V roce 2005 se na trhu poprvé objevil průkopnický model RX 400h. Nyní se v modelové řadě RX představuje nová generace pohonu Lexus Hybrid Drive, který je pod kapotou nového vozu Lexus RX 450h.
Nový crossover – vysoce výkonná vlajková loď modelové řady RX se nabízí coby celosvětově nejprodávanější crossover prémiové kategorie, nyní nově ve třetí generaci.
Systém pohonu Lexus Hybrid Drive v modelu RX 450h je ukázkou výrazného posunu ve vývoji celosvětově prvního vysoce výkonného hybridního pohonu. Ten právě v modelu RX 400h znamenal první úspěšné spojení skutečně výkonného agregátu s tradičními výhodami hybridního pohonu, jako je snížená spotřeba paliva a hladina emisí, čímž zahájil revoluci na poli hnacích jednotek objevujících se ve vozech prémiových značek.
Pohon Lexus Hybrid Drive
Na rozdíl od polohybridního systému pohonu (tzv. „mild hybrid“), kde se doplňkový elektromotor používá výhradně ke zvýšení výkonu zážehového motoru, se v případě RX 450h používá plně hybridní systém (tzv. „full hybrid“) schopný samostatného provozu se zážehovým motorem nebo elektromotorem, ale i s oběma jednotkami současně. Vyznačuje se úsporou paliva typickou pro sériové hybridní pohony, zde však zároveň nabízí výhodu mohutného zátahu při zrychlování díky paralelnímu uspořádání hybridního pohonu.
Hnací ústrojí RX 450h se sériově paralelní konfigurací nabízí celkový výkon 220 kW (299 k) sestávající z vysoce účinného zážehového motoru V6 a dvou výkonných elektromotorů. Výsledkem je „inteligentní“, elektronicky řízený pohon všech kol se zapojením elektromotorů, označovaný jako „E-FOUR“.
Díky komplexnímu zdokonalení řady parametrů systému pohonu Lexus Hybrid Drive došlo k výraznému nárůstu celkové účinnosti hnací soustavy, přičemž výkon motoru vzrostl o 10 % při současném snížení spotřeby paliva o 23 %.
Mezi nejvýznamnější zlepšení patří:
- Použití Atkinsonova cyklu z důvodu snížení spotřeby paliva,
- Vylepšení základního motoru s ohledem na zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva,
- Recirkulace výfukových plynů (EGR) s chlazením, přispívající k nižší spotřebě paliva,
- Rekuperace tepla z výfukových plynů (EHR) přispívající k nižší spotřebě paliva,
- Nová jednotka řízení výkonu (PCU) přispívající k vyššímu výkonu i lepší spotřebě paliva,
- Nárůst točivého momentu motoru vpředu i vzadu s ohledem na lepší jízdní výkony,
- Nižší třecí ztráty převodového ústrojí hybridního pohonu přispívající k nižší spotřebě paliva,
- Jízdní režim ECO přispívající k nižší spotřebě paliva,
- Jízdní režim EV s minimální hladinou hluku a nulovými emisemi,
- Systém řazení AI-SHIFT napomáhající k lepším jízdním výkonům i vlastnostem.
Druhá generace plně hybridního hnacího ústrojí Lexus Hybrid Drive nabízí celkový výkon 220 kW / 299 k, a tak umožňuje vozu RX 450h dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Prostřednictvím bezestupňové převodovky hladce zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 s a 400 m s pevným startem zvládá za 15,9 sekund. Na druhé straně se pak RX 450h pyšní nejnižší spotřebou paliva ze všech celosvětově prodávaných crossoverů prémiové třídy se zážehovým motorem – ta v kombinovaném cyklu dosahuje pouze 6,3 l/100 km. Pozoruhodně nízká je i hladina emisí CO2 na úrovni 148 g/km.
Uspořádání soustavy hybridního pohonu
Soustava hybridního pohonu zahrnuje dvě samostatné hnací jednotky vpředu a vzadu. Jejich rychlou a hladkou komunikaci zajišťuje tzv. jednotka řízení výkonu (PCU).
Hnací jednotka vpředu představuje hybridní systém se sériově paralelním uspořádáním, jehož součástí je zážehový motor V6 o zdvihovém objemu 3,5 l, výkonný elektromotor, generátor energie, vysoce výkonný akumulátor, jednotka řízení výkonu a tzv. dělič výkonu používající planetové soukolí ke spojování a přerozdělování energie ze zážehového motoru, elektromotorů a generátoru podle provozních podmínek.
Zadní hnací jednotku reprezentuje druhý elektrický motor zajišťující pohon všech kol. Ten je aktivován a nepřetržitě regulován pomocí systému integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM), jenž spolupracuje s jednotkou řízení výkonu. Přední a zadní hnací ústrojí jsou tak na sobě mechanicky nezávislé.
Zážehový motor V6
Zážehová jednotka V6 DOHC o zdvihovém objemu 3,5 l vychází z motoru používaného v modelu RX 350, zde však byla upravena speciálně pro hybridní hnací systém. Maximální výkon byl upraven na 183 kW (249 k) při 6000 ot/min a točivý moment na 317 Nm při 4800 ot/min. Kromě toho se zde objevují tři novinky, které u hybridního pohonu Lexus znamenají premiéru: Atkinsonův cyklus, recirkulace výfukových plynů (EGR) s chlazením a rekuperace tepla z výfukových plynů (EHR). To jsou hlavní optimalizační opatření pro úsporu paliva u pohonu Lexus Hybrid Drive.
U motorů založených na Atkinsonově cyklu se sací ventily zavírají později, a tak se kompresní zdvih opožďuje. Tímto se dosahuje vysokého expanzního poměru při nižší kompresi, čímž klesají energetické ztráty při sání a výfuku, a účinněji se transformuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je v důsledku toho nižší než u motorů s běžným spalovacím cyklem.
