Nový Lexus GS 300 a GS 430 (7. pokračování)

Bezpečnost.

Nový design, luxusní interiér, řada technických novinek, vyšší úroveň bezpečnosti a rozsáhlá výbava nového Lexusu GS 300 a GS 430 nás donutily seznámit vás s ním v 8 článcích.

Nový Lexus GS 300 a GS 430 (7. pokračování)
Nový Lexus GS 300 a GS 430 (7. pokračování)
Nový Lexus GS 300 a GS 430 (7. pokračování)


18.5. jsme přinesli stručné rámcové seznámení s tímto novým modelem. 19.5. zajímavé zamyšlení: Přitažlivost Lexusu pro pět smyslů. 20.5. Design a interiér. 23. 5. Technologie v interiéru. V úterý 24.5. Motory a převodovka. Ve středu 25.5. Dynamika jízdy, dnes – ve čtvrtek 26.5. Bezpečnost a zítra – v pátek 27.5. Prvky výbavy a ceny Lexusu.


Dnes tedy o bezpečnosti: o unikátním optitronovém přístrojovém panelu vybaveném Unikátní integrovaný systém řízení dynamiky vozidla (Vehicle Dynamics Integrated Management – VDIM) s aktivním řízením (evropská premiéra), o nejpokročilejším bezpečnostním systému eliminujícím možnost čelního nárazu automobilu (PCS), jaký je dnes na trhu dostupný (premiéra v segmentu), o až 10 airbagů včetně kolenních airbagů pro řidiče a cestujícího vpředu (premiéra v segmentu), o inteligentních adaptivních předních světlometech (I-AFS), o systému monitoringu tlaku v pneumatikách (TPWS), o nové generaci designu předního nárazníku, kapoty a horní části předního dílu karoserie pro zvýšenou ochranu chodců a o adaptivním tempomatu (ACC).


Nový sportovní sedan GS je komplexně vybaven nejvyspělejšími dostupnými systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. Nový bezpečnostní systém eliminující možnost čelního nárazu (PCS) preventivně optimalizuje činnost předních bezpečnostních pásů a brzdového asistentu tak, aby zamezil poškození vozu a zranění posádky. Příplatkový adaptivní tempomat (ACC) samočinně upravuje rychlost s ohledem na vozidlo jedoucího vpředu.


Model GS 430 se může pochlubit nejnovější generací integrovaného systému řízení dynamiky jízdy (VDIM), který zahrnuje protiblokovací brzdový systém ABS, elektronický dělič brzdné síly EBD, protiprokluzový systém TRC a stabilizační systém VSC a který je propojen pro dosažení lepších jízdních parametrů a stability se systémy elektrického posilového řízení ESP a VGRS s proměnným převodem řízení.


Výbava modelové řady GS může zahrnovat až 10 airbagů a ve standardu jsou montovány předpínače zadních bezpečnostních pásů. Inteligentní adaptivní systém předních světlometů (I-AFS) zlepšuje viditelnost při projíždění zatáček. Přední nárazník, horní části předního dílu karosérie a prolisy kapoty byly u nového Lexusu pečlivě navrhovány tak, aby nabízely zvýšenou ochranu chodců v případě kolize.

BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ELIMINUJÍCÍ MOŽNOST ČELNÍHO NÁRAZU (PCS) A ADAPTIVNÍ TEMPOMAT (ACC)


Nový Lexus nabízí nejsofistikovanější systém bezpečnosti před nárazem (PCS) jaký je dnes na trhu dostupný. Systém PCS dokáže zamezit poškození vozidla a zranění posádky Skládá se z radarového snímače pracujícího v pásmu milimetrových vln, který zjišťuje překážky před automobilem a který ve spojení s počítačem systému PCS (ten prostřednictvím řady čidel sleduje rychlost vozidla, natočení volantu a impulsy od podélného značení na vozovce), pomáhá předem určit, zda je hrozící kolize nevyhnutelná. V případě, že je kolize nevyhnutelná, systém preventivně přitáhne přední bezpečnostní pásy a uvede brzdový asistent v maximální činnost, aby se co nejvíce snížila rychlost střetu.


Účinnost brzdové soustavy zvyšují brzdové destičky s velkým koeficientem tření a především větší kotouče s vnitřním chlazením -vpředu průměru 334 mm a vzadu průměru 310 mm. Systém PCS u modelu GS 430 pracuje v součinnosti s adaptivním proměnlivým systémem odpružení (AVS), který samočinně upravuje charakteristiku tlumičů pérování tak, aby se při nouzovém brzdění co nejméně snižovala příď vozu.


Doplňkem k příplatkovému systému PCS je adaptivním tempomat (ACC). Toto zařízení nabízí dva módy: udržování stálé rychlosti a udržování konstantní vzdálenosti mezi vozidly. Nastavení a udržování stálé rychlosti funguje stejným způsobem jako u běžného tempomatu. Systém udržování vzdálenosti mezi vozidly je schopen rozlišit vozidlo, které jede přímo před Lexusem, od těch, které jedou v sousedním jízdním pruhu. Tento systém využívá radarový snímač systému PCS a v souladu se sledovanými parametry (konstantní rychlost, zpomalení, zrychlení, vzdálenost od vozidla) samočinně vůz zpomalí, vyrovná rychlost vozidla s rychlostí vozidla jedoucího vpředu a jakmile je silnice vpředu opět volná, zrychlí automobil na předem zvolenou cestovní rychlost.


