  • A na pokyn „zavolat pomoc“ (displej ukazuje v tomto případě vždy aktuální polohu) vyhledá maps+more nejbližší centrálu pro nouzové volání.

Menu „Média“

Kombinace systému maps+more a rádia RCD 215 zahrnuje následující možnosti, jak poslouchat hudbu z reproduktorů modelu up!: rádio, čtečku paměťových karet micro SD (pro karty s kapacitou až 32 GB) nebo přehrávač CD/MP3 integrovaný do rádia RCD 215. Přehrávat lze rovněž fotografie a videa uložené na kartě SD. Kdo používá iPod nebo iPhone, může navíc přehrávat hudbu prostřednictvím Bluetooth (streaming).

  • Vizuálním zobrazením funkcí pro jednotlivá média otvírá ma-ps+more prostor pro nové aplikace v automobilové oblasti. Rozhlasové stanice lze například zobrazovat v konvenčním textovém formátu, alternativně ovšem také pomocí příslušného loga rozhlasové stanice (aktuální loga rozhlasových stanic si lze kdykoli stáhnout prostřednictvím portálu Navigon Fresh).
  • Podobně jako u mnoha přehrávačů MP3 lze kromě toho zobrazovat také přebaly CD, z něhož pochází právě přehrávaná skladba ve formátu MP3 uložená na paměťové kartě SD.
  • Fotografie lze prostřednictvím maps+more zobrazovat jako slideshow.
  • V neposlední řadě lze i možnosti nastavení rádia a zvuku provádět rychle prostřednictvím srozumitelné nabídky v menu „Média“ na dotykovém displeji.

Menu „Telefon“

Systém maps+more nabízí ve spojení s příslušnými telefony Bluetooth funkci handsfree. Po připojení telefonu je na dotykovém displeji k dispozici klávesnice, kompletní telefonní seznam připojeného telefonu a záznam posledních telefonních hovorů. Telefon lze navíc ovládat pomocí hlasových pokynů.

Další aplikace pro maps+more

Řidiči modelu up! si mohou prostřednictvím portálu maps+more stáhnout další aplikace. Mezi rozšíření patří aplikace pro první pomoc, katalog registračních značek nebo technický lexikon. Přímo společnost Navigon navíc poskytne ke stažení další aplikace, jako jsou například různí cestovní průvodci, trojrozměrné pohledy na městské ulice 3D City View, nebo například seznam čerpacích stanic zemního plynu. Řidiči modelu up! si navíc mohou za malý poplatek pořídit aktualizaci celoevropských mapových podkladů.

Exteriér modelu up!

up! patří s délkou 3,54 metru a šířkou 1,64 metru (bez vnějších zpětných zrcátek) k nejmenším čtyřmístným automobilům. Na výšku měří malý Volkswagen 1,48 metru. Celková délka je tvořena na jedné straně nápadně krátkými převisy karoserie a na druhé straně velmi dlouhým rozvorem (2,42 metru). Díky tomuto uspořádání je maximálně využitý veškerý obestavěný prostor.

Design pro novou éru

Příď modelu up!. Při pohledu zpředu vzbuzuje up! tvarováním svého nárazníku dojem, že se usmívá. A to je záměr. Světlomety s integrovanými světly pro denní svícení spojuje úzký, černý pás masky chladiče, do něhož je integrováno logo Volkswagen jako jediný chromovaný prvek na přídi. up! pro své malé motory na benzin a zemní plyn, resp. později pro svůj elektromotor, nepotřebuje mít velké otvory pro přívod chladicího vzduchu. Vzhledově nápadné jsou v porovnání s ostatními vozy Volkswagen výrazně menší, ale nepřehlédnutelné světlomety. Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu říká: „Čelní partie vozů Volkswagen od modelu up! až po Phaeton vznikly podle stejných stylistických pravidel. Všem modelům je společný mimo jiné přesvědčivý důraz na vodorovné linie, propojení masky chladiče a světlometů a výstižnost krátkých křivek. A přesto se všechny vozy Volkswagen navzdory jasné příslušnosti ke značce vzájemně odlišují. Rozhodující jsou zde rozdíly v proporcích jednotlivých komponentů. Tak vznikají maximálně individuální vozy, které pokrývají spektrum od sympatického modelu up! až po majestátní Phaeton.“