Systém recirkulace výfukových plynů (EGR) vede nazpět ochlazené výfukové plyny do spalovací komory, čímž dále snižuje provozní teplotu motoru. Použitím uvedených technologií se odbourávají situace, kdy je zapotřebí využívat chladicího účinku „obohacení paliva“ na ochranu katalyzátoru před poškozením z důvodu přehřátí. Tím se zlepšují parametry spotřeby paliva i emisí.
Při rekuperaci tepla z výfukových plynů (EHR) se zase využívá tepla výfukových plynů k zahřátí chladicí kapaliny motoru bezprostředně po spuštění motoru. Tím se zkracuje zahřívací doba motoru, a tak je možné jej dříve vypnout a využívat intenzivněji pouze elektromotor, zejména za zimních podmínek. Díky tomu se RX 450h může za chladného počasí pochlubit zlepšením spotřeby paliva o více než 30 % oproti svému předchůdci.
Jednotka řízení výkonu
U nové jednotky řízení výkonu (PCU) vybavené novým měničem došlo ke snížení hmotnosti i zmenšení rozměrů. Konstrukce měniče nyní umožňuje chlazení po obou stranách, čímž se zlepšila efektivita chlazení a současně zvýšila energetická hustota o 40 %. Z důvodu snížení spotřeby paliva byly rovněž o více než 10 % redukovány výkonové ztráty PCU.
Elektromotory
Výkon předního i zadního elektromotoru se oproti modelu RX 400h nijak nezměnil (123 kW/167 k, resp. 50 kW/68 k), nicméně díky vyšší účinnosti chlazení PCU se rozšířilo pásmo dlouhodobého maxima točivého momentu, což se odráží v lepší jízdní dynamice, zejména při rozjezdu vozidla z místa. Přední a zadní elektromotor nyní dosahuje nejvyššího točivého momentu 335 N.m, resp. 139 N.m již od 0 ot/min, přičemž pásmo maxima točivého momentu se u předního elektromotoru rozšířilo o 15 km/h, resp. o 35 km/h u zadního elektromotoru.
Hybridní převodovka
K několika vylepšením došlo i v případě pozoruhodně kompaktní převodovky v rámci pohonu Lexus Hybrid Drive. Díky použití stírače oleje poklesly ztráty pohonu olejového čerpadla, byl zabudován chladič oleje, na klíčových místech se nově objevila ložiska s nízkým třením a taktéž došlo k vyladění a přepracování celé řady komponent. Všechny provedené úpravy se společně odrážejí v nárůstu točivého momentu a celkové účinnosti převodového systému.
Zdokonalený tlumič kmitů využívá tlumicí mechanizmus s vinutými pružinami a omezovač točivého momentu, čímž absorbuje kolísání točivého momentu, ale zároveň i omezuje rázy při spouštění a vypínání motoru. Tímto se výrazně snižuje hladina vibrací a hluku, nejznatelněji pak při jízdě ve městě, kde se motor spouští a vypíná nejčastěji.
U hybridního vozu byl poprvé použit systém řazení AI-SHIFT založený na algoritmech umělé inteligence. Systém porovnává rychlost vozu s úhlem sešlápnutí plynového pedálu, a podle toho dokáže rozpoznat, zda RX 450h jede do kopce nebo z kopce. Převodovka následně volí vhodný rozsah převodovky – od 3. do 6. simulovaného rychlostního stupně – s ohledem na optimální otáčky motoru, ať již při zrychlování, při jízdě do kopce, nebo brzdění motorem během jízdy z kopce.
Po navolení režimu „S“ pákou voliče převodovky je k dispozici režim sekvenčního řazení. Zde může řidič navolit některý z šesti simulovaných rychlostních stupňů, a tak dosáhnout citlivější reakce na pedál plynu nebo zesílit brzdný účinek motoru.
Tři nové jízdní režimy
Ke zlepšení spotřeby paliva a jízdních výkonů u systému hybridního pohonu RX 450h došlo i díky použití tří nových jízdních režimů: ECO, EV a SNOW.
Nový režim ECO (propojený s ukazatelem na rychloměru) zajišťuje upravenou, nelineární odezvu škrticí klapky i elektronicky řízené klimatizace. To obojí přispívá k hospodárné jízdě s tímto vozem. Vztah mezi úhlem sešlápnutí akceleračního pedálu a výkonem systému je automaticky řízen tak, aby se omezila reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu, což se odráží v příznivější spotřebě paliva a hladší jízdě. Při zrychlování se rovněž znatelněji omezuje výkon klimatizace zatěžující motor, což rovněž přispívá k úspoře paliva.
RX 450h od nastartování až do pásma nízkých až středních otáček automaticky pracuje v režimu EV, kdy jej pohání výhradně elektromotor. Tento jedinečný jízdní režim není u vozů s polohybridním systémem pohonu (tzv. „mild hybrid“) vůbec k dispozici, neboť je možný jen u plně hybridní technologie, jakou je Lexus Hybrid Drive. Jízdní režim EV slouží k jízdě po městě s minimálním hlukem a nulovými emisemi, přičemž dojezd vozidla určuje aktuální stav nabití hybridní baterie. Zážehový motor je v tomto případě zcela vypnutý, a tak režim EV výrazně přispívá k nižší celkové spotřebě paliva RX 450h.
Režim SNOW napomáhá regulovat pokyny akceleračního pedálu a zvyšuje stabilitu vozidla při rozjezdu na zasněžené nebo kluzké vozovce. Pokyny od pedálu se automaticky upravují tak, aby se snížil točivý moment pohonu a omezilo prokluzování kol na minimum, přičemž se současně zapojuje zadní elektromotor ke zlepšení trakce při prokluzu kol přední nápravy.