Pomocí přepínače umístěného na volantu může řidič zvolit dlouhou, střední nebo krátkou vzdálenost mezi vozidly. Nastavení ovládání se zobrazí na vícefunkčním displeji.

INTEGROVANÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ DYNAMIKY VOZIDLA (VDIM)


Model GS 430 se vyznačuje nejnovější generací integrovaného systému řízení dynamiky (VDIM), který zajišťuje špičkové jízdní výkony, perfektní trakci a směrovou stabilitu. Pomocí komplexních údajů, které poskytují snímače umístěné po celém vozidle, systém VDIM propojuje následující systémy aktivní bezpečnosti: systém elektronicky řízeného brzdění (ECB) jednotlivých kol, protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronický dělič brzdné síly (EBD), protiprokluzový systém (TRC) a řízení stability vozidla (VSC) se systémy  elektronického posilového řízení EPS a VGRS.


Zavedením integrované kontroly všech prvků, které souvisí s pohybem vozidla, včetně točivého momentu motoru, brzd a řízení, systém VDIM nejenom optimalizuje aktivaci systémů brzdění, stability a ochrany proti prokluzu, ale také je schopen ještě dále zlepšit celkovou dynamickou výkonnost vozidla.


Zatímco se obvyklé bezpečnostní systémy aktivují krátce po překročení kritické meze, VDIM začíná pracovat ještě před tím, než taková situace nastane. Tím se posouvá práh výkonnosti vozu a zlepšuje se jeho chování v mezních situacích.


Například na povrchu vozovky s odlišnou přilnavosti na každé straně vozidla způsobí náhlé brzdění, že se automobil stáčí na stranu s vyšším koeficientem tření. Prostřednictvím systémů EPS a VGRS systém VDIM samočinně upraví natočení kol tak, aby vyrovnal různé brzdné síly na pravé a levé straně a bez zásahu řidiče udržel vůz v přímém směru jízdy.


Obdobně když odlišná míra přilnavosti způsobí, že vozidlo se při akceleraci stáčí ke straně s nižším koeficientem tření, VDIM samočinně upraví natočení kol, aby udržel stabilitu a směr vozidla s minimálním nutným zásahem ze strany řidiče.


V případě přetáčivosti vozu systém VDIM samočinně aktivuje funkci řízení „kontra“ v součinnosti systémů EPS a VGRS, které společně řídí brzdění a pomáhají kontrolovat skluz, aniž řidič musí otočit volantem. Ovládací prvek systému VGRS vytváří stabilizační moment tím, že omezuje natočení předních kol v závislosti na rozsahu bočního prokluzu. Za takových podmínek společné použití systémů kontrolujících brzdění poskytuje plynulejší, sportovnější zážitek z jízdy.


Když dojde k mírné nedotáčivosti, zkombinuje se výkon motoru a řízení brzdění tak, aby se vozidlo samočinně stabilizovalo. Nicméně při výrazné nedotáčivosti systém VGRS zvýší poměr převodu řízení ve spojení se systémem EPS, který podpoří točivý moment řízení, což samočinně omezí nadměrné natáčení předních kol a ve spojení s ovládáním výkonu motoru a brzdění v rámci systému VDIM se udrží optimální stabilita vozidla.


Sofistikovaný systém ECB nového modelu GS je propojen se zařízením umožňujícím lepší rozjezd do kopce. Tento systém samočinně zvyšuje brzdový tlak na všechna kola, aby tak řidiči poskytl dostatek času k přešlápnutí z pedálu brzdy na pedál plynu bez pohybu vozidla vzad.

AIRBAGY


Výbava modelové řady GS může zahrnovat až 10 airbagů. Jedná se o dvoufázové přední airbagy SRS (Supplemental Restraint System), kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, přední a zadní boční airbagy a přední a zadní hlavové airbagy. Pokročilý systém SRS řídí činnost plnění předních airbagů. Snímače určují intenzitu nárazu a následně i způsob plnění airbagů.

INTELIGENTNÍ ADAPTIVNÍ SVĚTLOMETY (I-AFS) A SYSTÉM MONITORINGU TLAKU V PNEUMATIKÁCH (TPWS)


Nový GS je také standardně vybaven inteligentním systémem adaptivních světlometů (I-AFS), který natáčí světlomety HID (High Intensity Discharge) až o 15°, a umožňuje tak lépe osvítit projíždějící zatáčku.


Systém monitoringu tlaku v pneumatikách (TPWS) dokáže zjistit úbytek tlaku v jedné nebo více pneumatikách a prostřednictvím výstražného světla na přístrojové desce na to upozornit řidiče.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...