Boční profil modelu up!. Podobu siluety určuje klenutí ploch a střídání konvexních a konkávních tvarových prvků. Mírné vnitřní zaoblení nad bočním prahem vytváří akcent v jinak nepřerušované ploše. S výjimkou podběhů kol a grafiky bočních oken je silueta prostá prolisů a hran. Kola jsou chráněna mohutnými podběhy, jejichž boční plochy jsou velkoryse dimenzovány, čímž vizuálně zvětšují kola s malým průměrem (14 až 16 palců). up! je nezaměnitelný také grafickým řešením bočních oken. Krátký zlom vpředu vytváří formální spojení mezi níže uloženou hranou oken a kapotou motoru. Dlouho stoupající linie v zadní třetině koresponduje se zadním kolem a střešním sloupkem C. Tato hra linií zesiluje vzhled střešního sloupku C, který se vizuálně opírá o zadní kolo. Tento rys podtrhuje přitažlivé proporce ve spolupráci s dlouhým rozvorem a krátkými převisy karoserie. Nad krátkou, silně stoupající kapotou motoru se navíc tvoří linie, která vede přes čelní okno a střechu až k zádi. Teprve tam následuje profil tvar bočního okna, aby vůz zakončil obloukem přecházejícím téměř svisle do nárazníku. Tyto tvary se vryjí do paměti jako otisk prstu.

Záď modelu up!. up! má velké výklopné víko, které sahá až k nárazníku. Toto tzv. hybridní zadní výklopné víko je vyrobeno ze tří hlavních vrstev. Povrchová vrstva je podobně jako u moderních chytrých telefonů tvořena průsvitným skleněným prvkem. Společně se svisle uspořádanými zadními světlomety tvoří zadní víko formální celek. Konkrétně je zadní víko tvořeno nosnou strukturou, k níž je laserovým svařováním připevněna druhá plechová vrstva s integrovaným zakončením střechy. Vnější, třetí vrstvou zadního víka je nalepený skleněný prvek, který sahá od zakončení střechy přes celé zadní víko, a zahrnuje tedy zadní okno i spodní část víka. Hrana kolem zadního okna a spodní část jsou zevnitř nalakovány černě. S černou kontrastují chromované plochy loga Volkswagen a nápisu up!. Zadní víko se otvírá tlačítkem na madle pod logem Volkswagen.

Nezaměnitelné zadní světlomety. Přestože vypadají jako součást zadního víka, jsou velké zadní světlomety modelu up! pevně spojeny s karoserií. Jejich červený povrch působí velmi výrazně zejména díky integrovaným bílým prvkům ve tvaru písmene C. Spodní třetině zadní partie dominuje nárazník s širokou plochou pro registrační značku a průběžným prolisem. Přední i zadní nárazníky se dodávají v barvě karoserie.

Vytříbená aerodynamika

Nízký odpor vzduchu, nižší spotřeba. Nový up! má se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,32 v této třídě příkladnou aerodynamiku. Výsledkem je nižší hladina vnitřního hluku a nižší spotřeba paliva. Volkswagen podniká první kroky k vytříbené aerodynamice již ve velmi časných fázích projektu využíváním počítačové simulace proudění (CFD = Computational Fluid Dynamics). Tento proces nahradil vyhodnocování a optimalizaci na základě skutečných modelů v měřítku 1:4, a přispěl tak k urychlení vývoje a snížení nákladů. V této souvislosti je důležitým aspektem možnost velmi reálného napodobování všech detailů vozidla i v digitalizovaném modelu. Aerodynamika tak byla optimalizována krok za krokem na počítači. Teprve až po dosažení limitů tohoto procesu následuje v již příslušně vyzrálém vývojovém stavu simulační fáze s měřením aerodynamického modelu v originálním měřítku v aerodynamickém tunelu. Aerodynamický model má vnější povrch vyrobený z hlíny, která umožňuje rychlou změnu tvarů vozidla. Model 1:1 má navíc již uspořádání motorového prostoru a spodní části vozu odpovídající realitě. A to opět umožňuje rychlou optimalizaci aerodynamicky velmi důležitých dílů, jako je přední a zadní spoiler nebo zakrytí spodní části vozu. Finální tvary aerodynamických doplňkových dílů karoserie jsou pak definovány na základě měření prvních prototypů.