Dynamika jízdy
Za zrodem RX 450h stála vize hlavního konstruktéra Takayuki Katsudy označovaná jako „Confident Drive“ (přeneseně: „sebejistá jízda“). Nabízí maximum pohodlí a jistoty při rychlých dálničních přesunech podobně jako v sedanech prémiové třídy, ale zároveň přináší i skvělou ovladatelnost a obratnost na cestách plných zatáček.
Vysoká tuhost karoserie
Zcela nová konstrukce karoserie vyznačující se vysokou torzní tuhostí je spojena s nárůstem rozvoru o 20 mm, rozchodu kol o 60 mm a použitím větších ráfků (19″). To vše přispívá k vyšší stabilitě vozu, menším náklonům karoserie při průjezdu zatáčkami a k dalšímu omezení projevů nekultivovanosti, jako jsou hluk, vibrace a chvění. Motor je zastavěn o něco níže, čímž pokleslo těžiště vozu a zlepšilo se celkové rozložení hmotnosti.
Zcela nové zavěšení zadních kol, přepracované zavěšení kol přední nápravy
Použitím zcela nového zavěšení zadních kol a přepracovaného zavěšení předních kol došlo k výraznému zlepšení dynamických schopností RX 450h, aniž by bylo nutné obětovat pověstné jízdní pohodlí vozů Lexus. Výsledkem je i větší objem zavazadlového prostoru a zlepšení užitných vlastností.
Stávající zavěšení kol přední nápravy se vzpěrami McPherson vylepšují nové tlumiče a optimalizovaná geometrie, pružiny a stabilizátory. Současně se i zvětšil průměr předního stabilizátoru s ohledem na vyšší stabilitu vozu při průjezdu zatáčkami.
Dřívější konstrukce zavěšení zadních kol RX 400h byla nahrazena novým uspořádáním za použití dvojitých lichoběžníkových ramen, přičemž komponenty nápravy jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli zaručující nízkou hmotnost při zachování extrémně vysoké tuhosti. Širší rozpětí ramene nové konstrukce zavěšení a tuhé vlečené rameno společně s klouby napomáhají k vysoké ovladatelnosti a stabilitě celého vozu. Pečlivě promyšlené provedení celé konstrukce – jako je umístění pružin do prostoru pod podlahou a šikmá montáž tlumičů v co nejnižší poloze – minimalizuje pronikání systému zavěšení do zavazadlového prostoru, což napomohlo k rozšíření podlahy zavazadelníku o 150 mm.
Elektronicky řízené pneumatické odpružení
RX 450h může být na přání zákazníka vybaven novým systémem elektronicky řízeného pneumatického odpružení. Konstrukce odpružení byla přepracována a jsou zde použity uzpůsobené vzduchové válce s vysoce účinnými tlumiči. Výsledkem je maximální pohodlí jízdy ve spojení s vysokou obratností a stabilitou vozu.
Systém odpružení automaticky udržuje vůz v rovině bez ohledu na obsazení cestujícími nebo zatížení zavazadelníku. Řidič může pomocí přepínače volit ze čtyř nastavení výšky: Normal, High (30 mm nad polohou Normal), Low (20 mm vpředu, resp. 5 mm vzadu níže než Normal) a nově i Loading (30 mm pod polohou Normal – možno navolit pouze pokud je vůz v klidu). Nezávislý spínač režimu Loading (nakládání) je umístěn i na boku zavazadlového prostoru, přičemž tuto funkci lze navolit i v době, kdy je systém hybridního pohonu vypnutý.
Režim odpružení Normal je vhodný pro běžné jízdní podmínky. Když RX 450h dosáhne dálničního tempa, systém automaticky sníží světlou výšku vozu odpovídající režimu Low, čímž se zlepší aerodynamické parametry i stabilita vozu a současně poklesne spotřeba paliva.
Systém aktivních stabilizátorů
Dynamické parametry RX 450h lze dále vylepšit provozně hospodárným systémem aktivních stabilizátorů s elektromotory. Ty výrazně zamezují náklonům karoserie – při průjezdu zatáčkami s příčným zrychlením 0,5 G se zde v porovnání s běžnými stabilizátory omezuje náklon karoserie téměř o 40 %.
Součástí systému jsou přední a zadní stabilizátory s proměnným zkrutem, které napomáhají regulovat náklony karoserie vozu a zlepšují odezvu řízení během dynamické jízdy, bez jakýchkoli dopadů na pohodlí při jízdě v přímém směru. V souladu se snahou o co nejnižší energetickou náročnost, která je pro pohon Lexus Hybrid Drive zcela klíčová, je systém aktivních stabilizátorů při jízdě v přímém směru neaktivní.
Ve středu každého stabilizátoru jsou umístěny elektromotory. Ty se aktivují při průjezdu zatáčkou a vyvíjejí zkrutný moment na levou i pravou část stabilizátoru. Vhodně zvolená torzní síla aplikovaná bez prodlevy nezávisle na přední i zadní stabilizátory reguluje náklon vozu, a tak účinně snižuje úhel náklonu karoserie s cílem dosáhnout vyšší stability automobilu, bezpečnějšího průjezdu zatáčkami a vyšší obratnosti vozu díky dokonalejší reakci řízení.
Elektrický pohon všech kol
Jedinečnou vlastností technologie Lexus Hybrid Drive je možnost pohánět zadní kola RX 450h druhým elektromotorem. Řidič tak má za nejrůznějších jízdních podmínek k dispozici elektrický pohon všech kol s lepšími trakčními schopnostmi a vyšší stabilitou jízdy. Pohon všech kol je řízen systémem VDIM (integrované řízení dynamiky vozu). Aktivuje se automaticky na základě plynulého upravování točivého momentu elektromotorů vpředu i vzadu při akceleraci (při rozjezdu, stejně tak jako během jízdy libovolnou rychlostí), při průjezdu zatáčkami i ve všech případech snížené trakce předních kol.
Elektrický posilovač řízení
Celá soustava elektrického posilovače řízení byla přepracována s ohledem na větší potěšení z jízdy, kterému napomáhá dokonalejší zpětná vazba od volantu. Díky zvýšení stability zadní nápravy bylo možné použít strmější převod řízení než u modelu RX 400h (snížení převodového poměru na 14,8), což dále přispělo k vyšší obratnosti vozu. Elektrický posilovač vyznačující se ekologickým a hospodárným provozem (zbytečně nezvyšuje spotřebu paliva) nabízí proměnlivý účinek podle rychlosti jízdy a dobrou odezvu od volantu. Odpor kladený volantem při zatáčení se hladce přizpůsobuje narůstající rychlosti vozu. Díky posilovači se parkovací manévry stávají hračkou, přičemž zůstává zachována dokonalá zpětná vazba od řízení při rychlých dálničních přesunech. I přes širší rozchod kol a prodloužený rozvor náprav u RX 450h zůstal zachován poloměr otáčení 5,7 m.
Elektronické řízení brzd (systém ECB)
Základní součástí zmiňované koncepce „Confident Drive“ je bezpochyby bezpečné brzdění za všech podmínek. Konstruktéři firmy Lexus proto optimalizovali účinek brzd nového crossoveru, jejich ovladatelnost i tuhost.
Druhá generace systému elektronického řízení brzd s nezávislým napájením použitá v modelu RX 450h spolupracuje se systémem VDIM. Výsledkem je dokonalejší odezva od brzdového pedálu, lineární účinek, optimální rozdělování brzdné síly nezávisle na všechna čtyři kola, posílení brzdného účinku a maximální možná rekuperace kinetické energie.
Systém pohonu Lexus Hybrid Drive při zpomalování a brzdění využívá na všech kolech tzv. rekuperační brzdění. Kinetická energii vozu, jinak ztracená ve formě tepla, se tak zpětně ukládá ve formě elektrické energie do vysoce účinných akumulátorů.
Design exteriéru vozu
Třetí generace modelové řady RX představuje nejnovější variaci designové filozofie L-finesse značky Lexus. Nová generace RX je výrazně ovlivněna mohutným, ale přitom aerodynamickým pojetím jednolitých tvarů vývojové studie crossoveru LF-Xh. Model RX tak nenásilně spojuje dvě zdánlivě protichůdné koncepce – „robustní a mohutný postoj“ s „elegancí a inteligencí“.
Nový RX dokázal sladit nápadné vzezření moderního crossoveru se zachováním kompaktních proporcí. Vnější rozměry narostly pouze minimálně (nová generace je oproti předchůdci 35 mm delší, o 40 mm širší a 10 mm vyšší) a rozvor náprav se prodloužil o 25 mm. To napomohlo zachovat výtečnou obratnost a manévrovatelnost při jízdě po městě.
Maska chladiče, coby poslední variace na téma typické masky Lexus, volně přechází z kapoty a nenásilně splývá s čelním nárazníkem, kde navazuje na jedinečné uspořádání světlometů v duchu filosofie L-finesse s cílem zdůraznit „odhodlaný pohled“ charakterizující každý vůz Lexus. Po obou stranách si lze všimnout vzájemně zapadajících lichoběžníkových tvarů vyplňujících prostor mezi nárazníkem a podběhy předních kol, zdůrazňujících široký rozchod kol RX. Výsledkem je pocit z pevného a stabilního postoje celého vozu. Výhradně k modelu RX 450h lze objednat světlomety s technologií LED, které nejenže mají atraktivní design, ale zároveň zajišťují velmi intenzivní osvětlení vozovky, šetří energií a mají delší životnost než tradiční světlomety.
Ozdobné okenní lišty nesou motiv hrotu šípu v souladu s filosofií Lexus L-finesse, navazují na jemně konkávní křivku postupující mezi sloupky A a C a pokračují na obou koncích. Ochranné dveřní prahy směrem dozadu nabývají na tloušťce a mohutnosti, a tak vzbuzují dojem pevnosti a celkově nižšího těžiště vozu.
Aerodynamický multifunkční design
Nový crossover charakterizuje hladké spojení estetiky s funkčností. Nesmírně pečlivé spasování jednotlivých panelů a důmyslně řešené proudění vzduchu ve spodní části karoserie je sladěno s několika ‘multifunkčními’ aerodynamickými prvky, jejichž úkolem je minimalizovat víření vzduchu, snížit aerodynamický odpor a zlepšit dynamickou stabilitu vozu. Nový RX se tak může pochlubit špičkovým součinitelem aerodynamického odporu (Cd), který činí pouze 0,32. Jedná se zde například o nápadně plastické kliky dveří, vnější zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru LED, osvětlení nástupního prostoru nebo parkovací kameru směřující dolů a snižující hluk větru za jízdy (o 20 %), ale i zadní spoiler, do kterého je hladce zabudován stěrač zadního okna, třetí brzdové světlo a anténa audio soustavy.
Designové prvky výlučně pro vozy s hybridním pohonem
Model RX 450h coby vysoce výkonná vlajková loď nové modelové řady RX zvenku charakterizuje celá řada speciálních designových prvků. Na crossoveru s hybridním pohonem najdeme unikátní masku chladiče s modře tónovaným znakem, přepracovaný přední nárazník s dodatečným přívodem vzduchu a přední potkávací světlomety s technologií LED a tónováním v modrém odstínu typickém pro hybridní modely. Po stranách lze pak RX 450h identifikovat podle modrých prahových lišt, loga hybridního pohonu a exkluzivního provedení 19″ kol z hliníkové slitiny. Hybridní model je vzadu dále odlišen sdruženými světly s modrým tónováním, emblémem a příslušným označením.