V aerodynamickém tunelu se loví každý gram CO2. Při optimalizaci aerodynamiky byla velká pozornost zaměřena na minimální přední převis karoserie. Z toho důvodu byla boční část přídě modelu up! uspořádána tak, aby vzduch proudil kolem podběhů kol s minimálními turbulencemi. Ve snaze snížit emise CO2 o každý gram byla kromě toho stále znovu optimalizována poloha a velikost předního spoileru. Řady měření v aerodynamickém tunelu dokládají, že se touto cizelací ušetřilo dalších 1,1 g CO2/km – to se může zdát málo, ale v souhrnu všech opatření to vede nakonec k vynikajícím hodnotám, jako je 79 g CO2/km u budoucího modelu up! EcoFuel BlueMotion Technology. Tvar předního spoileru zároveň snižuje u modelu up! hodnoty vztlaku vpředu i vzadu. Výsledkem jsou ještě bezpečnější jízdní vlastnosti.

Hodnota celkového aerodynamického odporu vzduchu je velmi dobrých 0,67 m2. Uspořádání zadní partie má rovněž rozhodující vliv na aerodynamiku automobilu. V případě modelu up! se díky intenzivní optimalizaci podařilo zachovat představy designérů a zároveň navrhnout optimální tvary, s nimiž je dosahováno přesně definovaného proudění i v oblasti bočních stěn zádě. Tvary zadního spoileru byly přitom přizpůsobeny provedení bočních odtokových hran. V souhrnu všech opatření má take up! v této třídě vozidel velmi dobrou hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,32. V kombinaci s čelní plochou vozidla A = 2,07 m2 dosahuje celkový odpor vzduchu modelu up! velmi dobré hodnoty 0,67 m2.

Vynikající ekologické hodnocení pro up!. Vzhledem k aerodynamickým vlastnostem, snížení hmotnosti a úspornému poháněcímu ústrojí nepřekvapí velmi pozitivní ekologická bilance nového modelu up!. Volkswagen analyzuje vlivy automobilu na životní prostředí v rámci celého životního cyklu (výroba, provoz, recyklace). Výsledky této bilance se projevily v hodnocení ekologických vlastností, které bylo zveřejněno již před uvedením nové modelové řady up! na trh. Hodnocení bylo přezkoumáno nezávislou organizací TÜV Nord. Nejdůležitější poznatek zní, že up! produkuje v porovnání s předchůdcem o 21 procent méně skleníkových plynů.

Bezpečnost a kvalita na nejvyšší úrovni

Zvrácení trendu neustálého zvyšování hmotnosti. Pouze inovativní technologie mohou vést ke snížení hmotnosti a zároveň ke zvýšení pasivní bezpečnosti. Karoserie modelu up! je proto z 8,1 % tvořena komponenty z oceli tvářené za tepla, které se vyznačují extrémně vysokou zatížitelností (mj. podlaha a střešní B-sloupky). Jen použitím plechů z oceli tvářené za tepla poklesla hmotnost karoserie o 13 kg. Důsledným downsizingem poháněcího ústrojí, použitím vysokopevnostních druhů ocelí a odstraňováním každého přebytečného gramu hmotnosti se podařilo snížit hmotnost nového modelu up! v porovnání s přímým předchůdcem (Fox) o 140 kg, resp. o 13 procent, na 929 kg.

Karoserie je vyrobena ze speciální vysokopevnostní oceli. V oblasti předních podélných nosníků, prahů a bočního rámu střechy nalézají uplatnění tzv. dvoufázové oceli, které společně s plechy tvářenými za tepla tvoří základ bezpečnostní struktury prostoru pro cestující. up! se může rovněž pochlubit v rámci svého segmentu nejvyššími hodnotami podílů ocelí nejvyšších stupňů pevnosti (39,3 %) a vysokopevnostních ocelí (17,2 %). Pouze 24,9 % hmotnosti struktury karoserie připadá na běžné hlubokotažné oceli, které se používají pro díly s vysokými nároky na dobrý vzhled, jako jsou vnější panely na bocích karoserie nebo podběhy zadních kol.