Pokrokový design interiéru
Klíčovou zásadou designové filosofie L-finesse je optická harmonie ve ztvárnění vnějších a vnitřních partií vozu. Modelová řada RX třetí generace se vyznačuje radikálním pojetím zcela nového interiéru, který dokonale ladí s aerodynamickou čistotou zevnějšku. Ergonomicky pojatá kabina vozu je nápadná svojí prostorností i pohodlím a lze ji charakterizovat pečlivým skloubením ochrany, luxusu a poklidné atmosféry na palubě vozu. RX 450h je možné objednat s interiérem v exkluzivní barevné kombinaci světle šedé a černé, která je charakteristickým znakem vlajkové lodi nové modelové řady RX.
Kabina crossoveru
Řidič je za jízdy nucen neustále zpracovávat různé vizuální podněty, nicméně není žádoucí, aby tyto podněty odváděly jeho pozornost od řízení. Proto vznikl nový konstrukční projekt nazvaný „kabina crossoveru“, který má být nejlepší ukázkou řady pokrokových funkcí a výtečné ergonomie zaměřené na zcela intuitivní ovladatelnost orientovanou na uživatele, ať již řidiče nebo předního spolujezdce.
Celá přístrojová deska je nyní nižší díky použití zmenšených ventilačních otvorů na středové konzole. Přístrojová deska je přitom rozdělena na dvě samostatné zóny: horní část – sloužící k zobrazování – obsahuje „Head Up“ displej s projekcí na přední sklo s multifunkční barevnou obrazovkou LCD o úhlopříčce 8″, umístěnou ideálně v zorném poli řidiče, zatímco spodní část přístrojové desky – sloužící k ovládání – zpřístupňuje ovládací prvky vozu, například multifunkční přepínač na volantu nebo systém ovládání „Remote Touch“.
Remote Touch
Nedílnou součástí navigačního systému Lexus je systém ovládání „Remote Touch“, který se ve třetí generaci modelové řady RX představuje celosvětově vůbec poprvé. Jedná se o novátorské multifunkční zařízení umožňující jednoduché a intuitivní ovládání nejrůznějších funkcí nového crossoveru, např. audio soustavy, navigace, klimatizace, telefonu, příp. systémů pro nastavení jízdních parametrů vozu. Ovladač „Remote Touch“, nacházející se na středovém tunelu hnacího ústrojí, zlepšuje hmatové vjemy reakční silou sloužící jako zpětná vazba pro uživatele. Princip fungování připomíná počítačovou myš umožňující rychle a snadno pohybovat kurzorem a volit mezi různými ikonami na obrazovce.
Výběr ikon usnadňuje automatické „přitahování“ kurzoru k nejbližší ikoně na obrazovce. Díky této intuitivní funkci je systém nesmírně rychlý a snadno použitelný, přičemž omezuje rozptylování řidiče na minimum.
„Head Up“ displej s projekcí na přední sklo
Do zorného pole řidiče ve spodní části čelního skla se promítají důležité hodnoty, jako např. rychlost vozu, pokyny navigace k odbočování, informace audio soustavy a adaptivního tempomatu, či případná varování přednárazového bezpečnostního systému. Promítání hodnot v bílé barvě je nově řešeno vysoce intenzivními diodami LED, které zajišťují dobrou čitelnost a viditelnost za všech jízdních podmínek.
Multifunkční přepínač a displej s technologií OLED
Ve voze najdeme multifunkční displej využívající technologii organických elektroluminiscenčních diod (OLED), který se nachází v těšné blízkosti kapličky přístrojů před řidičem. Jeho propojení s multifunkčním přepínačem na volantu výrazně snižuje rozptylování řidiče v důsledku používání ovládacích prvků na přístrojovém panelu. Řidič zde může přepínačem aktivovat či upravovat nejrůznější funkce i informační systémy vozidla, aniž by sundal ruce z volantu.
Inteligentní funkce pro nástup do vozu a spuštění motoru
Jedním z klíčových prvků filozofie značky Lexus je diskrétní pohostinnost. Ta má být neoddělitelně spojena s každou zkušeností majitele vozu Lexus. V tomto případě ji podporuje i první kontakt s novým modelem RX díky nástupu do vozu bez použití klíčku a speciální posloupnost rozsvěcování a zhasínání různých světelných zdrojů při nástupu do vozidla.
Kromě rozfázované posloupnosti světel v exteriéru i interiéru vozu se při nastartování vozu rovněž rozsvítí ručičky přístrojů, grafika a multifunkční displej v kapličce přístrojů před řidičem. Když řidič vůz opouští, posloupnost osvětlení probíhá v opačném pořadí. Výhradně u modelu RX 450h je použito osvětlení kapličky přístrojů v modrém hybridním zbarvení, přičemž otáčkoměr je nahrazen ukazatelem soustavy hybridního pohonu.
Snadné nastupování i vystupování
Diskrétní pohostinnost na palubě vozu dále umocňuje elektricky ovládané sedadlo řidiče s automatickým odjížděním a návratem do přednastavené polohy, která se ukládá do paměti. Po vypnutí pohonné jednotky RX se volant i sedadlo řidiče automaticky stáhnou, aby bylo vystupování z vozu i nastupování do něj co nejsnazší. Jakmile se pohon opět spustí, volant i sedadlo se vrátí do pozice předtím uložené do paměti.
Dvourychlostní stahování oken
Dalším příkladem diskrétní pohostinnosti spojené se značkou Lexus je dvourychlostní stahování oken, kdy na začátku a na konci stahování či vytahování okna je pohyb pomalejší, čímž se snižuje hladina hluku i vibrací a posiluje celkový dojem luxusu na palubě vozu.
Sedadla
Interiér nového modelu RX 450h je znatelně prostornější než u předchůdce. K tomu napomohlo rozšíření kabiny o 52 mm mezi opěrkami rukou, zvětšení rozestupu mezi předními a zadními sedadly o 10 mm a též prodloužení ložného prostoru o 10mm.