Nároky na komfort jako u automobilu ze segmentu o třídu vyššího. Mimořádně tuhá struktura karoserie modelu up! splňuje v oblasti komfortu, konkrétně z hlediska akustických a vibračních vlastností, nároky kladené dokonce na automobily ze segmentu o třídu vyššího. Za tuto skutečnost vděčí konstrukci tzv. uzlů a bodů, do nichž jsou soustředěny působící síly. Disponibilní prostor optimálně využívá třívrstvá struktura karoserie, která zaručuje, že je prostor pro cestující obklopen stabilními profily s optimalizovanými vlastnostmi. Navzdory náročným požadavkům na pevnost a odolnost při nárazu se podařilo vylepšit ukazatel efektivity lehké konstrukce, který je měřítkem využití hmotnosti použitých materiálů pro dosažení požadovaných vlastností, v porovnání s modelem Lupo, pomyslným předchůdcem modelu up!, o 34 procent. Se statickou torzní tuhostí 19 800 N.m/° se může up! poch-lubit i v této oblasti nejlepší hodnotou ve své třídě. Vysoká torzní tuhost má pozitivní vliv na komfort a jízdní vlastnosti. Na vysoké úrovni je zároveň také dynamická tuhost s hodnotou 49 Hz, což se příznivě projevuje v oblasti akustických a vibračních vlastností modelu up! a v důsledku toho i v jeho jízdním komfortu. Volkswagen tak i u svého nejmenšího modelu uplatňuje zásadu nabízet v každém segmentu bezpečnost, kvalitu a komfort bez kompromisů.

Bezpečnost velkého vozu. up! ukazuje, že i malé automobily mohou poskytovat velmi dobrou pasivní bezpečnost. V případě Volkswagenu jsou přitom optimálně chráněni nejen samotní cestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu. Například chodci. V oblasti ochrany chodců boduje up! mimo jiné díky svým novým a kompaktním tříválcovým motorům, přímo k bloku přišroubovaným vedlejším agregátům a velmi kompaktním převodovkám. Díky svislému uspořádání lůžka převodovky vedle podélného nosníku mohl být akumulátor uložen velmi nízko, což je velmi důležitý aspekt pro dobrou ochranu chodců. Všeobecně platí, že riziko poranění chodců může minimalizovat deformační prostor mezi přední kapotou a blokem motoru. Z toho důvodu byly i dále optimalizovány závěsy kapoty motoru.

Senzor pro včasnou detekci nárazu reaguje před nárazem. Jak již bylo uvedeno, je struktura karoserie z důvodu ochrany cestujících v modelu up! vyrobena v silně namáhaných oblastech z ocelí vysokého a nejvyššího stupně pevnosti. Zejména při těžkých nárazech zvyšují pasivní bezpečnost přídavné výztuhy, například v bočních dveřích. Senzor pro včasnou detekci nárazu – integrovaný přímo za přední nárazník – aktivuje při čelním nárazu zádržné systémy již před samotným nárazem. Co pak následuje, dokážou zachytit jen vysokorychlostní kamery. Během několika milisekund napnou předpínače připnuté bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce, aby se co nejrychleji vyrovnaly rozdíly mezi zpomalením vozidla a sedících osob. Omezovače síly snižují zatížení hrudníku. Přední airbagy zachycují horní část těla. Rovněž teleskopický sloupek řízení přispívá dodatečně k dalšímu snížení rizika poranění řidiče. Při bočním nárazu přispívají rovněž sériově dodávané hlavové a hrudníkové airbagy k ochraně hlavy a horní části těla řidiče a spolujezdce.

Nikdo nezůstane potají nepřipoután. Na zadní sedadla lze bezpečně připevnit dětské sedačky díky příslušným úchytům Isofix a horním kotevním bodům Top Tether. Dětské sedačky jsou v tomto případě pevně spojeny s vozem. Při přepravě větších dětí je řidič prostřednictvím sériově dodávaného ukazatele stavu připnutí bezpečnostních pásů na multifunkčním displeji informován o tom, zda jsou cestující vzadu skutečně připoutáni. Cestující na předních sedadlech vyzve k připnutí bezpečnostního pásu navíc také akustický signál.

Interiér modelu up!

Jeden z nejdelších rozvorů v segmentu zajišťuje společně s kompaktními a vpředu uloženými motory a nově koncipovanými nápravami neobvykle dobré využití obestavěného prostoru. Řidič, spolujezdec vpředu i cestující na zadních sedadlech tak cestují v kompaktním, nikoli však ve stísněném vozidle. Nově vyvinutá modulová sedadla, od nichž lze odvodit deriváty pro nejrůznější varianty modelu up!, nabízejí vysokou úroveň jízdního komfortu. Přední sedadla modelu up! jsou oproti srovnatelným konceptům o 15 % lehčí. Opěrky hlavy sedadel řidiče a spolujezdce jsou ve stylu sportovních vozů pevně spojeny s opěradly. Díky tomu vždy „padnou“ jako ulité nezávisle na postavě. Na zadních sedadlech nejsou pevné opěrky hlavy kvůli požadavku na dobrý výhled dozadu příliš žádoucí, a proto je lze konvenčně výškově nastavovat.

Ergonomie a komfort jako ve vyšších třídách. Jak je pro Volkswagen typické, kladl tým vývojářů modelové řady up! pod vedením Dr. Ulricha Hackenberga (člen představenstva odpovědný za technický vývoj) nejvyšší důraz na dobrou ergonomii. „Model up!,“ říká Dr. Hackenberg, „je skutečně velmi pohodlný, protože se v něm nesedí příliš nízko a k dispozici je dostatečný prostor pro nohy společně s dlouhými sedáky. Celý interiér se přitom vyznačuje pečlivě zpracovanými detaily. Například v porovnání s modelem Lupo jsme umístili sloupek řízení včetně volantu výš a zároveň jsme trochu zmenšili úhel jeho sklonu, čímž jsme citelně zlepšili ergonomii.“

Malý prostorový zázrak. Výroky Dr. Hackenberga podtrhují rozměry v interiéru. Výška stropu nad sedáky má velmi dobrou hodnotu 993 mm, vzadu to je 947 mm. Jak vpředu, tak vzadu je příjemná výška sedadla. Pro řidiče a spolujezdce leží normovaný střed kyčelního kloubu sedící osoby ve výšce 306 mm, vzadu to je 378 mm. Cestující vzadu mají díky této o trochu vyšší poloze sedadel lepší výhled nad rameny řidiče a spolujezdce.

Využít každý milimetr. Model up! je veskrze praktický také díky svým početným odkládacím prostorům. Kromě velké odkládací schránky ve středové konzole a odkládací schránky před sedadlem spolujezdce jsou v obou dveřích velké odkládací plochy a držáky lahví (do objemu 1,0 litru), vzadu 3 držáky nápojů (2dveřová verze) a 2 háčky na tašky a variabilní podlaha v zavazadlovém prostoru (od move up!). Dva příklady dokonalosti v detailech: Schránka před sedadlem spolujezdce je vybavena držákem na tužky, poznámkový blok a mince. Kromě toho je k dispozici schránka pro brýle a háček na sako byl integrován do střešního sloupku B tak, aby byl viditelný zvenku skrz okno a optimálně dosažitelný. V modelu up! tedy není nutné tento háček vůbec hledat.

Přehledné přístroje. V oblasti přístrojů a rozhraní pro ovládání jsou 3 centrální prvky: panel sdružených přístrojů před řidičem, modul ovládacích prvků rádia s přehrávačem CD a klimatizace na středové konzole a odnímatelné informační, zábavní a navigační zařízení maps+more (rádio s přehrávačem CD, klimatizace a maps+more se dodávají na přání, high up! má rádio s přehrávačem CD a klimatizaci v sériové výbavě). Sdružené přístroje jsou tvořeny jedním, resp. třemi (od move up!) analogovými ukazateli a jedním digitálním displejem. Například v modelech move up! a high up! je největším ze 3 kruhových analogových přístrojů centrálně umístěný rychloměr s integrovaným multifunkčním ukazatelem palubního počítače (sériově pro high up!). Na multifunkčním ukazateli jsou zobrazovány také signály funkce City pro nouzové brzdění nebo provozní informace systému Start-Stop. Vlevo vedle rychloměru se nachází otáčkoměr, vpravo ukazatel množství paliva v nádrži.

Snadno srozumitelné ovládací prvky. Ovládací prvky ventilační soustavy, resp. klimatizace, rádia s přehrávačem CD, výstražných blikačů, vyhřívání sedadel a zadního okna a deaktivace systému Start-Stop se nalézají v centrálním modulu přístrojové desky mezi řidičem a spolujezdcem. Celá jednotka je umístěna ve vysoké poloze pro snadnou čitelnost a ovladatelnost a je lakována ušlechtile lesklou černou barvou. S ohledem na propojení systémů je zajímavé, že každý up! je vybaven „vlastním“ individuálním kabelovým svazkem. Tato „palubní síť“ je konfigurována podle výbavy příslušného modelu up! a dodávána do výroby „just-in-time“. Výhody tohoto řešení, v němž se nemontují zbytečné kabely, spočívají ve snížených nákladech a hmotnosti.