Nová sedadla s kompletním koženým čalouněním nabízejí sama o sobě vyšší míru pohodlí díky zvýšení a rozšíření opěradla, zvětšení tloušťky i šířky čalounění a doplnění možnosti nastavovat délku sedáku (elektricky). U soustavy vyhřívání a ventilace (výbava na přání) jsou použity nové topné články zajišťující různou teplotu vyhřívání v různých oblastech sedáku.
Zadní sedadla jsou dělená a sklopná v osvědčeném poměru 40:20:40, a tak nabízejí výrazně vyšší míru flexibility a užitné hodnoty než tradiční dělení v poměru 60:40. Zadní sedadla lze podélně posouvat podle toho, zda je upřednostňován prostor pro nohy zadních cestujících nebo velikost zavazadelníku. Ke zvýšení pohodlí cestujících lze u zadních opěradel nastavovat i sklon.
Odkládací prostory a zavazadelník
Interiér nového modelu RX byl navržen s ohledem na maximální variabilitu a užitnou hodnotu odkládacích prostor i zavazadelníku. Jako odkládací prostory lze využít například nápojové držáky, zásobníky karet či mincí, nejrůznější přihrádky, uzamykatelnou příruční schránku v přístrojové desce, objemné kapsy v předních i zadních dveřích, konzolu nad hlavou cestujících, či středovou konzolu s několika přihrádkami a dvěma elektrickými zásuvkami 12 V, do které lze uložit návod k obsluze a kde stále zbývá prostor o objemu 21 litrů.
Díky novému uspořádání lichoběžníkových závěsů zadní nápravy se výrazně omezilo pronikání konstrukce zavěšení kol do zavazadelníku, čímž se podlaha nákladového prostoru rozšířila o 150 mm a jeho celkový objem se zvětšil na 496 l. Zadní sedadla lze nyní jednoduše sklopit jediným dotykem pomocí páček umístěných na bocích zavazadlového prostoru. U vozů RX v provedení s pneumatickým odpružením najdeme na boku zavazadelníku i spínač pro nastavení světlé výšky vozu, umožňující snížit vůz o 30 mm, a tak usnadnit nakládání těžkých předmětů.
Klimatizace
Třetí generace modelové řady RX je vybavena automatickou klimatizací s nezávislým nastavením pro levou a pravou polovinu vozu. Součástí systému klimatizace je nově vyvinutý kompresor, vysoce účinný výměník tepla a mechanická konstrukce zabraňující vibracím kondenzátoru, která snižuje hluk a současně zvyšuje účinnost chlazení i vytápění vozu. Nový RX oproti svému předchůdci ochladí kabinu za stejný čas na teplotu o 1,5 °C nižší, resp. ji zahřeje na teplotu o 3 °C vyšší.
Došlo k výraznému snížení hladiny hluku od ventilátoru. Pronikání pylu a prachu zvenčí do kabiny vozu zabraňuje pylový filtr. Režim vnitřní recirkulace vzduchu je ovládán automaticky pomocí funkce na detekci výfukových plynů.
Audio soustava
U modelové řady RX lze vybírat mezi třemi audio soustavami. Základní audio soustava obsahuje CD měnič na 6 disků zabudovaný do palubní desky, ovládání audio soustavy na volantu a 9 reproduktorů. Soustava uzpůsobená i pro příjem DAB (digitální rozhlasové vysílání) nabízí možnost připojení přes port USB nebo malý audio konektor, a tak je možné snadno přehrávat obsah z přenosných hudebních přehrávačů, jako je např. iPod, připojit mobilní telefon prostřednictvím Bluetooth a využívat funkce přehrávání streamovaného audia a videa.
Výše uvedené funkce lze dále rozšířit o ozvučení s 12 reproduktory v kombinaci s CD měničem a navigačním systémem Lexus.
Majitel RX si může vychutnat i novou špičkovou soustavu Mark Levinson® s prostorovým ozvučením zajištěným 15 reproduktory. Prémiová audio soustava umožňuje přeměnit vůz v domácí kino s ozvučením typu 7.1 při přehrávání vybraných CD a DVD. Audio soustava Mark Levinson® využívající pevný disk navigačního systému je též vybavena funkcí ‘hudební knihovny’ založené na technologii databáze CD k přenosu a ukládání hudebních souborů o celkové kapacitě až 10 GB.
Navigační systém Lexus
Nový navigační systém Lexus využívá výkonný pevný disk o velikost 40 GB, díky kterému může RX nabídnout jednu z nejrychlejších a nejpřesnějších navigací na trhu. K ovládání slouží moderní systém ovládání „Remote Touch“. Navigační systém pokrývá celé území Evropy, přičemž nabízí i doplňkové informace o dopravní infrastruktuře v jednotlivých zemích. Nový systém je vybaven zdokonaleným rozpoznáváním hlasu pro čtyři další jazyky, přičemž nově koncipované menu navigace lze ovládat ve 14 jazycích.
Parkovací asistent a monitorování boků vozidla
Kromě zadní kamery a monitoru parkovacího asistenta (zobrazení prostoru za vozidlem s doplňkovou grafikou usnadňující parkování) se u modelové řady RX třetí generace poprvé představuje nový systém monitorující boky vozidla.
Tento systém zobrazuje místa špatně viditelná z pozice řidiče, a to buďto na středovém displeji (u vozů vybavených navigací), nebo uvnitř vnitřního zpětného zrcátka (u vozů bez navigačního systému). Používají se přitom kamery CCD zabudované do vnějšího zpětného zrcátka na straně spolujezdce a v zadní části vozu, které spolupracují s ultrazvukovými lokátory na hlídání odstupu před vozidlem i za ním. Bezpečnost zvyšuje i to, že kamera ve vnějším zpětném zrcátku snímá prostor i po sklopení zrcátek, například při manévrování v úzkých parkovacích prostorách.
Bezpečnost
Nový RX 450h se vyznačuje extrémně pevnou karoserií a zároveň nabízí nejmodernější bezpečnostní prvky a podpůrné systémy pro řízení vozidla. Nastavuje tak špičkový světový standard aktivní i pasivní bezpečnosti v celé kategorii crossoverů.
Pasivní bezpečnost
Plných 42 % hmotnosti karoserie nového crossoveru představuje vysokopevnostní ocelový plech vyznačující se velmi nízkou hmotností při zachování maximální tuhosti. Konstrukce byla navržena s ohledem na maximální bezpečnost při čelním nárazu, střetu částečně mimo osu, boční kolizi i nárazu do vozidla zezadu. Parametry bezpečnosti jsou na samotném vrcholu třídy. Model RX 450h prodělal celkem 233 nárazových testů a splňuje požadavky na bezpečnost při čelním i bočním střetu platné ve všech zemích – NCAP (USA) 5 hvězdiček, Euro NCAP (Evropa) 5 hvězdiček a J-NCAP (Japonsko) 5 hvězdiček.
Provedení kabiny nového crossoveru nabízí výtečnou ergonomii a maximální přehlednost všech přístrojů a ukazatelů. Řidič se tak může plně uvolnit a soustředit pouze na cestu před sebou. Nový „Head Up“ displej s projekcí na přední sklo spojuje multifunkční obrazovku ukazující veškeré nezbytné údaje v zorném poli řidiče s multifunkčním přepínačem na volantu, pomocí kterého může řidič procházet nejrůznější informace související s vozidlem, aniž by musel sundávat ruce z volantu.
RX 450h je vybaven deseti airbagy, včetně kolenních airbagů SRS pro oba přední cestující, bočních airbagů pro přední i zadní cestující a průběžných hlavových airbagů pro obě řady sedadel. Přední spolujezdec je chráněn dvoustupňovým airbagem se dvěma komorami tvarem připomínajícím lapačku, který bezpečně zachytí pasažéra v případě nárazu. Této novince se v USA dostalo ocenění za průlomovou technologii.
K ochraně předních cestujících přispívají i aktivní opěrky hlavy. V případě nárazu do vozidla zezadu zatlačí cestující spodní částí zad na mechanizmus zabudovaný do opěradla, čímž se opěrka hlavy vysune směrem vzhůru a mírně dopředu. V důsledku toho se zkrátí vzdálenost mezi hlavou cestujícího a opěrkou hlavy, a tím klesá riziko poranění krční páteře.
Aktivní bezpečnost
Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) poslední generace řady RX určuje nový standard v oblasti preventivní bezpečnosti. Používá se zde mikrovlnný radar ke zjištění překážek před vozem a rozpoznání potenciálně nebezpečných objektů. Podle potřeby pak systém napomáhá řidiči, aby se kolizi vyhnul.
Pokud PCS vyhodnotí srážku jako vysoce pravděpodobnou, upozorní řidiče, a když tento začne brzdit, aktivuje se přednárazový brzdový asistent zvyšující brzdný účinek celé soustavy. Během nouzového brzdění se rovněž aktivuje funkce přitažení bezpečnostních pásů. Totéž platí za situace, kdy hrozí ztráta stability vozu.
V součinnosti se systémem PCS pracuje adaptivní tempomat (ACC) fungující v rozsahu rychlostí od 50 do 170 km/h. Tento systém automaticky udržuje zvolený rozestup od vozidla jedoucího vpředu. Když se cesta vpředu uvolní, RX 450h se automaticky rozjede původní přednastavenou rychlostí.
RX 450h je rovněž vybaven novým systémem pro snadné rozjíždění v kopci (Hill Start Assist). Když řidič při rozjezdu do kopce přešlápne z brzdového pedálu na plyn, tento pomocník ještě krátce přibrzďuje, aby vůz nezačal couvat vzad. Díky této funkci není potřeba sešlápnout pedál akcelerátoru tak intenzivně, čímž se zamezuje prokluzování kol při rozjezdu v kopci.
Jedinečný systém integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM) zpracovává nejrůznější stavové údaje z čidel rozmístěných po celém voze. Do VDIM tak směřují data ze systému ABS, systému řízení trakce (TRC), systému řízení stability vozu (VSC) a elektronického řízení brzd (ECB) i elektrického posilovače řízení (EPS). VDIM v modelu RX 450h dále koordinuje systém Lexus Hybrid Drive a pohon všech kol pomocí elektromotorů.
VDIM zajišťuje ‘integrované’ řízení všech prvků souvisejících s pohybem vozidla, včetně točivého momentu elektromotoru, brzd a řízení. Optimalizuje tak aktivaci systémů řízení brzd, stability a trakce, ale současně je schopen dále zlepšit celkové dynamické vlastnosti modelu RX 450h.
Při brzdění na površích s rozdílnou přilnavostí pak VDIM automaticky vyrovnává rozdíly účinku brzd na levé a pravé straně, aby vůz ani za této situace neztrácel přímý směr. V případě nedotáčivosti nebo přetáčivosti vozu pak VDIM stabilizuje vůz tím, že hladce reguluje výkon motoru v součinnosti s brzdným účinkem.
Za pomoci akčního členu elektrického posilovače řízení pak VDIM dokáže zvýšit účinnost stabilizačního systému (VSC) tím, že omezuje táhnutí řízení při brzdění na površích s odlišnou přilnavostí. Kromě toho aktivně upravuje moment řízení za situace nedotáčivosti i přetáčivosti, a tak pomáhá řidiči optimálně natáčet předními koly a udržovat stabilitu jízdy s minimem pokynů od volantu.