Jasné barevné řešení. Interiér modelu up! má velmi přehledné uspořádání. Nový Volkswagen kromě toho nabízí zábavný design a kvalitu, jejíž úroveň je v tomto segmentu nevídaná. Mimořádně ušlechtilým dojmem působí ozdobný panel na přístrojové desce před řidičem a spolujezdcem vpředu. V závislosti na výbavě má ozdobný panel béžový strukturovaný nebo černě lakovaný povrch (move up!) nebo povrch v barvě karoserie (high up!). Zatímco horní část přístrojové desky je vždy v odstínu antracitu, mohou si zájemci o move up! a high up! objednat spodní část přístrojové desky alternativně ve světlé béžové barvě. V tomto případě jsou v béžovém odstínu také středová konzola, výplně dveří a obklady bočních stěn vzadu.

Objem zavazadlového prostoru 251 litrů je novým rekordem v tomto segmentu. Po kompletním sklopení opěradel zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvýší dokonce na 951 litrů. V tomto případě navíc vznikne téměř rovná ložná plocha. Protože lze sklopit rovněž opěradlo sedadla spolujezdce, přepraví malý up! i rozměrné sportovní náčiní nebo nábytek o délce až 2,0 metru. Zavazadlový prostor je čalouněn kobercem. To platí i pro kryt zavazadlového prostoru, který se otvírá vysoko vzhůru a v případě potřeby jej lze rychle vyjmout. Na přání se pro up! dodává variabilní podlaha zavazadlového prostoru, kterou lze umístit ve dvou úrovních. V horní poloze vzniká po rychlém sklopení dělených zadních opěradel téměř rovná ložná plocha. Pod podlahu zavazadlového prostoru v této poloze lze uložit menší předměty. Nižší poloha podlahy přichází ke slovu v situacích, kdy je nutné do zavazadlového prostoru naložit velký a neskladný náklad. Všechny uvedené detaily ukazují, že up! patří uvnitř mezi obry v rámci segmentu malých vozů.

Výbavy up!

Nový Volkswagen je nezávisle na zvoleném motoru k dispozici ve 3 verzích výbavy take up!, move up! a high up!. Volkswagen kromě toho nabízí českým zákazníkům širokou paletu výbavy na přání za příznivé ceny.

Přehled všech výbav modelové řady up!:

take up!

Cenově výhodný vstupní model. Tato verze malého Volkswagenu je vybavena 14“ koly, nárazníky lakovanými v barvě karoserie a zeleně tónovanými determálními skly. Stejně jako u všech modelů up! je karoserie částečně pozinkována, a tím dlouhodobě chráněna proti korozi. Vnitřní výbava zahrnuje detaily, jako je funkce Easy Entry pro snadné nastupování (2dveřová verze), sklopná zadní sedadla, barevně odlišené rámečky výdechů ventilační soustavy (v bílé barvě), kobercem pokrytou podlahu a tkaninou potažený kryt zavazadlového prostoru. Z funkčního hlediska se take up! vyznačuje mimo jiné stěračem zadního okna, elektromechanickým posilovačem řízení, výškově nastavitelným sloupkem řízení, komfortním ovládáním ukazatelů směru (1 ťuknutí = 3 zablikání) a světlomety pro denní svícení. Ušlechtilým prvkem je leskle černý ozdobný panel uprostřed přístrojové desky (mj. s integrovaným ovládáním topení/ventilace a na přání dodávaného audiosystému).

Malý automobil s velkou bezpečností. V oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti obsahuje sériová výbava čelní airbagy, boční airbagy chránící hlavu a hrudník, upozornění na nepřipnutý bezpečnostní pás řidiče a spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů vpředu, ABS, úchyty ISOFIX a Top Tether pro upevnění příslušných dětských sedaček na zadních sedadlech a možnost deaktivace airbagu pro spolujezdce pro případ montáže dětské sedačky na sedadle spolujezdce.

move up! (výbava navíc oproti take up!)

Bezpečnostní výbava je identická s výbavovou linií take up! s výjimkou sériově dodávaného stabilizačního systému ESP včetně ABS s brzdovým asistentem, ASR, EBV a MSR. Další rozdíly jsou v oblasti vnější, vnitřní a funkční výbavy. Kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří modelu move up! jsou lakovány v barvě karoserie. Celoplošné ozdobné kryty kol a vnitřní plochy světlometů jsou zušlechtěny chromovanou povrchovou úpravou. Uvnitř jsou výdechy ventilační soustavy a ovládací panely klimatizace a audiosystému leskle černé. Ozdobný panel na přístrojové desce má buď béžovou strukturovanou povrchovou úpravu, nebo je lakován černou barvou. Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a kliky dveří jsou chromované. V oblasti funkční výbavy dodává Volkswagen pro move up! sériově centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém Easy Entry s paměťovou funkcí, elektrické ovládání oken vpředu, zadní sedadla dělená v poměru 60:40 %, variabilní podlahu zavazadlového prostoru, uzavíratelnou odkládací schránku před sedadlem spolujezdce, kosmetické zrcátko ve sluneční cloně na straně spolujezdce a otáčkoměr.

high up! (výbava navíc oproti move up!)

Ušlechtilá vrcholná verze. High up! je „highendovou“ verzí v pravém slova smyslu. Na rozdíl od modelu move up! zušlechťují exteriér 15“ kola z lehké slitiny (typ „spoke“). Bezpečnost kompletují mlhové světlomety. Pro interiér lze objednat ozdobný panel na přístrojovou desku v odstínech „black pearl“, „pure white“, „red“, „light blue“ nebo „dark silver“. Chromované rámečky zdobí rychloměr, výdechy ventilační soustavy a středovou konzolu. Chromované je rovněž tlačítko páky ruční brzdy a ovládací prvky světlometů a klimatizace. Komfort zdokonalují takové prvky výbavy, jako jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio RCD 215 s přehrávačem CD/MP3, klimatizace a kožený paket (volant, páka ruční brzdy).

Individualizace modelu up!

Barvy a kola. Každý má jiný vkus. A proto se sotva potkají dva vozy up!, které budou vypadat stejně. To zaručují již barvy a kola nabízené pro malý Volkswagen. Osm laků karoserie, 5 typů kol (14 až 16 palců), 2 provedení interiéru, 6 různých odstínů pro ozdobné obložení přístrojové desky (včetně provedení s béžovou strukturovanou povrchovou úpravou) a 8 druhů potahů sedadel vytváří prostor pro každý vkus.

Můj up!. Stejně jako pro každý automobil jsou i pro up! nabízeny klasické samostatné prvky výbavy na přání. Mezi ně patří například velké posuvné a výklopné panoramatické střešní okno, audiosystém RCD 215, maps+more (viz kapitola „Technologie“), zvuková aparatura s šesti reproduktory nebo sportovní podvozek. V závislosti na verzi může být výbava modelu up! rozšířena také o různé pakety.

Například „comfort pack“ pro take up! zahrnuje elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvoutónovou houkačku, zvukové upozornění na zapnuté světlomety a zapínání parkovacích světel. „Winter pack“ pro move up! rozšiřuje výbavu o vyhřívání sedadel vpředu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a mlhové světlomety. Pro move up! a high up! byl sestaven „drive pack plus“ s tempomatem, parkovacími senzory vzadu, palubním počítačem a funkcí City pro nouzové brzdění. Exkluzivně pro high up! je určen „sport pack“ s 16“ koly z lehké slitiny, sportovním podvozkem a tmavými skly od střešního sloupku B.

„up! boxes“ – malé věci s velkým dopadem: Vývojáři modelu up! si položili otázku, zda by život s automobilem nemohl být ještě jednodušší a přívětivější. Jejich odpovědí bylo jasné „Ano“! Protože to jsou často malé věci, které určují podobu velkého celku. A tak vznikla myšlenka „up! boxes“. Jsou to malé, lehké boxy pro nejrůznější situace a potřeby. Například „kid box“ pro rodiče s malými dětmi obsahuje tašku pro všechny ty tisíce maličkostí, bez nichž by to s malými dětmi nešlo. A samozřejmě hračku k mazlení a svačinovou krabici na nezbytné sladkosti. Další „up! boxes“ se budou jmenovat „city box“ nebo „travel box“. Jejich charakter je vždy patrný již ze samotného názvu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...