Technické údaje
Vnější rozměry | |
Celková délka (mm) | 4770 |
Celková šířka (mm) | 1885 |
Celková výška (mm) | 1685 |
Rozvor (mm) | 2740 |
Rozchod kol vpředu (mm) | 1630 |
Rozchod kol vzadu (mm) | 1620 |
Převis vpředu (mm) | 1000 |
Převis vzadu (mm) | 1030 |
Min. provozní světlá výška (mm) | 175 |
Nájezdový úhel vpředu (stupně – bez zatížení) | 28,8 – 29,2 (s pneumatickým odpružením) |
Nájezdový úhel vzadu (stupně) | 24,8 – 24,3 (s pneumatickým odpružením) |
Součinitel aerodynamického odporu (Cd) | 0,32 |
Vnitřní rozměry | |
Celková délka interiéru (mm) | 2200 |
Celková šířka interiéru (mm) | 1560 |
Celková výška interiéru (mm) | 1220 / 1185 (se střešním oknem) |
Vertikální prostornost vpředu (mm) | 957 |
Vertikální prostornost vzadu (mm) | 970 |
Prostor pro nohy vpředu (mm) | 1096 |
Prostor pro nohy vzadu (mm) | 942 |
Šířka v oblasti ramen vpředu (mm) | 1472 |
Šířka v oblasti ramen vzadu (mm) | 1462 |
Objem zavazadlového prostoru, nesklopená zadní sedadla (v litrech) | 496 |
Objem palivové nádrže (l) | 65 |
Hmotnost | |
Pohotovostní hmotnost (min.-max. – kg) | 2115-2205 |
Celková hmotnost (kg) | 2700 |
Nejvyšší hmotnost přívěsu (brzděného – kg) | 2000 |
Nejvyšší hmotnost přívěsu (nebrzděného – kg) | 750 |
Motor | |
Kódové označení motoru | 2GR-FXE |
Zdvihový objem (cm3) | 3456 |
Typ motoru | V6 |
Typ paliva | Benzín, okt. číslo nejm. 95 |
Ventilové ústrojí | 24 v DOHC; rozvodový řetěz, technologie časování dual VVT-i |
Vrtání x zdvih (mm) | 94,0 x 83,0 |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Max. výkon (k při ot/min) | 249 / 6000 |
Max. výkon (kW při ot/min) | 183 / 6000 |
Max. točivý moment (N.m při ot/min) | 317 / 4800 |
Hybridní pohon | |
Typ | Sériový/paralelní, plně hybridní |
Výkon systému (k/kW) | 299 / 220 |
Elektromotor | |
Elektromotor vpředu – typ | Synchronní střídavý, s permanentním magnetem |
Max. výkon (k / kW) | 167 / 123 |
Max. točivý moment (N.m) | 335 |
Napětí (V) | 650 |
Generátor | |
Typ | Synchronní střídavý, s permanentním magnetem |
Max. výkon (k/kW) | 158 / 116 |
Max. točivý moment (N.m) | 88 |
Napětí (V) | 650 |
Elektromotor vzadu – typ | Synchronní střídavý, s permanentním magnetem |
Max. výkon (k/kW) | 68 / 50 |
Max. točivý moment (N.m) | 139 |
Baterie hybridního pohonu | |
Vysokonapěťová baterie | Ni-MH |
Napětí (V) | 288 |
Počet modulů | 30 modulů, 240 článků |
Převodové ústrojí | |
Typ | Přiřaditelný pohon všech kol (E-FOUR) |
Převodovka | Hybridní převodové ústrojí (elektronicky řízená bezestupňová převodovka CVT) s režimem sekvenčního řazení |
Podvozek – zavěšení kol | |
Typ | Vinuté pružiny (standardně), pneumatické odpružení (výbava na přání) |
Vpředu | Vzpěry McPherson |
Vzadu | Dvojité lichoběžníkové závěsy |
Stabilizátor | Torzní tyč, aktivní stabilizátor (výbava na přání) |
Brzdy | |
Vpředu | Větrané kotoučové (o 328 x 34 mm) |
Vzadu | Větrané kotoučové (o 309 x 18 mm) |
ABS | ano |
EBD – Elektronické rozdělování brzdné síly | ano |
BA – Brzdový asistent | ano |
TRC – Řízení trakce | ano |
VSC – Systém řízení stability vozu | ano |
VDIM – Systém integrovaného řízení dynamiky vozu | ano |
Kola a pneumatiky | |
Standardně (hliníková kola) | 18″, 5 paprsků, 235/60 R18 |
Na přání (hliníková kola) | 19″, 5 trojitých paprsků, 235/55 R19 |
Řízení | |
Typ | Hřebenové |
Typ posilovače | Elektrický (EPS) |
Poměr (strmost řízení) | 14,8 |
Počet otáček volantu mezi krajními polohami | 2,79 |
Poloměr otáčení, vnější obrys vozu (m) | 6,1 |
Poloměr otáčení, stopa pneumatik (m) | 5,7 |
Výkonové parametry | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | |
Kombinovaná | 6,3 |
Mimo město | 6,0 |
Město | 6,6 |
Emise CO2 (g/km) | |
Kombinované | 148 |
Mimo město | 141 |
Město | 155 |
Hladina emisí | Euro 4 |
Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se měří v řízeném prostředí v souladu s požadavky směrnice 80/1268/EEC v platném znění, za použití vozu se standardní výbavou pro evropské trhy. Další informace o vozech používaných k měření vám poskytne místní zástupce společnosti Lexus pro styk s veřejností
Spotřeba paliva a emise CO2 vašeho vozu se mohou od uváděných hodnot lišit. Při určování spotřeby paliva a emisí má vliv i styl jízdy a další hlediska (jako např. stav vozovky, hustota dopravy, stav vozidla, zabudovaná výbava vozidla, zatížení, počet cestujících apod
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.